14 Oktober 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Elväg för lastbilar på E 20 klar 2023

Om knappt fyra år beräknas elvägen mellan Örebro och Hallsberg för elhybridlastbilar vara klar. – Vi räknar med att vägen ska tas i bruk senast 2023, säger Simon Jäderberg, infrastrukturstrateg vid Region Örebro län.

Nu har Trafikverket och Region Örebro län hållit ett informationsmöte om den nya elvägen på E20 mellan Adolfsberg i Örebro och Brändåsen vid Hallsberg. Vägen har utretts sedan ett par år tillbaka, men av olika anledningar har projektet blivit fördröjt.

- Men nu är vägen snart en realitet, tidigare har det bara varit att ”den kanske blir av”. Trafikverket ska nu ta fram en vägplan till 2020 och regionen ska göra en affärsmodell för vägen som kan vara klar till nästa år, säger Simon Jäderberg.

Många frågetecken

Många frågetecken återstår att räta ut innan tung trafik kan köra fossilfritt på den 28 kilometer långa sträckan. Kostnaden att använda elvägen är en sådan. En annan vilken teknik som ska användas.

-  Antingen blir det med kontaktlinor i luften, liknande järnvägen, eller från sidan alternativt underifrån. Eller så blir det induktiv trådlös laddning från vägen, det hänger samman med kostnaderna.
Det blir ingen särskild lastbilsfil, utan motorvägen hålls öppen som vanligt för alla fordon som får trafikera motorvägen. Skillnaden är bara att elfilen även har något slag av laddning för tung trafik.

Ingen investeringskostnad

Vad investeringen kommer att land på är än så länge oklart.

- Trafikverket tar på sig 50 procent av kostnaderna eller max 300 miljoner kronor, säger Simon Jäderberg.
Om kostnaderna skenar, vad händer då?

- De kan ju bli så att Trafikverket väljer att korta pilotsträckan.
Region Örebro län åker dock inte på någon investeringskostnad, utan för dem handlar det enbart om personalkostnader. Regionen ska nu knyta kontakt med regionala intressenter som näringsliv, åkeribranschen, ägare av elnät, för bildandet av ett konsortium.
–    Det finns ett jättestort intresse för det här, säger Jäderberg.

Hybridlastbilar

Transportbranschen måste dra sitt strå till stacken. Nya lastbilar måste köpas in. Med hybridmotorer, för den elektriska matningen kommer inte att räcka längre än knappa tre mil.

-  Men det är ju marknaden som får göra, säger Simon Jäderberg och upprepar att intresset är mycket stort.
Region Örebro län är tillsammans med Region Stockholm de två i landet som ska bygga pilotvägarna. Den andra sträckan går mellan Nynäshamn och Västerhaninge.
Målet är förstås att minska koldioxidutsläppen. Utsläppen för inrikestransporter ska senast 2030 ha minskat med 70 procent, jämfört med 2010.

Roffe
Och i slutändan kommer vi skattebetalare få stå för notan.
2019-10-14 20:28
Anna
El överkänsliga skall dom inte kunna åka på motorvägen då?
2019-10-15 21:52
Svennis
Roffe Det är miljön som vinner på detta och i slutändan också vi människor, Givetvis ska vi skattebetalare stå för denna viktiga åtgärd för att minska koldioxidutsläppen.
2019-10-16 17:47
Robban
Ja, det är nog egentligen bara problem och skit med allt som görs. Alltid. Är det inte för varmt så är det för kallt. Eller för långt. Eller för kort. Eller bara allmänt dåligt. För det är det enda vi vet, att dåligt är det, för det är det jämt!
2019-10-16 17:50
Jann1
Det är säkert inget fel i att allt ska gå på el. Men hur ska försörjningen gå till när all kärnkraft i Sverige ska avvecklas? Det krävs ju tiotusentals vindsnurror för att möta upp det... Redan nu så dödas det tusentals fåglar varje år när dom flyger in i snurrorna. Det är ju ingen vild gissning att den siffran kommer bli större i takt med fler miljövänliga vindsnurror. Dags att tänka om kanske. Gör om och gör rätt. Så det kan bli elvägar i på fler sträckor än Hallsberg - Örebro.
2019-10-17 13:28
Roffe
Visst är det så. Det känns ju tryggt att veta att våra skattepengar blir väl investerade. För inte finns det annat där dom miljonerna skulle kanske göra mer nytta. Vad gör 300 milioner för 28 km bilväg. Småpotatis.
2019-10-17 16:03
Maggan
Jann1 kärnkraften avvecklas och det är bra. Tänk på alla alternativ sol o vind kraft. Varför ska det alltid byggas och hållas på?? Det har väl funkat fint som det är.
2019-10-18 14:39
Roffe
Och i slutändan kommer vi skattebetalare få stå för notan.
2019-10-14 20:28
Anna
El överkänsliga skall dom inte kunna åka på motorvägen då?
2019-10-15 21:52
Svennis
Roffe Det är miljön som vinner på detta och i slutändan också vi människor, Givetvis ska vi skattebetalare stå för denna viktiga åtgärd för att minska koldioxidutsläppen.
2019-10-16 17:47
Robban
Ja, det är nog egentligen bara problem och skit med allt som görs. Alltid. Är det inte för varmt så är det för kallt. Eller för långt. Eller för kort. Eller bara allmänt dåligt. För det är det enda vi vet, att dåligt är det, för det är det jämt!
2019-10-16 17:50
Jann1
Det är säkert inget fel i att allt ska gå på el. Men hur ska försörjningen gå till när all kärnkraft i Sverige ska avvecklas? Det krävs ju tiotusentals vindsnurror för att möta upp det... Redan nu så dödas det tusentals fåglar varje år när dom flyger in i snurrorna. Det är ju ingen vild gissning att den siffran kommer bli större i takt med fler miljövänliga vindsnurror. Dags att tänka om kanske. Gör om och gör rätt. Så det kan bli elvägar i på fler sträckor än Hallsberg - Örebro.
2019-10-17 13:28
Roffe
Visst är det så. Det känns ju tryggt att veta att våra skattepengar blir väl investerade. För inte finns det annat där dom miljonerna skulle kanske göra mer nytta. Vad gör 300 milioner för 28 km bilväg. Småpotatis.
2019-10-17 16:03
Maggan
Jann1 kärnkraften avvecklas och det är bra. Tänk på alla alternativ sol o vind kraft. Varför ska det alltid byggas och hållas på?? Det har väl funkat fint som det är.
2019-10-18 14:39
Kommentera

