24 Juni 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Kan du avstå julskinkan?

Varannan svensk kvinna, och varannan person mellan 18 och 29 år, kan tänka sig att hoppa över julskinkan i år till förmån för ett mer vegetariskt julbord. Sett till hela befolkningen kan mer än var tredje svensk tänka sig en jul utan julskinka.

Allt fler väljer vego och det kan i år göra avtryck även på något så traditionellt på julbordet som julskinkan. För enligt en ny opinionsundersökning från Novus, beställd av Djurens Rätt, svarar 36 procent av svenskarna att de kan tänka sig en jul utan julskinka.

Bland kvinnor är det hela 48 procent som kan tänka sig att avstå julskinkan, och också i åldersgruppen 18-29 år är det 49 procent.

– Köttkonsumtionen minskar och allt fler väljer vego, nu avspeglar det sig också i inställningen till den klassiska julskinkan. Många talar om en vegotrend och att nu nästan hälften av stora grupper svenskar, och mer än var tredje svensk totalt, kan tänka sig en jul utan julskinkan är inget annat än ett markant skifte i vad vi äter - eller inte äter, säger Moa Richter Hagert, kommunikationsansvarig på Djurens Rätt.

En undersökning från branschorganisationen Livsmedelsföretagen visade nyligen på samma trend då 19 procent i åldern 18-39 år svarade att de föredrog veganskt mat på julbordet. I veckan kom också statistik som visar på att köttkonsumtionen i Sverige fortsätter att minska efter den tidigare rekordminskningen under 2017.

– Många av julens klassiker går utmärkt att veganisera, så även om en gillar det traditionella går julbordet att göra grönare, något som allt fler lockas av. Då blir det dessutom en riktigt bra jul både för dig själv, klimatet och förstås för djuren, säger Francesca Vilches, Djurens Rätt.

Undersökningen är genomförd av undersöknings- och analysföretaget Novus via webbintervjuer i deras slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel. 1 042 intervjuer genomfördes under november-december 2018.

mats
Då kan man lika gärna sluta fira jul!!!
2018-12-07 12:32
Gubben
Det går inte att veganisera sill och ål.
2018-12-07 16:28
Peterklippan
Det är iallafall tur att snapsen är gjord på vegetabiler,så de blir en grön jul ingen kan klaga på.
2018-12-07 16:33
TS
Håller med Mats. Det går överstyr detta med kött precis som med genusnormer och globalistnormer. Vi njuter av vår saftiga julskinka och de som vill får väl festa loss på granen (akta så ni inte äter upp det materialistiska pyntet bara)...
2018-12-07 16:42
Jonny
Om alla börjar äta vegetariskt hur ska det fungera? Det går ju inte att odla i Sverige under största delen av året. Det måste ju i så fall bli gigantiska odlingslandskap inomhus med värme och uv ljus som drar gigantiska mängder el. Eller ska allt flygas in från länder där det är sol? Hur mycket utsläpp blir det då? Flyg är ju skadligt. Jag förstår inte hur det ska fungera rent praktiskt. Känns mer som ett försök till en god tanke som inte fungerar i praktiken
2018-12-07 21:40
Gris e gott
Jag tänker nog fortsätta äta djur, särskilt grisen ligger mig varmt om hjärtat. En gratinerad skinka är en fröjd, delikatessköttbullar likaså. Men jag märker att jag påverkats av debatten, kokött är ju också dyrt. Fisk tror jag äts av många vegetarianer som nån slags kompromiss. Sen kan man ju äta ägg och potatis, kål och morötter, frukt och grönt. Tänker man efter finns mycket att välja på. En macka slinker ju alltid ner!
2018-12-08 0:09
Frasse
Vad kommer det sig att människor blir provocerade av vegetarianer?Ingen har förbjudit någon att äta kött.Man gör som man vill. Hur tänker Jonny?Har han hört talas om rotfrukter?Odlas i Sverige och kan förvaras över vintern.Hört talas om konsevering,torkning eller djupfrysning?Eller han kanske bara äter svenskt,färskt kött från närområdet.Det har inte många råd att äta ofta,så grattis! Önskar alla en god jul,vad ni än äter.
