21 November 2017
Tipsa: 073-094 57 58

Transportarbetarfacket:

"En värdig färdtjänst kräver ny politik"

Samhället upphandlar tjänster för över 500 miljarder kronor varje år. Med sådana enorma summor i omlopp har politikerna ett stort ansvar att se till att de tjänster som upphandlas också utförs av människor med bra villkor och goda anställningsförhållanden. Moderaterna och övriga allianspartier har inte tagit det ansvaret.

Detta gäller inte minst för att garantera kvaliteten för de som använder färdtjänsten och andra samhällsbetalda resor. I takt med att förarnas villkor försämrats har också brukarnas klagomål skjutit i höjden.

Taxibranschen har blivit själva symbolen för det oreglerade marknadskaoset. De anställda förarna avlönas allt oftare med procentlön och får endast betalt när kunden sitter i bilen. Konsekvensen blir många oavlönade timmar bakom ratten varje dag och timlöner så låga som 50 kronor. Samtidigt går schysta företag under då de som erbjuder sina anställda bra villkor inte längre kan konkurrera vid offentliga upphandlingar.

Utnyttjar skattepengar

Det sorgligaste av allt är att det är våra egna skattepengar som är motorn i den här olyckliga ordningen. Samhällsbetalda resor, som exempelvis färdtjänst och skolskjutsar, står för cirka 50 procent av taxinäringens totala omsättning. Många stora taxiföretag har som affärsidé att vid upphandlingar erbjuda en rabatt på upp till 70 procent av vad en vanlig kund får betala.

Transport vill se två tydliga lagändringar för att få ordning på taxikaoset:

Förbjud ackordslön i färdtjänsten

Vi har idag striktare regler för att transportera tungt gods än för att köra våra barn till skolan. Procentlön och ackord är direkt olämpligt i trafiken. Och att vi idag har det som standard för de som kör samhällets mest utsatta är inget annat än en skandal. Med en fast lön undviks stress, brukarna får den service de förtjänar och förarna får en dräglig arbetsmiljö.

Kollektivavtalskrav

Inför krav på kollektivavtal vid samhällsbetalda resor

Kollektivavtalskrav är ett testat och fungerande sätt att garantera konkurrensneutrala upphandlingar. När vi köper tjänster för våra gemensamma tillgångar måste vi också vara säkra på att de utförs av anställda med schysta löner, försäkringar och pensionsvillkor. Allt det där som de flesta av oss tar för givet. Något annat är egentligen oanständigt.

Taxibranschen är i ett akut behov av ny och handlingskraftig politik. En politik som är anpassad till världen runtomkring oss och som sätter kunder, förare och seriösa företag före en ideologisk avregleringsiver.

