27 Juni 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Drev mobbning 13-åring i döden?

Polisen misstänker att det var trakasserier på nätet som drev den 13-åriga flickan att ta sitt liv i fredags i Kumla. Den utlösande orsaken kan dock vara en annan och sammansatt och kommer sannolikt aldrig att klaras ut.

Efter upplysningar av närstående till Kumlafickan inledde polisen en förundersökning om nätmobbning och har enligt åklagaren misstankar åt ett bestämt håll.

För skolkamrater och lärare på Vialundsskolan där flickan gick blev det en krissituation. Hur kunde det hända? är frågan som ställs. Kunde hon inte hjälpas? Var det mobbning på nätet som orsakade tragedin?

Med anledning av fredagens händelse kommer det under onsdag och torsdag kl 17-21 att finnas samtalsstöd för elever, föräldrar och allmänheten på Fritidsgården Kvisten (Vialundskolan). På plats kommer det att finnas kuratorer, socionomer och/eller psykolog, meddelar Ulla Lundholm tf kommundirektör Daniel Malmborg, beredskapssamordnare.

Familjens hus

Familjens hus hade redan tidigare bestämt att arrangera ett möte på biblioteket om nätmobbning under rubriken
Vet du vad ditt barn gör på nätet?

Föreläsare på onsdag 20 mars kl 19 är Johanna Nilsson, författare till Gilla Hata Horan och Olle Cox, nätexpert på antimobbningsorganisationen Friends. 

- Det är oerhört ledsamt det som hänt och det ska inte behöva hända, säger Olle Cox.  Den här kvällen var inplanerad sedan länge, men nu med det som hänt, är det i högsta grad ett aktuellt ämne. Och vi har kommit överens med arrangören att genomföra den här kvällen, berättar Olle Cox.

"Ska inte behöva ske"

Han har följt händelserna i Kumla, där en 13-årig flicka tog livet av sig i fredags och där polisen nu misstänker att det var ett näthat som drev flickan till självmordet.

- Jag vill inte spekulera i det här, jag är bara bedrövad över att sådana här saker händer, det ska inte behöva ske, säger Olle Cox.

Med sin erfarenhet vet han att många vuxna skulle behöva engagera sig mer i vad barnen gör på nätet.

- Prata med barnen om vad som händer på nätet, vad kan man göra där och vad ska man inte göra på nätet. Och glöm aldrig att vuxna alltid är förebilder för ungdomarna!

Arena för kränkning

Föreläsningen och samtalet om nätmobbning äger rum på Kumla bibliotek, onsdagen den 20 mars klockan 19. Hur kan du som vuxen förhålla dig till ungas sociala liv på nätet?

- Våra barn och tonåringar umgås alltmer över nätet. Samtalen börjar i klassrummet, fortsätter på nätet på kvällen och kulminerar kanske på rasten dagen efter, skriver Familjens hus i sitt pressmeddelande.

- Nätet är gränslöst. Många bra samtal men ofta också tvärtom. Allt för lätt att skicka iväg ett meddelande där ryktesspridning och förtal gör nätet till en arena för mobbning och kränkande uttryck.

Boken Gilla Hata Horan av Johanna Nilsson, som tar upp nätmobbning, är en av årets gåvoböcker från biblioteket till samtliga elever i åk 8 i Kumla kommun.

Mötet följs upp med en föreläsning 10 april kl 19 av Odd Lindberg, professor i socialt arbete, vid Örebro universitet. Han ska tala om konsekvenser för de utsatta och möjligheten till effektiva insatser. Samarr: Folkuniversitetet