2018-12-08 7:52
Jonny
Det är väl knappast en realistisk tanke att alla ska äta rotfrukter 10 månader om året? Det var ju dessutom dåligt med vatten så hur ska alla dessa gigantiska odlingslandskap kunna bevattnas? Folk slår alltid bakut när jag ställer motfrågor om vegetariskt. Men det är uppriktiga och ärliga frågor som tydligen ingen kan besvara på ett fakta baserat sätt. Känns som att ingen vet hur det ska fungera i praktiken eftersom så många blir irriterade utan att kunna ge ett enda sakligt grundad svar. Frågade Pär Holmgren och fick ett väldigt svepande svar men efter en längre konversation så svarade han att det är komplicerat.
2018-12-08 12:18
Frasse
Men herregud,orkade du inte läsa hela min kommentar!Förövrigt är det mycket realistiskt att äta rotfrukter året runt.Eller du kanske inte äter potatis,morötter,lök,palsternacka,selleri mm.Svensk basföda i 300 år.Bönor,ärtor,majs mm kan torkas,konserveras eller djupfrysas.Odlas på friland i Sverige såvitt jag vet.Känner du till de svenska sädesslagen?Vissa år dignar skogen av svamp och bär.Att föda upp kött och mjölkdjur kräver mycket större arealer än allt detta.De behöver ju foder på vintern,eller vad menar du att de äter då?
2018-12-08 18:24
Gris e gott
Men Jonny, vet du inte att det mesta av svensk jordbruksmark idag används för djurfoder? Först äter djuren gräs och grödor och sen äter vi upp dom. Det är en omväg för att få i oss proteiner. Rekommenderar Naturskyddsföreingens hemsida som kan besvara dina oroliga frågor.
2018-12-08 18:38
Jonny
Det är nog inte så lätt att få alla att äta rotfrukter resten av sitt liv. Känns väldigt overkligt. Känns som att det måste importeras väldigt mycket färska grönsaker också. Måste flygas flygplan varje dag. Året runt. År ut och år in. Mycket utsläpp blir det. Menar ni att kött är så mycket sämre för miljön än alla flygplan som krävs och all energi till odlingslandskapen med värme och uv ljus?
2018-12-09 7:10
Frasse
Jonny,Jonny, suck.Vad är det du inte förstår av mina eller Gris e gotts kommentarer???? Grönsaker som måste flygas in eller som odlas i energikrävande växthus kan du hoppa över.Gurka och sallad har lågt näringsvärde.De vegetarianer jag känner äter andra saker.Jag vet heller inga som lägger ner så mycket omsorg på matlagning,som vegetarianer. Bra lagad vegomat är det godaste som finns .Att äta livsmedel efter säsong är vettigt. Gjorde man alltid förr. Grisen slaktade man till jul. Vad vi än tycker och tror ,lär vi nog få återgå till en köttsnålare diet i framtiden,vilket för mig inte är något problem alls.Idag har jag ätit rotfruktssoppa och pannkakor! Billigt gott och nyttigt.
2018-12-09 17:00
Jonny
Du hänvisar till andra vegetariska alternativ alternativ eller vad man ska kalla det. Var växer dom växterna? Går dom att odla ute på vintern i Sverige eller krävs det att dom flygs in till Sverige från andra länder? Jag kanske är trög men jag förstår inte vad det är för vegetariska produkter du pratar om. Än så länge blir folk bara arga och kan inte ge ett enda exempel på vilka växter det handlar om.
2018-12-10 11:06
Frasse
Ok Jonny.Ärter,bönor,majs,havre,vete,råg,korn,blomkål,broccoli,brysselkål,champinjoner+ alla våra rotfrukter(potatis,lök,selleri,morot,rödbeta,jordärtskocka,palsternacka m.fl.),vilda svampar finns i skogen. Ris,Quinoa,bulgur linser,och andra sädesslag importeras ,men inte flygvägen,eftersom de har lååång hållbarhet.Likaså alla slags nötter.Om man inte är vegan,äter man dessutom ägg.Har säkert glömt många fler livsmedel. Jag utgår ifrån att du vet att man kan torka,konservera eller frysa livsmedel för att de ska hålla sig länge.Om allt jag nu nämnt har varit okänt för dig,är du bara att beklaga,men samtidigt kan en ny värld öppna sig för dig.Kom också ihåg att choklad,dadlar,frukt och bär är vego. Av ovanstående skulle jag kunna laga en ny rätt varje dag i en månad! Och märk väl att INGET har kommit hit med flyg,men det har köttet från Irland,och Brasilien.Men som sagt ,grattis om du alltid har råd att äta färskt kött från närområdet !
