18 Februari 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Varför togs övergångsställe bort?

Lars-Enoch Pettersson och Ellen Wikholm  tycker att säkerheten blivit klart sämre vid Stenevägen. Foto. Anders BjörkLars-Enoch Pettersson och Ellen Wikholm tycker att säkerheten blivit klart sämre vid Stenevägen. Foto. Anders Björk

Det är oförklarligt och en trafikfara att Kumla kommun tagit bort ett övergångsställe på hårt trafikerade Stenevägen, anser flera närboende. Kommunen håller dock inte med och tycker att det var en större trafikfara när övergångsstället fanns.

Den pensionerade brandmannen Lars-Enoch Pettersson bor alldeles bredvid det bortplockade övergångsstället. Han förstår inte alls varför det plötsligt tagits bort efter att ha funnits på platsen i väldigt många år tidigare.

"Tycker det är så jäkla dåligt"

- Jag har ett färskt exempel, för nån vecka sedan såg jag två skolflickor gå ut i vägen i tron att det är ett befintligt övergångsställe och de höll sånär på att bli påkörda. Då tänkte jag att vad fan är det här för nånting? Det är bara en tidsfråga innan den första allvarliga olyckan inträffar, säger Lars-Enoch.

Efter den incidenten fick Lars-Enoch nog och kontaktade kommunen.

Lars-Enoch bor i huset bredvid övergångsstället, som funnits där så länge han kan minnas.

- Jag sa att det här är en av de mest trafikerade gatorna i Kumla och att många som kommer fortfarande går över här i tron att övergångsstället gäller än idag. Jag tycker det är så jäkla dåligt att man har plockat bort det.

Vad tycker du att man ska göra då?

- Jag har mätt upp hur långt det är till nästa övergångsställe borta vid trafikljusen, det är 200 meter. Och tycker man att det här övergångsstället var onödigt borde man kunna lägga nåt på sträckan i mellan alla fall, jag tänker främst på alla skolelever och äldre som går här.

När vi står och pratar vid Stenevägen cyklar en kvinna förbi och kommer med i samtalet. Hon bor med i närheten och delar Lars-Enochs uppfattning och oro. Kort därefter kommer även Ellen Wikholm, som har sin utsikt från arbetet vid det bortplockade övergångsstället, ut. Även hon är frågande till varför?

- Det har absolut blivit mer oroligt här sen övergångsstället togs bort, jag tror många är osäkra på om det fortfarande är ett övergångsställe eller inte då delar av de vita strecken är kvar, säger Ellen Wikholm. 

Klagomål på att övergångsställe fanns

Tomas Sköld jobbar som transportledare och samordnare på gatuavdelningen hos Kumla kommun. Han berättar att man fick i uppdrag att utföra arbetet att ta bort övergångsstället från Mats Lidestig, som tidigare jobbade som trafikingenjör på kommunen, men som nu slutat.

Drygt 30 meter österut finns ett övergångsställe vid rondellen.

Så det menades att det är mer trafiksäkert utan övergångsstället?

- Ja, man får använda övergångsstället vid rondellen istället, men många vill ta närmaste vägen oavsett om det finns ett övergångsställe eller inte, säger Tomas Sköld.

Lars-Enoch Pettersson har dock svårt att köpa resonemanget.

- Det känns småaktigt och är bara en principfråga, jag tycker att det är skandal, avslutar en uppretad Lars-Enoch Pettersson.