Bekymrad och orolig
Nu tas en massa bra initiativ och åtgärder men vilka åtgärder vidtogs av kommunen i höstas efter det att pappan kontaktat skolans kurator? Hur långt ska underlåtenheterna från skolansvariga få tillåtas?
2013-03-13 6:18
Gammal Kumlabo
Tänker på föräldrarna och andra av flickans anhöriga. Hoppas att det inte ska hända fler barn/ungsomar, men tyvärr, det har hänt tidigare. VARFÖR har inte skolan ingripit? Är det så illa att alla skiter i andra, bara man har det bra själv?
2013-03-13 11:31
Monika P.
Folk klagar på skolan men om man bara tittar i kommentarsfälten på Kumlanytt kanske man börjar inse att det är folket som problemet ligger hos. När vuxna människor i skydd bakom yttrandefriheten och anonymiteten kastar ur sig en massa osanningar och kränkningar mot individer/religioner/raser/hudfärger så är det kanske inte så konstigt att även barnen tar efter de vuxna. Tyvärr verkar det som att vårat samhälle blir kallare och ogästvänligare ju sämre ekonomin blir och man blir otrevligare mot varandra. Om alla istället delade med sig ett leende eller skrev ett vänligt ord så skulle kanske även våra barn lära sig av detta. Låt oss nu ta lärdom av det tragiska som hänt och blicka framåt. Flickans liv kan vi inte få tillbaka, men de barn som mår dåligt idag kanske vi kan hjälpa att få en drägligare tonårsliv. Monika P.
2013-03-13 12:23
Martin
Grundproblemet ligger i att dagens ungdomar tar nätet på 100% allvar och det är en integral del av deras liv. Detta förstår inte deras föräldrar i alldeles för stor utsträckning då det inte var så när de växte upp. De flesta uppfostrar sina barn till att inte ta allt som sägs på allvar, men det som skrivs online är de sällan medvetna om, och det kanske är deras egna barn som sitter och kastar ut sig nedlåtande kommentarer om andra. Hade de förstått tekniken och varit med i större utsträckning, så hade barnen troligtvis ej taget nätet lika seriöst, och heller inte behandlat sina medmänniskor annorlunda bara för att man inte sitter ansikte mot ansikte. Det är inte så svårt att lösa detta problem.
2013-03-13 13:19
Janne
En tanke som slår mig efter denna tragiska händelse ä när man kollar sociala medier å olycksplatsens alla ljus å blommor. Vart sjutton va alla "vänner" när hon som mest behövde dom!?
2013-03-13 14:58
Varför
VARFÖR, VARFÖR.....Nu är det tid att söka syndabockar. 1. kumla Nytts kommentarsfält..?? 2. När vuxna människor i skydd bakom yttrandefriheten och anonymiteten kastar ur sig en massa osanningar och kränkningar..?? 3. Sämre ekonomi..?? 4. Internet..?? Att kommunen har något som helst ansvar för barnens skolgång och mående i och utanför skolan, är ju sjävklart helt befängt. Att kommunen har stödteam, skolhälsovård, specialpedagoger anställda tycks vara rent slöseri, tråkigt då man lärt känna några av dessa personer, en del riktigt kompetenta. Föräldrars ansvar räknar jag som självklart, och i de fall där det brister behöver familjer få stöd. tyvärr tycks detta falla utanför kommunens försorg det också. Hoppas nu på att Skolinspektionen för in förnuft i kommunen Kumla (skolan) och debiterar ett vite för bristande åtgärder inom området så att det svider rejält där bak på våra köpglada, lånesugna politiker.. det kostar att ligga på topp.
2013-03-13 16:06
kanslisten
Första reaktionen är hur långt ska detta få pågå i våra skolor, andra är varför griper kommunen och skolorna inte in när detta vidriga händer en kommuninnevånare.
2013-03-13 17:25
Anonym
Usch vad trist det blev när "Varför" skrev sin kommentar. Genast förde denna individ disskusionen ner i sandlådan. Genast gjorde denna individ ett personligt påhopp på någon annan istället för att ha en egen åsikt. Usch usch usch vad nedrigt. Men samtidigt en bild av dagens samhälle där påhopp på nätet är ett faktum oavsett ålder.
2013-03-13 18:52
Förnuftig
"...debiterar ett vite för bristande åtgärder" är detta ett skämt? Skulle det vara skolan ansvar att det finns individer som i skydd bakom falska signaturer tar kontakt med barn med syfte att utnyttja dem sexuellt. Skärpning i leden!
2013-03-13 19:00
Optimist
