13 Mars 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Vad väntar för framtid för Idrottsparken?

En lerig sörja, ja inte ser det så trevligt ut nu på platsen, men framöver ska det piffas till. Frågan är bara hur? Foto: Anders BjörkEn lerig sörja, ja inte ser det så trevligt ut nu på platsen, men framöver ska det piffas till. Frågan är bara hur? Foto: Anders Björk

Blir det en till konstgräsplan? En ny ishall? Eller endast ett nytt bostadsområde? Till hösten ska alla fall den plan presenteras som kommunen har för hur Idrottsparken ska utvecklas.

Kommunfullmäktige har i budget för 2019 gett Samhällsbyggnadsnämnden i uppdrag att till hösten ta fram en plan för området. Den kommer sedan, förmodligen, tas upp till budgetberedning inför 2020.

Vad händer med grus- och gräsplan?

Det område som man bland annat ska se över är den grusplan för fotboll som länge stått tom (drygt 100x60 meter) och även den intilliggande gräsplanen som ännu används, men inte lika frekvent som förr om åren.

- Tanken är att vi ska utveckla hela området och hitta en balans mellan idrott och övrigt. Sen om byggnaderna blir bostäder eller verksamhetslokaler får vi se, säger Christina Gustavsson, från Samhällsbyggförvaltningen.

Koloniträdgården lever på lånad tid. Men det lär dröja minst ett par år innan man gör nåt.

Även de kolonilotter som finns nära Idrottsparken kommer att omfattas av planen. Redan 2010 presenterade Kumla kommun en översiktsplan att man skulle bygga bostäder där, men det har inte blivit av ännu.

- Dels har det prioriterats att bygga vid andra områden. Sen har det ju funnits en diskussion hur vi ska hantera de som har platser vid kolonilotterna, även om de vet om att det inte är permanent de kommer vara där.

Önskar sig ishall och konstgräs

IFK Kumla och Kumla Hockey är båda förhoppningsfulla om att utvecklingen i området kommer att gynna deras föreningar. Kumla Hockey vill att det byggs en ny ishall som ska ligga på gräsplanen, bredvid nuvarande ishall.

- Det är inget jag hört om och inget vi fått i uppdrag att se över. Men vi ska såklart se över olika önskemål innan det bestäms vad som ska göras vid Idrottsparken, avslutar Christina Gustavsson. 

IFK Kumla hoppas på en ny konstgräsplan.

- Vi har en stor ungdomsverksamhet med en stark återväxt där vi förra året bildade tre nya ungdomslag, varav två flicklag. Genom åren har däremot vår förening varit utspridd på olika platser i Kumla då de två nuvarande fotbollsplanerna på IP inte räcker till för vår verksamhet.

- Att ha hela vår verksamhet på samma plats skulle ha många fördelar och därför skulle vi i så fall bland annat önska en tredje fotbollsplan på IP-området, gärna konstgräs. Den skulle kunna anläggas där nuvarande grusplan finns, säger ordförande Christian Liljenhed.

