25 Juni 2018
Tipsa: 073-094 57 58

"Då har det hänt igen!
I Kumla kommuns fullmäktige"

Det var på måndagens sammanträde som fullmäktiges ordförande Dan-Åke Moberg (s) gör två helt oacceptabla kränkande utfall av den sämsta sorten på vår personal, fullmäktiges sekreterare och kommunens jurist, när de berättade vad lagar och förordningar säger, de gjorde helt enkelt sitt jobb bara.

Fullmäktige hade sitt sammanträde på en skola i Kumla, våra skolor är idag en viktig aktör för att hindra kränkande behandling. Som tur är fanns inga elever närvarande, men symboliken.

Ärendet var att vi skulle ta ställning för ett generösare hållningssätt i flyktingmottagning, alltså hjälpa andra människor.

Då Moberg (s) inte kunde göra vad han ville, utan i detta ärende fanns det reglerat i kommunallagen vad man fick göra vilket våra tjänstemän informerade om. (Se nedan)

I fullmäktige måste det vara nolltolerans för att sådant ska kunna hända, speciellt från dess ordförande, som i rangordning är Kumla kommuns högste politiker och ska vara en god företrädare för Kumla kommun.

Att Kumlas socialdemokrater låter detta ske gång på gång har vi ju vant oss med men att nu se moderaterna som ingår i Kumlas majoritet stillasittande låta detta ske är anmärkningsvärt.

Och att Mobergs presidiekamrater, vice ordföranden (m) och andre vice ordföranden (fp) för fullmäktiges sammanträde, inte reagerar gör det ju inte bättre.

Som tur är finns allt väl dokumenterat på webb-TV så partikamraterna i Kumlas majoritet (s) och (m) kan nu inte komma med efterhandskonstruktion att det berodde på att någon politisk motståndare retat upp Moberg innan.

Eftersom det inte är första gången personer kränks så är vi från centern och kristdemokraterna nu trötta på detta beteende och vi utgå från att fullmäktiges ordförande Dan-Åke Moberg (s) i samband med nästa fullmäktige offentligt ber fullmäktiges sekreterare och kommunens jurist om ursäkt och noga överväger sitt uppdrag som fullmäktiges ordförande.

Som sagt, de gjorde helt enkelt sitt jobb bara!

LP
Kolla vid 2:27:00 http://www.cinestream.se/kumla/fullmaektige-21-september Stackars kvinna som sitter bredvid...
2015-09-22 19:01
Mats
varken fantast av Holm eller Engman, men här har de faktiskt rätt i sak, och kommunal lagen gäller även för Herr Moberg...
2015-09-22 20:29
Grodan
Kränkande? Inte mitt sätt att se på det men som vanligt så fort Dan-Åke Moberg säger något så hugger hans motståndare,de tar varje tillfälle i akt! Jag gillar iaf hans sätt att säga vad han tycker,det visar att han är mänsklig,har intresse o delaktighet i det han gör och då som mest är man frispråkig! Vem el vilka människor säger någon "groda" då o då? Kör hårt o var dig själv Dan-Åke,det uppskattas mer än att vara en stel politiker!
2015-09-22 20:32
Cencur?!
Finns inget ljud precis vid det aktuella tillfället när nån blir framkallad...
2015-09-22 23:03
Fotboll
Vi begär av våra barn att dom ska följa regler och uppföra sig korrekt. Jag tror att Dan-Åke också har begärt det av sina barn? Sitter man som ordförande i en kommun så följder det med ett ansvar. Det finns människor i andra länder som offrar sina liv för demokrati. Därför är det extra allvarligt när man vanhedrar demokratiska principer. Jag var inte närvarande så jag kan inte yttra mig i det specifika ärendet. Det handlar inte om att säga ifrån eller ha en speciell jargong. Följer man inte reglerna som ordförande är man inte vuxen nog att inneha det ämbetet!!!!
2015-09-22 23:15
Lars Litzén
Att det inte finns ljud när kommunfullmäktiges möte är ajournerat (har paus) är enligt reglerna för sändningarna. De är inte bestämda av Kumlanytt utan av kommunen som har sändningsrätten.
2015-09-23 0:30
LP
Det finns ljud precis före det ajourneringen, ta strax före 2:27:00 så hör ni när han säga " Va fan säger du" till sekreteraren, så gör man inte. Han dumförklarar HENNE när hon bara hänvisar till lagen och det har inget med hennes person att göra. Han borde VERKLIGEN be henne om ursäkt för sitt dumma och elaka beteende.
2015-09-23 6:38
Fotboll
Grodan Jag vet inte exakt vad som hände i det aktuella fallet. Men hur kan du kalla att sätta dom demokratiska reglerna ur spel för en groda? Vad ger Dan-Åke rätt att sätta sig över dom? Jag trodde att regler är till för att följas? På dagis lär vi barnen att följa regler och respektera varandra och varandras åsikter. Känns som att Dan-Åke har mycket att lära.. Trist tråkigt att han inte lärt sig detta under alla år i politiken. Men å andra sidan så har han inte kommit speciellt långt heller.
2015-09-23 11:14
Staffan göransson och Lena Rosborg (V)
Det som hände på fullmäktige är under all kritik, och sådan hallshuggning och mobbing av våra tjänstemän som Vänsterpartiet också såg genomföras av KF ordförande det får bara inte ske Vänsterpartiet kommer inom kort att ta initiativet till att bjuda in hela oppositionen till att resonera om frågans fortsatta färd.
2015-09-23 11:53
kg
Det är väl dags för moberg o tagga ner lite skaffa sig en kolonilott och låta andra sköta om kumla så det blir lite ordning
2015-09-23 12:32
Erik Johansson
AVGÅ Dan-Åke Moberg! Den enda som är inkompetent och inte har koll på läget är herr Moberg själv! Sådana här påhopp får inte accepteras på något sätt i sådana här sammanhang. Riktigt pinsamt att se.
2015-09-23 13:31
Lena N
Dags att Moberg försvinner från allt som har med kumla att göra! Det är ju pinsamt att en sån ska sitta o bestämma i en egentligen fin kommun! Nej, in med nytt blod så det går rätt till i kumla!
2015-09-23 13:56
Grodan
"Fotboll" Om du lyssnar på inslaget så har reglerna gjorts om vilket Dan-Åke inte kände till OCH summan av kardemumman så tas ett beslut vid nästa möte i januari så då var det med att han sätter sig över regelverket klart eftersom de följde regelverkets direktiv! Tråkigt att läsa alla missnöjda kommentarer om Dan-Åke gång på gång,han har gjort en hel del gott med Kumla anser jag!