2018-12-10 12:33
Frasse
Kom just på flera fenomenala vegetariska livsmedel:Tång och sjögräs,gott fräscht och nyttigt.Finns bl.a. på västkusten.Solroskärnor,kokos.,groddar, som du själv kan odla i en burk i köket.Någon skämtade om att äta julgranen och granskott serveras faktiskt ibland på vegetariska bufféer. Om man är vegetarian för att man vill minska utsläppen så kan man äta viltkött och vildfångad fisk utan problem. God Jul.
2018-12-10 13:35
Frasse
Här är jag igen! Det är klart att det inte går att odla mycket i Sverige på vintern!Har aldrig gått,men folk har överlevt ändåUndrar vad du Jonny äter på vintern?Inte potatis eller något annat som jag nämnt?Endast kött och fisk ,nyslaktat utan tillbehör?Och du ,importerat livsmedel kommer nästan alltid med båt!
2018-12-10 14:06
kg
Låt folk äta vad fasen dom vill, äter man blad och gräs så gör man det. Äter man som jag massa mummsigt gött kött mm så låt mig göra det, men man ska inte tvinga på andra genom ändringar och propaganda att sluta äta kött. Utan kött kan man lika gärna kontakta Fonus.
2018-12-10 17:01
Alfa
Med handen på hjärtat, mina kära vänner, så är det inte julmaten jag ser fram mot på julafton. Jag skulle nog hellre faktiskt se förra årets nyårs-supé på repris, men på julafton istället. Om jag själv skulle behöva stå för matlagningen av ett helt julbord så skulle det verkligen bli en rätt med bra mycket mer sallad än traditionsenligt! smile GOD JUL TILL OSS ALLA! Jag är 30 år, och man(?).
2018-12-10 19:04
Jonny
Pannkakor: det krävs väl ägg och mjölk? Ska man slakta djuren och kasta köttet istället för att äta köttet? Det är väl ett oerhört slöseri på resurser? Förstår fortfarande inte hur det ska gå till rent politiskt. Säger inte att ni har fel men det känns bara som en "teoretisk produkt" med att ställa om till vegetariskt
2018-12-10 20:37
Frasse
Jonny,detta blir mitt allra sista inlägg i debatten.Du verkar överhuvudtaget bara ha läst en bråkdel av vad jag och andra skrivit.Ingenstans har jag påstått att JAG är vegetarian därför äter jag pannkaka.Okej?Jag skrev också i ett tidigt inlägg att var och en får äta vad de vill,både köttätare och vegetarianer.Har bara försökt att svara på dina frågor och kommentarer ,eftersom du verkade seriöst intresserad.Det tror jag inte längre!!
2018-12-11 8:49
Caroline
Nu står det faktiskt: Kan tänka sig att välja bort skinkan. Det är INTE samma sak som att man gör det! Tycker journalistkåren som i så många andra ämnen här springer sina egna intressens ärenden och förstorar upp ämnet en masse. Vegomat är en ickefråga för oss vanliga männinskor!
2018-12-11 14:58
Jonny
Det är andra som skrivit pannkakor. Allt kretsar inte kring dig. Och det är väl ändå inte du som har makten över vad alla ska äta? Om du säger att alla ska äta vad dom vill har väl ingen betydelse alls? Bestämmer du i Närke? Sverige? EU? Jag förstår fortfarande inte har jorden ska räcka till för att leverera vegetariskt till alla. Ingen verkar ju kunna förklara hur det ska gå till på riktigt. Påhopp och massa annat trams men ingen har en enda vettig förklaring
2018-12-11 19:52
Nisse
Jonny, vad äter korna? Var odlas det som korna äter? Kan man tänka sig att istället för att odla ko-mat så odlar man människomat? Sedan nämnde du vatten. Dricker inte en ko? Själv äter jag kött och kommer fortsätta göra det så länge det är lagligt. Men det är enkelt att se att en omställning till veganskt inte är svårt. För övrigt tror jag att människan i ett längre perspektiv kommer få titta på andra proteinkällor. Tänker mig stora insektsfarmer där man odlar fram insekter som matprotein.