Gå runt och fråga chaufförerna!
Då måste hela den nya upphandlingen tas om! De som kör har inte ens OB-tillägg när de kör på obekväm arbetstid. HUR ska en person som är vilken medborgare som helst egentligen med barn och hyra som kostar som för alla kunna försörja sig på 35% av inkört belopp minus skatt? Räkna ut vad dagpenningen blir om de kör in ca 1 300 kr vilket inte är ovanligt när så många bilar är ute samtidigt. Det verkar inte finnas någon slags fördelning på noderna för vissa bilar får hur mycket som helst att göra medan andra knappt får något... Lindbergs FORTSÄTTER på något slags SPECIALAVTAL och tar därmed mycket jobb för de andra som kör trots att "de andra" ska köra via upphandlingen.... SKAMLIGT ATT PRIVATA FÖRETAG ska finansiera något samhället bestämt ska finnas som tillgänglighet.. FRÅGA chaufförerna hur mycket de får i lönekuvertet och OM DE ENS FÅR ETT ANSTÄLLNINGSAVTAL.... Nej gör om och gör rätt låt företagen vinna upphandlingen på kvalitét istället för dumpat pris med missnöjda underbetalda chaufförer och missnöjda kunder/brukare som följd
2014-09-05 8:16
Insatt
Transport verkar med sin slutkläm vilja få oss att tro att det är avsaknad av kollektivavtal som orsakat provisionslön, utebliven OB mm, men så är det inte. Dessa lönevillkor är helt enligt kollektivavtal. Transport har skrivit under dessa villkor, vilket inte framkommer i texten.
2014-09-06 10:19
Gå runt och fråga chaufförerna!
Då måste hela den nya upphandlingen tas om! De som kör har inte ens OB-tillägg när de kör på obekväm arbetstid. HUR ska en person som är vilken medborgare som helst egentligen med barn och hyra som kostar som för alla kunna försörja sig på 35% av inkört belopp minus skatt? Räkna ut vad dagpenningen blir om de kör in ca 1 300 kr vilket inte är ovanligt när så många bilar är ute samtidigt. Det verkar inte finnas någon slags fördelning på noderna för vissa bilar får hur mycket som helst att göra medan andra knappt får något... Lindbergs FORTSÄTTER på något slags SPECIALAVTAL och tar därmed mycket jobb för de andra som kör trots att "de andra" ska köra via upphandlingen.... SKAMLIGT ATT PRIVATA FÖRETAG ska finansiera något samhället bestämt ska finnas som tillgänglighet.. FRÅGA chaufförerna hur mycket de får i lönekuvertet och OM DE ENS FÅR ETT ANSTÄLLNINGSAVTAL.... Nej gör om och gör rätt låt företagen vinna upphandlingen på kvalitét istället för dumpat pris med missnöjda underbetalda chaufförer och missnöjda kunder/brukare som följd
2014-09-05 8:16
Insatt
Transport verkar med sin slutkläm vilja få oss att tro att det är avsaknad av kollektivavtal som orsakat provisionslön, utebliven OB mm, men så är det inte. Dessa lönevillkor är helt enligt kollektivavtal. Transport har skrivit under dessa villkor, vilket inte framkommer i texten.
2014-09-06 10:19
Kommentera
Publicerad: 2014-09-04 22:41
Senaste nyheterna
Speedway: Indianerna till Allsvenskan
(12:01)
Bilinbrott på Kyrkogatan
(11:51)
C och KD: Vi kan sänka skatten 2021
(0:49)
Provocerande dyr backspegel
(2017-11-20)
Polisjakt efter rattfull
(2017-11-20)
Gissa Kumlabilden - var är vi?
25
(2017-11-20)
Författarmöte med Lennart Hagerfors
(2017-11-20)
Många gymnasietjejer röker fortfarande
(2017-11-20)
Julkalender i december
(2017-11-20)
Bilar brann på Magasinsgatan
1
(2017-11-20)
Stor sten genom sovrumsfönster
(2017-11-20)
Anhörigstödet fixar föreläsning
(2017-11-20)
Konsert med Bob Dylan-tema
(2017-11-20)
BADMINTON: Skoskavet avgjordes
(2017-11-19)
Kumlingarna “fulspolar” mycket
1
(2017-11-19)
JN hade öppet hus
(2017-11-19)
Hockey: Kumla slog Lindlöven
1
(2017-11-18)
Här finns “Gatans” kalender
(2017-11-18)
Många ville se “nya” Pingstkyrkan
1
(2017-11-18)
Fotboll: Många derbyn i div 3
(2017-11-18)
INNEBANDY: Kumla-Pålsboda 12-3
1
(2017-11-17)
Kulturfest på söndag
1
(2017-11-17)
Tolkar Leonard Cohen
(2017-11-17)
Mobilstöld på bibliotek
(2017-11-17)
Varnar för mutor
(2017-11-17)
Ilska hos Hemtjänstpersonal
10
(2017-11-16)
Speedway: Henka invigde egen tavla
10
(2017-11-16)
Veckans bild: IFK:s styrelse 1976
(2017-11-16)
Startar ny bilbesiktning
1
(2017-11-16)
De får årets kulturpris
1
(2017-11-15)
Hockey: Hemmaförlust som vanligt
1
(2017-11-15)
ICA Maxi bygger om hela butiken
14
(2017-11-15)
Alf Anneborg: Att sjunga i kör
(2017-11-14)
Höll digital minimässa
(2017-11-14)
Anders Björk: Zlatan till VM?
9
(2017-11-14)
Memory Gardens jubelspel
3
(2017-11-14)
Visar dokumentärfilm om Tiveden
(2017-11-13)
Högläsning i höstrusket
(2017-11-13)
Innebandy: 15-5 till Kumlaherrar
1
(2017-11-13)
Gissa Kumlabilden - var är vi?
9
(2017-11-13)
Slog medfången
(2017-11-12)
Full pappa skulle skjutsa
(2017-11-12)
Lurade försäkringskassan
(2017-11-12)
Farsans musik gick hem
(2017-11-12)
Arkitektkritik av husplaner
15
(2017-11-12)
Kontaktlös betalning på bussen
(2017-11-12)
Kura skymning imorgon
(2017-11-12)
BILJARD: Carambolematchen avgjord
(2017-11-11)
Innebandy: Damernas första förlust
(2017-11-11)
Hockey: Kumla nollade “Sura”
(2017-11-11)
Singelolycka vid Stenekorset
(2017-11-10)
Singelolycka vid Kvarntorp
(2017-11-10)
Löfven besökte anstalten
(2017-11-10)
Debatt: (L) till (M) om valfrihet
1
(2017-11-10)
Sydnärkeförfattare på boklördag
(2017-11-10)
Ännu en krock vid Shellmacken
4
(2017-11-10)
Liberalernas budgetförslag
4
(2017-11-09)
Anne-Marie Hellström: Hösten har sin tid
(2017-11-09)
Textilkonstnär ställer ut
(2017-11-09)
Veckans bild - Hagendalsvägen 1982
2
(2017-11-09)
Annons:
Hemtjänst
Senast kommenterat
Annons:
Hemtjänst
Populärt ur arkivet
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.