2015-09-23 13:59
Veronica ordförande SD Kumla.
Jag som ny politiker är faktiskt förfärad . Trodde verkligen inte att man fick göra person angrepp i det offentliga rummet på det här viset. Men har tyvärr redan fått bevittna detta några gånger. Trodde i min okunskap att en ordförandes funktion i den här typen av församling innebar en roll av ordning som tex fördelar ordet till de talande. Inte sätta skräck i salen i form av svordomar till bla tjänstemän. Ingen skall behöva vara orolig för att uttrycka sig eller utöva sitt yrke
2015-09-23 15:07
Måd
Grodan: En ordförande i kommunfullmäktige eller en idrottsförening ska inte ha någon åsikt under ett sammanträde såvida inte hens åsikt och röst erfordras vid en omröstning där hens röst blir utslagsgivande. En ordförande, oavsett vilken organisation det gäller, ska leda mötet, inte delta i diskussionen, ej heller kommentera pågående förhandlingar. Eftersom det inte är första gången detta händer så kan man höra följande uttalanden av ordföranden under KF-sammanträdet den 15 juni i år; (1) ”Det vore bra om Christina Örnebjär slutade ställa frågor till KS/KF och begära återremisser. Skulle spara tid och arbete.” (2) ”Sabla gnäll/jag ger upp.” (3) ”Om man slutade skicka in motioner så skulle man få tid över att behandla ”viktiga frågor”. (4) ”Hönshög” (något senare kom) ”Så´n jävla hönshög” och ”Det var fan va trögt det gick.”. Uttalandena under (4) var riktade mot samtliga kommunfullmäktigeledamöter i samband med återsamling efter en fikapaus under förhandlingarna. En samlad missförtroendeförklaring mot ordföranden skulle gagna kommunen.
2015-09-23 16:16
JBL
Man kan ju fråga sig vad MOBERG gör där över huvud taget,det är sekreteraren som sköter hela mötet. Hon får ju förklara påminna, tillrättalägga och hjälpa moberg med datan hela tiden. Om inte han inser sina begränsningar själv så är det nog dags för HANSSON och HELLGREN att göra ett ingrepp.
2015-09-23 16:23
Jesper
Det här är som sagt inte första gången Moberg gör utspel från presidiet. Jag vill minnas att han även har gjort utspel efter att ledamöter har varit upp och haft ordet. tid 30:55 & 1:07:15 in i klippet. Han säger det till och med själv "nu ska jag göra någonting som jag egentligen inte får".. http://www.cinestream.se/kumla/fullmaektige-26-januari#sidhuvud
2015-09-23 17:16
Fotboll
Grodan Så om man anser att någon gjort något gott innan så är det helt okej att bryta mot regler och föreskrifter? Är det så du menar? Även om inte kände till att det ändrats så är hans utspel oacceptabelt. Har man den position som han har så SKA än inte uppföra sig så!!
2015-09-23 18:45
Obegripligt
Efter att ha läst artikeln och kommentarerna så verkar det som att Kumla har en ordförande som är både okunnig, lynnig och som dessutom sätter sig över det demokratiska regelverket. Kan detta få fortsätta? Märkligt också att ”koalitionens” (S och M) främsta företrädare låter detta ske utan att ingripa.
2015-09-23 19:09
Walter
Själv är jag mest förfärad över att (sd) inte kan ställa sig bakom uttalandet om flyktingar, riktigt svagt och visar vad det partiet har för värderingar.
2015-09-23 19:17
Peo
Sluta hacka på Dan-Åke. Förstår hans frustration då han tidigare på dagen tydligen skulle ha fått klartecken från tjänstmännen att det gick att behandla ärendet. En utskällning eller två får man ta i demokratins namn!
2015-09-23 19:22
Charlotte
Jag tycker att det är bedrövligt av fullmäktiges ordförande D-Å Moberg att häva ur sig otidigheter som han gör (inte första gången heller)! Att ge sig till att svära åt och "hoppa på" sekreteraren som han gjorde senast är under all kritik! (21/9-15) Tur att hon finns...! BE OM URSÄKT!! Det är INTE ok att angripa, vara otrevlig mot vare sig tjänstemän eller fullmäktigekollegor!! Det är bra att/om det kommer till diskussion om huruvida detta ska få fortgå eller inte! En fullmäktigesordförande... -Företräder kommunen utåt -"en borgmästare" -Leder fullmäktiges arbete och svarar för -Samtalstonen och "klimatet", (utdrag ur en skrivning från SKL, Sveriges Kommuner och Landsting)
2015-09-23 19:57
Mikael
Klippte ut den aktuella delen och la den här: https://www.youtube.com/watch?v=-gq1Y1-KcT0 Pinsamt för Kumla och dess socialdemokrater helt klart.
2015-09-23 20:47
Fotboll
PEO Då kan jag kalla dig för både det ena och det andra bara det är i demokratins anda?
2015-09-23 20:52
Fd Sekreterare
Hörrö Grodan, är det ditt råd till en ledande företagare med? "Var dig själv"." Säg precis vad som helst till personalen". Moberg är ett arbetsmiljöproblem för den personal som arbetar med honom.
2015-09-23 22:31
Grodan
FD Sekreterare..... att kalla Moberg för ett arbetsmiljöproblem är ett grovt påhopp från din sida så gnäll inte över Dan-Åke när du skräder med orden! Mad..Hönshög,kan inget än att skratta åt det!
2015-09-24 7:00
LP
PEO, en utskällning eller två...? Var har du varit de sista åren? Inte i verkligheten i Kumla i alla fall. Där sker utskällningar och svordomar betydligt oftare från herr Moberg. Och ang klartecknet så bygger det som sagt på enhällighet, vilket det inte rådde i frågan.
2015-09-24 12:24
Fotboll
Grodan.. Du försvar Moberg och hans beteende. Skulle du vilja bli behandlad på det sättet som Moberg behandlar juristen i filmsekvensen? Skulle det kännas bra? Tänk om det var din fru eller dotter som sitter och blir utskälld av någon okunnig sprätt när hon gör sitt jobb? Du kanske är för mobbing också?
2015-09-24 12:29
Grodan
Fotboll....Jag försvarar mänskligheten,alla har vi sagt och kommer säga ord som inte ringer fint i andras öron,det är DET som är att vara människa,en del av mänskligheten! Du drar paralleller med meningsskiljaktigheter vid diskussion med mobbing vilket jag inte ens tänker kommentera för det är helt absurd!