2018-12-12 19:39
Jonny
Jadu Nisse det växer väldigt mycket på vintern... Större delen av året går det inte att skörda något alls här i Sverige för klimatet tillåter inte det. Hur gör du i april tex när det är mer än ett halvår sedan det gick att skörda som sista grönsakerna? Vad ska alla 10 miljoner människor i Sverige äta då? För att inte tala om alla andra miljoner människor i Europa... Hur ska dessa människor mättas? Tanken är naiv och väldigt verklighetens frånvarande för det är inte hållbart att enbart äta vegetariskt
2018-12-17 12:38
mats
Då kan man lika gärna sluta fira jul!!!
2018-12-07 12:32
Gubben
Det går inte att veganisera sill och ål.
2018-12-07 16:28
Peterklippan
Det är iallafall tur att snapsen är gjord på vegetabiler,så de blir en grön jul ingen kan klaga på.
2018-12-07 16:33
TS
Håller med Mats. Det går överstyr detta med kött precis som med genusnormer och globalistnormer. Vi njuter av vår saftiga julskinka och de som vill får väl festa loss på granen (akta så ni inte äter upp det materialistiska pyntet bara)...
2018-12-07 16:42
Jonny
Om alla börjar äta vegetariskt hur ska det fungera? Det går ju inte att odla i Sverige under största delen av året. Det måste ju i så fall bli gigantiska odlingslandskap inomhus med värme och uv ljus som drar gigantiska mängder el. Eller ska allt flygas in från länder där det är sol? Hur mycket utsläpp blir det då? Flyg är ju skadligt. Jag förstår inte hur det ska fungera rent praktiskt. Känns mer som ett försök till en god tanke som inte fungerar i praktiken
2018-12-07 21:40
Gris e gott
Jag tänker nog fortsätta äta djur, särskilt grisen ligger mig varmt om hjärtat. En gratinerad skinka är en fröjd, delikatessköttbullar likaså. Men jag märker att jag påverkats av debatten, kokött är ju också dyrt. Fisk tror jag äts av många vegetarianer som nån slags kompromiss. Sen kan man ju äta ägg och potatis, kål och morötter, frukt och grönt. Tänker man efter finns mycket att välja på. En macka slinker ju alltid ner!
2018-12-08 0:09
Frasse
Vad kommer det sig att människor blir provocerade av vegetarianer?Ingen har förbjudit någon att äta kött.Man gör som man vill. Hur tänker Jonny?Har han hört talas om rotfrukter?Odlas i Sverige och kan förvaras över vintern.Hört talas om konsevering,torkning eller djupfrysning?Eller han kanske bara äter svenskt,färskt kött från närområdet.Det har inte många råd att äta ofta,så grattis! Önskar alla en god jul,vad ni än äter.
2018-12-08 7:52
Jonny
Det är väl knappast en realistisk tanke att alla ska äta rotfrukter 10 månader om året? Det var ju dessutom dåligt med vatten så hur ska alla dessa gigantiska odlingslandskap kunna bevattnas? Folk slår alltid bakut när jag ställer motfrågor om vegetariskt. Men det är uppriktiga och ärliga frågor som tydligen ingen kan besvara på ett fakta baserat sätt. Känns som att ingen vet hur det ska fungera i praktiken eftersom så många blir irriterade utan att kunna ge ett enda sakligt grundad svar. Frågade Pär Holmgren och fick ett väldigt svepande svar men efter en längre konversation så svarade han att det är komplicerat.
