13 November 2018
Tipsa: 070-508 44 84

120-årsjubileum med fotoutställning

Svartåbanan blåste liv i bygden

Håll undan! Inte ens en snöstorm fick hindra det livsviktiga tåget i Västernärke mellan Svartå och Örebro.

FJUGESTA. Kärt barn har många namn. Som Svartåbanans ”Drottning”. I folkmun kallad för ”Svartåmärra” eller kort och gott ”Märra”. Namnet ger en vink om att det inte rörde sig om något snabbtåg som passerade Lindbacka, Östertysslinge och Dormen på väg till slutstationen i Svartå.

Det är 37 år sedan sista tåget gick. Och 120 år sedan banan invigdes och blåste liv i Västernärke. Entusiasterna i Svartåbanans vänner, med Rasmus Axelsson, firar med en fotoutställning som vandrar runt längs banans orter. Premiär i Mullhyttan i helgen.

Lagom till jubileet har också Fjugesta station fått en vacker ansiktslyftning med nymålad panel. 

Pressbyråkiosken låg mellan stationshuset och hotellet (närmare hotellet), med fönstren mot Storgatan. Gun Boström skötte kiosken. Foto: Örebro Kuriren/Digital Museum.
Prinsen invigde

Det var den 29 september som banan invigdes av prins Eugen.  Då var Fjugesta en enkel bondby – i centralorten bodde drygt 100 personer.

Först är Svartåbanan tänkt att läggas vid det framgångsrika bruket i Garphyttan och vidare över Vekhyttan. Men det blev strid redan från början.

Den inflytelserika Per Nilsson i Gropen ville annorlunda.

Grävde för Gropen. Dit kom järnvägen tack vare driftige Nilsson. En lyckträff då - från Gropen gick mer gods än från Fjugesta.
Nilsson i Gropen vann

Han med sinne för affärer krävde att Svartåbanan skulle gå genom Gropen. Där ägde Per Nilsson en kraftstation. Där växte ett garveri, snickerifabriker, häftstiftstillberkning och två likkistefabriker fram. Han gick segrande ur striden.

Från Gropens station lastades mer varor på godsvagnarna än från Fjugesta. Svartåbanan var de tio första åren privatägd. 1907 kom den under SJ:s ägo.

Långt håll. Kända Fjugestabor visar upp sig framför godsvagnar 1912. Klaessons fabrik i bakgrunden. Foto: Sophie Janson/Västernärkes Hembygdsförening
Nya fabriker och jobb

Järnvägen blev som en kroppspulsåder för Västernärke. Aron Klaesson, som 1886 hade börjat tillverka möbler i mammas kammare, köpte mark runt järnvägen och byggde sin första fabrik. Fjugesta snickeri anlades, Rullgardinsfabriken epanderade.

Runt om i byarna kom nya fabriker och jobb. Tre dressinfabriker anlades, en i Fjugesta, Walters i Mullhyttan och Sme-Kalle i Svartå.

Andraklass och dans. Här i Hidingebro ordnade stinsens dottern dans med småningom världsberömd musiker. Foto: Västernärkes hembygdsförening

Ja, stationerna fick många användningsområden. I Hidinge bodde stinsens Mauritz Schultz. Hans dotter Aslög ordnade dans på lördagskvällarna i andra klassens väntrum. Musiker var bröderna Wirén. En hette Dag i förnamn och blev en av världens mest spelade klassiska kompositörer.

Då revs rälsen - kommer ny?

1937 fick Svaråtbanan el – och trafiken var livlig under 1950-talet. Men när bilarna blev var mans ägodom ersattes 1973 persontågen av rälsbuss. Godstrafiken lades ned 1982.

På spåret. Stationen och järnvägen är folkkär. På Högans hembygdsgård har flera somrar spelats ”Larssons station”. Dag Stranneby som Per Eriksson från Gropen och Rasmus Håkanson som Aron Klaesson. Foto: Gunnar Öqvist.

Och den 29 juni 1985 försvann rälsbussen och bussarna tog över. Åren 1990-1991 revs rälsen upp.

Nu hedras den gamla Svaråtmärra med en utställning. Alltmedan debatt är igång om hur den nya järnvägen mellan Oslo och Stockholm ska dras i Västernärke.

