14 Mars 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Kumla Hockey i tvist med kommunen

Kumla Hockey och IFK Kumla har båda sina hemmaplaner i Idrottsparken men hockeyn anser att de har sämre förutsättningar än fotbollen och andra sporter inom kommunen. Har de rätt?

Osämja mellan Kumla Hockey och Kumla kommun har blossat upp. Kommunen vill ha täckning för sina kostnader med 70 000 kronor för att fixa is för klubbens sommarhockey. - Orimligt höga pengar! Om kommunen inte vill ha hockey i Kumla får vi flytta, säger ordföranden Ove Lindqvist.

Kumla Hockey har surnat till ordentligt på kommunen för den, i deras tycke, orimligt höga debitering och märkliga krav, för att isen ska kunna färdigställas till att föreningens sommarhockey drar igång vecka 32. 

5 000 kronor om dagen

För detta vill kommunen ha betalt 70 000 kronor - 5 000 kr/dag under 14 dagar. Man kan då inte heller till fullo garantera i avtalet att isen är klar om det är för varmt ute, men Kumla Hockey får betala ändå om så skulle vara fallet. Dessutom kan extra kostnader tillkomma om helgspolning krävs.

Det är ett avtal som funnits i flera år i liknande form som Kumla Hockey anser är orättvist och flera ledande personer inom föreningen rasar. Dessutom känner man sig orättvist behandlade jämfört med andra föreningar. 

Gunnar Leidborg är tränare för A-laget och har så varit under några år. Han är rutinerad inom sporten och har livnärt sig hela livet på den, först som spelare och därefter tränare. 

- Det är helt normalt att det finns is till början av augusti i en ishall och vi spelar ändå i division 1 med herrlaget vilket är ganska högt upp, men det här gäller ju inte oss utan våran sommarhockey för våra barn och ungdomar, säger Leidborg.

Anser andra sporter får mer hjälp

Men är det inte en rimlig summa då ni drar in stora pengar på sommarhockeyn?

- Det är ju ingen privat aktör som skor sig på sommarhockeyn utan allt går till ungdomsidrotten i Kumla och jag tycker att man inom kommunen har ett ansvar att hjälpa och stötta sina ungdomar.

- Jag är oförstående till hur en kommun kan lägga så stora summor på en sport som speedway som i stort sett saknar ungdomsverksamhet men inte stötta hockeyn bättre. Jag får inte ihop det. 

Er ordförande har sagt att ni kanske måste fundera på att flytta hela klubben till Hallsberg, hur ser du på det?

- Nån gång tröttnar folk och blir förbannade om de inte behandlas bra. Sommarhockeyn är viktig för att få in pengar som ungdomsverksamheten kan ta del av och att så många unga som möjligt som vill då ska kunna vara med under säsongen, annars blir det bara för de priviligerade, sade Gunnar Leidborg.

Fritidschefen tycker det är rimligt

Håkan Hultberg jobbar som fritidschef i Kumla kommun sedan augusti 2014. Han förklarar här hur man kommit fram till summan 5 000 kronor per dag under två veckor.

- Beloppet är en så kallad ”arrangemangstaxa” som är fastställd av Kultur- och fritidsnämnden. Den används då en förening anordnar ett arrangemang där man tar intäkter i kommersiellt syfte. Den taxan tillämpas även vid andra liknande arrangemang av kommersiell karaktär vid kommunens anläggningar.

Kumla Hockey tycker det är en alldeles för hög debitering för föreningen, kan ni ha förståelse för det?

Gunnar Leidborg.

Det är kostnader för personal och uppstart av ishallen mitt i sommaren som kommunen måste få full täckning för. Skulle vi inte ta ut full kostnad för denna verksamhet så gynnar ju kommunen en enskild förening och det blir skattebetalarna som får stå för den notan.

Kumlas Hockeys tränare Gunnar Lejdborg är av en annan uppfattning i frågan.

- Vad jag inte förstår är kostnaden 5 000 kronor per dag för att ordna is till en ishall? Och isen ska ju ändå vara klar till veckan efter (vecka 33), det här handlar om att man får den färdig en vecka tidigare.  Jag har varit i många klubbar men aldrig hört om nåt sånt här. Och man tar väl inte 5 000 kronor betalt för att ploga plastgräset en dag i Idrottsparken?

"Vi var lovade avtal skulle ses över"

 Vad gör att Sommarhockeyn faller in under kategorin "kommersiellt syfte" för er? (fråga till Håkan Hultberg)

- I vanliga fall debiterar kommunen 20 kr/timme för ungdomsverksamhet i ishallen och 40 kr/timme för seniorer. Detta är kraftigt subventionerade priser långt under de verkliga kostnaderna. Det gör kommunen  för att vi vill att Kumlas invånare ska kunna idrotta på olika sätt utan att det ska kosta särskilt mycket.