Jag håller fullständigt med Monika P. Titta bara på alla insändare som Kumlanytt har publicerat när det gäller det nya badhuset. Där har fritidschefen fått utstå massor av nästan fientliga inlägg fast han inte ansvarar för själva badhusbygget, utan ansvarar bara för själva verksamheten och personalfrågor i badhuset. Hoppas att Kumlanytt tar till sig den här reflektionen.
2013-03-13 19:19
?
jag undrar bara hur en lokförare kan orka med resten av sitt yrkesliv efter denna tragiska händelse.
2013-03-13 19:51
Anna
Det står mycket om skolans ansvar.Men jag undrar var är föräldrarna till dessa mobbare? Även dom har ett ansvar .Ett stort ansvar.Jag har svårt att tro att skolan själv kan stoppa all mobbing utan mobbarnas föräldrarnas hjälp.Sen tror jag att det är omöjligt att stoppa all mobbing .Varför? jo för att när inte vuxna kan föregå med gott exempel så har jag svårt att tro att barnen kommer göra det.Många vuxna vräker ur sig precis vad som helst.Hur kan man då tro att inte barnen kommer göra samma sak.Dom ser och lär....
2013-03-14 7:33
Bekymrad och orolig
Svar till ”Förnuftig”. Nej, det är inte skolans ansvar att det finns individer som i skydd bakom falska signaturer tar kontakt med barn med syfte att utnyttja dem sexuellt. Den uppgiften har polisen ansvaret för. Men det är skolans uppgift att se och ”läsa av” varje individuell elev och ingripa när man ser att allt inte står rätt till/eleven mår dåligt. Det är skolans och därmed kommunens ansvar att följa upp och agera när en förälder tar kontakt med skolans kurator och uttrycker oro över sitt barns hälsotillstånd eller talar om att barnet inte mår bra i skolan.
2013-03-14 8:09
Anonym
Absolut, bör denna skola Få stöd och påtryckningar av skolverket för att fungera / kommunen har uppenbara bekymmer som är återkommande med att få bukt med detta. Första gången den omtalades i TV och media -2008, undrade man som boende i en grannkommun hur något sådant kunde ske, Sedan dess har VIALUNDSSKOLAN förekommit flitigt hos Skolverket och i media, skolk, mobbning, hot, läralösa lektioner, avstängda utrymmen för teknikundervisning. Om vi en kort stund för våra tankar till den tragedi som familj och anhöriga har i denna svåra stund efter detta ofattbara som inträffat kan ske kanske man senare kan fundera över andra felpunkter. utbildningschefen i kommunen ser många förbättringsområden på denna skola. " Detta är inget sämt", Det är barnens och personalens vardag och arbetsmiljö.
2013-03-14 8:37
BPA
Det är dags att skolinspektionen får Catarina H med bihang att inse alvaret och skylldigheter med deras uppdrag. Det finns viktigare saker i kommunen än att ha så många styrelse poster som möjligt, eller att försöka glassa på filmgalor.Det kommer inte att bli någon positiv förändring i skolorna förän de styrande har insett vad de har för skuld i dess förfall.
2013-03-14 8:46
christer
Då en 41 åring idag gripits av polisen är detta väl inte ett skolproblem utan har skett på fritiden, om nu inte polisen ljuger. Kanske dags att kräva restriktioner mot facebook och you tube. Faran tycks ligga hos dessa medier, dags för sensur kanske.
2013-03-14 12:12
Ibland undrar man
Att Vialundsskolan haft bekymmer av olika slag sedan - 2008 Skulle vara löst, för att polisen har gripit en misstänkt gärningsman för en fruktansvärd händelse, där en elev på Vialund valde att ta sitt liv i Kumla 8/3 2013. Tycker jag verkar knepigt. Jaa då kan ju skolverket avskriva alla tidigare ärenden som ligger i Skolan och kommunen kan luta sej tillbaka ty nu finns ingenting att göra..
2013-03-14 13:28
Maj-Britt Jonsson
Vart finns de VUXNA i dagens hem och hushåll?? En av de viktigaste sakerna DU ska göra som FÖRÄLDER och VUXEN är att intressera dig för vad DINA barn gör på nätet. Som FÖRÄLDRAR skjutsar vi våra barn hit och dit och vi frågar våra barn på fritiden vart de ska när de går ut och vem de ska träffa. Har DU som FÖRÄLDER någon gång följt med DITT barn ut på nätet och träffat deras "online"-vänner? Frågar DU någon gång hur det var ute på nätet igår/ikväll/idag? Det INTE skolans jobb att uppfostra DINA barn. Skolan jobbar med ämneskunskaper och inslag av social fostran. Läs gärna skollagen och läroplanen. Det är DITT föräldraansvar att uppfostra DITT barn, att se DITT barn och sätta gränser för DITT barn. Att skylla över DITT föräldraansvar på någon annan är inte ok!
