25 November 2017
Tipsa: 073-094 57 58

Hemtjänsten blir huvudbry
under många kommande år

Hemtjänsten framstår som kommunens starkaste nätverk eftersom den gör så mycket dygnet runt. Men resurserna måste öka kraftigt de kommande åren, en ekonomisk och politisk fråga med växande tyngd. Se nedan för hela reportageserien!

När jag börjar bli klar med detta reportage  (åtta delar) dimper Arbetsmiljöverkets beslut ner: Kumla kommun måste skaffa sig bättre koll på belastningen för de anställda i hemtjänsten. Ha reda på om resurserna är tillräckliga för behoven. Göra en riskanalys för deras hälsa.

Det är naturligtvis en kraftig markering från myndigheten och ett erkännande av att Kommunalfackets huvudskyddsombud haft skäl för sin anmälan i vintras efter att läget varit krisartat.

- Det var en period då vi inte fick tag på personal, berättar Nina Wallin, planerare. Man kände tårarna komma, faktiskt. Folk tvingades jobba över flera timmar varje dag. Det brast för några. Men gud vilka hjältar vi har!

Arbetsmiljöverket kräver till exempel att kommunen undersöker om arbetstidens förläggning kan leda till ohälsa och om det finns uppgifter och situationer i arbetet som är starkt psykiskt påfrestande.

Skyddsombudet anmärkte även på att personalen fick hoppa in  i  flera olika grupper vilket skapade stress.

- Det var för underbemannat för att få till grupperna, säger Anne Karlsson,  planerare och fackligt ombud.  Vi sa till att det här är inte bra.

Socialförvaltningens ledning var inte omedveten om problemen.

- Vi har under våren intensifierat vårt arbetsmiljöarbete och gör detta i samverkan med de fackliga organisationerna, kommenterade socialchefen Gabriella Mueller Prabin Arbetsmiljöverkets beslut.

- Nu har vi en plan B där vi överanställt, säger Anne Karlsson.

Genom att ta in fler månadsvikarier har förutsättningarna för rimliga arbetsscheman förbättrats under våren.

De höga sjuktalen kvarstår dock, problemet är flerskiktat och personalavdelningen får tänka långsiktigt. Till hösten är några åtgärder på gång då även Regionhälsan ska vara med på avsatta timmar och diskutera i arbetsgrupperna.

- Det gäller att skapa delaktighet och känsla av sammanhang, säger personalchefen Malin Holm. Att identifiera friskfaktorerna - varför trivs jag på jobbet?

- Tanken är att vår personal ska känna att de kan påverka och att det är ett gemensamt arbete för oss alla, säger socialchefen.

Vi får se vad det ger i praktiken.

Fick jag svar på de frågor jag hade som utgångspunkt för reportaget? Det tycker jag. Här är  några noteringar:

För det första har jag lärt mig att verksamheten är mycket större och mer komplicerad än jag tänkt på. Det görs varenda dag och kväll och natt så många viktiga insatser för  hjälpbehövande i smått och stort  att hemtjänsten framstår som kommunens starkaste nätverk.

De brukare eller vårdtagare som jag träffar säger att de är mycket nöjda med hjälpen. De låter uppriktiga. Men en återkommande kritik från anhöriga  är att personalen skiftar för mycket, okända ansikten dyker upp. Hur kan planering och organisation  ändras för att motverka detta?

Undersköterskorna Paulo Boskär och Inga-Lill Log ställde upp - med gott humör och chefernas tillstånd - för att berätta om hur deras arbeten går till.

Jag har bara följt två undersköterskor i hemtjänsten av 125 (det finns även cirka 30 vårdbiträden) och de framstod bägge som mönsteranställda med positiv inställning och stresstålighet. Att följa en mer slumpmässigt utvald hade kunnat ge andra intryck.

Personalen rör sig mycket; går, cyklar, kör bil,  möter och hjälper många människor under en arbetsdag. Det kan upplevas som en stimulerande variation men också hattigt i längden.

Det finns enkla uppdrag som att värma en matlåda, andra moment kan vara riktigt tunga.  Det finns både stress och kontroll i detta arbete, även en del  andningshål,  för små för att kompensera lönenivån.