2015-09-24 15:05
Rosen
Kommunstyrelsens ordförande framför alltid vid offentliga framträdanden att S är ett ansvarstagande parti. Hur stor tilltro ska man ha till detta påstående när partiets främsta företrädare, kommunfullmäktiges ordförande, inte kan ta ansvar för sin roll som ordförande? Dessutom låter övriga S-företrädare bli att reagera när ordföranden gör bort sig. Tilltron till S:s ansvarstagande har fått en rejäl törn.
2015-09-24 19:35
Fotboll
Grodan. Alla är vi människor och gör misstag. Man får stå för sina misstag och det gäller även Dan-Åke Moberg. Han har egentligen inte rätt att uttrycka åsikter i den position han har. Det går att jämföra med talman i riksdagen. Det är en viktig post och klarar man inte av att sköta det så är man direkt olämplig!! Det är heller inte första gången han begår fel i den rollen. Det finns inget annat än AVGÅ. Jag förstår inte ditt svammel Grodan. Vi begär av våra barn att dom ska stå för sin misstag och ta konsekvenserna. Gäller inte det för Dan-Åke? Tycker du så mycket om honom att du anser att han har rätt att sätta sig över lagar och förordningar?
2015-09-24 20:01
janne
Dan-Åke beter sig verkligen som en jättebebis! Sanslöst säga "va fan säger du nu?". En normal person hade kanske frågat lite mer diskret i lugn samtalston. Nu överger jag S, det här var droppen känner jag.
2015-09-25 17:27
Grodan
Jösses vad du spär på "Fotboll"...för att man begår ett misstag el svär så ska man enligt dig bestraffas hårt,som i Mobergs fall uppmanar du honom att avgå,om du har barn så stackars dem i din bestraffning när de svär el gör ngt liknande!
2015-09-26 14:15
Fotboll
Grodan Det är verkligen inte ett litet del Dan-Åke begick och det är långt ifrån första gången. Om du tycker att det är bagateller så är det upp till dig. Jag har vänner vars föräldrar offrat sina liv för att deras länder ska få demokrati. Därför känns det extra när en person försöker sätta sig över demokratiska regler och förordningar och har satt det i system. Det har alltid funnits dom som njuter av att trycka ner andra men hur du kan försvara det är för mig obegripligt.
2015-09-26 15:00
Maso Chisten
Grodan: Vi talar inte om vad som händer mellan två ögon, i slutna sällskap eller kompisar emellan, vi talar om ett offentligt, på webben direktsänt möte i kommunal regi. ”Arbetsordning för kommunfullmäktige” är ett av fullmäktige antaget dokument som anger hur fullmäktige, inkl. presidiet, ska fungera. Där står inget om ordförandens rätt att svära och kränka kommunanställda. Om du tycker att ordföranden gjorde rätt så föreslår jag att du talar om för din arbetsgivare att de gärna får skälla på dig, kränka dig och svära åt dig. Men det kanske de gör redan i dagsläget.
2015-09-26 17:55
Rosen
Bland kommentarerna saknar jag en kommentar från ordförandens eget parti S. Det hade varit på sin plats att kommunstyrelsens ordförande eller/och arbetarkommunens ordförande i en kommentar hade framfört partiets synpunkter på KF-ordförandens agerande under mötet. Partiets tystnad kan inte annat än tolkas som ett godkännande av det som hände och har hänt tidigare. Frågan är hur många antidemokratiska händelser ska inträffa innan partiet säger ifrån att de fått nog.
2015-09-29 7:54
Lars Litzén
Jan Engman (c) skickade en påminnelse till Kumlanytt om en liknande debatt från januari 2013: http://www.sydnarkenytt.se/kumlanytt/nyheter.php?subaction=showfull&id=1358894692&archive;=&start;_from=&ucat=1,11&
2015-09-29 21:14
Toppstyrningen
Intressant att ta del av artikeln från 2013. Då tog MH (M) kraftigt avstånd från ordförandens agerande medan han nu i media uttalar sitt fulla förtroende för ordförandens sätt att leda KF:s förhandlingar. Sitter man vid maktens ”grötfat” så får man inte äventyra den positionen oavsett vad som händer. Att KH (S) också, i media, uttalar sitt fulla förtroende för ordföranden var väntat eftersom man stöter sig inte med den som bestämmer. Frågan är om dessa tre kommer att få väljarnas förtroende vid nästa val. Man kan inte göra bort sig hur många gånger som helst.
2015-09-30 6:22
Namelessghoul
Fortsatt förtroende för Moberg lyder det senaste! Tror inte någon har förtroende för honom längre! Han bör avgå och det är nu! Mer oprofessionell människa har jag aldrig sett! Inse det själv och avgå! Du är pinsam och platsar inte i offentliga sammanhang! Fy fan säger jag bara
2015-09-30 8:44
Fotboll
Jag tror nog tyvärr att det är så att många har förtroende för honom. Många bryr sig inte om vad han har gjort. Jag vet många som resonerar "mina föräldrar röstade på socialdemokratiska partiet därför gör jag det med" och är stolta över det. Andra tycker att man har rätt att skälla på dom som bara gör sitt jobb. Tyvärr så är nog en förändring i Kumla till det bättre långt borta. Jag är väldigt besviken på Moderaterna i Kumla och deras agerande. Jag kommer aldrig mer att lägga min röst på dom.
2015-09-30 10:47
Toppstyrningen
Fotboll: det var en dyster framtidsvy du förde fram. Tyvärr är det nog så att som majoriteten nu agerar/(inte agerar) så kommer valurnorna att fyllas av SD-röster. Kanske M då slår ihop sina påsar med SD för att få sitta kvar vid makten? Den politiska ideologin har ju M redan lämnat. Eftersom ordföranden tydligen inte kan ändra sin uppförandekod så kommer säkert fler incidenter att inträffa (med såväl ledamöter som tjänstemän) och då kommer valet 2018 att bli ett ”missnöjesval” eftersom två partier redan är belastade.
2015-09-30 13:45
Fotboll
Toppstyrningen. Verkar som att du är rädd för SD. Huruvida dom får mer eller mindre röster i Kumla vet jag inte. Jag har mycket svårt att tro att någon kan sköta kommunen sämre än vad dom styrande gör nu. Då överträdelser av den demokratiska ordningen inte anses som något problem alls. Inte heller att såga en arbetare offentligt som utförde sitt jobb på ett lysande sätt.
