12 September 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Träff om torget och Kumla Handelsdag

Daniel Jansson-Hammargren, Stieg Ekström, Annelie Nilsson, Jan Hellqvist, Johanna Uddling och Gustav Johansson var på plats.Daniel Jansson-Hammargren, Stieg Ekström, Annelie Nilsson, Jan Hellqvist, Johanna Uddling och Gustav Johansson var på plats.

Lördagen 21 september anordnas för första gången "Kumla Handelsdag" i centrum. Under fredagen bjöd representanter in för att berätta om den, och det blev även en del prat om centrums utveckling.

Kumla Handelsdag är ett initiativ för att stärka/uppmärksamma handlarna i centrum, och centrum överhuvudtaget i Kumla. Trots att det är under en lördag så har alla handlare öppet mellan minst kl 10-16.

"Först till kvarn för loppis"

Dessutom anordnas en del aktiviteter på torget.

- Det blir bakluckeloppis och gratis att vara med, men det är först till kvarn som gäller då vi kan ta emot uppskattningsvis 50 bilar som får plats, berättar Annelie Nilsson, Kumla Promotion.

Den höstmarknad som brukar vara i Växthuset i Sjöparken blir inte av i år, men delar av den träffen kommer att ske under Kumla Handelsdag. Bouleturnering och aktiviteter från ICA Maxi står även på schemat.

En liten rundtur i centrum skedde. 

Det blev även diskussioner på platsen om torgets framtid och utveckling. Daniel Jansson-Hammargren är kommundirektör i Kumla kommun och berättar att han fått i uppdrag att se över hur torget/centrum kan utvecklas.

- Vad är det vi i Kumla behöver tänka på för att skapa mer liv och rörelse i centrum är en fråga vi jobbat och jobbar med. Det vi är ute efter är ju att få in mer människor till centrum, säger Daniel.

Vill stärka identiteten

En del som nämns är att få människor som bor i norra Kumla mer involverade då den delen växer kraftigt. Man vill utveckla att hitta en identitet som "kumling" och där har centrum en viktig roll i det hela.

- Vi har även haft en extern konsult som jobbat med frågan och fått ihop ett underlag som redovisats för kommunstyrelsen. Det är ett underlag vi kommer att komma tillbaka till under hösten, fastslår Daniel. 

I samverkan med fastighetsägare som är verksamma i Kumla har kommunen även startat ett relativt nytt nätverk. Detta har bland annat bidragit till att man gjort studiebesök i städer som lyckas ha en lockande centrumkärna.

Lidköping och Mariestad nämns som två exempel.

Mycket pengar de senaste åren

Det faktum att handlare och fastighetsägare investerat mycket pengar kring centrum de senaste åren nämns som ett gott tecken. Man har "krokat arm", som är ord att citera, för att kunna utveckla Kumlas centrum.

Under 2018 och 2019 har Kumla Bostäder lagt 13 miljoner kr för ombyggnation av Swedbank, Subway, La Gondola och Kumla Cykel framförallt. Melins Fastigheter ska ha lagt 7,5 miljoner kr.

Detta för ombyggnation av Nordic Wellness, "Domusgallerian" och ICA Maxi. Ekströms Fastigheter har, 2017-19, renoverat lägenheter och lokaler för 100 miljoner kr. Och ICA Maxi har lagt drygt 25 miljoner kr.

- Att det finns ett levande torg i Kumla är inte bara viktigt för våra lokalhyresgäster utan även våra bostadshyresgäster, så vi gör allt för att lyckas med det, säger projektutvecklaren Jan Hellqvist, Kumla Bostäder..

Jan nämner att man har nästan alla sina lokaler uthyrda i centrum, förutom en mindre som står tom. Och den pågående ombyggnaden hos Swedbank/Fastighetsbyrån ska alldeles snart vara klar.

"De tar all handel"

ICA Maxi har rustat klart nu, för de närmsta åren alla fall.

- De tar all handel säger vissa, men sen kan man ju se det åt andra hållet också att vi drar in 25 000 - 30 000 kunder varje vecka. Och det är fantastiskt kul att se hur andra kan dra nytta av det med, säger ICA-handlare, Gustav Johansson.

