27 Februari 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Bilfakta om kumlingar och landet i stort

Vid utgången av 2018 fanns det 71 laddbara personbilar i trafik i Kumla, det motsvarar 0,6 procent av Kumlas personbilsflotta. Det är en ökning med 20 bilar sedan förra året. Högst andel laddbara personbilar i trafik har Solna med 8,9 procent. Det framgår av Trafikanalys statistik över fordon i landets alla län och kommuner.

Av samtliga bilar i Kumla kunde 5,9 procent drivas med alternativa drivmedel som el, etanol och gas. Det är en ökning från 1,4 procent 2008. Samtidigt har andelen bilar som körs på bensin minskat från 91,5 till 58,9 procent.

Över 11 000 bilar i Kumla

– Antalet elbilar och laddhybrider i trafik har ökat med 53 procent jämfört med föregående årsskifte, men står för endast 1,4 procent av hela landets personbilsflotta. Det stora antalet personbilar gör att det tar tid att förändra strukturen, säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys i ett pressutskick.

Några fakta om bilparken i Kumla vid utgången av 2018:

- Andelen bilar som bara kan köras på bensin uppgick till 58,9 procent
- Andelen bilar som bara kan köras på diesel uppgick till 34,0 procent
- Andelen bilar som kan köras på etanolbränslet E85 uppgick till 4,6 procent
- Andelen bilar som kan köras på fordonsgas uppgick till 0,6 procent
- Andelen laddbara bilar (elbilar och laddhybrider) uppgick till 0,6 procent
- Andelen övriga bilar (främst elhybrider) uppgick till 1,2 procent
- Totalt fanns det 11 605 bilar i Kumla, en ökning med 130 bilar (1,1 procent) sedan 2017 och en ökning med 1 665 bilar (16,8 procent) sedan 2008

Elhybrider ökar ordentligt

Sett till hela landet dominerar fortsatt bensindrivna bilar, 57 procent, men andelen har minskat jämfört med föregående år. Även etanolbilarna har minskat i antal, och kommer fortsätta minska eftersom ingen biltillverkare längre säljer nya etanolbilar i Sverige.

Efter laddhybrider och elbilar som ökar mest, ses också en ökning av elhybrider med 26 procent och dieselbilar med 4 procent. Elhybridbilar använder förbränningsmotorn för att ladda elmotorns batteri under färd medan elbilar och laddhybrider kan laddas med el utifrån.

– Målsättningen i det klimatpolitiska ramverket är att minska utsläppen från inrikes transporter med 70 procent till till 2030. Ännu är det för tidigt att säga något om de långsiktiga effekterna av bonus-malus systemet som infördes förra året, men ökningen av antalet laddbara bilar pekar på steg i rätt riktning, säger Anette Myhr.

Vid årsskiftet fanns det 4 870 783 personbilar i trafik i landet vilket motsvarar 477 bilar per 1 000 invånare. Det är en minskning från 480 bilar per 1 000 invånare 2017. I Kumla var biltätheten 536 bilar per 1 000 invånare, en ökning från 534 bilar per 1 000 invånare året innan.

nisse
Att hybridbilar kallas miljöbilar och får förmåner i form av låg skatt är ett skämt. De drar i snitt mer bränsle än "vanliga" bilar med enbart förbränningsmotor. Dessutom så går det åt väldiga mängder ädla metaller till batterierna som skall brytas och förädlas.
2019-02-26 13:03
Peter
Så länge som vi har Miljöpartiet i regeringen kommer vi ingenstans med utvecklingen mot miljövänligare drivmedel. Elbilar är inte miljövänligare än andra om man räknar in tillverkning och total påverkan på miljön. Det miljövänligaste bilen är den som aldrig tillverkas .Kan man istället använda de fordon som redan finns med ett bättre bränsle så finns en stor miljövinst. Miljöpartiets miljöpolitik går hittills ut på att beskatta det som redan finns istället för att främja forskning och utveckling av nya drivmedel.
2019-02-26 19:30
nisse
Att hybridbilar kallas miljöbilar och får förmåner i form av låg skatt är ett skämt. De drar i snitt mer bränsle än "vanliga" bilar med enbart förbränningsmotor. Dessutom så går det åt väldiga mängder ädla metaller till batterierna som skall brytas och förädlas.
2019-02-26 13:03
Peter
Så länge som vi har Miljöpartiet i regeringen kommer vi ingenstans med utvecklingen mot miljövänligare drivmedel. Elbilar är inte miljövänligare än andra om man räknar in tillverkning och total påverkan på miljön. Det miljövänligaste bilen är den som aldrig tillverkas .Kan man istället använda de fordon som redan finns med ett bättre bränsle så finns en stor miljövinst. Miljöpartiets miljöpolitik går hittills ut på att beskatta det som redan finns istället för att främja forskning och utveckling av nya drivmedel.
2019-02-26 19:30
Kommentera