- Vi förstår förstås att föreningar som elitsatsar har höga kostnader och behöver dra in pengar på olika sätt. Tar man dock betalt 2 000 kr/deltagare för en hockeyskola så måste man också vara beredd att betala de verkliga kostnaderna för arrangemanget.

Enligt ordföranden i Kumla Hockey, Ove Lindqvist, var man lovade att avtalet, som även ifjol var liknande, skulle ses över. Men detta ska inte ha skett.

- Vi protesterade då och man lovade att man skulle kolla på det, men det har man inte gjort överhuvudtaget. Om Kumla kommun vill ha någon idrottsrörelse kvar måste man börja tänka om, det här handlar om våra barn och ungdomar som drabbas.

"Hockeyn har en förmånlig situation"

 Öppnar ni upp för en diskussion av avtalet som skickats eller är det det avtalet som gäller om de vill ha is till vecka 32? (fråga till Håkan Hultberg)

Vi har redan diskuterat dessa villkor med föreningen. Avtalet är bara ett sätt att bekräfta överenskommelsen, är Hultbergs uppfattning i frågan.

De anser sig orättvist behandlade jämfört med andra föreningar inom kommunen, håller ni med om det?

Kumla Hockey är i princip ensamma i ishallen och har på det sättet hittills haft en väldigt förmånlig situation, jämfört med andra föreningar som måste samsas om tider för träning och tävling i kommunens anläggningar.

- Det är naturligtvis svårt att jämföra olika idrotter på exakt samma sätt, men en viktig princip är förstås att alla föreningar ska få så bra förutsättningar som möjligt.

"Hockeyn är misshandlad"

Ove Lindqvist som är ordförande i Kumla Hockey är även ordförande i Yxhults IK. Han håller inte med om Hultbergs resonemang.

- Det är åt helvete! Det finns ingen idrott i den här kommunen som är så misshandlad som hockeyn. Skulle fotbollen få betala så fort man plogade deras planer skulle de få lägga ner och det kommer vi få göra med hockeyn om det ska vara så här.

Ove Lindqvist är ordförande i både Kumla Hockey och Yxhults IK, här på Hällabrottets IP. 

Du säger att föreningen kan flytta om det vill sig illa. Menar ni verkligen allvar med det?

- Det är klart. Om Kumla kommun så tydligt visar att de inte vill ha nån hockeyverksamhet måste vi spela någon annanstans. Det är inget tomt hot. Idrotten måste bli mer jämställd. 

Inte redo att betala

Är ni redo att betala de pengar som kommunen vill ha för att ordna is till vecka 32?

Nej det är vi inte, såna pengar har vi inte att vi kan betala allt i förskott som de kräver. Vem som än kommit på den här idiotin så måste det ändras, sade Ove Lindqvist.

Enligt Kumla Hockey har man även erbjudit sig att sköta isspolningen själva på ideell basis för att få igång den till sommarhockeyn, men då fått nobben av kommunen eftersom det krävs att man sköter om isen på rätt sätt.

Något annat som oroar är om det skulle bli för varmt och kommunen ej kan ordna is. Då måste man, enligt Kumla Hockey, ändå betala för allt jobb som gjorts och även betala tillbaka avgifterna man fått in från sommarhockeyn som då inte går att genomföra - detta är värsta scenariot.

Man efterfrågar även en upprustning av fastigheten, aggregatet ska ha passerat bäst före datum för länge sen, enligt föreningen. 

Ingen sommarhockey i Hallsberg

Hur ser det ut i grannkommunen Hallsberg  då? Vi kontaktade fritidschefen Tobias Fornbrandt för att fråga. 

- Vi tar bort isen i mars och spolar upp ny i slutet av augusti. Någon sommarhockey anordnas inte här i Hallsberg.

- Jag vill ej säga nåt om summan som är i Kumla men jag förstår om det kan vara ordentliga kostnader som krävs för att dra igång tidigt, sade Tobias Fornbrandt.

Sommarhockeyn drar igång vecka 32. Enligt Kumla Hockeys hemsida vänder den sig till barn födda 2008-10. Den består av fyra olika grupper begränsat till max 25 utespelare och fyra målvakter i varje grupp. 

I priset 2 000 kronor för medverkan ingår minst två ispass per dag, fysträning, taktik/teknik, materialkunskap, övrig teori, mellis, lunch och en t-shirt. 