2018-12-08 12:18
Frasse
Men herregud,orkade du inte läsa hela min kommentar!Förövrigt är det mycket realistiskt att äta rotfrukter året runt.Eller du kanske inte äter potatis,morötter,lök,palsternacka,selleri mm.Svensk basföda i 300 år.Bönor,ärtor,majs mm kan torkas,konserveras eller djupfrysas.Odlas på friland i Sverige såvitt jag vet.Känner du till de svenska sädesslagen?Vissa år dignar skogen av svamp och bär.Att föda upp kött och mjölkdjur kräver mycket större arealer än allt detta.De behöver ju foder på vintern,eller vad menar du att de äter då?
2018-12-08 18:24
Gris e gott
Men Jonny, vet du inte att det mesta av svensk jordbruksmark idag används för djurfoder? Först äter djuren gräs och grödor och sen äter vi upp dom. Det är en omväg för att få i oss proteiner. Rekommenderar Naturskyddsföreingens hemsida som kan besvara dina oroliga frågor.
2018-12-08 18:38
Jonny
Det är nog inte så lätt att få alla att äta rotfrukter resten av sitt liv. Känns väldigt overkligt. Känns som att det måste importeras väldigt mycket färska grönsaker också. Måste flygas flygplan varje dag. Året runt. År ut och år in. Mycket utsläpp blir det. Menar ni att kött är så mycket sämre för miljön än alla flygplan som krävs och all energi till odlingslandskapen med värme och uv ljus?
2018-12-09 7:10
Frasse
Jonny,Jonny, suck.Vad är det du inte förstår av mina eller Gris e gotts kommentarer???? Grönsaker som måste flygas in eller som odlas i energikrävande växthus kan du hoppa över.Gurka och sallad har lågt näringsvärde.De vegetarianer jag känner äter andra saker.Jag vet heller inga som lägger ner så mycket omsorg på matlagning,som vegetarianer. Bra lagad vegomat är det godaste som finns .Att äta livsmedel efter säsong är vettigt. Gjorde man alltid förr. Grisen slaktade man till jul. Vad vi än tycker och tror ,lär vi nog få återgå till en köttsnålare diet i framtiden,vilket för mig inte är något problem alls.Idag har jag ätit rotfruktssoppa och pannkakor! Billigt gott och nyttigt.
2018-12-09 17:00
Jonny
Du hänvisar till andra vegetariska alternativ alternativ eller vad man ska kalla det. Var växer dom växterna? Går dom att odla ute på vintern i Sverige eller krävs det att dom flygs in till Sverige från andra länder? Jag kanske är trög men jag förstår inte vad det är för vegetariska produkter du pratar om. Än så länge blir folk bara arga och kan inte ge ett enda exempel på vilka växter det handlar om.
2018-12-10 11:06
Frasse
Ok Jonny.Ärter,bönor,majs,havre,vete,råg,korn,blomkål,broccoli,brysselkål,champinjoner+ alla våra rotfrukter(potatis,lök,selleri,morot,rödbeta,jordärtskocka,palsternacka m.fl.),vilda svampar finns i skogen. Ris,Quinoa,bulgur linser,och andra sädesslag importeras ,men inte flygvägen,eftersom de har lååång hållbarhet.Likaså alla slags nötter.Om man inte är vegan,äter man dessutom ägg.Har säkert glömt många fler livsmedel. Jag utgår ifrån att du vet att man kan torka,konservera eller frysa livsmedel för att de ska hålla sig länge.Om allt jag nu nämnt har varit okänt för dig,är du bara att beklaga,men samtidigt kan en ny värld öppna sig för dig.Kom också ihåg att choklad,dadlar,frukt och bär är vego. Av ovanstående skulle jag kunna laga en ny rätt varje dag i en månad! Och märk väl att INGET har kommit hit med flyg,men det har köttet från Irland,och Brasilien.Men som sagt ,grattis om du alltid har råd att äta färskt kött från närområdet !
2018-12-10 12:33
Frasse
Kom just på flera fenomenala vegetariska livsmedel:Tång och sjögräs,gott fräscht och nyttigt.Finns bl.a. på västkusten.Solroskärnor,kokos.,groddar, som du själv kan odla i en burk i köket.Någon skämtade om att äta julgranen och granskott serveras faktiskt ibland på vegetariska bufféer. Om man är vegetarian för att man vill minska utsläppen så kan man äta viltkött och vildfångad fisk utan problem. God Jul.