De små grejorna är viktiga kring ett centrum, de bidrar till helheten, anser Gustav. Och att Kumla är en stad med möjligheter att utvecklas ytterligare, framförallt då centrum, är alla ense om.

- Läget för staden är väldigt bra med bara två mil till Örebro. Får vi en förtätning av staden med fler bostäder så får vi ju även en större volym av människor som rör sig i centrum, anser Jansson-Hammargren.

Stor ombyggnation i Prästgårdsskogen

Är det svårt hitta nya bostadsytor i centrala Kumla, det är litet till ytan?

- Det beror på delvis vad man bedömer som nära centrum. Är Idrottsparken, som vi håller på och tittar på, ett sådant område? Det är inte 200 meter från torget, men ändå förhållandevis centralt.

- Det är inte överdrivet mycket mark vi har inom några hundra meter från centrum, Men kan vi få folk att känna att centrum är Kumlas hjärta och att här finns nåt, är mycket vunnet, säger Daniel Jansson-Hammargren.

Att höja lägstanivån är även något som det talas om. Visst, enstaka dagar med evenemang på torget lockar, men det ska vara en plats som lockar sju dagar i veckan. Noterbart är även att stor ombyggnad på St: Torgils väg kommer.

Kring årsskiftet startar den och då kommer Kumla Bostäder bland annat att bygga två våningsplan ytterligare på de redan befintliga huslängor som finns.