Ett förslag är nära den dragning över Lekhyttan och Vekhyttan som Per Nilsson lyckades stoppa för 120 år.

Källor: Svartåbanans hemsida, När Klaessons möblerade världen, Västernärkes Hembygdsförening
Siv Ahlstrand
Intressant! Min morfarsfar var rallare och byggde denna bana och min kära morfar åkte sista turen tillsammans med Landshövdingen Elvy Olsson. En anekdot är hon inbjöd honom att hälsa på och han tog henne på orden! När han kom till slottet hade hon inte tid......
2017-08-30 19:50
Marie-Anne Holmberg
Så roligt med denna utställning, jag är ju född o uppvuxen i Mullhyttan och min farfar var rallare och arbetade på järnvägen, bl.a på Inlandsbanan. Många ggr har jag åkt på "Märra" till Örebro och Fjugesta och som barn transporterade vi bokkartonger på en svart kärra ner till station , som sedan skulle fraktas vidare till ngn plats i norra Sverige där min pappa tog emot dem för att sälja i stugorna. Han var ju författare med som skrev egna böcker. Så många minnen förknippas med " Svartåmärra"
2017-08-31 9:39
GunBritt Grimsell
Jag har åkt på med Svartåmärra i 4 år från Gropen till Örebro. Då gick jag på realskola i Örebro.Har åkt på tåget alltid när man skulle till Örebro.
2017-08-31 17:59
Rasmus Axelsson
Per Nilssons insats för Svartåbanan kan troligen sägas vara överdriven även om man vill tro annat i västra Närke. Det var Garphytte bruk som inte var intresserade av att betala för en station nära deras bruk, och inte Per Nilssons engagemang som drog järnvägen bort från Garphyttan. Nilsson bidrog däremot till att järnvägen drogs om något mellan Fjugesta och Kvistbro så att stationen i Gropen hamnade närmare hans kvarn vid Svartån.
2017-09-11 22:43
Rasmus Axelsson
Walters verkstäder och FJugesta maskinfabrik kan nog sägas ha serietillverkat dressiner, men "Sme-Kalle" i Svartå gjorde det nog mer vid behov. De lokdragna tågen infördes för övrigt 1978 och inte 1973.
2017-09-11 22:45
Siv Ahlstrand
Intressant! Min morfarsfar var rallare och byggde denna bana och min kära morfar åkte sista turen tillsammans med Landshövdingen Elvy Olsson. En anekdot är hon inbjöd honom att hälsa på och han tog henne på orden! När han kom till slottet hade hon inte tid......
2017-08-30 19:50
Marie-Anne Holmberg
Så roligt med denna utställning, jag är ju född o uppvuxen i Mullhyttan och min farfar var rallare och arbetade på järnvägen, bl.a på Inlandsbanan. Många ggr har jag åkt på "Märra" till Örebro och Fjugesta och som barn transporterade vi bokkartonger på en svart kärra ner till station , som sedan skulle fraktas vidare till ngn plats i norra Sverige där min pappa tog emot dem för att sälja i stugorna. Han var ju författare med som skrev egna böcker. Så många minnen förknippas med " Svartåmärra"
2017-08-31 9:39
GunBritt Grimsell
Jag har åkt på med Svartåmärra i 4 år från Gropen till Örebro. Då gick jag på realskola i Örebro.Har åkt på tåget alltid när man skulle till Örebro.
2017-08-31 17:59
Rasmus Axelsson
Per Nilssons insats för Svartåbanan kan troligen sägas vara överdriven även om man vill tro annat i västra Närke. Det var Garphytte bruk som inte var intresserade av att betala för en station nära deras bruk, och inte Per Nilssons engagemang som drog järnvägen bort från Garphyttan. Nilsson bidrog däremot till att järnvägen drogs om något mellan Fjugesta och Kvistbro så att stationen i Gropen hamnade närmare hans kvarn vid Svartån.
2017-09-11 22:43
Rasmus Axelsson
Walters verkstäder och FJugesta maskinfabrik kan nog sägas ha serietillverkat dressiner, men "Sme-Kalle" i Svartå gjorde det nog mer vid behov. De lokdragna tågen infördes för övrigt 1978 och inte 1973.
2017-09-11 22:45
Kommentera