Ragge
Mats Lidestigs beslut kanske tål att ses över. I två år försökte jag få honom att göra ett övergångsställe vid södra änden av Kungsvägen till östra busshållplatsen. När han slutat tog det tre veckor så var det klart.
2018-11-12 13:50
JB
Kanske nån kumling kan tänka sig att både gå & cykla runt en sväng i Kumla med våra kära politiker så vi får lite verklighets förankring i deras beslut . En sväng i rusningstrafik & en när det blivit mörkt oxå.
2018-11-12 15:33
MP
Vansinnigt att man plockat bort övergångsstället på Stenevägen! Många korsar fortfarande Stenevägen just där!
2018-11-12 15:35
Svennis
Tack Lars-Enoch för att du informerade om denna fadäs. Tänk på våra barn och gamla och återställ övergångsstället omgående innan det händer en olycka.
2018-11-12 17:22
Susanne
Men om man inte ska åt det hållet som rondellen ligger då, utan t ex rakt fram mot biblioteket eller ICA Profilen? Så gående ska behöva gå en längre omväg för att en del bilister inte vill lätta på pedalen? Låter som ett underligt beslut. Det hade väl inte kostat något att låta övergångsstället kvar?
2018-11-12 18:55
Peter
Tokigt folk som styr i den här kommunen! Anders Björk: kan du fråga någon som är ansvarig VARFÖR? Det skulle vara bra att se om någon tar ansvar, men det är nog mindre troligt! En av de mest trafikerade gatorna i kommunen.Idioti!
2018-11-12 19:26
Tomas
Vad jag vet så är det lag på att stanna vid ett övergångsställe. Så jag förstår inte varför man tar bort ett fungerande övergångsställe vid en närliggande skola. Beslutet kan få konsekvenser som ingen vill ha. Ändra beslutet nu. Beslutsfattaren kanske ska prata med polisen om riktade insatser på alla gator i Kumla som har övergångsställe. Än en gång vilket märkligt beslut.
2018-11-12 20:47
Lennart Björk
Instämmer med alla här insända kommentarer.Jag som Lars-Enoc är bosatt i området sedan "urminnes tider" o har viss uppsikt o kunskap omSturerondellen o dess omgivning.Nyligen hade jag ett medborgarförslag uppe till prövning i kommunen om detta område.Beslut :ingen åtgärd om förändring o om det busåktes så var det polisens sak,punkt slut o färdigbehandlat.Inte ens vegetationen runt rondellen med 4-5 meter höga häckar togs upp.I dessa hörn är sikten noll o inget annat.Bedrövligt! Gå oå "SYN" ärade tjänstemän o prata med de boende runt området.
2018-11-13 7:35
Bagarn
De har ju tagit bort skyltarna till övergångsstället men inte bemödat sig att ta bort de vita markeringarna helt och hållet. Just nu ser det ju ut som ett övergångsställe, om än slitet men ändå ett övergångsställe. Tvivlar på att folk stannar upp för att leta skyltar och se om det verkligen är ett övergångsställe. Speciellt när det varit ett i många år. Sätt tillbaka skyltarna och fyll i markeringarna. Gärna igår.
2018-11-13 8:40
jens
Varför ska latheten ställa till med så stora problem gå 30 meter till så är problemet löst. Sen besitter ni inget trafikvett så kanske ni ska undvika och röra er ute i trafiken? bara en tanke ...
2018-11-13 9:05
Gunnel Oscarsson
Det var ett fasligt gnäll! Det är bara bra i dessa tider att få lite extra motion! Så förfärligt kan det väll ändå inte vara? Tänk lite mer istället som verkligen har det besväret som våra stackars nyanlända.
2018-11-13 9:47
Lars
Man ser inte till folkets önskemål det är små påvar som vill visa sin makt
2018-11-13 9:47
Ragge
Jens: Du som har ett trafikvett bättre än andra kanske kan berätta varför övergångstället är borttaget?
2018-11-13 23:06
Primula Dronequist
Det finns ju ett övergångställe 30 meter bort, vad är problemet egentligen?
2018-11-14 9:51
TS
Samma tjänsteman som strypt av Södra Kungsvägen??
2018-11-14 10:41
Ragge