Kumlabo
Åter igen.. Kumla kommun.. Ni spenderar pengar på något så onödigt som att göra om trafiken på torget och dessutom bygga ett resecentrum. Tänker ni ens på framtidens ungdomar? Skäms på er Kumla kommun.
2016-06-12 10:59
kg
om kumla hockey kallar isen för konst på hög borde det inte vara nåra problem
2016-06-12 11:03
Ajjajj
Kumla kommun avskrev för något år sedan en skuld Kumlahockey hade till kommunen. Klubben borde inte få mer hjälp nu, den har under åren missköts .
2016-06-12 11:25
kalle
Orimliga krav av kommunen , uppspolning av isen är inte svårt bara spola på..sen fixar vaktmästarna till isen efter sommarhockeyn.
2016-06-12 12:04
Maria
Så sjukt trött på Kumla Kommun! Kommunen vill att invånarna ska öka till 25000 men det finns varken dagis/skol/fritidsplatser och inte heller ges stöd till föreningar där barn har sina fritidsaktiviter!! Pinsamt med tanke på va det slängs pengar på runt omkring här. Men satsa på barn och ungdomar är tydligen inte prio 1.. Mycket snack, liten verkstad!
2016-06-12 12:50
Basse
Flytta!
2016-06-12 13:30
CG
@ajajaj intressant kommentar är du inblandad i deras ekonomi eftersom du skriver en sådan kommentar? Berätta gärna för oss andra smile Klart att ungdomsidrott ska stödjas, det får vi mångdubbelt tillbaka i glada o friska barn som gör bättre ifrån sig i skolan, snacka om win-win! Verkar som motorsport är roligare o sponsra, kan det ha o göra med att ordföranden i kommunfullmäktige även är ordförande motorsportklubben? Bara undrar?
2016-06-12 15:23
Thomas
Du Kumlabo jag kan hålla med om att trafikomläggningen är tokig Resecentrum där finansieras det från regionen Och hockeyn har ju fått avskrivna skulder av kommunen när dom hade det riktigt taskigt ekonomisk. Hur länge ska hockeyn ha hjälp med det som andra föreningar får klara själva inklusive speedwayen som bara är en elitserieföreningen . Det är nog hockeyn som ska skämmas och inte kommunen som ställt upp för hockeyn i alla år.
2016-06-12 16:02
Börje
Du Thomas konstgräset ska tydligen plogas jämt ska vara öppet på vintertid vad kostar de tro inte billigt? Behöver IFK betalat den taxa som hockeyn får betala för sommar hockey skolan? Skulle inte tro de..
2016-06-12 19:23
Werner
För mig får hockeyn gärna flytta, rena idiotin åka skridskor åå sommaren och sen ha mage att kräva att vi kommun innevånare ska bekosta en dyrbar lekstuga. Rätt av kommunen ta betalt vad det kostar
2016-06-12 20:48
M
Då förutsätter jag att fobollen betalar "arrangemangs taxa" för sina fotbollsskolor!
2016-06-12 20:57
Ragge
Hultberg. Läs på lite om ishallens historia. Ingen förening har någonsin gjort en sådan insats som hockeyföreningen gjorde vid byggandet av hallen. Visserligen många år sedan men tror inte kommunen än idag hade haft en ishall annars. Förklara också vilka IFK Fotboll delar planer med och varför dom inte betalar extra för verksamhet som startar i december med seriestart i april. Hockeyn har drygt en månads förberedelser till seriestart. Kanske borde frågan tas på det politiska planet eftersom chefsnivå inte klarar rättvis behandling av kommunens föreningar.Hultgren, svara gärna officiellt.
2016-06-12 22:09
Ragge
Resultatet måste väl bli att tennissskolor, fotbollsskolor och liknande också ska betala arrangemangstaxa eller? Thomas. Du menar väl inte på fullaste allvar att du tror hockeyföreningen är dom enda som fått hjälp i svåra tider?
2016-06-12 22:30
Jonas
Kumla kommun börjar bli kända för att inte prioritera föreningslivet, så kan väll tycka att det är dags att folk får sina röster hörde av kommunen! Bygg en multiarena så det finns plats för alla, då kan ju föreningarna hjälpas åt och driva det samt ha en chans och tjäna in lite extra Cash??!
2016-06-13 9:29
M
Har nu läst Kumla Kommuns"föreningshandbok" och kan konstatera att fotbollen tydligen har säsong året runt, hmm? Varför har fotbollen säsong året runt? om hockeyn också hade det (enligt handboken också, inte bara i verkligheten) så skulle man väl också slippa nedanstående för uppspolning av isen när det än är? Hämtat från föreningshandboken: "Bokning efter säsongsavslut eller efter stängning Om bokning önskas efter anläggningens stängning eller efter avslutad säsong kan extra kostnader komma att debiteras för iordningställande samt personal-kostnader för t ex vaktmästeri och städ." En fråga som kommer upp är, när tycker kommunen att säsongen för hockeyn börjar? Hur många veckor innan seriestart? följdfråga, skulle fotbollen nöja sig med att komma ut på en fotbollsplan första ggn så nära sin seriestart? När det gäller detta med arrangemangstaxa så får nedanstående åtminstone mig att fundera på hur ALLA föreningar i kommunen ska klara av att anordna cuper, turneringar och olika "skolor" ex. fotboll, tennis, golf mm om de ska betala arrangemangstaxa för detta (för inte är det väl gratis att vara med...?) Detta kan också läsas i föreningshandboken: "Arrangemangsbokningar (cuper, turneringar, sammandrag över 5 tim)"