Ove Lindqvist
Helt fantastiskt att Kumla kommuns fotbollsverksamhet skall koncentreras till Kumla IP.om liberalen Christian Liljenhed får bestämma. Det finns faktiskt fler fotbollsföreningar i kommunen och med bra verksamhet både på seniornivå och med en spirande ungdomsverksamhet. inte minst i Hällabrottet.. En del i kommunen som oftast glöms bort, men vi finns här och kämpar inte bara mot vildsvin utan även mot politiker som inte förstår att vi fyller en samhällsfunktion genom att ge våra barn och ungdomar en meningsfylld fritid.
2019-03-13 19:42
Christian Liljenhed, ordförande IFK Kumla
Ove Lindqvist. Jag trodde vi kände varandra bättre än denna tråkiga kommentar från din sida. Var säger jag att jag vill att all fotbollsverksamhet i kommunen ska koncentreras kring Kumla IP? Jag har fått en fråga, via mail, i egenskap av ordförande i IFK Kumla hur jag och IFK vill att Kumla IP ska utvecklas. Då vore det ju konstigt om jag svarade på någonting annat än just det och i egenskap av någon annan. Jag inledde till och med mitt svar till Anders med att skriva "ur ett IFK Kumla-perspektiv..". men det valde tyvärr Anders att redigera bort. Men att som du Ove påstå att jag inte skulle förstå att alla fotbollsföreningar, och ja även alla andra idrottsföreningar i Kumla för den delen, fyller en viktig samhällsfunktion, det är bara oseriöst.
2019-03-13 22:28
Robban
Men kära Ove! Var nånstans svarar Christian att han vill ha all kommunens fotbollsverksamhet runt IP? Han fick ju en fråga vad han önskade skulle hända med just IP och inget annat.
2019-03-13 23:57
Pp
För att undvika att ens misstanke om jäv uppstår, ska våra folkvalda politiker avsäga sig andra uppdrag.
2019-03-14 7:36
Gräsmattan
Hoppas iallafall Kumla kommun tar sitt förnuft till fånga och inte bygger några fler konst gräs planer då de förbjuds i flera kommuner ur miljö synpunkt..
2019-03-14 8:50
Jesper
Heja Ove !!!!!
2019-03-14 10:50
kula
Grusplanen skulle passa perfekt för att sätta upp den gamla ishockey sargen som skall bytas ut,kan användas där både sommar å vinter för spel ...
2019-03-14 12:15
Medborgare
Det behövs väl både en ishall till och en konstgräsplan till vid Kumla IP och minst en konstgräsplan till i Hällabrottet eller Åbytorp så att klubbarna kan hålla igång sina verksamheter. Det är ju inte så många år sedan som det var full verksamhet både i Idrottsparken och Kumlaby med IFK lag och Sannahed, Ekeby hade både lag på senior och ungdomssidan. Nu återstår bara ett fåtal lag kvar i IFK kostymen och Yxhult, Stene Kumla BK kämpar på tappert. Det skulle verkligen behövas bättre förutsättningar för idrott i kommunen så barn, ungdomar och vuxna hittar tillbaka till bla fotbollen. Finns det någon korpfotboll kvar alls i Kumla/Örebro Län?
2019-03-14 13:21
Bosse
Fler ishallar åt folket !
2019-03-14 14:01
Bosatt i Kumla
Inget är bestämt vad de ska bli men som jag tolkar Christina Gustavssons uttalande så är det inte idrotten eller föreningelivet som kommer ligga i fokus när det ska bestämmas om vad som ska byggas. Det förlorar vi alla på!! Se det stora perspektivet. Kumla Kommun bygger bostäder, lokaler för företag, ny sjöpark och bygger om halva Kumla. Det flyttar barnfamiljer hit men var ska dessa barn gå på dagis, gå i skolan eller vilken förening ska de vara delaktig i? Kumla Kommun växer men förutsättningarna för att familjerna ska kunna spela fotboll, innebandy, rida, simma eller vad de nu vill göra, minskas då kommunens prioritering inte är på föreningarna i Kumla. Istället för att vuxna människor kommenterar varandras föreningar negativt, jobba istället tillsammans och få kommunen att inse att föreningarna i Kumla behöver mer stöd, mer möjligheter och mer plats. Jag har många åsikter om hur Kumla Kommun sköter sitt stöd till de olika föreningarna i Kumla men jag anser att problemet ligger inte hos föreningarna utan hos kommunen. Så diskutera med dem istället än här på denna sidan.
2019-03-14 14:19
Mats
Varför ratas Kumlabyfältet?
2019-03-14 14:41
Svennis
Bosatt i Kumla/ Vi har yttrandefrihet i Sverige och du ska inte bestämma vad som skrivs på denna sida.Kommunen har flera intressen att fördela våra skattepengar på och inte bara på idrottsanläggningar.Nej och åter nej till konstgräsplaner.
2019-03-14 16:11
Jonny
Svennis. Varför ett så stort hat mot något som främjar idrott? Konstgräs är framtiden när det gäller fotboll.
2019-03-14 16:48
Svennis
Jonny Jag har inget hat mot någon som främjar idrott . Men yttrandefriheten är en viktig rättighet i vårt land och ingen ska tala om för oss vad vi får skriva på denna sida om det inte bedöms som olämpligt av redaktionen..Det är synd att du saknar kunskap om konstgräs som är bevisat att det är skadligt för vår natur.Tack till gräsmattan för dina synpunkter du har helt rätt. NEJ OCH ÅTER NEJ TILL KONSTGRÄS MEN JA TILL NATURGRÄS.:
2019-03-14 17:37
Ragge
Eftersom Kumla ska växa och mot målet 25000 innevånare 2025 så kommer det väl att behövas mer av det mesta. vad gäller bostäder så kanske Kumlabyfältet skulle vara lämpligt. Det skulle ändå kunna bli ytor över för aktiviteter. När det gäller Idrottsparken så vore det väl inte så genomtänkt att bygga bostäder där. Någon gång kommer det ju att behövas fler ytor för idrott i centralorten och det kan väl inte vara så smart att sprida ut dessa utan att hålla dem samlade med tanke på skötsel mm. I en ishall är det oftast is det vet jag, men bästa underlaget på en fotbollsplan kan jag inte uttala mig om. Vad jag vet är att gräs på en fotbollsplan kräver sina kemikalier.
2019-03-14 18:52
Jonny