SnyggAnders
Vi kommer aldrig få ett levande torg så länge som ICA Maxi vänder rumpan åt alltihop. Jag kan åka och helghandlar i Kumla utan att ens se torget. Då väljer jag ju ibland hellre Marieberg för att få någon slags helhetsupplevelse. Hur kan det vara så svårt att förstå? Ni kan hitta på hur mycket saker som helst, men så länge som ICAs huvudentré ligger mot en bangård så kommer torget förbli lite halvdött!
2019-09-06 16:44
Ruben den röde
Börjar bli tröttsamt med gnäll på ICA Maxi. Varför ska de behöva be om ursäkt för att de lyckas locka många kunder till sig? Och tror knappast torget skulle vara mer levande om ICA Maxi inte fanns alls.
2019-09-06 23:32
Robban
Om Snygganders inte orkar gå till torget när han helghandlar på Maxi är det nog mer han som är problemet än Ica Maxi.
2019-09-07 1:05
Pp
Jag håller med Snygganders, bara Ica maxi öppnar en ingång mot torget så är alla problem lösta. Centrum kommer att blomstra, ingen kommer längre att åka till Marieberg eller Örebro för att handla...
2019-09-07 9:10
kjell karlsson
Jag håller helt med snygganders Öppna en ny entré mot den sk gågatan Kanske där fastighetsförmedling eller bredvid systembolaget...…..
2019-09-07 11:21
Thomas Lindström
En ingång från torget till Maxi skulle kännas som att torget blev mer levande och det behövs ingen konsult för att fatta!
2019-09-07 11:27
Roger Andersson
Klara bevis på att torget blev mer öde efter att ICA stängde flödet som tidigare var ut mot gågatan. Då var det betydligt mer liv runt torget och dess närhet.Knäppt gjort .
2019-09-07 15:05
SnyggAnders
Nu tror jag ROBBAN överskattar min person smile
2019-09-07 17:52
TS
Dom som inte tar bilen till Maxi går väl ändå upp bredvid gamla ”torgingången” så det blir väl samma flöde. Om målet är Maxi och inget annat så spelar det ju ingen roll. Alternativet är att lägga ner Maxi så ska vi få se på en spökstad.....
2019-09-07 19:00
SNYGGANDERS
Det var en mycket märklig slutsats TS. Skulle alternativet vara att lägga ner MAXI....? Nä men vi kan ju göra ett experiment. Alla affärer och restauranger runt torget ordnar så att deras huvudentré är på baksidan av sina etablissemang så får vi se om torget blir mer levande.
2019-09-07 21:53
Figge
Med den gamla ingången och förbutiken minskar ju ytan en hel del för Maxi. Och jag ställde då aldrig bilen på torget för att handla på Kvantum.
2019-09-07 23:09
SnyggAnders
Det skulle ju kunna tänkas att man uträttade sina inköp på ICA och sedan kvistar ut genom entrén för att gå vidare till systemet eller nåt. Då får man plötsligt syn på en gammal klasskamrat som av någon anledning hamnat på torget. Man morsar och byter några ord. "Hej var bor du nu för tiden, bor du kvar i samma tvåa?", säger man käckt och skojigt, istället för att bara skamset slinka ut bakvägen. Jo det är kanske där skon klämmer FIGGE. Ytan minskar. Lönsamheten ökar per kvadratmeter, och därmed även skatten.
2019-09-08 0:14
Florence Andersson
När ICA Maxi stängde entrén mot gågatan blev torget ödsligt och tomt. Kumla kommun gav sin tillåtelse. Nu har vi resultatet.
2019-09-08 1:50
Bror
Tacka vet jag Ica vid Folkets hus och Lidl
2019-09-08 8:53
Anette Gustavsson
Centrum i Kumla har dött. För några år sedan var det fullt med folk på julmarknaden tex men inte ens den är kvar på torget. Då gick man runt bland många affärer men inga finns nu kvar. Maxi ska sälja ALLT, jag har mycket hellre specialbutiker för det och åker därför mycket hellre till Marieberg. Maten handlar jag på Coop Marieberg eller ICA vid biblioteket. Torget är bara frisörer och matställen. Hur har kommunen kunnat tillåta ICA att ha en Maxi-butik i centrum, det är ni tämligen ensamma om i landet. Maxi-butiker ligger sällan i centralt läge. Lägg ut den i ett av kommunens alla industriområden, utfarten mot norr passar väl jättebra, då blir det ju nära för alla som pendlar mot Örebro.
2019-09-08 11:19
SnyggAnders
Om ni tittar på bilden som pryder hela detta reportaget så står personerna på en tom gågata. På Kvantums tid så vill jag minnas att det var blomlådor och bänkar där. Bänkar där folk satt och tog igen sig, t.o.m. jag satt där ibland.