2016-06-13 9:54
Fredrik
Det är ju såhär invånare i Kumla vill ha det. Vad gnäller ni för? Ni har ju själva röstat fram Socialdemokraterna till makten. Till och med Moderaterna kryper för Socialdemokraterna i Kumla Alla som gnäller. Vilket parti röstade ni på? Det kanske är så att ni röstat fram Socialdemokraterna i Kumla?
2016-06-13 11:11
Nisse
Som skattebetalare i Kumla är jag glad att kommunen står på sig. Att sedan ordföranden inte kan förstå att om man nyttjar kommunala anläggningar i vinstsyfte så skall man betala för sig är ju bara konstigt.
2016-06-13 14:25
Ragge
Du Nisse.Längre från verkligheten och sanningen än du är kan man väl inte vara. Sätt dig in i fakta.
2016-06-13 21:25
Fredrik
Dan-Åke Moberg är med i Indianerna. Det är därför dom får så mycket ekonomiskt stöd från kommunens skattepengar. Det brukar ju vara så att dom föreningar som har höga politiker eller fd höga politiker får mer bidrag... Det kanske är på tiden att kumlanytt får igenom hur mycket pengar kommunens föreningar får? Det borde ju inte vara så stort jobb för sånt borde väl vara offentliga uppgifter?
2016-06-13 21:44
Ragge
Du Werner. Är det någon stor skillnad på att spela fotboll året om och att spela hockey augusti tom mars? Hoppas du har ett bra svar eller ska du bara tycka?
2016-06-13 22:17
Ajjajjö
Hur kan man jämföra div1 hockey med speedway? Hockeyn i Kumla skulle då spela i SHL och där är ju inte Kumlahockey på långa vägar. Tränarn förstår visst inte detta?
2016-06-14 22:32
Fredrik
Ajjajjö Nu är det ju då att speedwayen i Kumla är av yttersta klass och hockeyn är lite lägre ner. Men nu handlar det om ungdomar eller barn. Och att hellre lägga skattepengar på heltidsproffs i speedway än på barn och ungdomar är fel!!!!
2016-06-15 0:03
Sam
Ja, hade kommun tänkt till lite vid bygget av konstgräsplanen så hade man återanvänt värmen som kyl aggregaten till isen genererar (det blir värme av att driva kyl aggregat för, inte till själva is spolningen, för de som inte vet). Det kunde man använt för att hålla konstgräsplanen snöfri. Fler föreningar än IFK som nyttjar konstgräsplanen för övrigt. Vet att de (kommunen), höjde kostnaden för IFK rejält för skötsel utav planen. Men varför i hela friden kan inte kommun utbilda folk i att spola isen då? Övertygad om att det finns ideella krafter som tar på sig den uppgiften. -Nä, plöj ner pengar i speedway istället, det är ju verkligen därför man flyttar till Kumla, barnen älskar att spontanåka ute på Hea. (ironi...)
2016-06-16 8:37
Mattias
Haha jag dör. Hockeyn i Kumla har sämst självinsikt av samtliga föreningar. De får skulder avskriva och gör inte rätt för sig, ensamma i en anläggning som kostar mer än den smakar. Flytta och ni kommer vackert få lära er hur bra ni har haft det...
2016-06-17 17:46
Kumling
Med tanke på att kommunen räddade Kumla Hockey från konkurs och den låga hallhyra de har förstår jag inte hur de har mage att vara så missnöjda och känna sig dåligt behandlade.
2016-06-23 22:31
Ragge
Du Kumling! Men det var ok när Kumla Hockey hjälpte kommunen med motsvarande 6 miljoner kronor i form av ideellt arbete vid byggandet. Vad har du gjort för insatser för kommunen. Redovisa eller knip.
2016-06-24 0:08
Ragge
Och till dig Mattias. Vore kul att veta din bakrund i Kumlas idrottshistoria? Förmodligen bara en tyckare i raden utan faktabakgrund.
2016-06-24 0:16
Fredrik
Det kommunen motarbetar nu är ungdomsidrott. Kumla kommun vill gärna skryta med hur duktiga dom är när det gäller aktiviteter för unga. Men nu ser vi ju vad dom egentligen tycker och tänker om idrott för barn och ungdomar. Istället lägger man ner massa pengar på Indianerna. Dom har en handfull ungdomar i sin klubb.
2016-06-24 11:37
Mattias
Ragge! Vad har historia med något att göra?? Har du hört uttrycket "det går inte att leva på gamla meriter" Föreningen har det väldigt bra jämfört med andra. Att skrika efter mer när man inte ens kunnat göra rätt för sig mot kommun eller företag är skamligt. Punkt!