2013-03-14 21:13
Anna.S.
Bästa kommentaren jag läst på länge.Bra skrivet Maj-Britt Jonsson.
2013-03-14 21:39
Sant
"Maj-Britt Jonsson" Skriver under på allt du skriver. Ett litet tillägg i sammanhanget kan även vara. Det DITT ansvar som förälder att hämta DITT barn på skolan när det är vikariestopp och sjukskrivna pedagoger. Det är DITT ansvar som förälder att se till att likabehandlingsplanen fungerar på skolan. Det är DITT ansvar som förälder att se till att lärare på skolan är ämnesbehöriga. Det är DITT ansvar att som förälder se till att DITT barn får studiero och inte blir trakasserat för funktionshinder eller blir utstött. Det är DITT ansvar som förälder att att DITT barn inte är ensamt och ledsen på rasten. Det är DITT ansvar som förälder att DITT barn har närvarande lärare under lektionstid. Nu tror jag att vi fick med det mesta Maj-Britt.
2013-03-14 22:08
Anna
Straffet för pedofili måste skärpas!! Läste att det kan bli böter el högst ett år för den vidriga man som lurat henne.
2013-03-14 22:27
Mia
"Sant"! Fel av dig! Det är DITT och alla andra VUXNA som är boende i Kumla att ta ANSVAR och rösta fram de politiker som skapar dessa förutsättningar för skolan och dess personal...
2013-03-14 23:50
Jenny
"Sant" eller kanske osant!? Du verkar tyvärr lida av samma symptom som flera "vem är syndabocken idag"-specialister och "det är inte mitt fel"-specialister samt "orkar inte ta ansvar"-specialister lider av i Kumla. Gå på de socialdemokratiska politikerna i Kumla och ifrågasätt deras agerande. Det är där vi har den verkliga problematiken! Lärarna och rektorerna i Kumla jobbar maximalt och mycket sakkunnigt med de mycket knappa resurserna de har till sitt förfogande. Om du nu tänker efter lite så måste det ju skapas förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb i skolan. Dessa förutsättningar finns inte i Kumla i nuläget. Det är alltså DITT ansvar att rösta fram politiker som skapar dessa förutsättningarna.
2013-03-15 0:07
Damir Advic
Jag blir så trött av att läsa trångsynta kommentarer där folk piper och gnäller på skolan, dess lärare och rektor... De gör ett mycket bra jobb och jobbar mycket aktivt dagligen med alla typer av elevärendet och förebyggande arbete. Tyvärr är det många kommuninvånare som "tror att de vet" hur mycket arbete det är i skolan för dess personal. Är ingen dans på rosor med 9-10 timmars arbetsdagar + en massa kvällssamtal från elever och föräldrar. Det är politikerna i kommunen som inte skapar möjligheterna att göra ett ett bra jobb för skolan. När jag gick i högstadiet så slet verkligen lärarna med oss. All heder till de som jobbar kvar i skolan i Kumla. Själv skulle jag ha bytt kommun för flera år sedan om jag var lärare...
2013-03-15 0:29
Anna.S.
Ja du signatur sant. Din inställning är skrämmande. Ett tydligt exempel på en som inte vill ta ansvar. Nästan så man blir rädd. Tur att många inte har den inställningen.
2013-03-15 7:24
Sant
Det är min fulla övertygelse att personalen med sitt engagemang gör det bästa för att våra barn ska få en bra skolgång. Ett stort fång av respekt och förståelse för den situation ni befinner er i. Hmmm, problemställningen tycks ligga någon annstans, Kommunens förräldrar tycker någon här, jaa delvis. samtidigt tror jag inte att vi är så usla på att alla gånger, jämt , utan undantag på att se om våra barn. Vad återstår då..??
2013-03-15 7:35
Urban J
"Sant"! Det är så sant som det är sagt att din knepiga inställning är skrämmande...
2013-03-16 11:37
Elev på Via
"kanslisten"! Lärarna har fullt upp med sina lektioner och jag förstår att de inte hinner mer. Det som saknas i Kumlas skolor är elevvärdar, elevassistenter, fritidsledare och extra stödpersonal. Lärarna ska lära ut kunskaper till oss, inget annat! Inte vara dadda och barnvakt åt elever som inte kan sköta sig...
2013-03-17 1:43