Skriv helst under eget namn. Håll dig till ämnet och håll en hyfsad ton. Visa respekt för andra som kommenterar och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Publicerad: 2017-08-30 12:24
Senaste nyheterna
Veckans bild - Bad i Kumlasjön
(14:40)
Tömning tar längre än väntat
(14:25)
Frontalkrock på Rv 50
(12:33)
(V) samverkar med fyrklöver
(0:13)
Välkänd idrottsupporter bortgången
1
(0:11)
Ny skiva från Kumla-artist
(2018-11-08)
Askersund bästa skolkommun i länet
(2018-11-08)
Cafékväll lockade över 100 besökare
(2018-11-08)
Säljer höghus för 70 miljoner
(2018-11-08)
Stipendium till ungdomsledare utdelat
(2018-11-08)
Näringslivet i Kumla firade
2
(2018-11-07)
Hockey: Nära poäng mot Tranås
(2018-11-07)
Chans att bli julklappshjälte
(2018-11-07)
Samlades för förskoleuppror
(2018-11-07)
Stal dräneringspump från Sjöparken
2
(2018-11-07)
Insänt om flyktingar
11
(2018-11-07)
Innebandy: Blytung Kumlaförlust
(2018-11-06)
BILDER: Vatten sjunker i Kumlasjön
(2018-11-06)
Stöld och bomkrock
(2018-11-06)
Färre sötsaker i skolan
1
(2018-11-06)
Unga feminister fortsätter
(2018-11-05)
“Schyssta villkor vid upphandling”
(2018-11-05)
Brand i Klockarbacken
(2018-11-05)
Innebandy: Vill ha klasser till skolcup
(2018-11-05)
BILDER: Lägenhetshus snart rivet
(2018-11-05)
Gissa Kumlabild - Vinn en bukett!
7
(2018-11-05)
Villainbrott på Beväringsgatan
(2018-11-05)
Kraxkompaniet bjuder på fars
(2018-11-04)
Musikikoner i Radiosydnärke
(2018-11-04)
Kumling blev MVP i TV-Pucken
(2018-11-04)
Innebandy: Klar seger mot jumbo
(2018-11-04)
Berättar om hur Kumla kom till
(2018-11-04)
Ulrik Jansson: Om samtal
(2018-11-04)
Hockey: Kumla tog tredje raka
(2018-11-03)
Innebandy: Herrmatch blev inställd
(2018-11-03)
Hockey: Örebro Läns kvart i TV
3
(2018-11-02)
Mike’s Food Truck satsar på Kumla
14
(2018-11-02)
KAMPSPORT: Vann guld i USA
(2018-11-02)
Visade film om Stene skola
3
(2018-11-01)
HÖSTLOV: Maxim ordnade pingiscup
(2018-11-01)
Kommunen om satsning på konstgräs
23
(2018-11-01)
Ny butik på gång i centrum
1
(2018-11-01)
Ny krock vid drabbad korsning
(2018-11-01)
Veckans bild - Indianer på 70-talet
(2018-11-01)
Brand i lägenhet i Åbytorp
(2018-10-31)
Udda boende för paret Danielsson
1
(2018-10-31)
Om att minnas under Allhelgona
(2018-10-31)
Motor: Marcus klar för Indycar
(2018-10-30)
Hedrar poeten Bill
1
(2018-10-30)
Sönderslagen busskur ej städad
1
(2018-10-30)
Brand på Lädergatan
(2018-10-30)
Dåligt med cykelhjälm i Örebro Län
(2018-10-30)
Gissa Kumlabilden - Vinn en bukett!
19
(2018-10-29)
Kumlatjej tävlar i kockolympiad
4
(2018-10-29)
Alf Anneborg: Ingen kommer undan politiken
(2018-10-29)
Hockey: Anton lämnar Örebro
(2018-10-29)
Bestulen på Fylstagatan
(2018-10-29)
Liftstöld för 200 000 kr
(2018-10-29)
Vaccin mot influensatider
(2018-10-29)
Motor: Marcus nia i Mexiko
(2018-10-28)
Annons:
Tidning
Senast kommenterat
Annons:
Tidning
Populärt ur arkivet
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.