Mats Lidestigs beslut kanske tål att ses över. I två år försökte jag få honom att göra ett övergångsställe vid södra änden av Kungsvägen till östra busshållplatsen. När han slutat tog det tre veckor så var det klart.
2018-11-12 13:50
JB
Kanske nån kumling kan tänka sig att både gå & cykla runt en sväng i Kumla med våra kära politiker så vi får lite verklighets förankring i deras beslut . En sväng i rusningstrafik & en när det blivit mörkt oxå.
2018-11-12 15:33
MP
Vansinnigt att man plockat bort övergångsstället på Stenevägen! Många korsar fortfarande Stenevägen just där!
2018-11-12 15:35
Svennis
Tack Lars-Enoch för att du informerade om denna fadäs. Tänk på våra barn och gamla och återställ övergångsstället omgående innan det händer en olycka.
2018-11-12 17:22
Susanne
Men om man inte ska åt det hållet som rondellen ligger då, utan t ex rakt fram mot biblioteket eller ICA Profilen? Så gående ska behöva gå en längre omväg för att en del bilister inte vill lätta på pedalen? Låter som ett underligt beslut. Det hade väl inte kostat något att låta övergångsstället kvar?
2018-11-12 18:55
Peter
Tokigt folk som styr i den här kommunen! Anders Björk: kan du fråga någon som är ansvarig VARFÖR? Det skulle vara bra att se om någon tar ansvar, men det är nog mindre troligt! En av de mest trafikerade gatorna i kommunen.Idioti!
2018-11-12 19:26
Tomas
Vad jag vet så är det lag på att stanna vid ett övergångsställe. Så jag förstår inte varför man tar bort ett fungerande övergångsställe vid en närliggande skola. Beslutet kan få konsekvenser som ingen vill ha. Ändra beslutet nu. Beslutsfattaren kanske ska prata med polisen om riktade insatser på alla gator i Kumla som har övergångsställe. Än en gång vilket märkligt beslut.
2018-11-12 20:47
Lennart Björk
Instämmer med alla här insända kommentarer.Jag som Lars-Enoc är bosatt i området sedan "urminnes tider" o har viss uppsikt o kunskap omSturerondellen o dess omgivning.Nyligen hade jag ett medborgarförslag uppe till prövning i kommunen om detta område.Beslut :ingen åtgärd om förändring o om det busåktes så var det polisens sak,punkt slut o färdigbehandlat.Inte ens vegetationen runt rondellen med 4-5 meter höga häckar togs upp.I dessa hörn är sikten noll o inget annat.Bedrövligt! Gå oå "SYN" ärade tjänstemän o prata med de boende runt området.
2018-11-13 7:35
Bagarn
De har ju tagit bort skyltarna till övergångsstället men inte bemödat sig att ta bort de vita markeringarna helt och hållet. Just nu ser det ju ut som ett övergångsställe, om än slitet men ändå ett övergångsställe. Tvivlar på att folk stannar upp för att leta skyltar och se om det verkligen är ett övergångsställe. Speciellt när det varit ett i många år. Sätt tillbaka skyltarna och fyll i markeringarna. Gärna igår.
2018-11-13 8:40
jens
Varför ska latheten ställa till med så stora problem gå 30 meter till så är problemet löst. Sen besitter ni inget trafikvett så kanske ni ska undvika och röra er ute i trafiken? bara en tanke ...
2018-11-13 9:05
Gunnel Oscarsson
Det var ett fasligt gnäll! Det är bara bra i dessa tider att få lite extra motion! Så förfärligt kan det väll ändå inte vara? Tänk lite mer istället som verkligen har det besväret som våra stackars nyanlända.
2018-11-13 9:47
Lars
Man ser inte till folkets önskemål det är små påvar som vill visa sin makt
2018-11-13 9:47
Ragge
Jens: Du som har ett trafikvett bättre än andra kanske kan berätta varför övergångstället är borttaget?
2018-11-13 23:06
Primula Dronequist
Det finns ju ett övergångställe 30 meter bort, vad är problemet egentligen?
2018-11-14 9:51
TS
Samma tjänsteman som strypt av Södra Kungsvägen??
2018-11-14 10:41
Kommentera