Bekymrad och orolig
Nu tas en massa bra initiativ och åtgärder men vilka åtgärder vidtogs av kommunen i höstas efter det att pappan kontaktat skolans kurator? Hur långt ska underlåtenheterna från skolansvariga få tillåtas?
2013-03-13 6:18
Gammal Kumlabo
Tänker på föräldrarna och andra av flickans anhöriga. Hoppas att det inte ska hända fler barn/ungsomar, men tyvärr, det har hänt tidigare. VARFÖR har inte skolan ingripit? Är det så illa att alla skiter i andra, bara man har det bra själv?
2013-03-13 11:31
Monika P.
Folk klagar på skolan men om man bara tittar i kommentarsfälten på Kumlanytt kanske man börjar inse att det är folket som problemet ligger hos. När vuxna människor i skydd bakom yttrandefriheten och anonymiteten kastar ur sig en massa osanningar och kränkningar mot individer/religioner/raser/hudfärger så är det kanske inte så konstigt att även barnen tar efter de vuxna. Tyvärr verkar det som att vårat samhälle blir kallare och ogästvänligare ju sämre ekonomin blir och man blir otrevligare mot varandra. Om alla istället delade med sig ett leende eller skrev ett vänligt ord så skulle kanske även våra barn lära sig av detta. Låt oss nu ta lärdom av det tragiska som hänt och blicka framåt. Flickans liv kan vi inte få tillbaka, men de barn som mår dåligt idag kanske vi kan hjälpa att få en drägligare tonårsliv. Monika P.
2013-03-13 12:23
Martin
Grundproblemet ligger i att dagens ungdomar tar nätet på 100% allvar och det är en integral del av deras liv. Detta förstår inte deras föräldrar i alldeles för stor utsträckning då det inte var så när de växte upp. De flesta uppfostrar sina barn till att inte ta allt som sägs på allvar, men det som skrivs online är de sällan medvetna om, och det kanske är deras egna barn som sitter och kastar ut sig nedlåtande kommentarer om andra. Hade de förstått tekniken och varit med i större utsträckning, så hade barnen troligtvis ej taget nätet lika seriöst, och heller inte behandlat sina medmänniskor annorlunda bara för att man inte sitter ansikte mot ansikte. Det är inte så svårt att lösa detta problem.
2013-03-13 13:19
Janne
En tanke som slår mig efter denna tragiska händelse ä när man kollar sociala medier å olycksplatsens alla ljus å blommor. Vart sjutton va alla "vänner" när hon som mest behövde dom!?
2013-03-13 14:58
Varför
VARFÖR, VARFÖR.....Nu är det tid att söka syndabockar. 1. kumla Nytts kommentarsfält..?? 2. När vuxna människor i skydd bakom yttrandefriheten och anonymiteten kastar ur sig en massa osanningar och kränkningar..?? 3. Sämre ekonomi..?? 4. Internet..?? Att kommunen har något som helst ansvar för barnens skolgång och mående i och utanför skolan, är ju sjävklart helt befängt. Att kommunen har stödteam, skolhälsovård, specialpedagoger anställda tycks vara rent slöseri, tråkigt då man lärt känna några av dessa personer, en del riktigt kompetenta. Föräldrars ansvar räknar jag som självklart, och i de fall där det brister behöver familjer få stöd. tyvärr tycks detta falla utanför kommunens försorg det också. Hoppas nu på att Skolinspektionen för in förnuft i kommunen Kumla (skolan) och debiterar ett vite för bristande åtgärder inom området så att det svider rejält där bak på våra köpglada, lånesugna politiker.. det kostar att ligga på topp.
2013-03-13 16:06
kanslisten
Första reaktionen är hur långt ska detta få pågå i våra skolor, andra är varför griper kommunen och skolorna inte in när detta vidriga händer en kommuninnevånare.
2013-03-13 17:25
Anonym
Usch vad trist det blev när "Varför" skrev sin kommentar. Genast förde denna individ disskusionen ner i sandlådan. Genast gjorde denna individ ett personligt påhopp på någon annan istället för att ha en egen åsikt. Usch usch usch vad nedrigt. Men samtidigt en bild av dagens samhälle där påhopp på nätet är ett faktum oavsett ålder.
2013-03-13 18:52
Förnuftig
"...debiterar ett vite för bristande åtgärder" är detta ett skämt? Skulle det vara skolan ansvar att det finns individer som i skydd bakom falska signaturer tar kontakt med barn med syfte att utnyttja dem sexuellt. Skärpning i leden!
2013-03-13 19:00
Optimist