2015-09-30 15:47
Toppstyrningen
Fotboll: Det är SD:s xenofobi som skrämmer mig men som du säger så är det ju så att varje förändring i nuvarande majoritet är med nödvändighet till det bättre. Under många möten så har KF-förhandlingarna letts både odemokratiskt och allvarliga avvikelser har gjorts mot den arbetsordning för KF-möten som KF själv antagit. Jag trodde nog att M nu skulle göra gemensam sak med oppositionen och sätta ner foten, men antagligen skulle den då hamna på S:s tår och det törs man inte riskera. M.h.t. till påhopp och ifrågasatt demokrati i klubbföringen så kanske en JO-anmälan vore på sin plats.
2015-09-30 23:08
Fotboll
Toppstyrningen Jag håller med att en JO anmälan är på sin plats. Det kanske kommer en från mig. Hoppas på flera. Jag hoppas också att den berörda kvinnans fack agerar i frågan. Jag har mailat Katarina Hansson och frågat varför hon inte markerade att Dan-Åke agerade fel. Hon har inte svarat än och gör hon inte det så änmäler jag det också.
2015-10-01 21:51
Toppstyrningen
Fotboll: Låter bra. Lycka till med anmälningarna av de båda ordförandena. Om det är möjligt så kommer det antagligen en JO-anmälan även från mig och då tar jag även med odemokratiska uttalanden/påhopp från tidigare möten och som riktats mot ledamöter och tjänstemän.
2015-10-02 6:58
Ledsen
Varför all denna kritik mot stackars Dan-Åke Moberg? Han tror att man får svära och skrika åt dom som inte tycker som han för han har alltid gjort det och tillåts göra det. Socialdemokraterna i Kumla stödjer det. Väljarna i Kumla stödjer det. Moderaterna i Kumla stödjer det. Så länge han har ett brett stöd så kommer han fortsätta med sitt beteende och (som jag tycker) mobbing av dom oliktänkande. Dan-Åke gör det som han har gjort i många många år UPPFÖRA SIG VÄLDIGT ILLA. Men vad gör inte alla andra då som gång på gång tillåter detta?
2015-10-03 11:11
Fotboll
Toppstyrningen Ju fler som reagerar OCH agerar ju större chans till förändring. Men tyvärr är det alldeles för många som blir arga men det stannar där.
2015-10-03 12:09
Fundersam
Jag förstår inte hur dessa snedsteg ifrån Dan-Åke Moberg kan få fortsätta samt att de också accepteras av Moderaterna i Kumla. Undrar hur t ex unga människor, som är fundersamma på att ge sig in i politiken, reagerar när de ser Mobergs beteende?
2015-10-06 20:07
Besviken
Fundersam Det är ju såhär som majoriteten i Kumla vill ha det. Varför röstar dom annars fram Dan-Åke hela tiden
2015-10-06 23:22
Fundersam
Besviken: Att inte Moderaterna har mod nog att tydligt ta avstånd ifrån Dan-Åke Mobergs beteende är inget annat än tragiskt. Läste den senaste NA-artikeln i ämnet. Där stod det: "Moderaterna styr Kumla med Socialdemokraterna." Tycker dock att det i verkligheten känns mer som att Moderaterna sitter i knät på sossarna. Hur Moderaterna kan tillåta sig själva att hamna i en sådan uppenbart underordnad politisk ställning (inom den styrande konstellationen) är för mig ofattbart. Detta, tror jag, är inte av vilja utan av en rädsla. Hur fallet än må vara anser jag det vara mycket synd att Moderaterna tillåter detta uppträdande att fortskrida. Det skadar bilden av Kumla.
2015-10-10 0:42
Kumlabo
Vad skall man säga om Dan-åke? Är det inte han som är ordförande som skall ha järn koll på sånt här? Tror de är läge för pension nu tycker ja och hålla på som han gör är inte OK
2015-10-14 21:54
Fotboll
Kumlabo. Jag har pratat med flera invånare i Kumla. Dom jag har pratat med vet inte mycket om vad som hände men säger ungefär såhär "Moberg vet vad han gör" och han har gjort så mycket bra för Kumla. Han tycks ha ett stort stöd från Kumlas invånare eller så bryr dom sig helt enkelt inte. Jag vet många som är stolta över att dom röstar på S för dom är från ett arbetarhem och då ska man alltid rösta på S. Och säger kommentarer som "Man har alltid hört att borgare försämrar för oss arbetare". Så länge Dan-Åke vill sitta kvar kommer han att göra det. Det är så Kumlas invånare vill ha det. Det är okej för en ordförande att skälla på anställda. Jag kan inte dra någon annan slutsats.
2015-10-15 10:42
Måd
Såg avsnittet från senaste kommunfullmäktigesammanträdet där ordföranden säger följande:” Någon gång måste vi skaffa oss personal som klarar av att arbeta i det här.” och ”Vi måste ha personal som kan vad vi gör.” Jag säger: ”Någon gång måste vi skaffa oss en ordförande som klarar av att arbeta i kommunfullmäktige och som kan leda ett fullmäktigemöte.” Återigen vill ordföranden lämna demokratiska principer bakom sig och sätta sig över lagar och regler. Jag trodde nog att S var ett demokratiskt parti men när S-ledamöter och arbetskommun inte vidtar åtgärder för att rätta till ordförandens odemokratiska handlingar vilket har förekommit vid fler tillfällen genom åren så blir jag mycket betänksam över hur man tolkar demokratibegreppet inom det Socialdemokratiska partiet.
2015-10-15 18:18
Fotboll
MÅD Jag håller med dig. Nu är det så att Moderaterna tycks ju stödja Dan-Åkes beteende. Dom har inte på något sätt visat att dom tycker att det var fel av honom. Antingen är dom så maktkåta att dom låter det ske bara för att få vara med. Eller så är det den människosynen som Kumlas moderater har. Skulle vara kul om tex Oskar Swärd vågade svara på det eller Mats Hellgren...
2015-10-15 23:34
LP
Kolla vid 2:27:00 http://www.cinestream.se/kumla/fullmaektige-21-september Stackars kvinna som sitter bredvid...
2015-09-22 19:01
Mats
varken fantast av Holm eller Engman, men här har de faktiskt rätt i sak, och kommunal lagen gäller även för Herr Moberg...
2015-09-22 20:29
Grodan
Kränkande? Inte mitt sätt att se på det men som vanligt så fort Dan-Åke Moberg säger något så hugger hans motståndare,de tar varje tillfälle i akt! Jag gillar iaf hans sätt att säga vad han tycker,det visar att han är mänsklig,har intresse o delaktighet i det han gör och då som mest är man frispråkig! Vem el vilka människor säger någon "groda" då o då? Kör hårt o var dig själv Dan-Åke,det uppskattas mer än att vara en stel politiker!
2015-09-22 20:32
Cencur?!