2019-09-08 17:32
Jogab
Jag tror att många inte inser att centrumdöden är ett fenomen i hela Sverige. Nya sätt att handla slår ut traditionella butiker. Detta har alltså absolut ingenting med Ica maxi att göra.
2019-09-08 18:44
Rulle
Finns bänkar ä blomlådor där nu oxå ...SNYGGANDERS
2019-09-09 8:16
Bagarn
Det här är som Jogab skriver, ett omfattande bekymmer i vårt avlånga land. Tror att man överlag måste se centrum som en mötesplats, mer än en handelsplats. E-handeln lär ju inte minska.
2019-09-09 9:23
SnyggAnders
RULLE förr var det mer stora blomsterarrangemang mitt i gatan med bänkar och så. Det såg inte alls så där tomt ut. Framför allt så satt det folk där som förmodligen tog sig en rast mellan ICA och Apoteket. Det handlade inte om några bänkar uppkörda mot MAXI's vägg. Men främst så tror jag att det handlar om att befinna sig i något slags sammanhang. Om ICA's entre låg mot torget så skulle det kännas mer normalt att sitta där, nu tycker jag bara att man känner sig lite udda.
2019-09-09 12:10
Tomas
Ta bort alla bänkar , folk sitter bara och röker på dom, så när man går förbi blir man passiv rökare
2019-09-09 15:51
kjejon
Och var skulle folk parkera om entrén låg mot torget? Verkar ju konstigt om man skall parkera på ICAparkeringen och sedan gå till torget för att komma in i butiken, och två entreer är nog inget allternativ, svårt att se hur det skulle lösas i butiken.
2019-09-09 18:50
Map
I princip alla kommentarer handlar om en entré som fanns förr...släpp det och gå vidare. Skulle man öppna den entré så skulle ändå inte den tiden komma tillbaka. Allt förändras!
2019-09-09 23:20
SnyggAnders
KJEJON man skulle ju kunna parkera sin cykel där vid entrén. Alla åker ju inte bil. Det gäller väl att få det att inte se dött ut, men nu ska ju tydligen alla vara på baksidan. Ja MAP det är väl just en förändring "vi" är ute efter, varför stanna upp?
2019-09-10 5:10
Anders Friberg
I artikeln nämns Lidköping och Mariestad som två goda exempel. Vad har de gjort med deras respektive centrumhandel och citykärnor som kan appliceras på Kumla?
2019-09-10 11:37
kjejon
Så är det MAP Tycker det är tragiskt att kasta all skuld på ICA Maxi och deras entré det finns säkert andra anledningar till att folk inte minglar på torget nu för tiden, en tanke som slog mig var att det är ju populärt att handla närodlat, och det blir fler och fler gårdsbutiker runt om i närområdet kanske vore värt att prova lite torghandel med lokalodlat.
2019-09-10 14:08
Map
Snygganders: Nej ni vill inte förändra, ni vill återgå till det som var förr. Hade ni viljat förändra hade ni kommit med ett nytänk, inte älta det som var förr. Hört talas om Fuji, dom ville inte förändra och trodde folk skulle framkalla bilder och sätta i album. När dom väl kom på att dom var fel ute så var det försent. ”Förändrar man inte dör företaget” Antar Maxi har bättre koll på vad som drar folk än tyckarna här... Sen om torget dör pga det vet jag inte.....men det är en ny generation i Kumla nu som inte är uppväxt med ”den gamla entrén”
2019-09-10 21:38
Nisse
MAP Fujifilm är ett starkt företag som har hängt med i den digitala utvecklingen. Kan det vara så att du tänker på Kodak?
2019-09-11 21:25
Rulle
Nu är du fel ute Snygganders,blommor mitt i gågatan??Bänkar???
2019-09-13 12:43
Kristina
Vi går till torget och handlar , träffar andra som gör sina ärenden, vi samtalar och trivs. Torget blir då en mötesplats. Men om anledningen till att gå dit försvinner ,( om vi slutar handla kring torget) behövs ju inte torget som mötesplats. Då möts vi istället på IcaMaxi - med den skillnaden att den platsen inte är allmän utan privat. Vi kan inte slå oss ner där för en pratstund på samma sätt. Torget har mist sin gamla betydelse därför att vi har ändrat vanor.. Vill vi ha det kvar måste det till en trevlig sorts konstgjord andning.. Kanske kan det göras om till park? Annars kan det mest fungera som bilparkering ..
2019-09-15 16:26