Skriv helst under eget namn. Håll dig till ämnet och håll en hyfsad ton. Visa respekt för andra som kommenterar och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Publicerad: 2019-02-26 11:49
Senaste nyheterna
Rivning av hus har börjat
(22:49)
Inför kosläpp - Ha koll på aktivister
(15:11)
Så ser en tom Kumlasjön ut
4
(13:48)
Kumlaby rockade sockorna
(12:45)
Fotboll: MOAB-cupen i helgen
(12:24)
Vernissage för fantasieggande utställning
(10:57)
Återkallar Risenta-varor
(9:17)
Inställd konsert
(9:00)
Slutar som anstaltschef?
1
(2019-03-21)
Veckans bild - Centrum 1978
(2019-03-21)
Förstörde hos Kafe Till Salu
6
(2019-03-21)
Ulrik Jansson: Konst på Waldemarsudde
(2019-03-20)
Det var inget djurskyddsbrott
(2019-03-20)
Förslag på vargfördelning
(2019-03-20)
Det var inget djurskyddsbrott
(2019-03-20)
Hallå där - Arbetsförmedlingen
4
(2019-03-20)
Ungt företag om psykisk ohälsa
2
(2019-03-20)
Bestulen vid stationen
(2019-03-20)
Ilska mot SD på fullmäktige
13
(2019-03-19)
Sverigesyn på Skomuseet
1
(2019-03-19)
Allé ska inspirera vården
1
(2019-03-19)
Säljer slipsar för forskningen (TV)
(2019-03-19)
Servicelinje blir beställd skjuts
1
(2019-03-19)
Polis varnar för falsk mäklare
(2019-03-19)
Tidigare kumling “Bachelor”
1
(2019-03-19)
Tog medaljer på Special Olympics
(2019-03-19)
Postnostalgi anno 1986
3
(2019-03-18)
Gissa Kumlabild - Vinn en bukett!
7
(2019-03-18)
Kumla kommunfullmäktige (TV)
(2019-03-18)
Insänt om servicelinjen
1
(2019-03-18)
Vill riva H-huset i april
(2019-03-18)
Företagshockey spelades i helgen
(2019-03-18)
(V) vill ha körkortsplugg på arbetstid
1
(2019-03-18)
Bensintjuvar körde nästan på kund
(2019-03-18)
Växthus kan bli drömhus
(2019-03-18)
Är vinnaren från Sydnärke?
1
(2019-03-17)
Innebandy: Damer säkrade kontrakt
(2019-03-17)
Övade på att spränga sig in
(2019-03-15)
Hoppas sälja fler husbilar
(2019-03-15)
Scoutkår växer och har ny lokal
(2019-03-15)
Öppnar veterinärklinik i Kumla
10
(2019-03-14)
Veckans bilder - Centralt i Kumla 1983
(2019-03-14)
Mer än 100 miljoner kr till kulturliv
(2019-03-14)
GOLF: Nyheter inför premiär
(2019-03-14)
Hur ska Idrottsparken utvecklas?
39
(2019-03-13)
Stor säkerhetsövning vid fängelset
(2019-03-13)
Rymdkväll på bio
(2019-03-12)
Familjeföreställning på söndag
(2019-03-12)
Entrepenörer ska “brainstorma”
(2019-03-12)
Lärarbehörighet minskar i grundskola
(2019-03-12)
Gissa Kumlabilden - Vinn en bukett!
11
(2019-03-11)
Inbrott anmält vid skola
(2019-03-11)
Innebandy: Fjärde raka för damer
(2019-03-10)
Ulrik Jansson: Tulpaner och girighet
2
(2019-03-09)
Kampsportare på väg till OS
(2019-03-08)
Delade ut blommor till kvinnor
2
(2019-03-08)
Vänsterpartiet hade årsmöte
1
(2019-03-08)
Örebro Rättighetscenter på besök

(2019-03-08)
Stal bil i Kumla
(2019-03-08)
Lösgruset en cykelfara
7
(2019-03-07)
Annons:
Tidning
Senast kommenterat
Annons:
Tidning
Populärt ur arkivet
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.