2016-06-27 23:19
Peter
Kumla kommun. Stå nu emot detta galna försök. Hallen är inte byggd för att hålla is på sommaren. Bara inse och acceptera. Och Gunnar, är du på riktigt?! Jämför du hockeyn och speedway? Då tycker jag du åker och tittar på en elitmatch så förstår du. Den marknadsföringen kommunen får är astronomisk jämfört med det skämt hockeyn håller på med. Försök fokusera på att göra rätt för er ekonomiskt de närmsta åren istället!
2016-06-27 23:24
Ragge
Mattias. Många i vårt land lever på gamla meriter men då måste man ju ha några........ Dom har en fin arena precis som en del andra föreningar så där förstår jag inte dig fullt ut. Det handlar inte om att skrika efter mer. Då har du missat lite. Det handlar om rättvisa med taxorna för ungdomsverksamhet. Peter. Jag har inget emot Indianerna men att bara jämföra seniorverksamheten blir lite fel. Har du kollat ungdomsverksamheten i dom båda föreningarna så kan vi väl diskutera var skämtet finns. För övrigt tycker även jag att alla föreningar ska rätta mun efter matsäcken och det skulle underlätta för vissa med rättvisa taxor. Punkt här också. Tack för en engagerande debatt!
2016-06-29 23:11
CG
Peter: Om det nu är en så hög nivå på speedwayen varför måste jag då subventionera skiten? Jag vill inte mina pengar går till detta som inte har någon stor ungdomsverksamhet, så enkelt är det. Marknadsföringsvärdet är inte direkt högt då speedway inte är någon profilidrott tyvärr, bortkastade pengar (ja det är våra skattepengar) som kan användas bättre i skolan till exempel. Men så går det när ordföranden även är ordföranden i kommunfullmäktige, undersök gärna det Kumlanytt grin
2016-06-30 19:45
Mårten Gås
Tyvärr har hockeyn blivit en överklassport där bara de rika barnen har råd att börja. Hur många ungdomar är det som inte har råd med de kostnader som krävs för att spela idag med avgifter, material och annat? Men självklart ska kommunen göra allt för att hjälpa en så stor klubb att få verksamheten gå runt det tjänar alla på i längden. IFK Kumla exempelvis har väl inga liknande kostnader o sen gjorde dem sig ju av med damlaget med så kostnader försvann där.
2016-07-06 11:02
Kumlabo
Åter igen.. Kumla kommun.. Ni spenderar pengar på något så onödigt som att göra om trafiken på torget och dessutom bygga ett resecentrum. Tänker ni ens på framtidens ungdomar? Skäms på er Kumla kommun.
2016-06-12 10:59
kg
om kumla hockey kallar isen för konst på hög borde det inte vara nåra problem
2016-06-12 11:03
Ajjajj
Kumla kommun avskrev för något år sedan en skuld Kumlahockey hade till kommunen. Klubben borde inte få mer hjälp nu, den har under åren missköts .
2016-06-12 11:25
kalle
Orimliga krav av kommunen , uppspolning av isen är inte svårt bara spola på..sen fixar vaktmästarna till isen efter sommarhockeyn.
2016-06-12 12:04
Maria
Så sjukt trött på Kumla Kommun! Kommunen vill att invånarna ska öka till 25000 men det finns varken dagis/skol/fritidsplatser och inte heller ges stöd till föreningar där barn har sina fritidsaktiviter!! Pinsamt med tanke på va det slängs pengar på runt omkring här. Men satsa på barn och ungdomar är tydligen inte prio 1.. Mycket snack, liten verkstad!
2016-06-12 12:50
Basse
Flytta!
2016-06-12 13:30
CG
@ajajaj intressant kommentar är du inblandad i deras ekonomi eftersom du skriver en sådan kommentar? Berätta gärna för oss andra smile Klart att ungdomsidrott ska stödjas, det får vi mångdubbelt tillbaka i glada o friska barn som gör bättre ifrån sig i skolan, snacka om win-win! Verkar som motorsport är roligare o sponsra, kan det ha o göra med att ordföranden i kommunfullmäktige även är ordförande motorsportklubben? Bara undrar?
2016-06-12 15:23
Thomas
Du Kumlabo jag kan hålla med om att trafikomläggningen är tokig Resecentrum där finansieras det från regionen Och hockeyn har ju fått avskrivna skulder av kommunen när dom hade det riktigt taskigt ekonomisk. Hur länge ska hockeyn ha hjälp med det som andra föreningar får klara själva inklusive speedwayen som bara är en elitserieföreningen . Det är nog hockeyn som ska skämmas och inte kommunen som ställt upp för hockeyn i alla år.
2016-06-12 16:02
Börje
Du Thomas konstgräset ska tydligen plogas jämt ska vara öppet på vintertid vad kostar de tro inte billigt? Behöver IFK betalat den taxa som hockeyn får betala för sommar hockey skolan? Skulle inte tro de..
2016-06-12 19:23
Werner