Finns inget ljud precis vid det aktuella tillfället när nån blir framkallad...
2015-09-22 23:03
Fotboll
Vi begär av våra barn att dom ska följa regler och uppföra sig korrekt. Jag tror att Dan-Åke också har begärt det av sina barn? Sitter man som ordförande i en kommun så följder det med ett ansvar. Det finns människor i andra länder som offrar sina liv för demokrati. Därför är det extra allvarligt när man vanhedrar demokratiska principer. Jag var inte närvarande så jag kan inte yttra mig i det specifika ärendet. Det handlar inte om att säga ifrån eller ha en speciell jargong. Följer man inte reglerna som ordförande är man inte vuxen nog att inneha det ämbetet!!!!
2015-09-22 23:15
Lars Litzén
Att det inte finns ljud när kommunfullmäktiges möte är ajournerat (har paus) är enligt reglerna för sändningarna. De är inte bestämda av Kumlanytt utan av kommunen som har sändningsrätten.
2015-09-23 0:30
LP
Det finns ljud precis före det ajourneringen, ta strax före 2:27:00 så hör ni när han säga " Va fan säger du" till sekreteraren, så gör man inte. Han dumförklarar HENNE när hon bara hänvisar till lagen och det har inget med hennes person att göra. Han borde VERKLIGEN be henne om ursäkt för sitt dumma och elaka beteende.
2015-09-23 6:38
Fotboll
Grodan Jag vet inte exakt vad som hände i det aktuella fallet. Men hur kan du kalla att sätta dom demokratiska reglerna ur spel för en groda? Vad ger Dan-Åke rätt att sätta sig över dom? Jag trodde att regler är till för att följas? På dagis lär vi barnen att följa regler och respektera varandra och varandras åsikter. Känns som att Dan-Åke har mycket att lära.. Trist tråkigt att han inte lärt sig detta under alla år i politiken. Men å andra sidan så har han inte kommit speciellt långt heller.
2015-09-23 11:14
Staffan göransson och Lena Rosborg (V)
Det som hände på fullmäktige är under all kritik, och sådan hallshuggning och mobbing av våra tjänstemän som Vänsterpartiet också såg genomföras av KF ordförande det får bara inte ske Vänsterpartiet kommer inom kort att ta initiativet till att bjuda in hela oppositionen till att resonera om frågans fortsatta färd.
2015-09-23 11:53
kg
Det är väl dags för moberg o tagga ner lite skaffa sig en kolonilott och låta andra sköta om kumla så det blir lite ordning
2015-09-23 12:32
Erik Johansson
AVGÅ Dan-Åke Moberg! Den enda som är inkompetent och inte har koll på läget är herr Moberg själv! Sådana här påhopp får inte accepteras på något sätt i sådana här sammanhang. Riktigt pinsamt att se.
2015-09-23 13:31
Lena N
Dags att Moberg försvinner från allt som har med kumla att göra! Det är ju pinsamt att en sån ska sitta o bestämma i en egentligen fin kommun! Nej, in med nytt blod så det går rätt till i kumla!
2015-09-23 13:56
Grodan
"Fotboll" Om du lyssnar på inslaget så har reglerna gjorts om vilket Dan-Åke inte kände till OCH summan av kardemumman så tas ett beslut vid nästa möte i januari så då var det med att han sätter sig över regelverket klart eftersom de följde regelverkets direktiv! Tråkigt att läsa alla missnöjda kommentarer om Dan-Åke gång på gång,han har gjort en hel del gott med Kumla anser jag!
2015-09-23 13:59
Veronica ordförande SD Kumla.
Jag som ny politiker är faktiskt förfärad . Trodde verkligen inte att man fick göra person angrepp i det offentliga rummet på det här viset. Men har tyvärr redan fått bevittna detta några gånger. Trodde i min okunskap att en ordförandes funktion i den här typen av församling innebar en roll av ordning som tex fördelar ordet till de talande. Inte sätta skräck i salen i form av svordomar till bla tjänstemän. Ingen skall behöva vara orolig för att uttrycka sig eller utöva sitt yrke
2015-09-23 15:07
Måd
Grodan: En ordförande i kommunfullmäktige eller en idrottsförening ska inte ha någon åsikt under ett sammanträde såvida inte hens åsikt och röst erfordras vid en omröstning där hens röst blir utslagsgivande. En ordförande, oavsett vilken organisation det gäller, ska leda mötet, inte delta i diskussionen, ej heller kommentera pågående förhandlingar. Eftersom det inte är första gången detta händer så kan man höra följande uttalanden av ordföranden under KF-sammanträdet den 15 juni i år; (1) ”Det vore bra om Christina Örnebjär slutade ställa frågor till KS/KF och begära återremisser. Skulle spara tid och arbete.” (2) ”Sabla gnäll/jag ger upp.” (3) ”Om man slutade skicka in motioner så skulle man få tid över att behandla ”viktiga frågor”. (4) ”Hönshög” (något senare kom) ”Så´n jävla hönshög” och ”Det var fan va trögt det gick.”. Uttalandena under (4) var riktade mot samtliga kommunfullmäktigeledamöter i samband med återsamling efter en fikapaus under förhandlingarna. En samlad missförtroendeförklaring mot ordföranden skulle gagna kommunen.
2015-09-23 16:16
JBL
Man kan ju fråga sig vad MOBERG gör där över huvud taget,det är sekreteraren som sköter hela mötet. Hon får ju förklara påminna, tillrättalägga och hjälpa moberg med datan hela tiden. Om inte han inser sina begränsningar själv så är det nog dags för HANSSON och HELLGREN att göra ett ingrepp.
2015-09-23 16:23
Jesper
Det här är som sagt inte första gången Moberg gör utspel från presidiet. Jag vill minnas att han även har gjort utspel efter att ledamöter har varit upp och haft ordet. tid 30:55 & 1:07:15 in i klippet. Han säger det till och med själv "nu ska jag göra någonting som jag egentligen inte får".. http://www.cinestream.se/kumla/fullmaektige-26-januari#sidhuvud
2015-09-23 17:16
Fotboll
Grodan Så om man anser att någon gjort något gott innan så är det helt okej att bryta mot regler och föreskrifter? Är det så du menar? Även om inte kände till att det ändrats så är hans utspel oacceptabelt. Har man den position som han har så SKA än inte uppföra sig så!!
2015-09-23 18:45
Obegripligt
Efter att ha läst artikeln och kommentarerna så verkar det som att Kumla har en ordförande som är både okunnig, lynnig och som dessutom sätter sig över det demokratiska regelverket. Kan detta få fortsätta? Märkligt också att ”koalitionens” (S och M) främsta företrädare låter detta ske utan att ingripa.