Svennis. Konstgräs är framtiden när det gäller fotbollsplaner. Dom utvecklas ständigt och blir bättre för varje generation. Allt utvecklas och går framåt, naturgräs tillhör forntiden och konstgräs är framtiden
2019-03-14 19:45
Vänsterpartiet
På gamla B-plan bör snarast byggas en träningshall då samtliga ungdomslag i hockeyn delar is med varandra på träningarna och även dom äldre J-lagen skulle slippa träna sena kvällar och får mer tid att sköta sina utbildningar . Det skulle även ge mer utrymme till allmänhetens åkning i Ica maxi arena .
2019-03-14 22:49
Marcus W
Det första man borde bygga vid IP är ett eller flera höghus med hyreslägenheter där ungdomar kan bo, så får man bättre underlag för sporterna, det blir lättare att hålla kvar förmågor. Dessutom är det för mycket snack om fotboll och hockey, glöm inte friidrott! Det borde finns plats för en löparbana åtminstone med hoppgropar för längd, höjd och stav.. Men först höghus!
2019-03-15 1:01
Svennis
Jonny. Snart har vi ingen framtid med din inställning till konstgräs och okunskap när det gäller miljöfrågor. . En liten del kan tyckas med konstgräs men en viktig del i vår syn på att rädda miljön.Titta bara på vad plasten har ställt till det i våra hav och sjöar. Miljöförnekarna måste någon gång vakna innan det ät försent och katastroferna är ett faktum.
2019-03-15 10:32
Kumling
Svennis. Jag vet inte om du vill missförstå alla som skriver eller vad det är. Var i "Bosatt i kumlas " inlägg skrivs det att man inte har någon yttrandefrihet? Det är ju som denna skriver att man ska ta upp det med dom som bestämmer. Finns en hel del bra åsikter här på Kumlanytt som skrivs, men varför inte föra det vidare till dom som beslutar? Diskutera och säga sin åsikt i media kan man alltid göra och ska få göra, men vill man att något ska hända får man ta tag i det själv. Tycker inte du det Svennis?
2019-03-15 12:09
Jonny
Det är en väldig påfrestning på miljön att hålla igång naturgräsplaner. Det går åt fler planer för naturgräs klarar inte av så hårt användande som konstgräs. Så det blir ytor över som går att använda till mycket annat samtidigt som människor får möjlighet till motion (vilket lär vara nyttigt). Fotboll på konstgräs har ytterligare en dimension. Många barn har fattiga föräldrar som inte har råd att köpa hockey utrustning men det kanske finns utrymme för att par skor och kan då klubben ha fotboll ute under höst/vinter/vår på konstgräs så får dessa barn och ungdomar en möjlighet att få ta del av idrott och inte bara barn till rika föräldrar. Fotboll är också en idrott som finns över hela världen och konstgräs gör att klubbarna har mycket lättare att bedriva verksamhet under årets alla månader som inte tillhör sommaren och kan locka till sig barn och ungdomar med invandrarbakgrund. Konstgräs är verkligen något bra och positivt som kommunen borde satsa mer pengar på så fler får möjlighet till en aktiv livsstil och möjligheterna till integration ökar avsevärt
2019-03-15 13:54
Svennis
Efter däckslitage är fotbollsplaner med konstgräs den största källan till utsläpp av mikroplast vilket är farligt för havslevande djur som misstar plastkornen för mat. Uppskattningar visar att ca 630-1264 ton granulat kan spridas från konstgräsplaner i Sverige.Det finns idag ca 1000 konstgräsplaner i Sverige. Granulat kan spridas på olika sätt till exempel direkt till den omgivande miljön via snöröjning,via dagvatten och eventuellt via avloppsreningsverk.Spridning av granulat från konstgräsplaner har identifierats som en viktig källa till utsläpp av mikroplast i Sverige. Många fotbollsspelare och fans är emot konstgräs och menar att det blir en helt annan typ av spel på konstgräsplaner.. Malmö FF har till och med lämnat in en motion om att all elitfotboll ska spelas på naturligt gräs. . Varför ska Kumla kommun satsa på konstgräsplaner med tanke på den negativa påverkan på miljön? Om man menar allvar med sin kommunala miljöplan visa då detta i praktisk handling och säg nej till konstgräsplaner. NEJ TILL KONSTGRÄSPLANER JA TILL NATURGRÄSPLANER:
2019-03-16 11:50
Ragge
Marcus W: Ett eller flera höghus i Idrottsparken? Sedan vill Du ha ytor för friidrott, och andra vill ha mer isytor och ytor för fotboll. Har Du varit i Idrottsparken?
2019-03-16 22:40
Mats
Kan vi inte bygga en fullstor Maxi-affär i idrottsparken och en parkering med konstgräs som är uppvärmd med spillvatteen från uppeldade sopor från fortum waste solution och ett höghus i varje hörn!
2019-03-17 13:00
Sten Persson
Framtiden för idrottsparken tycker jag ska ses utifrån våra framtida ungdomars intressen för olika sporter. Här behöver kommunen ta ett helhetsgrepp, som omfattar alla sporter och alla anläggningar och ytor i kommunen för att tillgodogöra olika intressen. Det handlar om att lyssna på både ungdomar och föreningsledare i vår kommun. Detta behöver också göras innan man bygger bort några ytor som kan ge förutsättningar och möjliggöra viktig idrottsverksamhet. Konstgräs eller ej är väl en detaljfråga, som får hanteras ur olika miljöaspekter och kostnader.
2019-03-17 13:09
Marcus W
Visst Ragge, jag bor vid IP och det finns gott pm plats. Vid kolonilotterna finns utrymme för minst två höghus, sen kan man bygga på grusplan och även få plats för friidrott även om det inte blir en rundbana men 100 mtersbana och hoppgropar går säkert bra. Gräsplan kan man lägga frysrör under och ha för bandy också på vintern och fotboll på sommaren Var det inte tal om radhus borta vid Idrottsgatan också för några år sen?
2019-03-17 17:24
sylvia andersson
Fotboll eller Hockey ? Kanske dags att lyfta fram andra idrotter . Vi får pendla mellan Örebro och Hallsberg då det inte finns plats för tjejernas sport i det blomstrande Kumla . Det finns varken ridskola , gymnastik eller konståkning osv för tjejerna. Varför inte bygga en hall för flera intressen , som Tegelbruket i Örebro. Eller ishall med flera rinkar/ isbanor ???