SnyggAnders
Vi kommer aldrig få ett levande torg så länge som ICA Maxi vänder rumpan åt alltihop. Jag kan åka och helghandlar i Kumla utan att ens se torget. Då väljer jag ju ibland hellre Marieberg för att få någon slags helhetsupplevelse. Hur kan det vara så svårt att förstå? Ni kan hitta på hur mycket saker som helst, men så länge som ICAs huvudentré ligger mot en bangård så kommer torget förbli lite halvdött!
2019-09-06 16:44
Ruben den röde
Börjar bli tröttsamt med gnäll på ICA Maxi. Varför ska de behöva be om ursäkt för att de lyckas locka många kunder till sig? Och tror knappast torget skulle vara mer levande om ICA Maxi inte fanns alls.
2019-09-06 23:32
Robban
Om Snygganders inte orkar gå till torget när han helghandlar på Maxi är det nog mer han som är problemet än Ica Maxi.
2019-09-07 1:05
Pp
Jag håller med Snygganders, bara Ica maxi öppnar en ingång mot torget så är alla problem lösta. Centrum kommer att blomstra, ingen kommer längre att åka till Marieberg eller Örebro för att handla...
2019-09-07 9:10
kjell karlsson
Jag håller helt med snygganders Öppna en ny entré mot den sk gågatan Kanske där fastighetsförmedling eller bredvid systembolaget...…..
2019-09-07 11:21
Thomas Lindström
En ingång från torget till Maxi skulle kännas som att torget blev mer levande och det behövs ingen konsult för att fatta!
2019-09-07 11:27
Roger Andersson
Klara bevis på att torget blev mer öde efter att ICA stängde flödet som tidigare var ut mot gågatan. Då var det betydligt mer liv runt torget och dess närhet.Knäppt gjort .
2019-09-07 15:05
SnyggAnders
Nu tror jag ROBBAN överskattar min person smile
2019-09-07 17:52
TS
Dom som inte tar bilen till Maxi går väl ändå upp bredvid gamla ”torgingången” så det blir väl samma flöde. Om målet är Maxi och inget annat så spelar det ju ingen roll. Alternativet är att lägga ner Maxi så ska vi få se på en spökstad.....
2019-09-07 19:00
SNYGGANDERS
Det var en mycket märklig slutsats TS. Skulle alternativet vara att lägga ner MAXI....? Nä men vi kan ju göra ett experiment. Alla affärer och restauranger runt torget ordnar så att deras huvudentré är på baksidan av sina etablissemang så får vi se om torget blir mer levande.
2019-09-07 21:53
Figge
Med den gamla ingången och förbutiken minskar ju ytan en hel del för Maxi. Och jag ställde då aldrig bilen på torget för att handla på Kvantum.
2019-09-07 23:09
SnyggAnders
Det skulle ju kunna tänkas att man uträttade sina inköp på ICA och sedan kvistar ut genom entrén för att gå vidare till systemet eller nåt. Då får man plötsligt syn på en gammal klasskamrat som av någon anledning hamnat på torget. Man morsar och byter några ord. "Hej var bor du nu för tiden, bor du kvar i samma tvåa?", säger man käckt och skojigt, istället för att bara skamset slinka ut bakvägen. Jo det är kanske där skon klämmer FIGGE. Ytan minskar. Lönsamheten ökar per kvadratmeter, och därmed även skatten.
2019-09-08 0:14
Florence Andersson
När ICA Maxi stängde entrén mot gågatan blev torget ödsligt och tomt. Kumla kommun gav sin tillåtelse. Nu har vi resultatet.
2019-09-08 1:50
Bror
Tacka vet jag Ica vid Folkets hus och Lidl
2019-09-08 8:53
Anette Gustavsson
Centrum i Kumla har dött. För några år sedan var det fullt med folk på julmarknaden tex men inte ens den är kvar på torget. Då gick man runt bland många affärer men inga finns nu kvar. Maxi ska sälja ALLT, jag har mycket hellre specialbutiker för det och åker därför mycket hellre till Marieberg. Maten handlar jag på Coop Marieberg eller ICA vid biblioteket. Torget är bara frisörer och matställen. Hur har kommunen kunnat tillåta ICA att ha en Maxi-butik i centrum, det är ni tämligen ensamma om i landet. Maxi-butiker ligger sällan i centralt läge. Lägg ut den i ett av kommunens alla industriområden, utfarten mot norr passar väl jättebra, då blir det ju nära för alla som pendlar mot Örebro.
2019-09-08 11:19
SnyggAnders
Om ni tittar på bilden som pryder hela detta reportaget så står personerna på en tom gågata. På Kvantums tid så vill jag minnas att det var blomlådor och bänkar där. Bänkar där folk satt och tog igen sig, t.o.m. jag satt där ibland.