Skriv helst under eget namn. Håll dig till ämnet och håll en hyfsad ton. Visa respekt för andra som kommenterar och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Publicerad: 2018-11-12 12:28
Senaste nyheterna
Samma tema i föreläsning och utställning
2
(2019-02-18)
Gissa Kumlabild - Vinn en bukett!
9
(2019-02-18)
Kommunanställd kan få leasa miljöbil
(2019-02-18)
Snorkla istället för skida på lovet
(2019-02-18)
Lastbilsolycka vid Ericsson
(2019-02-18)
PINGIS: Många flickor testade pingis
(2019-02-18)
Bensintjuv körde nästan på folk
(2019-02-18)
Hockey: Kumla föll igen
(2019-02-17)
Speedway: Engman omvald
(2019-02-17)
Innebandy: Urladdning för damer
(2019-02-17)
Innebandy: Kumla slog nästjumbon
(2019-02-16)
Svärd M-ordförande
1
(2019-02-16)
Bil av vägen vid Skogstorpsskolan
(2019-02-15)
Hockey: Kumla förlorade fjärde raka
(2019-02-15)
MECA stänger butik i Kumla
(2019-02-15)
Lott i Kumlabutik gav skrap i tv
1
(2019-02-15)
Fotboll: IFK Kumla hade årsmöte
1
(2019-02-15)
Hockey: Lånas ut till Allsvenskan
(2019-02-14)
SKPF höll årsmöte
(2019-02-14)
Utvisningshotad familj lämnade Kumla
14
(2019-02-14)
Veckans bilder - Torgfolk från 70-talet
(2019-02-14)
Veteranträff med film i Kårberg
(2019-02-13)
Hockey: Förlust mot “Sura” igen
(2019-02-13)
Vinterlovet närmar sig
(2019-02-13)
“Kumlan” går i graven
(2019-02-13)
Söker deltagare till IBS-studie
(2019-02-12)
Bårman möter frisör i Radiosydnärke
(2019-02-12)
Försvunnen hittad död
(2019-02-12)
Föreläser om matsvinn
(2019-02-11)
Chans följa regionfullmäktige
(2019-02-11)
Mp-förslag: Koldioxidbudget
(2019-02-11)
M-fråga: Måste vården ännu faxa?
(2019-02-11)
Larmade om rattfyllo
1
(2019-02-11)
Gissa Kumlabilden - Vinn en bukett!
23
(2019-02-11)
Stölder på Systembolag
1
(2019-02-11)
Hockey: Drog in över 200 000 kr
(2019-02-10)
Stort lagerbygge skjuts upp
5
(2019-02-10)
Innebandy: Även damer föll i Hagfors
(2019-02-09)
Innebandy: Poäng från svår match
(2019-02-09)
Rånförsök i Prästgårdsskogen
3
(2019-02-09)
Bonniers köper NA
(2019-02-08)
Kävesta-elever ställer ut i Kumla
(2019-02-08)
Lämnade över husprotest
(2019-02-08)
Kumlabrand med i Efterlyst
(2019-02-08)
Ville skiljas – blev misshandlad
1
(2019-02-07)
Sydnärkes politiker utbildades
5
(2019-02-07)
Veckans bild: Sveavägen/Vattugatan
(2019-02-07)
Hockey: Kumla tappade seger
(2019-02-06)
Sandra Wallin: Streaming: Escape Plan 2 - Hades
(2019-02-06)
Hockey: J-20 lag startas i Kumla
(2019-02-06)
Vem har ansvar för snöskottning?
(2019-02-06)
MP: Höj bidraget för barns glasögon
(2019-02-06)
SSU-insänt om “Reformisterna”
(2019-02-05)
Fel av Brorsson (S) om höghusmark
18
(2019-02-05)
Jobbmässa gick hem
1
(2019-02-05)
Grov stöld när familj var hemma
2
(2019-02-05)
Inbrott på Norra Kungsvägen
(2019-02-05)
Prisad arbetsterapeut
(2019-02-04)
Fick nej för köp av vattentorn
2
(2019-02-04)
Alf Anneborg: Tankar efter valet
4
(2019-02-04)
Annons:
Tidning
Senast kommenterat
Annons:
Tidning
Populärt ur arkivet
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.