2018-12-10 13:35
Frasse
Här är jag igen! Det är klart att det inte går att odla mycket i Sverige på vintern!Har aldrig gått,men folk har överlevt ändåUndrar vad du Jonny äter på vintern?Inte potatis eller något annat som jag nämnt?Endast kött och fisk ,nyslaktat utan tillbehör?Och du ,importerat livsmedel kommer nästan alltid med båt!
2018-12-10 14:06
kg
Låt folk äta vad fasen dom vill, äter man blad och gräs så gör man det. Äter man som jag massa mummsigt gött kött mm så låt mig göra det, men man ska inte tvinga på andra genom ändringar och propaganda att sluta äta kött. Utan kött kan man lika gärna kontakta Fonus.
2018-12-10 17:01
Alfa
Med handen på hjärtat, mina kära vänner, så är det inte julmaten jag ser fram mot på julafton. Jag skulle nog hellre faktiskt se förra årets nyårs-supé på repris, men på julafton istället. Om jag själv skulle behöva stå för matlagningen av ett helt julbord så skulle det verkligen bli en rätt med bra mycket mer sallad än traditionsenligt! smile GOD JUL TILL OSS ALLA! Jag är 30 år, och man(?).
2018-12-10 19:04
Jonny
Pannkakor: det krävs väl ägg och mjölk? Ska man slakta djuren och kasta köttet istället för att äta köttet? Det är väl ett oerhört slöseri på resurser? Förstår fortfarande inte hur det ska gå till rent politiskt. Säger inte att ni har fel men det känns bara som en "teoretisk produkt" med att ställa om till vegetariskt
2018-12-10 20:37
Frasse
Jonny,detta blir mitt allra sista inlägg i debatten.Du verkar överhuvudtaget bara ha läst en bråkdel av vad jag och andra skrivit.Ingenstans har jag påstått att JAG är vegetarian därför äter jag pannkaka.Okej?Jag skrev också i ett tidigt inlägg att var och en får äta vad de vill,både köttätare och vegetarianer.Har bara försökt att svara på dina frågor och kommentarer ,eftersom du verkade seriöst intresserad.Det tror jag inte längre!!
2018-12-11 8:49
Caroline
Nu står det faktiskt: Kan tänka sig att välja bort skinkan. Det är INTE samma sak som att man gör det! Tycker journalistkåren som i så många andra ämnen här springer sina egna intressens ärenden och förstorar upp ämnet en masse. Vegomat är en ickefråga för oss vanliga männinskor!
2018-12-11 14:58
Jonny
Det är andra som skrivit pannkakor. Allt kretsar inte kring dig. Och det är väl ändå inte du som har makten över vad alla ska äta? Om du säger att alla ska äta vad dom vill har väl ingen betydelse alls? Bestämmer du i Närke? Sverige? EU? Jag förstår fortfarande inte har jorden ska räcka till för att leverera vegetariskt till alla. Ingen verkar ju kunna förklara hur det ska gå till på riktigt. Påhopp och massa annat trams men ingen har en enda vettig förklaring
2018-12-11 19:52
Nisse
Jonny, vad äter korna? Var odlas det som korna äter? Kan man tänka sig att istället för att odla ko-mat så odlar man människomat? Sedan nämnde du vatten. Dricker inte en ko? Själv äter jag kött och kommer fortsätta göra det så länge det är lagligt. Men det är enkelt att se att en omställning till veganskt inte är svårt. För övrigt tror jag att människan i ett längre perspektiv kommer få titta på andra proteinkällor. Tänker mig stora insektsfarmer där man odlar fram insekter som matprotein.
2018-12-12 19:39
Jonny
Jadu Nisse det växer väldigt mycket på vintern... Större delen av året går det inte att skörda något alls här i Sverige för klimatet tillåter inte det. Hur gör du i april tex när det är mer än ett halvår sedan det gick att skörda som sista grönsakerna? Vad ska alla 10 miljoner människor i Sverige äta då? För att inte tala om alla andra miljoner människor i Europa... Hur ska dessa människor mättas? Tanken är naiv och väldigt verklighetens frånvarande för det är inte hållbart att enbart äta vegetariskt
2018-12-17 12:38
Kommentera

Skriv helst under eget namn. Håll dig till ämnet och håll en hyfsad ton. Visa respekt för andra som kommenterar och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Publicerad: 2018-12-07 12:04
Senaste nyheterna
Två döda i gasolycka på båt
(14:50)
DANS: Christoffer femma i VM
(11:27)
Gissa Askersundbild - Vinn en bukett!