För mig får hockeyn gärna flytta, rena idiotin åka skridskor åå sommaren och sen ha mage att kräva att vi kommun innevånare ska bekosta en dyrbar lekstuga. Rätt av kommunen ta betalt vad det kostar
2016-06-12 20:48
M
Då förutsätter jag att fobollen betalar "arrangemangs taxa" för sina fotbollsskolor!
2016-06-12 20:57
Ragge
Hultberg. Läs på lite om ishallens historia. Ingen förening har någonsin gjort en sådan insats som hockeyföreningen gjorde vid byggandet av hallen. Visserligen många år sedan men tror inte kommunen än idag hade haft en ishall annars. Förklara också vilka IFK Fotboll delar planer med och varför dom inte betalar extra för verksamhet som startar i december med seriestart i april. Hockeyn har drygt en månads förberedelser till seriestart. Kanske borde frågan tas på det politiska planet eftersom chefsnivå inte klarar rättvis behandling av kommunens föreningar.Hultgren, svara gärna officiellt.
2016-06-12 22:09
Ragge
Resultatet måste väl bli att tennissskolor, fotbollsskolor och liknande också ska betala arrangemangstaxa eller? Thomas. Du menar väl inte på fullaste allvar att du tror hockeyföreningen är dom enda som fått hjälp i svåra tider?
2016-06-12 22:30
Jonas
Kumla kommun börjar bli kända för att inte prioritera föreningslivet, så kan väll tycka att det är dags att folk får sina röster hörde av kommunen! Bygg en multiarena så det finns plats för alla, då kan ju föreningarna hjälpas åt och driva det samt ha en chans och tjäna in lite extra Cash??!
2016-06-13 9:29
M
Har nu läst Kumla Kommuns"föreningshandbok" och kan konstatera att fotbollen tydligen har säsong året runt, hmm? Varför har fotbollen säsong året runt? om hockeyn också hade det (enligt handboken också, inte bara i verkligheten) så skulle man väl också slippa nedanstående för uppspolning av isen när det än är? Hämtat från föreningshandboken: "Bokning efter säsongsavslut eller efter stängning Om bokning önskas efter anläggningens stängning eller efter avslutad säsong kan extra kostnader komma att debiteras för iordningställande samt personal-kostnader för t ex vaktmästeri och städ." En fråga som kommer upp är, när tycker kommunen att säsongen för hockeyn börjar? Hur många veckor innan seriestart? följdfråga, skulle fotbollen nöja sig med att komma ut på en fotbollsplan första ggn så nära sin seriestart? När det gäller detta med arrangemangstaxa så får nedanstående åtminstone mig att fundera på hur ALLA föreningar i kommunen ska klara av att anordna cuper, turneringar och olika "skolor" ex. fotboll, tennis, golf mm om de ska betala arrangemangstaxa för detta (för inte är det väl gratis att vara med...?) Detta kan också läsas i föreningshandboken: "Arrangemangsbokningar (cuper, turneringar, sammandrag över 5 tim)"
2016-06-13 9:54
Fredrik
Det är ju såhär invånare i Kumla vill ha det. Vad gnäller ni för? Ni har ju själva röstat fram Socialdemokraterna till makten. Till och med Moderaterna kryper för Socialdemokraterna i Kumla Alla som gnäller. Vilket parti röstade ni på? Det kanske är så att ni röstat fram Socialdemokraterna i Kumla?
2016-06-13 11:11
Nisse
Som skattebetalare i Kumla är jag glad att kommunen står på sig. Att sedan ordföranden inte kan förstå att om man nyttjar kommunala anläggningar i vinstsyfte så skall man betala för sig är ju bara konstigt.
2016-06-13 14:25
Ragge
Du Nisse.Längre från verkligheten och sanningen än du är kan man väl inte vara. Sätt dig in i fakta.
2016-06-13 21:25
Fredrik
Dan-Åke Moberg är med i Indianerna. Det är därför dom får så mycket ekonomiskt stöd från kommunens skattepengar. Det brukar ju vara så att dom föreningar som har höga politiker eller fd höga politiker får mer bidrag... Det kanske är på tiden att kumlanytt får igenom hur mycket pengar kommunens föreningar får? Det borde ju inte vara så stort jobb för sånt borde väl vara offentliga uppgifter?
2016-06-13 21:44
Ragge
Du Werner. Är det någon stor skillnad på att spela fotboll året om och att spela hockey augusti tom mars? Hoppas du har ett bra svar eller ska du bara tycka?
2016-06-13 22:17
Ajjajjö
Hur kan man jämföra div1 hockey med speedway? Hockeyn i Kumla skulle då spela i SHL och där är ju inte Kumlahockey på långa vägar. Tränarn förstår visst inte detta?
2016-06-14 22:32
Fredrik
Ajjajjö Nu är det ju då att speedwayen i Kumla är av yttersta klass och hockeyn är lite lägre ner. Men nu handlar det om ungdomar eller barn. Och att hellre lägga skattepengar på heltidsproffs i speedway än på barn och ungdomar är fel!!!!