2015-09-23 19:09
Walter
Själv är jag mest förfärad över att (sd) inte kan ställa sig bakom uttalandet om flyktingar, riktigt svagt och visar vad det partiet har för värderingar.
2015-09-23 19:17
Peo
Sluta hacka på Dan-Åke. Förstår hans frustration då han tidigare på dagen tydligen skulle ha fått klartecken från tjänstmännen att det gick att behandla ärendet. En utskällning eller två får man ta i demokratins namn!
2015-09-23 19:22
Charlotte
Jag tycker att det är bedrövligt av fullmäktiges ordförande D-Å Moberg att häva ur sig otidigheter som han gör (inte första gången heller)! Att ge sig till att svära åt och "hoppa på" sekreteraren som han gjorde senast är under all kritik! (21/9-15) Tur att hon finns...! BE OM URSÄKT!! Det är INTE ok att angripa, vara otrevlig mot vare sig tjänstemän eller fullmäktigekollegor!! Det är bra att/om det kommer till diskussion om huruvida detta ska få fortgå eller inte! En fullmäktigesordförande... -Företräder kommunen utåt -"en borgmästare" -Leder fullmäktiges arbete och svarar för -Samtalstonen och "klimatet", (utdrag ur en skrivning från SKL, Sveriges Kommuner och Landsting)
2015-09-23 19:57
Mikael
Klippte ut den aktuella delen och la den här: https://www.youtube.com/watch?v=-gq1Y1-KcT0 Pinsamt för Kumla och dess socialdemokrater helt klart.
2015-09-23 20:47
Fotboll
PEO Då kan jag kalla dig för både det ena och det andra bara det är i demokratins anda?
2015-09-23 20:52
Fd Sekreterare
Hörrö Grodan, är det ditt råd till en ledande företagare med? "Var dig själv"." Säg precis vad som helst till personalen". Moberg är ett arbetsmiljöproblem för den personal som arbetar med honom.
2015-09-23 22:31
Grodan
FD Sekreterare..... att kalla Moberg för ett arbetsmiljöproblem är ett grovt påhopp från din sida så gnäll inte över Dan-Åke när du skräder med orden! Mad..Hönshög,kan inget än att skratta åt det!
2015-09-24 7:00
LP
PEO, en utskällning eller två...? Var har du varit de sista åren? Inte i verkligheten i Kumla i alla fall. Där sker utskällningar och svordomar betydligt oftare från herr Moberg. Och ang klartecknet så bygger det som sagt på enhällighet, vilket det inte rådde i frågan.
2015-09-24 12:24
Fotboll
Grodan.. Du försvar Moberg och hans beteende. Skulle du vilja bli behandlad på det sättet som Moberg behandlar juristen i filmsekvensen? Skulle det kännas bra? Tänk om det var din fru eller dotter som sitter och blir utskälld av någon okunnig sprätt när hon gör sitt jobb? Du kanske är för mobbing också?
2015-09-24 12:29
Grodan
Fotboll....Jag försvarar mänskligheten,alla har vi sagt och kommer säga ord som inte ringer fint i andras öron,det är DET som är att vara människa,en del av mänskligheten! Du drar paralleller med meningsskiljaktigheter vid diskussion med mobbing vilket jag inte ens tänker kommentera för det är helt absurd!
2015-09-24 15:05
Rosen
Kommunstyrelsens ordförande framför alltid vid offentliga framträdanden att S är ett ansvarstagande parti. Hur stor tilltro ska man ha till detta påstående när partiets främsta företrädare, kommunfullmäktiges ordförande, inte kan ta ansvar för sin roll som ordförande? Dessutom låter övriga S-företrädare bli att reagera när ordföranden gör bort sig. Tilltron till S:s ansvarstagande har fått en rejäl törn.
2015-09-24 19:35
Fotboll
Grodan. Alla är vi människor och gör misstag. Man får stå för sina misstag och det gäller även Dan-Åke Moberg. Han har egentligen inte rätt att uttrycka åsikter i den position han har. Det går att jämföra med talman i riksdagen. Det är en viktig post och klarar man inte av att sköta det så är man direkt olämplig!! Det är heller inte första gången han begår fel i den rollen. Det finns inget annat än AVGÅ. Jag förstår inte ditt svammel Grodan. Vi begär av våra barn att dom ska stå för sin misstag och ta konsekvenserna. Gäller inte det för Dan-Åke? Tycker du så mycket om honom att du anser att han har rätt att sätta sig över lagar och förordningar?
2015-09-24 20:01
janne
Dan-Åke beter sig verkligen som en jättebebis! Sanslöst säga "va fan säger du nu?". En normal person hade kanske frågat lite mer diskret i lugn samtalston. Nu överger jag S, det här var droppen känner jag.
2015-09-25 17:27
Grodan
Jösses vad du spär på "Fotboll"...för att man begår ett misstag el svär så ska man enligt dig bestraffas hårt,som i Mobergs fall uppmanar du honom att avgå,om du har barn så stackars dem i din bestraffning när de svär el gör ngt liknande!
2015-09-26 14:15
Fotboll
Grodan Det är verkligen inte ett litet del Dan-Åke begick och det är långt ifrån första gången. Om du tycker att det är bagateller så är det upp till dig. Jag har vänner vars föräldrar offrat sina liv för att deras länder ska få demokrati. Därför känns det extra när en person försöker sätta sig över demokratiska regler och förordningar och har satt det i system. Det har alltid funnits dom som njuter av att trycka ner andra men hur du kan försvara det är för mig obegripligt.
2015-09-26 15:00
Maso Chisten
Grodan: Vi talar inte om vad som händer mellan två ögon, i slutna sällskap eller kompisar emellan, vi talar om ett offentligt, på webben direktsänt möte i kommunal regi. ”Arbetsordning för kommunfullmäktige” är ett av fullmäktige antaget dokument som anger hur fullmäktige, inkl. presidiet, ska fungera. Där står inget om ordförandens rätt att svära och kränka kommunanställda. Om du tycker att ordföranden gjorde rätt så föreslår jag att du talar om för din arbetsgivare att de gärna får skälla på dig, kränka dig och svära åt dig. Men det kanske de gör redan i dagsläget.
2015-09-26 17:55
Rosen
Bland kommentarerna saknar jag en kommentar från ordförandens eget parti S. Det hade varit på sin plats att kommunstyrelsens ordförande eller/och arbetarkommunens ordförande i en kommentar hade framfört partiets synpunkter på KF-ordförandens agerande under mötet. Partiets tystnad kan inte annat än tolkas som ett godkännande av det som hände och har hänt tidigare. Frågan är hur många antidemokratiska händelser ska inträffa innan partiet säger ifrån att de fått nog.