8
(2019-06-22)
Så firades midsommar
(2019-06-22)
Skyllbergsskyttar i topp
(2019-06-22)
Lars Litzén: Sydnärkenytt kammar noll
11
(2019-06-21)
Dags fira midsommar
(2019-06-20)
Återförening viktigt för flyktingar
2
(2019-06-20)
Sandra Wallin: Rörigt om seriemördaren Bundy
(2019-06-18)
Bygginbrott i Askersund och Laxå
1
(2019-06-18)
Möbler slängda i sjön
(2019-06-18)
Alf Anneborg: Elektrisk cykling
1
(2019-06-17)
Konstnären Rehnholm ställer ut
(2019-06-17)
Fotboll: Skyllbergs första förlust
(2019-06-17)
Nya ”punschverandan” är invigd
(2019-06-16)
Hus skyltar med sin historia
(2019-06-15)
Fotboll: Askersund slog Kumla
(2019-06-15)
Gissa Askersundbild - Vinn en bukett!
6
(2019-06-14)
Medvind för Skyllbergs IK
2
(2019-06-14)
Driftstörning hos Sydnärkenytt
(2019-06-13)
Skadegörelse vid förskola i Åsbro
(2019-06-13)
Visar biljardfilm i TV
4
(2019-06-13)
Båtmotorer stulna i Harge
(2019-06-13)
SPF tänder grill i Åsbro
(2019-06-13)
Bestulen på bilen i Hammar
(2019-06-12)
Fotboll: Janne till Askersund
1
(2019-06-12)
Skolavslutning med blommor och skrindor
(2019-06-11)
Snart rökförbud på uteserveringar
1
(2019-06-11)
Villapriser ökar mest i Örebro Län
(2019-06-11)
Anmälda för kladdat ner bil
(2019-06-10)
Sprintade i Västergötland
(2019-06-10)
Två döda efter brand på camping
(2019-06-08)
Nationaldagsfirande 2019
(2019-06-07)
Fotboll: Stene slog Östansjö
(2019-06-07)
Gissa Askersundbild - Vinn en bukett
14
(2019-06-07)
Anmäld för att lämnat påkört rådjur
(2019-06-07)
Åhlins är Årets företagare
5
(2019-06-06)
Nykter sommarlovsfestival
(2019-06-05)
Kyrkokören reste till Öland
(2019-06-05)
Studenter firades i Sydnärke
5
(2019-06-05)
Fotboll: 9-0 till Vretstorps IF
(2019-06-04)
SKPF på sommarlunch
(2019-06-04)
Inbrott på Vapenvägen
(2019-06-04)
Tjugotal rutor krossade
(2019-06-03)
Måste få ner kostnader i sjukvården
(2019-06-03)
Teknikstrul för Sydnärkenytt
(2019-06-03)
Lars Litzén: Torbjörn åter mästare
(2019-06-02)
Öppnar nytt på Sundsbrogatan
2
(2019-06-02)
DANS: Christoffer och Ronja vann
(2019-05-31)
Gissa Askersundbild - Vinn en bukett!
3
(2019-05-31)
Erbjuds test för cancer
(2019-05-31)
Invigning av hamnscenen
(2019-05-31)
EU-valet färdigräknat
(2019-05-30)
Har öppnat café på Stöökagatan
5
(2019-05-30)
En dröm om frihet
5
(2019-05-30)
Fotboll: Omkastat i div 6-toppen
(2019-05-29)
Rasta Group AB köper Brändåsen
10
(2019-05-29)
Fotboll: Askersund slog Bosna
(2019-05-29)
Fotboll: Skyllbergs femte raka
(2019-05-28)
PRO: Sluta investera i fossilt
(2019-05-27)
Annons:
Tidning
Senast kommenterat
Annons:
Tidning
Populärt ur arkivet
Bloggat
Sydnärke
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.