2019-03-18 13:46
Mats
Sylvia! Vad är det för fel på Kumla gymnastikförening och Kumla ridskola eller ridskolan i folkatorp?
2019-03-18 15:11
Elin
Mats - Vad jag vet så försvann Kumla Ridskola för länge sedan och Folkatorp ridskola är det tveksamt om dom kommer orka fortsätta, i alla fall på samma ställe. Brist på stöd från kommunen är en stor anledning i detta...
2019-03-18 18:08
Tuck
Jag tycker man ska snegla västerut och kanske hämta LITE inspiration från New York i USA. Kanske kan grusplanen på idrottsparken ha ett par skyskrapor, gärna dom högsta i landet så man sätter Kumla på kartan på allvar. Även gräsplanen tycker jag vi ska bygga skyskrapor på. Ishallen bör byggas om och bli ett Madison Square garden där man kan se hockey, basket och konserter. Se till att basketen och Kumla Real når högsta serien och då byter namn till Kumla Knicks (KK), och att hockeyn köper sig in i KHL. Det är framtiden och det skulle locka köpstarka turister både från Ryssland, Finland, Ukraina, Lettland och Tjeckien. Sen kan dagens fotbollsplan vara kvar som den är, men skulle gärna se att det spelas mer amerikansk football där och också baseball som är på väg framåt i Sverige. Peta omkull husen på Solhemsgatan och ge mig en park där. Vi kanske kan kalla parken för Central park? Sen tycker jag det är löjligt att kalla områdena i Kumla för Haga, Fylsta, Kumlaby, Hällabrottet osv. Nu kommer jag bara på namn från ingenstans men tycker man på allvar bör se över namnen och jag föreslår att Kumla får stadsdelar som klingar lite mer internationellt och heter då Upper East och West Side, Mid town, Chelsea, Tribecca, SoHo och Hällabrottet får sen givetvis bli Harlem alternativt Compton. Flytta fängelset dit också medans vi ändå håller på. Kanske lägg det ute på en Ö i Nordsjön så inga fångar kan rymma. Sen är det väl för fan på tiden att man bygger en enorm staty i koppar av skoindustrimuseet gubben? Jag vet en skulptör i Frankrike som kan bygga den, och jag tänker mig att den ska stå på en liten platå och vara minst 100 meter hög. Satsa lite pengar nu politiker och vi kommer få en blomstrande kommun!!
2019-03-19 0:25
Mats
Elinn! Pröva att googla innan du tror!
2019-03-19 6:36
Mamma
Utan att kommentera ovanstående inlägg vill jag uttrycka en förhoppning att kommunen inte lägger mer pengar på ishallar. Det kommunen behöver är en ridanläggning. Planer har funnits men har hamnat i arkiv istället för att bli verklighet. Under tiden får alla hästintresserade ungdomar ta sig till andra kommuner där politikerna förstått det enorma värdet av en ridanläggning!
2019-03-19 9:27
Bagarn
När en annan var grabb, då började man fotbollssäsongen på grusplanen. Varför inte styra upp den ordentligt? Kanske blåsa upp den gamla ballonghallen också? B-plan kan man bygga ishall på. Då måste ju istiderna fördubblas och det kanske finns utrymme för konståkning? Kumlabyfältet upplevdes som gigantiskt när man spelade fotboll där. Kan inte ungdomslagen husera där i första hand? Visst är det bra om de äldre fotbollslagen kan träna året om, men ungdomslagen kan spela fotboll på sommaren och utöva en annan aktivitet under vintersäsongen, t.ex hockey, innebandy, simning, truppgymnastik, luftgevärsskytte mm. Personligen tycker jag inte att det ska upp några bostäder vid grusplanen. I så fall på den östra delen av IP vid alla tallarna, om det nu finns plats. Annars utanför vid kolonilotterna.
2019-03-19 13:09
Ragge
Marcus W: Ändå dumt att bygga bostäder på en yta för eventuell expansion av idrott. Skönt att Du är ganska ensam om tanken. Mamma: Varför måste det ena utesluta det andra? Gillar inte hockey eller?
2019-03-20 11:03
julle
Bygg en ishall till som man har öppet året runt...Kommunen kommer spara mycket pengar på den, man tjänar in den hallen på ca 3-4 år.. Sen kan man bygga ett vandrarhem så lag kan hyra både istider å rum sommarhalvåret....::)))
2019-03-20 18:20
Anna
Kumla kommun tog bort utomhusrinken , då man anlade konstgräsplanen . Det var många ungdomar och äldre som utnyttjade denrinken. Bygg en ny för spontan åkning. På sommaren var det både inlines åkning och bandy. Både killar och tjejer i olika åldrar sammsades där då. Behövs även friidrotts område allt är borta idag, ungdomar får åka till andra städer för att utöva sina sporter.
2019-03-21 6:22
Bosatt i Kumla
Svennis: I mitt inlägg skrev jag inget om att man inte får säga sitt eller yttra sig om det aktuella ämnet. Min kommentar om diskussion, var menat som en uppmaning till de som vill få en förändring att ta den med Kommunen om hur Kumla Kommun fördelar stöd, ytor, förutsättningar, bidrag, anläggningar och så vidare till de olika föreningarna i Kumla. När jag skriver föreningar syftar jag inte bara på idrott. Vi har andra föreningar i Kumla som bedrivs med andra inriktningar så som bland annat Scouterna. Sten Persson: ditt inlägg ger jag två tummar upp på. Mats: Gällande ridskolan i Folkatorp är sen den enda ridskolan som finns i Kumla Kommun. Föreningarna i Hagaby och Örsta är anläggningar är privata och då krävs det att du har egen/hyr/foder häst.
2019-03-21 15:20
Svennis
Bosatt i Kumla. Då har jag missuppfattat dig och det ber jag om ursäkt för. För övrigt håller jag med dej i din kommentar daterad 2019-03-21.
2019-03-21 17:23
Marcus W
Jag är inte ensam om att tycka det kan byggas bostäder vid IP, det ingår i utredningen, Ragge. Och då är höghus praktiskt, kan ge många ungdomar lägenhet och förstärka våra lag.
2019-03-21 23:50