2016-06-15 0:03
Sam
Ja, hade kommun tänkt till lite vid bygget av konstgräsplanen så hade man återanvänt värmen som kyl aggregaten till isen genererar (det blir värme av att driva kyl aggregat för, inte till själva is spolningen, för de som inte vet). Det kunde man använt för att hålla konstgräsplanen snöfri. Fler föreningar än IFK som nyttjar konstgräsplanen för övrigt. Vet att de (kommunen), höjde kostnaden för IFK rejält för skötsel utav planen. Men varför i hela friden kan inte kommun utbilda folk i att spola isen då? Övertygad om att det finns ideella krafter som tar på sig den uppgiften. -Nä, plöj ner pengar i speedway istället, det är ju verkligen därför man flyttar till Kumla, barnen älskar att spontanåka ute på Hea. (ironi...)
2016-06-16 8:37
Mattias
Haha jag dör. Hockeyn i Kumla har sämst självinsikt av samtliga föreningar. De får skulder avskriva och gör inte rätt för sig, ensamma i en anläggning som kostar mer än den smakar. Flytta och ni kommer vackert få lära er hur bra ni har haft det...
2016-06-17 17:46
Kumling
Med tanke på att kommunen räddade Kumla Hockey från konkurs och den låga hallhyra de har förstår jag inte hur de har mage att vara så missnöjda och känna sig dåligt behandlade.
2016-06-23 22:31
Ragge
Du Kumling! Men det var ok när Kumla Hockey hjälpte kommunen med motsvarande 6 miljoner kronor i form av ideellt arbete vid byggandet. Vad har du gjort för insatser för kommunen. Redovisa eller knip.
2016-06-24 0:08
Ragge
Och till dig Mattias. Vore kul att veta din bakrund i Kumlas idrottshistoria? Förmodligen bara en tyckare i raden utan faktabakgrund.
2016-06-24 0:16
Fredrik
Det kommunen motarbetar nu är ungdomsidrott. Kumla kommun vill gärna skryta med hur duktiga dom är när det gäller aktiviteter för unga. Men nu ser vi ju vad dom egentligen tycker och tänker om idrott för barn och ungdomar. Istället lägger man ner massa pengar på Indianerna. Dom har en handfull ungdomar i sin klubb.
2016-06-24 11:37
Mattias
Ragge! Vad har historia med något att göra?? Har du hört uttrycket "det går inte att leva på gamla meriter" Föreningen har det väldigt bra jämfört med andra. Att skrika efter mer när man inte ens kunnat göra rätt för sig mot kommun eller företag är skamligt. Punkt!
2016-06-27 23:19
Peter
Kumla kommun. Stå nu emot detta galna försök. Hallen är inte byggd för att hålla is på sommaren. Bara inse och acceptera. Och Gunnar, är du på riktigt?! Jämför du hockeyn och speedway? Då tycker jag du åker och tittar på en elitmatch så förstår du. Den marknadsföringen kommunen får är astronomisk jämfört med det skämt hockeyn håller på med. Försök fokusera på att göra rätt för er ekonomiskt de närmsta åren istället!
2016-06-27 23:24
Ragge
Mattias. Många i vårt land lever på gamla meriter men då måste man ju ha några........ Dom har en fin arena precis som en del andra föreningar så där förstår jag inte dig fullt ut. Det handlar inte om att skrika efter mer. Då har du missat lite. Det handlar om rättvisa med taxorna för ungdomsverksamhet. Peter. Jag har inget emot Indianerna men att bara jämföra seniorverksamheten blir lite fel. Har du kollat ungdomsverksamheten i dom båda föreningarna så kan vi väl diskutera var skämtet finns. För övrigt tycker även jag att alla föreningar ska rätta mun efter matsäcken och det skulle underlätta för vissa med rättvisa taxor. Punkt här också. Tack för en engagerande debatt!
2016-06-29 23:11
CG
Peter: Om det nu är en så hög nivå på speedwayen varför måste jag då subventionera skiten? Jag vill inte mina pengar går till detta som inte har någon stor ungdomsverksamhet, så enkelt är det. Marknadsföringsvärdet är inte direkt högt då speedway inte är någon profilidrott tyvärr, bortkastade pengar (ja det är våra skattepengar) som kan användas bättre i skolan till exempel. Men så går det när ordföranden även är ordföranden i kommunfullmäktige, undersök gärna det Kumlanytt grin
2016-06-30 19:45
Mårten Gås
Tyvärr har hockeyn blivit en överklassport där bara de rika barnen har råd att börja. Hur många ungdomar är det som inte har råd med de kostnader som krävs för att spela idag med avgifter, material och annat? Men självklart ska kommunen göra allt för att hjälpa en så stor klubb att få verksamheten gå runt det tjänar alla på i längden. IFK Kumla exempelvis har väl inga liknande kostnader o sen gjorde dem sig ju av med damlaget med så kostnader försvann där.
2016-07-06 11:02
Kommentera