Jag håller fullständigt med Monika P. Titta bara på alla insändare som Kumlanytt har publicerat när det gäller det nya badhuset. Där har fritidschefen fått utstå massor av nästan fientliga inlägg fast han inte ansvarar för själva badhusbygget, utan ansvarar bara för själva verksamheten och personalfrågor i badhuset. Hoppas att Kumlanytt tar till sig den här reflektionen.
2013-03-13 19:19
?
jag undrar bara hur en lokförare kan orka med resten av sitt yrkesliv efter denna tragiska händelse.
2013-03-13 19:51
Anna
Det står mycket om skolans ansvar.Men jag undrar var är föräldrarna till dessa mobbare? Även dom har ett ansvar .Ett stort ansvar.Jag har svårt att tro att skolan själv kan stoppa all mobbing utan mobbarnas föräldrarnas hjälp.Sen tror jag att det är omöjligt att stoppa all mobbing .Varför? jo för att när inte vuxna kan föregå med gott exempel så har jag svårt att tro att barnen kommer göra det.Många vuxna vräker ur sig precis vad som helst.Hur kan man då tro att inte barnen kommer göra samma sak.Dom ser och lär....
2013-03-14 7:33
Bekymrad och orolig
Svar till ”Förnuftig”. Nej, det är inte skolans ansvar att det finns individer som i skydd bakom falska signaturer tar kontakt med barn med syfte att utnyttja dem sexuellt. Den uppgiften har polisen ansvaret för. Men det är skolans uppgift att se och ”läsa av” varje individuell elev och ingripa när man ser att allt inte står rätt till/eleven mår dåligt. Det är skolans och därmed kommunens ansvar att följa upp och agera när en förälder tar kontakt med skolans kurator och uttrycker oro över sitt barns hälsotillstånd eller talar om att barnet inte mår bra i skolan.
2013-03-14 8:09
Anonym
Absolut, bör denna skola Få stöd och påtryckningar av skolverket för att fungera / kommunen har uppenbara bekymmer som är återkommande med att få bukt med detta. Första gången den omtalades i TV och media -2008, undrade man som boende i en grannkommun hur något sådant kunde ske, Sedan dess har VIALUNDSSKOLAN förekommit flitigt hos Skolverket och i media, skolk, mobbning, hot, läralösa lektioner, avstängda utrymmen för teknikundervisning. Om vi en kort stund för våra tankar till den tragedi som familj och anhöriga har i denna svåra stund efter detta ofattbara som inträffat kan ske kanske man senare kan fundera över andra felpunkter. utbildningschefen i kommunen ser många förbättringsområden på denna skola. " Detta är inget sämt", Det är barnens och personalens vardag och arbetsmiljö.
2013-03-14 8:37
BPA
Det är dags att skolinspektionen får Catarina H med bihang att inse alvaret och skylldigheter med deras uppdrag. Det finns viktigare saker i kommunen än att ha så många styrelse poster som möjligt, eller att försöka glassa på filmgalor.Det kommer inte att bli någon positiv förändring i skolorna förän de styrande har insett vad de har för skuld i dess förfall.
2013-03-14 8:46
christer
Då en 41 åring idag gripits av polisen är detta väl inte ett skolproblem utan har skett på fritiden, om nu inte polisen ljuger. Kanske dags att kräva restriktioner mot facebook och you tube. Faran tycks ligga hos dessa medier, dags för sensur kanske.
2013-03-14 12:12
Ibland undrar man
Att Vialundsskolan haft bekymmer av olika slag sedan - 2008 Skulle vara löst, för att polisen har gripit en misstänkt gärningsman för en fruktansvärd händelse, där en elev på Vialund valde att ta sitt liv i Kumla 8/3 2013. Tycker jag verkar knepigt. Jaa då kan ju skolverket avskriva alla tidigare ärenden som ligger i Skolan och kommunen kan luta sej tillbaka ty nu finns ingenting att göra..
2013-03-14 13:28
Maj-Britt Jonsson
Vart finns de VUXNA i dagens hem och hushåll?? En av de viktigaste sakerna DU ska göra som FÖRÄLDER och VUXEN är att intressera dig för vad DINA barn gör på nätet. Som FÖRÄLDRAR skjutsar vi våra barn hit och dit och vi frågar våra barn på fritiden vart de ska när de går ut och vem de ska träffa. Har DU som FÖRÄLDER någon gång följt med DITT barn ut på nätet och träffat deras "online"-vänner? Frågar DU någon gång hur det var ute på nätet igår/ikväll/idag? Det INTE skolans jobb att uppfostra DINA barn. Skolan jobbar med ämneskunskaper och inslag av social fostran. Läs gärna skollagen och läroplanen. Det är DITT föräldraansvar att uppfostra DITT barn, att se DITT barn och sätta gränser för DITT barn. Att skylla över DITT föräldraansvar på någon annan är inte ok!