Ove Lindqvist
Helt fantastiskt att Kumla kommuns fotbollsverksamhet skall koncentreras till Kumla IP.om liberalen Christian Liljenhed får bestämma. Det finns faktiskt fler fotbollsföreningar i kommunen och med bra verksamhet både på seniornivå och med en spirande ungdomsverksamhet. inte minst i Hällabrottet.. En del i kommunen som oftast glöms bort, men vi finns här och kämpar inte bara mot vildsvin utan även mot politiker som inte förstår att vi fyller en samhällsfunktion genom att ge våra barn och ungdomar en meningsfylld fritid.
2019-03-13 19:42
Christian Liljenhed, ordförande IFK Kumla
Ove Lindqvist. Jag trodde vi kände varandra bättre än denna tråkiga kommentar från din sida. Var säger jag att jag vill att all fotbollsverksamhet i kommunen ska koncentreras kring Kumla IP? Jag har fått en fråga, via mail, i egenskap av ordförande i IFK Kumla hur jag och IFK vill att Kumla IP ska utvecklas. Då vore det ju konstigt om jag svarade på någonting annat än just det och i egenskap av någon annan. Jag inledde till och med mitt svar till Anders med att skriva "ur ett IFK Kumla-perspektiv..". men det valde tyvärr Anders att redigera bort. Men att som du Ove påstå att jag inte skulle förstå att alla fotbollsföreningar, och ja även alla andra idrottsföreningar i Kumla för den delen, fyller en viktig samhällsfunktion, det är bara oseriöst.
2019-03-13 22:28
Robban
Men kära Ove! Var nånstans svarar Christian att han vill ha all kommunens fotbollsverksamhet runt IP? Han fick ju en fråga vad han önskade skulle hända med just IP och inget annat.
2019-03-13 23:57
Pp
För att undvika att ens misstanke om jäv uppstår, ska våra folkvalda politiker avsäga sig andra uppdrag.
2019-03-14 7:36
Gräsmattan
Hoppas iallafall Kumla kommun tar sitt förnuft till fånga och inte bygger några fler konst gräs planer då de förbjuds i flera kommuner ur miljö synpunkt..
2019-03-14 8:50
Jesper
Heja Ove !!!!!
2019-03-14 10:50
kula
Grusplanen skulle passa perfekt för att sätta upp den gamla ishockey sargen som skall bytas ut,kan användas där både sommar å vinter för spel ...
2019-03-14 12:15
Medborgare
Det behövs väl både en ishall till och en konstgräsplan till vid Kumla IP och minst en konstgräsplan till i Hällabrottet eller Åbytorp så att klubbarna kan hålla igång sina verksamheter. Det är ju inte så många år sedan som det var full verksamhet både i Idrottsparken och Kumlaby med IFK lag och Sannahed, Ekeby hade både lag på senior och ungdomssidan. Nu återstår bara ett fåtal lag kvar i IFK kostymen och Yxhult, Stene Kumla BK kämpar på tappert. Det skulle verkligen behövas bättre förutsättningar för idrott i kommunen så barn, ungdomar och vuxna hittar tillbaka till bla fotbollen. Finns det någon korpfotboll kvar alls i Kumla/Örebro Län?
2019-03-14 13:21
Bosse
Fler ishallar åt folket !
2019-03-14 14:01
Bosatt i Kumla
Inget är bestämt vad de ska bli men som jag tolkar Christina Gustavssons uttalande så är det inte idrotten eller föreningelivet som kommer ligga i fokus när det ska bestämmas om vad som ska byggas. Det förlorar vi alla på!! Se det stora perspektivet. Kumla Kommun bygger bostäder, lokaler för företag, ny sjöpark och bygger om halva Kumla. Det flyttar barnfamiljer hit men var ska dessa barn gå på dagis, gå i skolan eller vilken förening ska de vara delaktig i? Kumla Kommun växer men förutsättningarna för att familjerna ska kunna spela fotboll, innebandy, rida, simma eller vad de nu vill göra, minskas då kommunens prioritering inte är på föreningarna i Kumla. Istället för att vuxna människor kommenterar varandras föreningar negativt, jobba istället tillsammans och få kommunen att inse att föreningarna i Kumla behöver mer stöd, mer möjligheter och mer plats. Jag har många åsikter om hur Kumla Kommun sköter sitt stöd till de olika föreningarna i Kumla men jag anser att problemet ligger inte hos föreningarna utan hos kommunen. Så diskutera med dem istället än här på denna sidan.
2019-03-14 14:19
Mats
Varför ratas Kumlabyfältet?
2019-03-14 14:41
Svennis
Bosatt i Kumla/ Vi har yttrandefrihet i Sverige och du ska inte bestämma vad som skrivs på denna sida.Kommunen har flera intressen att fördela våra skattepengar på och inte bara på idrottsanläggningar.Nej och åter nej till konstgräsplaner.
2019-03-14 16:11
Jonny
Svennis. Varför ett så stort hat mot något som främjar idrott? Konstgräs är framtiden när det gäller fotboll.
2019-03-14 16:48
Svennis
Jonny Jag har inget hat mot någon som främjar idrott . Men yttrandefriheten är en viktig rättighet i vårt land och ingen ska tala om för oss vad vi får skriva på denna sida om det inte bedöms som olämpligt av redaktionen..Det är synd att du saknar kunskap om konstgräs som är bevisat att det är skadligt för vår natur.Tack till gräsmattan för dina synpunkter du har helt rätt. NEJ OCH ÅTER NEJ TILL KONSTGRÄS MEN JA TILL NATURGRÄS.:
2019-03-14 17:37
Ragge
Eftersom Kumla ska växa och mot målet 25000 innevånare 2025 så kommer det väl att behövas mer av det mesta. vad gäller bostäder så kanske Kumlabyfältet skulle vara lämpligt. Det skulle ändå kunna bli ytor över för aktiviteter. När det gäller Idrottsparken så vore det väl inte så genomtänkt att bygga bostäder där. Någon gång kommer det ju att behövas fler ytor för idrott i centralorten och det kan väl inte vara så smart att sprida ut dessa utan att hålla dem samlade med tanke på skötsel mm. I en ishall är det oftast is det vet jag, men bästa underlaget på en fotbollsplan kan jag inte uttala mig om. Vad jag vet är att gräs på en fotbollsplan kräver sina kemikalier.
2019-03-14 18:52
Jonny