2019-09-08 17:32
Jogab
Jag tror att många inte inser att centrumdöden är ett fenomen i hela Sverige. Nya sätt att handla slår ut traditionella butiker. Detta har alltså absolut ingenting med Ica maxi att göra.
2019-09-08 18:44
Rulle
Finns bänkar ä blomlådor där nu oxå ...SNYGGANDERS
2019-09-09 8:16
Bagarn
Det här är som Jogab skriver, ett omfattande bekymmer i vårt avlånga land. Tror att man överlag måste se centrum som en mötesplats, mer än en handelsplats. E-handeln lär ju inte minska.
2019-09-09 9:23
SnyggAnders
RULLE förr var det mer stora blomsterarrangemang mitt i gatan med bänkar och så. Det såg inte alls så där tomt ut. Framför allt så satt det folk där som förmodligen tog sig en rast mellan ICA och Apoteket. Det handlade inte om några bänkar uppkörda mot MAXI's vägg. Men främst så tror jag att det handlar om att befinna sig i något slags sammanhang. Om ICA's entre låg mot torget så skulle det kännas mer normalt att sitta där, nu tycker jag bara att man känner sig lite udda.
2019-09-09 12:10
Tomas
Ta bort alla bänkar , folk sitter bara och röker på dom, så när man går förbi blir man passiv rökare
2019-09-09 15:51
kjejon
Och var skulle folk parkera om entrén låg mot torget? Verkar ju konstigt om man skall parkera på ICAparkeringen och sedan gå till torget för att komma in i butiken, och två entreer är nog inget allternativ, svårt att se hur det skulle lösas i butiken.
2019-09-09 18:50
Map
I princip alla kommentarer handlar om en entré som fanns förr...släpp det och gå vidare. Skulle man öppna den entré så skulle ändå inte den tiden komma tillbaka. Allt förändras!
2019-09-09 23:20
SnyggAnders
KJEJON man skulle ju kunna parkera sin cykel där vid entrén. Alla åker ju inte bil. Det gäller väl att få det att inte se dött ut, men nu ska ju tydligen alla vara på baksidan. Ja MAP det är väl just en förändring "vi" är ute efter, varför stanna upp?
2019-09-10 5:10
Anders Friberg
I artikeln nämns Lidköping och Mariestad som två goda exempel. Vad har de gjort med deras respektive centrumhandel och citykärnor som kan appliceras på Kumla?
2019-09-10 11:37
kjejon
Så är det MAP Tycker det är tragiskt att kasta all skuld på ICA Maxi och deras entré det finns säkert andra anledningar till att folk inte minglar på torget nu för tiden, en tanke som slog mig var att det är ju populärt att handla närodlat, och det blir fler och fler gårdsbutiker runt om i närområdet kanske vore värt att prova lite torghandel med lokalodlat.
2019-09-10 14:08
Map
Snygganders: Nej ni vill inte förändra, ni vill återgå till det som var förr. Hade ni viljat förändra hade ni kommit med ett nytänk, inte älta det som var förr. Hört talas om Fuji, dom ville inte förändra och trodde folk skulle framkalla bilder och sätta i album. När dom väl kom på att dom var fel ute så var det försent. ”Förändrar man inte dör företaget” Antar Maxi har bättre koll på vad som drar folk än tyckarna här... Sen om torget dör pga det vet jag inte.....men det är en ny generation i Kumla nu som inte är uppväxt med ”den gamla entrén”
2019-09-10 21:38
Nisse
MAP Fujifilm är ett starkt företag som har hängt med i den digitala utvecklingen. Kan det vara så att du tänker på Kodak?
2019-09-11 21:25
Rulle
Nu är du fel ute Snygganders,blommor mitt i gågatan??Bänkar???
2019-09-13 12:43
Kristina
Vi går till torget och handlar , träffar andra som gör sina ärenden, vi samtalar och trivs. Torget blir då en mötesplats. Men om anledningen till att gå dit försvinner ,( om vi slutar handla kring torget) behövs ju inte torget som mötesplats. Då möts vi istället på IcaMaxi - med den skillnaden att den platsen inte är allmän utan privat. Vi kan inte slå oss ner där för en pratstund på samma sätt. Torget har mist sin gamla betydelse därför att vi har ändrat vanor.. Vill vi ha det kvar måste det till en trevlig sorts konstgjord andning.. Kanske kan det göras om till park? Annars kan det mest fungera som bilparkering ..
2019-09-15 16:26
Kommentera