Skriv helst under eget namn. Håll dig till ämnet och håll en hyfsad ton. Visa respekt för andra som kommenterar och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Nattpersonalen inom vård- och omsorg i Kumla kommun är mycket bekymrade över beslutet att korta deras arbetstimmar. Foto: Matthias Zomer (CC)
I september fick löparna testa 51:ans nya asfalt, på måndag släpps till slut bilarna fram. foto: Lars Litzén
Publicerad: 2019-10-14 19:23
Senaste nyheterna
Chans för influensavaccinering
(2019-11-15)
Fotboll: Sverige klart för EM
(2019-11-15)
Nattpersonal protesterar mot beslut
1
(2019-11-15)
Vill ha cykelbana Kumla-Hallsberg
(2019-11-15)
Nils-Olov till Gata upp gata ner
(2019-11-15)
VECKANS FRÅGA: Kollar ni ikväll?
2
(2019-11-15)
Inbrott i bilar och lastbil
(2019-11-15)
Betalade med falsk 500-lapp
(2019-11-15)
Rånad mitt på dagen
(2019-11-14)
Tre domar för grova rattyllor
(2019-11-14)
Hotfull intern men inget skadestånd
(2019-11-14)
Ronny Eriksson - hit med blues
(2019-11-14)
Anders Björk: Ockeravgift från staten
(2019-11-14)
Kumla-alliansens budget lämnad
4
(2019-11-14)
Veckans bilder - Bildcollage från 1967
(2019-11-14)
Nya Rv 51 öppnar måndag
(2019-11-14)
Stor lördagskonsert i kyrkan
(2019-11-14)
Hockey: Nionde raka förlusten
(2019-11-13)
Krock vid Yxhult
1
(2019-11-13)
Skadad elev blev inte trodd
13
(2019-11-13)
Hallå där - Om Multekhuset
(2019-11-13)
Alf Anneborg: Åter en återträff
1
(2019-11-13)
Fördelning av nyanlända klart
22
(2019-11-13)
Parabudo i USA
2
(2019-11-12)
Polis fick stopp på biltjuv i Brändåsen
(2019-11-12)
Speedway: Lillebror Selvin klar
(2019-11-12)
Bostadsinbrott på Hägergatan
(2019-11-12)
Uppvisning med schackmästare
(2019-11-11)
Böter för snabb A-traktor
(2019-11-11)
“Trodde hunden simulerade”
(2019-11-11)
Gissa Kumlabilden - Vinn en bukett!
7
(2019-11-11)
Dikeskört i Hörsta
(2019-11-11)
Oxfilétjuv la bytet i barnvagnen
1
(2019-11-11)
Skulle bara flytta bilen
(2019-11-11)
SD-vald dömd för sexbrott
8
(2019-11-11)
Innebandy: Fin damseger
(2019-11-10)
Hockey: Kumla tappade 3-0
1
(2019-11-10)
Skogsdag med reflektioner
1
(2019-11-10)
Berättar om magnolia
(2019-11-10)
Tilde vann affischtävling
(2019-11-10)
Landals säljer verksamhet
22
(2019-11-09)
VECKANS FRÅGA: Första bilen?
7
(2019-11-08)
Nu samråds om Vätterntunneln
6
(2019-11-08)
Bluffade på Blocket
(2019-11-08)
Kumlabo hade knark i kalsongerna
(2019-11-07)
Trafikolycka med två bilar
(2019-11-07)
Minister träffade lantbrukare
(2019-11-07)
Veckans bild: En dusch vid Kumlasjön
(2019-11-07)
Sjukvård öppnar digital mottagning
(2019-11-07)
Richard blev “Årets Kumling”
1
(2019-11-06)
Hockey: Bråkigt vid förlust
(2019-11-06)
Protestlistor till Kumla kommun
8
(2019-11-06)
Nytt avslag för buss-elever
(2019-11-06)
Internationell kulturfest på gång
(2019-11-06)
Speedway: Joel skrev nytt
1
(2019-11-06)
Buss-elever ännu inte kommit vidare
(2019-11-05)
KONST: Ovanligt snälla djur
(2019-11-04)
Rånförsök mot Kumlas Spelhörna
11
(2019-11-04)
Optikerkedjan Synsam till Kumla
(2019-11-04)
Gissa Kumlabilden - Vinn en bukett
21
(2019-11-04)
Annons:
Tidning
Senast kommenterat
Annons:
Tidning
Populärt ur arkivet
Bloggat
Sydnärke
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.