Svennis. Konstgräs är framtiden när det gäller fotbollsplaner. Dom utvecklas ständigt och blir bättre för varje generation. Allt utvecklas och går framåt, naturgräs tillhör forntiden och konstgräs är framtiden
2019-03-14 19:45
Vänsterpartiet
På gamla B-plan bör snarast byggas en träningshall då samtliga ungdomslag i hockeyn delar is med varandra på träningarna och även dom äldre J-lagen skulle slippa träna sena kvällar och får mer tid att sköta sina utbildningar . Det skulle även ge mer utrymme till allmänhetens åkning i Ica maxi arena .
2019-03-14 22:49
Marcus W
Det första man borde bygga vid IP är ett eller flera höghus med hyreslägenheter där ungdomar kan bo, så får man bättre underlag för sporterna, det blir lättare att hålla kvar förmågor. Dessutom är det för mycket snack om fotboll och hockey, glöm inte friidrott! Det borde finns plats för en löparbana åtminstone med hoppgropar för längd, höjd och stav.. Men först höghus!
2019-03-15 1:01
Svennis
Jonny. Snart har vi ingen framtid med din inställning till konstgräs och okunskap när det gäller miljöfrågor. . En liten del kan tyckas med konstgräs men en viktig del i vår syn på att rädda miljön.Titta bara på vad plasten har ställt till det i våra hav och sjöar. Miljöförnekarna måste någon gång vakna innan det ät försent och katastroferna är ett faktum.
2019-03-15 10:32
Kumling
Svennis. Jag vet inte om du vill missförstå alla som skriver eller vad det är. Var i "Bosatt i kumlas " inlägg skrivs det att man inte har någon yttrandefrihet? Det är ju som denna skriver att man ska ta upp det med dom som bestämmer. Finns en hel del bra åsikter här på Kumlanytt som skrivs, men varför inte föra det vidare till dom som beslutar? Diskutera och säga sin åsikt i media kan man alltid göra och ska få göra, men vill man att något ska hända får man ta tag i det själv. Tycker inte du det Svennis?
2019-03-15 12:09
Jonny
Det är en väldig påfrestning på miljön att hålla igång naturgräsplaner. Det går åt fler planer för naturgräs klarar inte av så hårt användande som konstgräs. Så det blir ytor över som går att använda till mycket annat samtidigt som människor får möjlighet till motion (vilket lär vara nyttigt). Fotboll på konstgräs har ytterligare en dimension. Många barn har fattiga föräldrar som inte har råd att köpa hockey utrustning men det kanske finns utrymme för att par skor och kan då klubben ha fotboll ute under höst/vinter/vår på konstgräs så får dessa barn och ungdomar en möjlighet att få ta del av idrott och inte bara barn till rika föräldrar. Fotboll är också en idrott som finns över hela världen och konstgräs gör att klubbarna har mycket lättare att bedriva verksamhet under årets alla månader som inte tillhör sommaren och kan locka till sig barn och ungdomar med invandrarbakgrund. Konstgräs är verkligen något bra och positivt som kommunen borde satsa mer pengar på så fler får möjlighet till en aktiv livsstil och möjligheterna till integration ökar avsevärt
2019-03-15 13:54
Svennis
Efter däckslitage är fotbollsplaner med konstgräs den största källan till utsläpp av mikroplast vilket är farligt för havslevande djur som misstar plastkornen för mat. Uppskattningar visar att ca 630-1264 ton granulat kan spridas från konstgräsplaner i Sverige.Det finns idag ca 1000 konstgräsplaner i Sverige. Granulat kan spridas på olika sätt till exempel direkt till den omgivande miljön via snöröjning,via dagvatten och eventuellt via avloppsreningsverk.Spridning av granulat från konstgräsplaner har identifierats som en viktig källa till utsläpp av mikroplast i Sverige. Många fotbollsspelare och fans är emot konstgräs och menar att det blir en helt annan typ av spel på konstgräsplaner.. Malmö FF har till och med lämnat in en motion om att all elitfotboll ska spelas på naturligt gräs. . Varför ska Kumla kommun satsa på konstgräsplaner med tanke på den negativa påverkan på miljön? Om man menar allvar med sin kommunala miljöplan visa då detta i praktisk handling och säg nej till konstgräsplaner. NEJ TILL KONSTGRÄSPLANER JA TILL NATURGRÄSPLANER:
2019-03-16 11:50
Ragge
Marcus W: Ett eller flera höghus i Idrottsparken? Sedan vill Du ha ytor för friidrott, och andra vill ha mer isytor och ytor för fotboll. Har Du varit i Idrottsparken?
2019-03-16 22:40
Mats
Kan vi inte bygga en fullstor Maxi-affär i idrottsparken och en parkering med konstgräs som är uppvärmd med spillvatteen från uppeldade sopor från fortum waste solution och ett höghus i varje hörn!
2019-03-17 13:00
Sten Persson
Framtiden för idrottsparken tycker jag ska ses utifrån våra framtida ungdomars intressen för olika sporter. Här behöver kommunen ta ett helhetsgrepp, som omfattar alla sporter och alla anläggningar och ytor i kommunen för att tillgodogöra olika intressen. Det handlar om att lyssna på både ungdomar och föreningsledare i vår kommun. Detta behöver också göras innan man bygger bort några ytor som kan ge förutsättningar och möjliggöra viktig idrottsverksamhet. Konstgräs eller ej är väl en detaljfråga, som får hanteras ur olika miljöaspekter och kostnader.
2019-03-17 13:09
Marcus W
Visst Ragge, jag bor vid IP och det finns gott pm plats. Vid kolonilotterna finns utrymme för minst två höghus, sen kan man bygga på grusplan och även få plats för friidrott även om det inte blir en rundbana men 100 mtersbana och hoppgropar går säkert bra. Gräsplan kan man lägga frysrör under och ha för bandy också på vintern och fotboll på sommaren Var det inte tal om radhus borta vid Idrottsgatan också för några år sen?
2019-03-17 17:24
sylvia andersson
Fotboll eller Hockey ? Kanske dags att lyfta fram andra idrotter . Vi får pendla mellan Örebro och Hallsberg då det inte finns plats för tjejernas sport i det blomstrande Kumla . Det finns varken ridskola , gymnastik eller konståkning osv för tjejerna. Varför inte bygga en hall för flera intressen , som Tegelbruket i Örebro. Eller ishall med flera rinkar/ isbanor ???
