Gå till innehåll
Kumla

Hotellet vid Stationsgatan har begärts i konkurs. Ägarna klarar inte hyran och en uppgörelse med Kumla Bostäder gick upp i rök.

Hotellet går
i konkurs

Publicerad: 5 November 2013 13:20

Stationshotellets ägare slog på tisdagen vantarna i bordet och begärde verksamheten i konkurs. Det skedde efter att Kumla Bostäder stämt företaget på grund av uteblivna hyror. - Ett hugg i ryggen, menar Lilian Nehme, som drivit hotellet. Det kom utan förvarning. - Vi måste ha betalt, säger Kumla Bostäders VD.

Det är dyster stämning på tisdagen i Stationshotellet stora matsal - och nästan tomt  Luncher serveras inte längre.

- Det har vi slutat med, det bar sig inte, säger Elias Yammin, tillsammans med en kompanjon, ägare till Stationshotellet sedan 2008.  Det vi tjänat pengar på är nattklubben oich hotellet.

Men nu är det slut. Nattklubben hade bartömning i lördags och under slutskedet av Kumlanytts besök kommer två konkursförvaltare från en advokatbyrå för att diskutera vad som nu ska hända med Stationshotellet i T-län AB.

- Det känns helt osannolikt, säger Elias Yammin, som att mista en vän, en viktig person i sitt liv.

1,1 milj kr saknades

Kumla Bostäder lämnade förra veckan in en stämning till tingsrätten på grund utebliven hyra, beloppet uppgår enligt Yammin till 1, 1 milj. Månadshyran har varit strax över 140 000 kr i månaden.

- Vi hade diskussioner med Kumla Bostäder om att hitta en lösning eftersom vi inte klarade hyran. En lösning var att Kumla Bostäder skulle köpa inkråmet och tillfälligt driva det själv.  De frågade oss om vi då skulle kunna vara anställda och det sa vi ja till.

- Vi trodde de skulle köra den linjen, de skulle bara först anlita en egen värderingsman men inget hände. Sedan hoppade de av och stämde oss utan att höra med oss först. Vi fick bara ett brev på posten.

- Jag kan inte gå in i detalj på de diskussioner vi haft, kommenterar Thomas Hjelmqvist, VD för Kumla Bostäder.

- Det är jobbigt, säger Lilian Nemeth, som haft ansvaret för att driva hotelldelen. Det är hemskt att man kan behandla människor på det här sättet. Vi har kämpat hårt för att få det gå runt och litat på ett kommunal bolag men så hugger dom oss i ryggen utan förvarning.

- Dom dumpar oss med en stämning direkt. Vi har inte en chans att betala 100 procent av beloppet.

Hade visioner

Enligt Elias Yammin tog man upp diskussioner med Kumla Bostäder när man låg efter med två hyror.  Att man hamnat i betalningssvårigheter beror - enligt ägarna - framförallt på att hyran från allra första börjn varit för hög.

Men varför gick ni med på det?

- Vi hade visioner, vi hade drömmar, vi ville starta något eget och hade drivkraften. Då hade vi också förutsättningarna genom att JN-gymnasiet hyrde en del av lokalerna.

Minskningen av elever till JN ledde till att skolan från hösten 2012 sa upp sitt hyresavtal, antalet skolmåltier minskade också (som hotellet serverat JN). Tillsammans ett bortfall som Yammin beräknar till 750 000 om året.

Men det är grundhyran som spökat mest.

- Fråga vem du vill i branschen, hyran har vait för hög, det här är inte en storstad, det är Kumla.

"Marknadsmässig hyra"

- Vi anser att det varit en marknadsmässig hyra, säger Kumla Bostäders Thomas Hjelmqvist. Vi har även gjort stora investeringar i hotellet och det är parametrar man måste ta med i beräkningen. Dom har ju godkänt nivån och skrivit under kontraktet.

Men anser du inte att ni gått för hårt fram med tanke på att JN-gymnasiet minskade sin verksamhet?

- Andrahandshyresgästerna är inte vår sak, det är en fråga för kommunen. Vi måste ha in våra hyror liksom av andra hyresgäster.

Thomas Hjelmqvist hade på tisdagen ännu inte träffat konkursförvaltaren och hade "ingen aning" om vad som ska hända framöver med hotellet.

Åtta personer mister jobb

Konkursen innebär att fyra heltidsanställda och lika många deltidsanställde mister sina arbeten.

- Ser dom hela bilden? undrar Elias Yammkn och ställer frågan till kommunen och dess företag. Det här skadar kommunen, de anställda och även oss entrepenörer - vi  har också betalat skatt.

Lilian Nehme har inte långt till tårarna.

- Man känner sig som en svikare mot de anställda. Vi har förlorat så mycket tid på det här, för våra barn, för själ och hjärta. Och inte går man skuldfri ur det här.

Annons

kumla