Gå till innehåll
Laxå

Häst i metall utanför Laxå station, genom den strömmade många kubikmeter vatten för att fylla törstande ånglok. Foto: Alice Sandström

Vattenhästen
åter vid tågen

Publicerad: 11 June 2018 20:02

En historisk gammal vattenhäst, som en gång fyllde ångloken med vatten, pryder nu resecentrum i Laxå. På plats under måndagens invigning fanns Laxå modelljärnvägsförening som drivit på för minnesmärket över ortens stolta järnvägshistoria och även en utställning börjar nu ta form.

Ett antal medlemmar från LMJF, Laxå modelljärnvägsförening, hade i god tid samlats vid Laxå station inför invigningen av vattenhästen. Många har medverkat till att få den på plats. Leif Hult tog första spadtaget, Albins Maskinservice transporterade från Nora, NCC ordnade design och uppsättning på uppdrag av Laxå kommunfastigheter.

Medlemmar i LMJF samlades i god tid förinvigningen.
Mycket vatten gick åt

Vad är då en vattenhäst. Jo, det är en vattenkastare som användes till ångloken, som drevs med kol och vatten. Lokets vattenförråd fylldes på från vattenhästen, vars rör stod i förbindelse med ett vattentorn eller samhällets vattenledningsnät.

Det gick åt mycket vatten inte mindre än fyra kbm per minut. Kostnaderna för kol påskyndade elektrifieringen. 1926 färdades det första elektriska tåget mellan Stockholm och Göteborg.

Fått från Nora

Laxå hade två vattenhästar. En av dem står idag vid Hallsbergs järnvägsstation. Den andra är i dagsläget inte lokaliserad. Nora Bergslags Veteranjärnväg har 2017 skänkt den vattenkastare som idag står i Laxå tillverkad 1914 av Centralverkstäderna i Örebro.

LMJF har 25 medlemmar och de har tillsammans arbetat för att få vattenhästen på plats. Där finns också en räls, där det småningom ska stå en dressin.

Så används hästen. Bilden från en historiedag i Uppsala.
Ska bli turistmål

Inne i stationshuset håller man för fullt på med utbyggnad av järnvägsmodellen, så man ska kunna se hur det såg ut tidigare. Föreningen har erhållit 260 000 i projektpengar varav av hälften kommer från EU, men tusentals arbetstimmar kommer att gå åt innan det hela är klart.

Modeller av husen finns, modeller av träd tillverkas och mycket pyssel är det att sätta ihop räls och få elektroniken att fungera. Tack vare kunniga och duktiga medlemmar kommer man att få ett riktigt fint järnvägsmuseum, när det hela är klart. Det blir ett nytt turistmål i kommunen. Två dagar i veckan träffas man och arbetar i lokalen.

Kulturgärning

Invigningen gjordes av LMJF:s ordförande Stig Karlsson och kommunalrådet Bo Rudolfsson, som fått den stora äran att klippa bandet. Ingrid Sundström, vice ordförande, visade modeller av de olika hus som funnits och av olika tillbehör till järnvägen till exempel en morseapparat.

Bandet klippt framför stationen av Bo Rudolfsson och Stig Karlsson

Det finns också många fina svartvita foton, som visar hur det såg ut tidigare. Det handlar om järnvägshistoria och medlemmarna i föreningen gör verkligen en kulturell gärning genom att visa på hur det såg ut tidigare, då Laxå var en stor järnvägsknut, där det också fanns ett posthotell.

Kims bågar på ny plats

Ett tag var det tänkt att Kim Fagergrens prisbelönta skulptur Bågar, som Vägverket inte tillät vid rondellen, skulle stå vid resecentret, men konstnären har fått välja ny plats och det blir säkert någonstans där den kommer till sin rätt och syns bra.

Vattenhästen har verkligen fått en lämplig placering.

Annons

laxa