2013-03-14 21:13
Anna.S.
Bästa kommentaren jag läst på länge.Bra skrivet Maj-Britt Jonsson.
2013-03-14 21:39
Sant
"Maj-Britt Jonsson" Skriver under på allt du skriver. Ett litet tillägg i sammanhanget kan även vara. Det DITT ansvar som förälder att hämta DITT barn på skolan när det är vikariestopp och sjukskrivna pedagoger. Det är DITT ansvar som förälder att se till att likabehandlingsplanen fungerar på skolan. Det är DITT ansvar som förälder att se till att lärare på skolan är ämnesbehöriga. Det är DITT ansvar att som förälder se till att DITT barn får studiero och inte blir trakasserat för funktionshinder eller blir utstött. Det är DITT ansvar som förälder att att DITT barn inte är ensamt och ledsen på rasten. Det är DITT ansvar som förälder att DITT barn har närvarande lärare under lektionstid. Nu tror jag att vi fick med det mesta Maj-Britt.
2013-03-14 22:08
Anna
Straffet för pedofili måste skärpas!! Läste att det kan bli böter el högst ett år för den vidriga man som lurat henne.
2013-03-14 22:27
Mia
"Sant"! Fel av dig! Det är DITT och alla andra VUXNA som är boende i Kumla att ta ANSVAR och rösta fram de politiker som skapar dessa förutsättningar för skolan och dess personal...
2013-03-14 23:50
Jenny
"Sant" eller kanske osant!? Du verkar tyvärr lida av samma symptom som flera "vem är syndabocken idag"-specialister och "det är inte mitt fel"-specialister samt "orkar inte ta ansvar"-specialister lider av i Kumla. Gå på de socialdemokratiska politikerna i Kumla och ifrågasätt deras agerande. Det är där vi har den verkliga problematiken! Lärarna och rektorerna i Kumla jobbar maximalt och mycket sakkunnigt med de mycket knappa resurserna de har till sitt förfogande. Om du nu tänker efter lite så måste det ju skapas förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb i skolan. Dessa förutsättningar finns inte i Kumla i nuläget. Det är alltså DITT ansvar att rösta fram politiker som skapar dessa förutsättningarna.
2013-03-15 0:07
Damir Advic
Jag blir så trött av att läsa trångsynta kommentarer där folk piper och gnäller på skolan, dess lärare och rektor... De gör ett mycket bra jobb och jobbar mycket aktivt dagligen med alla typer av elevärendet och förebyggande arbete. Tyvärr är det många kommuninvånare som "tror att de vet" hur mycket arbete det är i skolan för dess personal. Är ingen dans på rosor med 9-10 timmars arbetsdagar + en massa kvällssamtal från elever och föräldrar. Det är politikerna i kommunen som inte skapar möjligheterna att göra ett ett bra jobb för skolan. När jag gick i högstadiet så slet verkligen lärarna med oss. All heder till de som jobbar kvar i skolan i Kumla. Själv skulle jag ha bytt kommun för flera år sedan om jag var lärare...
2013-03-15 0:29
Anna.S.
Ja du signatur sant. Din inställning är skrämmande. Ett tydligt exempel på en som inte vill ta ansvar. Nästan så man blir rädd. Tur att många inte har den inställningen.
2013-03-15 7:24
Sant
Det är min fulla övertygelse att personalen med sitt engagemang gör det bästa för att våra barn ska få en bra skolgång. Ett stort fång av respekt och förståelse för den situation ni befinner er i. Hmmm, problemställningen tycks ligga någon annstans, Kommunens förräldrar tycker någon här, jaa delvis. samtidigt tror jag inte att vi är så usla på att alla gånger, jämt , utan undantag på att se om våra barn. Vad återstår då..??
2013-03-15 7:35
Urban J
"Sant"! Det är så sant som det är sagt att din knepiga inställning är skrämmande...
2013-03-16 11:37
Elev på Via
"kanslisten"! Lärarna har fullt upp med sina lektioner och jag förstår att de inte hinner mer. Det som saknas i Kumlas skolor är elevvärdar, elevassistenter, fritidsledare och extra stödpersonal. Lärarna ska lära ut kunskaper till oss, inget annat! Inte vara dadda och barnvakt åt elever som inte kan sköta sig...
2013-03-17 1:43
Kommentera