2015-09-29 7:54
Lars Litzén
Jan Engman (c) skickade en påminnelse till Kumlanytt om en liknande debatt från januari 2013: http://www.sydnarkenytt.se/kumlanytt/nyheter.php?subaction=showfull&id=1358894692&archive;=&start;_from=&ucat=1,11&
2015-09-29 21:14
Toppstyrningen
Intressant att ta del av artikeln från 2013. Då tog MH (M) kraftigt avstånd från ordförandens agerande medan han nu i media uttalar sitt fulla förtroende för ordförandens sätt att leda KF:s förhandlingar. Sitter man vid maktens ”grötfat” så får man inte äventyra den positionen oavsett vad som händer. Att KH (S) också, i media, uttalar sitt fulla förtroende för ordföranden var väntat eftersom man stöter sig inte med den som bestämmer. Frågan är om dessa tre kommer att få väljarnas förtroende vid nästa val. Man kan inte göra bort sig hur många gånger som helst.
2015-09-30 6:22
Namelessghoul
Fortsatt förtroende för Moberg lyder det senaste! Tror inte någon har förtroende för honom längre! Han bör avgå och det är nu! Mer oprofessionell människa har jag aldrig sett! Inse det själv och avgå! Du är pinsam och platsar inte i offentliga sammanhang! Fy fan säger jag bara
2015-09-30 8:44
Fotboll
Jag tror nog tyvärr att det är så att många har förtroende för honom. Många bryr sig inte om vad han har gjort. Jag vet många som resonerar "mina föräldrar röstade på socialdemokratiska partiet därför gör jag det med" och är stolta över det. Andra tycker att man har rätt att skälla på dom som bara gör sitt jobb. Tyvärr så är nog en förändring i Kumla till det bättre långt borta. Jag är väldigt besviken på Moderaterna i Kumla och deras agerande. Jag kommer aldrig mer att lägga min röst på dom.
2015-09-30 10:47
Toppstyrningen
Fotboll: det var en dyster framtidsvy du förde fram. Tyvärr är det nog så att som majoriteten nu agerar/(inte agerar) så kommer valurnorna att fyllas av SD-röster. Kanske M då slår ihop sina påsar med SD för att få sitta kvar vid makten? Den politiska ideologin har ju M redan lämnat. Eftersom ordföranden tydligen inte kan ändra sin uppförandekod så kommer säkert fler incidenter att inträffa (med såväl ledamöter som tjänstemän) och då kommer valet 2018 att bli ett ”missnöjesval” eftersom två partier redan är belastade.
2015-09-30 13:45
Fotboll
Toppstyrningen. Verkar som att du är rädd för SD. Huruvida dom får mer eller mindre röster i Kumla vet jag inte. Jag har mycket svårt att tro att någon kan sköta kommunen sämre än vad dom styrande gör nu. Då överträdelser av den demokratiska ordningen inte anses som något problem alls. Inte heller att såga en arbetare offentligt som utförde sitt jobb på ett lysande sätt.
2015-09-30 15:47
Toppstyrningen
Fotboll: Det är SD:s xenofobi som skrämmer mig men som du säger så är det ju så att varje förändring i nuvarande majoritet är med nödvändighet till det bättre. Under många möten så har KF-förhandlingarna letts både odemokratiskt och allvarliga avvikelser har gjorts mot den arbetsordning för KF-möten som KF själv antagit. Jag trodde nog att M nu skulle göra gemensam sak med oppositionen och sätta ner foten, men antagligen skulle den då hamna på S:s tår och det törs man inte riskera. M.h.t. till påhopp och ifrågasatt demokrati i klubbföringen så kanske en JO-anmälan vore på sin plats.
2015-09-30 23:08
Fotboll
Toppstyrningen Jag håller med att en JO anmälan är på sin plats. Det kanske kommer en från mig. Hoppas på flera. Jag hoppas också att den berörda kvinnans fack agerar i frågan. Jag har mailat Katarina Hansson och frågat varför hon inte markerade att Dan-Åke agerade fel. Hon har inte svarat än och gör hon inte det så änmäler jag det också.
2015-10-01 21:51
Toppstyrningen
Fotboll: Låter bra. Lycka till med anmälningarna av de båda ordförandena. Om det är möjligt så kommer det antagligen en JO-anmälan även från mig och då tar jag även med odemokratiska uttalanden/påhopp från tidigare möten och som riktats mot ledamöter och tjänstemän.
2015-10-02 6:58
Ledsen
Varför all denna kritik mot stackars Dan-Åke Moberg? Han tror att man får svära och skrika åt dom som inte tycker som han för han har alltid gjort det och tillåts göra det. Socialdemokraterna i Kumla stödjer det. Väljarna i Kumla stödjer det. Moderaterna i Kumla stödjer det. Så länge han har ett brett stöd så kommer han fortsätta med sitt beteende och (som jag tycker) mobbing av dom oliktänkande. Dan-Åke gör det som han har gjort i många många år UPPFÖRA SIG VÄLDIGT ILLA. Men vad gör inte alla andra då som gång på gång tillåter detta?
2015-10-03 11:11
Fotboll
Toppstyrningen Ju fler som reagerar OCH agerar ju större chans till förändring. Men tyvärr är det alldeles för många som blir arga men det stannar där.
2015-10-03 12:09
Fundersam
Jag förstår inte hur dessa snedsteg ifrån Dan-Åke Moberg kan få fortsätta samt att de också accepteras av Moderaterna i Kumla. Undrar hur t ex unga människor, som är fundersamma på att ge sig in i politiken, reagerar när de ser Mobergs beteende?
2015-10-06 20:07
Besviken
Fundersam Det är ju såhär som majoriteten i Kumla vill ha det. Varför röstar dom annars fram Dan-Åke hela tiden
2015-10-06 23:22
Fundersam
Besviken: Att inte Moderaterna har mod nog att tydligt ta avstånd ifrån Dan-Åke Mobergs beteende är inget annat än tragiskt. Läste den senaste NA-artikeln i ämnet. Där stod det: "Moderaterna styr Kumla med Socialdemokraterna." Tycker dock att det i verkligheten känns mer som att Moderaterna sitter i knät på sossarna. Hur Moderaterna kan tillåta sig själva att hamna i en sådan uppenbart underordnad politisk ställning (inom den styrande konstellationen) är för mig ofattbart. Detta, tror jag, är inte av vilja utan av en rädsla. Hur fallet än må vara anser jag det vara mycket synd att Moderaterna tillåter detta uppträdande att fortskrida. Det skadar bilden av Kumla.