Skriv helst under eget namn. Håll dig till ämnet och håll en hyfsad ton. Visa respekt för andra som kommenterar och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ulrika Mohlin, kanske bekant under sitt artistnamn Mohlavyr, engagerade elever i sin utställning "Kära Kropp." Foto: Sandra Wallin
Kriminalvårdsinspektör Anna Wikman gluttar in i en av dubbelcellerna som inrättats på Riksmottagningen. Draperi för toautrymmet, liksom dubbla tv-apparater, sätts in när två intagna bor i rummet. Foto: Lars-Göran Månzon
Efter många år som spelare i Kumla slutade Erik Planeby ifjol och blev ass tränare. Nu är han huvudtränare. Foto: Anders Björk
Publicerad: 2019-09-06 15:03
Senaste nyheterna
Henkas hade öppet sista dagen
(10:24)
Soligt och välbesökt på Kumlamarken
(2019-09-13)
Avslutade lyckad Kulturvecka
(2019-09-13)
Lugn celldelniing på anstalten
(2019-09-13)
Hockey: Planeby inför säsongen
(2019-09-12)
Veckans bild - Konsum i centrum
1
(2019-09-12)
Tidning utdelad i ställ och butiker
(2019-09-11)
Hallå där - Papa Padel
(2019-09-11)
Teater på söndag
(2019-09-11)
Föreläser om transidentitet
(2019-09-11)
Nya ägare till bilvårdscenter
(2019-09-10)
Protester mot utvisning
3
(2019-09-10)
27 nya lägenheter till St Torgils väg
(2019-09-09)
Gissa Kumlabilden - Vinn en bukett
7
(2019-09-09)
Speedway: “Lite förvånande”
1
(2019-09-09)
Tid för Joyvoice i Sydnärke
(2019-09-09)
Lastbil av vägen
1
(2019-09-09)
Speedway: Woffinden lämnar
5
(2019-09-09)
Bil brann i Kumlaby
(2019-09-07)
Fotboll: YIK avgjorde på övertid
(2019-09-07)
Fotboll: IFK säkrade serieseger
(2019-09-06)
Kumla Handelsdag 21 september
29
(2019-09-06)
Tävlar i Korpskytte
(2019-09-06)
Matresa i helgen
(2019-09-05)
Skum i fontänen igen
1
(2019-09-05)
Sista huset har börjat rivas
(2019-09-05)
Veckans bilder - Kumla Stadshotell
5
(2019-09-05)
Till sjukhus efter Ekeby-olycka
(2019-09-05)
Klippte band för LSS-boende
5
(2019-09-04)
Inbrott hos Malmbergs
(2019-09-04)
Speedway: Västervik fick stryk
(2019-09-03)
Alf Anneborg: Serieberoende
(2019-09-03)
Fortsatta problem vid förskola
1
(2019-09-03)
Stöld vid Stjärngatan
(2019-09-03)
Fotboll: Kumla radar upp segrar
(2019-09-02)
Gissa Kumlabild - Vinn en bukett!
14
(2019-09-02)
Båtstölder i Sydnärke
(2019-09-02)
Hockey: 6-0 i hemmapremiär
(2019-09-01)
Lång kö när gym öppnade
(2019-09-01)
Fotboll: 7-1 till Yxhults IK
(2019-09-01)
Nya 51:an löptestad
(2019-09-01)
Pressad kultur på landsbygden
(2019-09-01)
Hallå där - Indianernas lagledare
9
(2019-08-31)
Kumlahallen firade 50
(2019-08-31)
Sandra Wallin: Mästerligt drama av Lanthimos
(2019-08-31)
Marie har hittat hem
(2019-08-30)
Fotboll: Kumling i blågult
(2019-08-30)
Ungdoms kick-off idag
(2019-08-30)
Anders Björk: Känns riktigt tungt
(2019-08-29)
Nytt misstag om brandlarm vid reningsverket
1
(2019-08-29)
Speedway: Indianerna åkte ut
8
(2019-08-29)
Indianernas match - DIREKT
(2019-08-29)
Veckans bild - Innan bibblans flytt
(2019-08-29)
Förstört konstverk i Kumla lagat
1
(2019-08-29)
Speedway: Laget mot Västervik
(2019-08-28)
Skomuseet flyttar till Stadshuset
3
(2019-08-28)
Kortfilmsfest i helgen
(2019-08-28)
Nämnd beslutade om stöd för öppning
(2019-08-28)
Kumla Rotary hyllar Jan Folke
(2019-08-28)
Ny eldning vid Norrgårdens förskola
(2019-08-28)
Annons:
Tidning
Senast kommenterat
Annons:
Tidning
Populärt ur arkivet
Bloggat
Sydnärke
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.