Skriv helst under eget namn. Håll dig till ämnet och håll en hyfsad ton. Visa respekt för andra som kommenterar och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Publiksiffran skrevs till 3 624. De fick stå ut med regn ungefär halva matchen. Inga regnavbrott behövdes dock. Foto: Anders Björk
Publicerad: 2013-03-12 16:41
Senaste nyheterna
Speedway: Årets första förlust
(2019-06-25)
Mer etanol i tanken
(2019-06-25)
Möjlig elväg mellan Örebro-Hallsberg
(2019-06-25)
Singelolycka i Hardemo
(2019-06-25)
Förstörde vid Kumlaby skola
(2019-06-25)
Fotboll: Stene kämpade mot ÖSK
(2019-06-24)
Gissa Kumlabilden - Vinn en bukett!
3
(2019-06-24)
Djupadalsbadet behöver ordningsvakt
8
(2019-06-24)
TENNIS: Inga banor att spela på
(2019-06-24)
Vad händer vid Sjöparkens scen?
(2019-06-24)
Inbrott på Företagsgatan
(2019-06-24)
Inbrott i Östra Åby
(2019-06-24)
Speedway: Laget mot Smederna
(2019-06-24)
Grov misshandel på midsommarfest
(2019-06-23)
DANS: Christoffer femma i VM
(2019-06-23)
Hallå där - Stene IF inför ÖSK
2
(2019-06-23)
Så firades midsommar
(2019-06-22)
Gravid körde av motorväg
(2019-06-21)
Lars Litzén: Sydnärkenytt kammar noll
13
(2019-06-21)
Fotboll: IFK Kumla tappade till kryss
(2019-06-21)
Fotboll: YIK-kryss i Arvika
(2019-06-21)
Speedway: Storseger mot Piraterna
(2019-06-20)
Dags fira midsommar
(2019-06-20)
Bilstöld på Violgatan
(2019-06-20)
Återförening viktigt för flyktingar
2
(2019-06-20)
Förslag gällande peng till föreningar
2
(2019-06-19)
Var är konstverket Mr Walker?
4
(2019-06-19)
Speedway: Laget mot Piraterna
(2019-06-19)
Kumla kommun beviljat tre miljoner kr
(2019-06-18)
Sandra Wallin: Rörigt om seriemördaren Bundy
(2019-06-18)
Bygginbrott i Askersund och Laxå
1
(2019-06-18)
Alf Anneborg: Elektrisk cykling
1
(2019-06-17)
Brottskonserten lyckad
(2019-06-17)
Gissa Kumlabild - Vinn en bukett
10
(2019-06-17)
Bennys Foto stänger igen
8
(2019-06-15)
Fotboll: Askersund slog Kumla
(2019-06-15)
Fotboll: “Lara” matchvinnare för IFK
(2019-06-14)
Fotboll: Yxhult tog tredje raka
(2019-06-14)
Uppretat i Stadshuset om förskola
26
(2019-06-14)
Polisinsats vid Klockarbacken
(2019-06-14)
Driftstörning hos Sydnärkenytt
(2019-06-13)
Veckans bild - Skolkök Hagaskolan
(2019-06-13)
Visar biljardfilm i TV
4
(2019-06-13)
Ny boulebana mitt på torget
6
(2019-06-12)
Hockey: Positivt efter årsmöte
(2019-06-12)
Speedway: Milik ersätter Woffinden
1
(2019-06-11)
Vilks vill bygga upp konstverk igen
37
(2019-06-11)
Prisad stråkkvartett i Hardemo
(2019-06-11)
Närmare 90 nya småhustomter
3
(2019-06-11)
Körkonsert i stenbrott på lördag
(2019-06-11)
Inger slutar skolan efter 45 år (TV)
(2019-06-11)
Brandlarm från Kvarntorpshögen
2
(2019-06-11)
Pedagogiska kumlingar prisades
(2019-06-11)
Snart rökförbud på uteserveringar
1
(2019-06-11)
Villapriser ökar mest i Örebro Län
(2019-06-11)
Fotboll: Yxhult slog Adolfsberg
(2019-06-10)
Fotboll: IFK kvitterade i 97:e
(2019-06-10)
Speedway: Woffinden illa skadad
(2019-06-10)
Gissa Kumlabild - Vinn en bukett!
7
(2019-06-10)
Skogstorp avslutade först (TV)
(2019-06-10)
Annons:
Tidning
Senast kommenterat
Annons:
Tidning
Populärt ur arkivet
Bloggat
Sydnärke
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.