Skriv helst under eget namn. Håll dig till ämnet och håll en hyfsad ton. Visa respekt för andra som kommenterar och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Publicerad: 2016-06-11 15:44
Senaste nyheterna
Rivning av hus har börjat
(22:49)
Inför kosläpp - Ha koll på aktivister
(15:11)
Så ser en tom Kumlasjön ut
4
(13:48)
Kumlaby rockade sockorna
(12:45)
Fotboll: MOAB-cupen i helgen
(12:24)
Vernissage för fantasieggande utställning
(10:57)
Återkallar Risenta-varor
(9:17)
Inställd konsert
(9:00)
Slutar som anstaltschef?
1
(2019-03-21)
Veckans bild - Centrum 1978
(2019-03-21)
Förstörde hos Kafe Till Salu
6
(2019-03-21)
Ulrik Jansson: Konst på Waldemarsudde
(2019-03-20)
Det var inget djurskyddsbrott
(2019-03-20)
Förslag på vargfördelning
(2019-03-20)
Det var inget djurskyddsbrott
(2019-03-20)
Hallå där - Arbetsförmedlingen
4
(2019-03-20)
Ungt företag om psykisk ohälsa
2
(2019-03-20)
Bestulen vid stationen
(2019-03-20)
Ilska mot SD på fullmäktige
13
(2019-03-19)
Sverigesyn på Skomuseet
1
(2019-03-19)
Allé ska inspirera vården
1
(2019-03-19)
Säljer slipsar för forskningen (TV)
(2019-03-19)
Servicelinje blir beställd skjuts
1
(2019-03-19)
Polis varnar för falsk mäklare
(2019-03-19)
Tidigare kumling “Bachelor”
1
(2019-03-19)
Tog medaljer på Special Olympics
(2019-03-19)
Postnostalgi anno 1986
3
(2019-03-18)
Gissa Kumlabild - Vinn en bukett!
7
(2019-03-18)
Kumla kommunfullmäktige (TV)
(2019-03-18)
Insänt om servicelinjen
1
(2019-03-18)
Vill riva H-huset i april
(2019-03-18)
Företagshockey spelades i helgen
(2019-03-18)
(V) vill ha körkortsplugg på arbetstid
1
(2019-03-18)
Bensintjuvar körde nästan på kund
(2019-03-18)
Växthus kan bli drömhus
(2019-03-18)
Är vinnaren från Sydnärke?
1
(2019-03-17)
Innebandy: Damer säkrade kontrakt
(2019-03-17)
Övade på att spränga sig in
(2019-03-15)
Hoppas sälja fler husbilar
(2019-03-15)
Scoutkår växer och har ny lokal
(2019-03-15)
Öppnar veterinärklinik i Kumla
10
(2019-03-14)
Veckans bilder - Centralt i Kumla 1983
(2019-03-14)
Mer än 100 miljoner kr till kulturliv
(2019-03-14)
GOLF: Nyheter inför premiär
(2019-03-14)
Hur ska Idrottsparken utvecklas?
39
(2019-03-13)
Stor säkerhetsövning vid fängelset
(2019-03-13)
Rymdkväll på bio
(2019-03-12)
Familjeföreställning på söndag
(2019-03-12)
Entrepenörer ska “brainstorma”
(2019-03-12)
Lärarbehörighet minskar i grundskola
(2019-03-12)
Gissa Kumlabilden - Vinn en bukett!
11
(2019-03-11)
Inbrott anmält vid skola
(2019-03-11)
Innebandy: Fjärde raka för damer
(2019-03-10)
Ulrik Jansson: Tulpaner och girighet
2
(2019-03-09)
Kampsportare på väg till OS
(2019-03-08)
Delade ut blommor till kvinnor
2
(2019-03-08)
Vänsterpartiet hade årsmöte
1
(2019-03-08)
Örebro Rättighetscenter på besök

(2019-03-08)
Stal bil i Kumla
(2019-03-08)
Lösgruset en cykelfara
7
(2019-03-07)
Annons:
Tidning
Senast kommenterat
Annons:
Tidning
Populärt ur arkivet
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.