2019-03-18 13:46
Mats
Sylvia! Vad är det för fel på Kumla gymnastikförening och Kumla ridskola eller ridskolan i folkatorp?
2019-03-18 15:11
Elin
Mats - Vad jag vet så försvann Kumla Ridskola för länge sedan och Folkatorp ridskola är det tveksamt om dom kommer orka fortsätta, i alla fall på samma ställe. Brist på stöd från kommunen är en stor anledning i detta...
2019-03-18 18:08
Tuck
Jag tycker man ska snegla västerut och kanske hämta LITE inspiration från New York i USA. Kanske kan grusplanen på idrottsparken ha ett par skyskrapor, gärna dom högsta i landet så man sätter Kumla på kartan på allvar. Även gräsplanen tycker jag vi ska bygga skyskrapor på. Ishallen bör byggas om och bli ett Madison Square garden där man kan se hockey, basket och konserter. Se till att basketen och Kumla Real når högsta serien och då byter namn till Kumla Knicks (KK), och att hockeyn köper sig in i KHL. Det är framtiden och det skulle locka köpstarka turister både från Ryssland, Finland, Ukraina, Lettland och Tjeckien. Sen kan dagens fotbollsplan vara kvar som den är, men skulle gärna se att det spelas mer amerikansk football där och också baseball som är på väg framåt i Sverige. Peta omkull husen på Solhemsgatan och ge mig en park där. Vi kanske kan kalla parken för Central park? Sen tycker jag det är löjligt att kalla områdena i Kumla för Haga, Fylsta, Kumlaby, Hällabrottet osv. Nu kommer jag bara på namn från ingenstans men tycker man på allvar bör se över namnen och jag föreslår att Kumla får stadsdelar som klingar lite mer internationellt och heter då Upper East och West Side, Mid town, Chelsea, Tribecca, SoHo och Hällabrottet får sen givetvis bli Harlem alternativt Compton. Flytta fängelset dit också medans vi ändå håller på. Kanske lägg det ute på en Ö i Nordsjön så inga fångar kan rymma. Sen är det väl för fan på tiden att man bygger en enorm staty i koppar av skoindustrimuseet gubben? Jag vet en skulptör i Frankrike som kan bygga den, och jag tänker mig att den ska stå på en liten platå och vara minst 100 meter hög. Satsa lite pengar nu politiker och vi kommer få en blomstrande kommun!!
2019-03-19 0:25
Mats
Elinn! Pröva att googla innan du tror!
2019-03-19 6:36
Mamma
Utan att kommentera ovanstående inlägg vill jag uttrycka en förhoppning att kommunen inte lägger mer pengar på ishallar. Det kommunen behöver är en ridanläggning. Planer har funnits men har hamnat i arkiv istället för att bli verklighet. Under tiden får alla hästintresserade ungdomar ta sig till andra kommuner där politikerna förstått det enorma värdet av en ridanläggning!
2019-03-19 9:27
Bagarn
När en annan var grabb, då började man fotbollssäsongen på grusplanen. Varför inte styra upp den ordentligt? Kanske blåsa upp den gamla ballonghallen också? B-plan kan man bygga ishall på. Då måste ju istiderna fördubblas och det kanske finns utrymme för konståkning? Kumlabyfältet upplevdes som gigantiskt när man spelade fotboll där. Kan inte ungdomslagen husera där i första hand? Visst är det bra om de äldre fotbollslagen kan träna året om, men ungdomslagen kan spela fotboll på sommaren och utöva en annan aktivitet under vintersäsongen, t.ex hockey, innebandy, simning, truppgymnastik, luftgevärsskytte mm. Personligen tycker jag inte att det ska upp några bostäder vid grusplanen. I så fall på den östra delen av IP vid alla tallarna, om det nu finns plats. Annars utanför vid kolonilotterna.
2019-03-19 13:09
Ragge
Marcus W: Ändå dumt att bygga bostäder på en yta för eventuell expansion av idrott. Skönt att Du är ganska ensam om tanken. Mamma: Varför måste det ena utesluta det andra? Gillar inte hockey eller?
2019-03-20 11:03
julle
Bygg en ishall till som man har öppet året runt...Kommunen kommer spara mycket pengar på den, man tjänar in den hallen på ca 3-4 år.. Sen kan man bygga ett vandrarhem så lag kan hyra både istider å rum sommarhalvåret....::)))
2019-03-20 18:20
Anna
Kumla kommun tog bort utomhusrinken , då man anlade konstgräsplanen . Det var många ungdomar och äldre som utnyttjade denrinken. Bygg en ny för spontan åkning. På sommaren var det både inlines åkning och bandy. Både killar och tjejer i olika åldrar sammsades där då. Behövs även friidrotts område allt är borta idag, ungdomar får åka till andra städer för att utöva sina sporter.
2019-03-21 6:22
Bosatt i Kumla
Svennis: I mitt inlägg skrev jag inget om att man inte får säga sitt eller yttra sig om det aktuella ämnet. Min kommentar om diskussion, var menat som en uppmaning till de som vill få en förändring att ta den med Kommunen om hur Kumla Kommun fördelar stöd, ytor, förutsättningar, bidrag, anläggningar och så vidare till de olika föreningarna i Kumla. När jag skriver föreningar syftar jag inte bara på idrott. Vi har andra föreningar i Kumla som bedrivs med andra inriktningar så som bland annat Scouterna. Sten Persson: ditt inlägg ger jag två tummar upp på. Mats: Gällande ridskolan i Folkatorp är sen den enda ridskolan som finns i Kumla Kommun. Föreningarna i Hagaby och Örsta är anläggningar är privata och då krävs det att du har egen/hyr/foder häst.
2019-03-21 15:20
Svennis
Bosatt i Kumla. Då har jag missuppfattat dig och det ber jag om ursäkt för. För övrigt håller jag med dej i din kommentar daterad 2019-03-21.
2019-03-21 17:23
Marcus W
Jag är inte ensam om att tycka det kan byggas bostäder vid IP, det ingår i utredningen, Ragge. Och då är höghus praktiskt, kan ge många ungdomar lägenhet och förstärka våra lag.
2019-03-21 23:50
Kommentera