2015-10-10 0:42
Kumlabo
Vad skall man säga om Dan-åke? Är det inte han som är ordförande som skall ha järn koll på sånt här? Tror de är läge för pension nu tycker ja och hålla på som han gör är inte OK
2015-10-14 21:54
Fotboll
Kumlabo. Jag har pratat med flera invånare i Kumla. Dom jag har pratat med vet inte mycket om vad som hände men säger ungefär såhär "Moberg vet vad han gör" och han har gjort så mycket bra för Kumla. Han tycks ha ett stort stöd från Kumlas invånare eller så bryr dom sig helt enkelt inte. Jag vet många som är stolta över att dom röstar på S för dom är från ett arbetarhem och då ska man alltid rösta på S. Och säger kommentarer som "Man har alltid hört att borgare försämrar för oss arbetare". Så länge Dan-Åke vill sitta kvar kommer han att göra det. Det är så Kumlas invånare vill ha det. Det är okej för en ordförande att skälla på anställda. Jag kan inte dra någon annan slutsats.
2015-10-15 10:42
Måd
Såg avsnittet från senaste kommunfullmäktigesammanträdet där ordföranden säger följande:” Någon gång måste vi skaffa oss personal som klarar av att arbeta i det här.” och ”Vi måste ha personal som kan vad vi gör.” Jag säger: ”Någon gång måste vi skaffa oss en ordförande som klarar av att arbeta i kommunfullmäktige och som kan leda ett fullmäktigemöte.” Återigen vill ordföranden lämna demokratiska principer bakom sig och sätta sig över lagar och regler. Jag trodde nog att S var ett demokratiskt parti men när S-ledamöter och arbetskommun inte vidtar åtgärder för att rätta till ordförandens odemokratiska handlingar vilket har förekommit vid fler tillfällen genom åren så blir jag mycket betänksam över hur man tolkar demokratibegreppet inom det Socialdemokratiska partiet.
2015-10-15 18:18
Fotboll
MÅD Jag håller med dig. Nu är det så att Moderaterna tycks ju stödja Dan-Åkes beteende. Dom har inte på något sätt visat att dom tycker att det var fel av honom. Antingen är dom så maktkåta att dom låter det ske bara för att få vara med. Eller så är det den människosynen som Kumlas moderater har. Skulle vara kul om tex Oskar Swärd vågade svara på det eller Mats Hellgren...
2015-10-15 23:34
Kommentera
Publicerad: 2015-09-22 17:26
Senaste nyheterna
FOTBOLL: Stig Bergman avliden
(2018-06-24)
“Låt medborgarna rösta om budgeten”
(2018-06-23)
Anders Björk: Sverige ut i gruppspelet
1
(2018-06-22)
Här firas midsommar
(2018-06-22)
Frias från gammalt sexbrott
(2018-06-20)
Kvinnomisshandel i Västernärke
(2018-06-20)
Fotboll: Vretstorps IF går starkt
(2018-06-20)
Indianmatch som vanligt i radio
(2018-06-19)
Kommun och nattvandrare ihop
(2018-06-19)
Fotboll: Många kryss i division 5
(2018-06-19)
Kumlanytt/Sydnärkenytt på Facebook
(2018-06-18)
Eldningsförbud upphör
(2018-06-18)
Alf Anneborg: Vad är du för ortsbo?
1
(2018-06-17)
Lärare dömd för misshandel
12
(2018-06-17)
Brand hos Sakab
(2018-06-15)
Fotboll: Laxå bortaslog Lekeberg
(2018-06-14)
Vill tillfälligt stoppa engångsgrillar
(2018-06-14)
Sydnärkenytts Vänförening träffades
(2018-06-14)
Nytt oppositionsråd (M) i regionen
(2018-06-13)
Fängelse för barnmisshandlare
(2018-06-12)
Somnade bakom ratten
(2018-06-12)
Grönska - och gruvor?
(2018-06-10)
Krock på E20
(2018-06-08)
Vuxenlivet här kommer vi!
(2018-06-08)
Fotboll: Svag omgång för Sydnärke
(2018-06-07)
Stipendium för gymnasiesärskolan
(2018-06-07)
Nya foton från bygden
(2018-06-04)
Sydnärke i Astrid Lindgrens värld
(2018-06-03)
Berglund gasade bäst i SM
(2018-06-02)
Fotboll: Storseger och storförlust
(2018-06-01)
S-debatt: Stoppa vinstjakt i välfärden
1
(2018-05-31)
Fotboll: Laxå slog Östansjö
(2018-05-31)
Skogsbrand vid Svartå
(2018-05-30)
Kommunpensionärer sommarfirade
(2018-05-30)
Vännen Per vann en cykel
(2018-05-29)
Krisberedskapsveckan är igång
(2018-05-28)
Sommarbiljetten i repris
(2018-05-25)
Motionsrunda i Kårberg
(2018-05-25)
Fotboll: Resultat från division 5
(2018-05-24)
Giltighetsbevis för Skolkort bort
(2018-05-24)
Eldförbud i hela Örebro Län
(2018-05-24)
Exklusiv filmvisning på Sparbanksbörsen
(2018-05-24)
Sydnärkingar bjuds på länsmiddag
(2018-05-23)
L i Lekeberg laddar för val
(2018-05-23)
Lekebergsalliansens förslag till budget
(2018-05-22)
Fotboll: Vretstorp slog Askersund
(2018-05-21)
Alf Anneborg: Jag ledde stadsvandring
(2018-05-19)
Ställer ut Sophie Jansons foton
(2018-05-18)
Pensionärer vallfärdade till Kumla
(2018-05-18)
Fotboll: Kumla BK vann seriefinal
(2018-05-18)
Ulrik Jansson: Leve Skomakarveckan
(2018-05-18)
Ny sommarteater på gång
(2018-05-17)
Fri kollektivtrafik för ungdomar
(2018-05-16)
Fotboll: Askersund slog Hallsberg
(2018-05-16)
Fotboll: Kumla BK slog Laxå IF
(2018-05-16)
Fotboll: Lekebergs IF går starkt
(2018-05-16)
Provocerad 17-åring dömd
(2018-05-16)
Mamma misshandlade tonårsdotter
(2018-05-15)
Dammgrävare fick böta
(2018-05-15)
Smygfilmade på skoltoalett
(2018-05-15)
Annons:
Tidning
Senast kommenterat
Annons:
Tidning
Populärt ur arkivet
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.