20 Februari 2020
Tipsa: 073-094 57 58

Elväg för lastbilar på E 20 klar 2023

Om knappt fyra år beräknas elvägen mellan Örebro och Hallsberg för elhybridlastbilar vara klar. – Vi räknar med att vägen ska tas i bruk senast 2023, säger Simon Jäderberg, infrastrukturstrateg vid Region Örebro län.

Nu har Trafikverket och Region Örebro län hållit ett informationsmöte om den nya elvägen på E20 mellan Adolfsberg i Örebro och Brändåsen vid Hallsberg. Vägen har utretts sedan ett par år tillbaka, men av olika anledningar har projektet blivit fördröjt.

- Men nu är vägen snart en realitet, tidigare har det bara varit att ”den kanske blir av”. Trafikverket ska nu ta fram en vägplan till 2020 och regionen ska göra en affärsmodell för vägen som kan vara klar till nästa år, säger Simon Jäderberg.

Många frågetecken

Många frågetecken återstår att räta ut innan tung trafik kan köra fossilfritt på den 28 kilometer långa sträckan. Kostnaden att använda elvägen är en sådan. En annan vilken teknik som ska användas.

-  Antingen blir det med kontaktlinor i luften, liknande järnvägen, eller från sidan alternativt underifrån. Eller så blir det induktiv trådlös laddning från vägen, det hänger samman med kostnaderna.
Det blir ingen särskild lastbilsfil, utan motorvägen hålls öppen som vanligt för alla fordon som får trafikera motorvägen. Skillnaden är bara att elfilen även har något slag av laddning för tung trafik.

Ingen investeringskostnad

Vad investeringen kommer att land på är än så länge oklart.

- Trafikverket tar på sig 50 procent av kostnaderna eller max 300 miljoner kronor, säger Simon Jäderberg.
Om kostnaderna skenar, vad händer då?

- De kan ju bli så att Trafikverket väljer att korta pilotsträckan.
Region Örebro län åker dock inte på någon investeringskostnad, utan för dem handlar det enbart om personalkostnader. Regionen ska nu knyta kontakt med regionala intressenter som näringsliv, åkeribranschen, ägare av elnät, för bildandet av ett konsortium.
–    Det finns ett jättestort intresse för det här, säger Jäderberg.

Hybridlastbilar

Transportbranschen måste dra sitt strå till stacken. Nya lastbilar måste köpas in. Med hybridmotorer, för den elektriska matningen kommer inte att räcka längre än knappa tre mil.

-  Men det är ju marknaden som får göra, säger Simon Jäderberg och upprepar att intresset är mycket stort.
Region Örebro län är tillsammans med Region Stockholm de två i landet som ska bygga pilotvägarna. Den andra sträckan går mellan Nynäshamn och Västerhaninge.
Målet är förstås att minska koldioxidutsläppen. Utsläppen för inrikestransporter ska senast 2030 ha minskat med 70 procent, jämfört med 2010.

Klicka här för att skriva en kommentar till artikeln
Publicerad: 2019-10-14 19:23
ANSVARIG UTGIVARE: LARS LITZÉN Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.