Skriv helst under eget namn. Håll dig till ämnet och håll en hyfsad ton. Visa respekt för andra som kommenterar och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Publicerad: 2019-03-13 17:47
Senaste nyheterna
Rivning av hus har börjat
(22:49)
Inför kosläpp - Ha koll på aktivister
(15:11)
Så ser en tom Kumlasjön ut
4
(13:48)
Kumlaby rockade sockorna
(12:45)
Fotboll: MOAB-cupen i helgen
(12:24)
Vernissage för fantasieggande utställning
(10:57)
Återkallar Risenta-varor
(9:17)
Inställd konsert
(9:00)
Slutar som anstaltschef?
1
(2019-03-21)
Veckans bild - Centrum 1978
(2019-03-21)
Förstörde hos Kafe Till Salu
6
(2019-03-21)
Ulrik Jansson: Konst på Waldemarsudde
(2019-03-20)
Det var inget djurskyddsbrott
(2019-03-20)
Förslag på vargfördelning
(2019-03-20)
Det var inget djurskyddsbrott
(2019-03-20)
Hallå där - Arbetsförmedlingen
4
(2019-03-20)
Ungt företag om psykisk ohälsa
2
(2019-03-20)
Bestulen vid stationen
(2019-03-20)
Ilska mot SD på fullmäktige
13
(2019-03-19)
Sverigesyn på Skomuseet
1
(2019-03-19)
Allé ska inspirera vården
1
(2019-03-19)
Säljer slipsar för forskningen (TV)
(2019-03-19)
Servicelinje blir beställd skjuts
1
(2019-03-19)
Polis varnar för falsk mäklare
(2019-03-19)
Tidigare kumling “Bachelor”
1
(2019-03-19)
Tog medaljer på Special Olympics
(2019-03-19)
Postnostalgi anno 1986
3
(2019-03-18)
Gissa Kumlabild - Vinn en bukett!
7
(2019-03-18)
Kumla kommunfullmäktige (TV)
(2019-03-18)
Insänt om servicelinjen
1
(2019-03-18)
Vill riva H-huset i april
(2019-03-18)
Företagshockey spelades i helgen
(2019-03-18)
(V) vill ha körkortsplugg på arbetstid
1
(2019-03-18)
Bensintjuvar körde nästan på kund
(2019-03-18)
Växthus kan bli drömhus
(2019-03-18)
Är vinnaren från Sydnärke?
1
(2019-03-17)
Innebandy: Damer säkrade kontrakt
(2019-03-17)
Övade på att spränga sig in
(2019-03-15)
Hoppas sälja fler husbilar
(2019-03-15)
Scoutkår växer och har ny lokal
(2019-03-15)
Öppnar veterinärklinik i Kumla
10
(2019-03-14)
Veckans bilder - Centralt i Kumla 1983
(2019-03-14)
Mer än 100 miljoner kr till kulturliv
(2019-03-14)
GOLF: Nyheter inför premiär
(2019-03-14)
Hur ska Idrottsparken utvecklas?
39
(2019-03-13)
Stor säkerhetsövning vid fängelset
(2019-03-13)
Rymdkväll på bio
(2019-03-12)
Familjeföreställning på söndag
(2019-03-12)
Entrepenörer ska “brainstorma”
(2019-03-12)
Lärarbehörighet minskar i grundskola
(2019-03-12)
Gissa Kumlabilden - Vinn en bukett!
11
(2019-03-11)
Inbrott anmält vid skola
(2019-03-11)
Innebandy: Fjärde raka för damer
(2019-03-10)
Ulrik Jansson: Tulpaner och girighet
2
(2019-03-09)
Kampsportare på väg till OS
(2019-03-08)
Delade ut blommor till kvinnor
2
(2019-03-08)
Vänsterpartiet hade årsmöte
1
(2019-03-08)
Örebro Rättighetscenter på besök

(2019-03-08)
Stal bil i Kumla
(2019-03-08)
Lösgruset en cykelfara
7
(2019-03-07)
Annons:
Tidning
Senast kommenterat
Annons:
Tidning
Populärt ur arkivet
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.