Eftersom hemtjänstens schema är lagt på sexveckorsperioder skulle även den betalda semestern kunna vara sex veckor. Det är en möjlig reform för att att göra arbetet mer attraktivt. Kumla kan börja!

En hel del av personalen har en bakgrund som invandrare. Utan dem skulle det inte fungera. När behoven av hemtjänst ökar finns här en viktig resurs att ta till vara. Det hänger på språk och utbildning.

För de äldre hänger det ofta på benen, en svag punkt för oss  tvåbenta varelser.  Trötta knän, fallolyckor med brutna ben och höfter orsakar många av de problem som hemtjänsten får ordna.  Problem med ensamhet får de äldre oftast ordna själva.

När jag lämnar Skofabriken möter jag sjuksköterskan Anki Andersson som med trötta steg kommer från parkeringen.

 Hemsjukvården med sjuksköterskor och läkare, liksom arbetsterapeuter,  fick inte plats i reportaget även om de arbetar nära hemtjänsten. Men Anki Andersson uttrycker kanske det som upplevs som  svårast att hantera i det ständiga arbetet med  vård och omsorg:

- Man räcker aldrig till!

Så kan det kännas efter en dag vid fronten men det klingar av det gamla välbekanta Florence Nightingale-tänkandet,  den uppoffrande sköterskan som tar hela världen på sina axlar.

Det kan inte bara vara de enskilda anställdas ansvar hur mycket vård som ges, det är hela samhällets och arbetsgivarens.  Undersköterskan Carolin Öberg Roos formulerade en rimlig inställning till kraven:

-  Det är en fin balansgång men man kan inte göra mer än sitt bästa.

Hur vi i samhället ser till att hemtjänsten kan göra sitt bästa kommande år,  när de stora efterkrigsgenerationerna ska ha hjälp, det är en fråga med växande ekonomisk och politisk tyngd.

Se också
Prio Ri Tera Rätt
Tack för en mycket intressant reportageserie från ett av kommunens viktigaste verksamhetsområde där kommunen visar hur man tar hand om och bemöter sina medborgare som dagligen behöver hjälp. Efter att ha läst samtliga artiklar får jag intrycket att verksamheten fungerar trots politiker och chefer genom att den utförande personalen känner ansvar för sina åtaganden. Rimligen borde även politiker och chefer inse detta och därmed ge de resurser som behövs för att minska stress, sjukskrivningar och personalomsättningar hos den utförande personalen. Avsaknad av resurser får inte gå ut över de medborgare som dagligen behöver hjälp.
2017-07-28 10:15
Prio Ri Tera Rätt
Tack för en mycket intressant reportageserie från ett av kommunens viktigaste verksamhetsområde där kommunen visar hur man tar hand om och bemöter sina medborgare som dagligen behöver hjälp. Efter att ha läst samtliga artiklar får jag intrycket att verksamheten fungerar trots politiker och chefer genom att den utförande personalen känner ansvar för sina åtaganden. Rimligen borde även politiker och chefer inse detta och därmed ge de resurser som behövs för att minska stress, sjukskrivningar och personalomsättningar hos den utförande personalen. Avsaknad av resurser får inte gå ut över de medborgare som dagligen behöver hjälp.
2017-07-28 10:15
Kommentera
Publicerad: 2017-07-26 12:31
Senaste nyheterna
LO stöttar Robert för riksdagen
(2017-11-24)
Gissa Askersundbild - Vinn bukett!
(2017-11-24)
Repad bil i Aspa Bruk
(2017-11-24)
Antikhandeln blir leksaksaffär
(2017-11-24)
Fint pris till Askersunds Fotoklubb
1
(2017-11-22)
Nya busstidtabell 10 december
1
(2017-11-22)
Berättade om resan till Filippinerna
(2017-11-22)
Nya lägenheter i gammalt bryggeri
(2017-11-22)
Torbjörn Ahlin toppar (C)-lista
(2017-11-21)
Polisjakt efter rattfull
(2017-11-20)
Författarmöte med Lennart Hagerfors
(2017-11-20)
Många gymnasietjejer röker fortfarande
(2017-11-20)
Två försök till bilstölder
(2017-11-20)
Halkolycka trots dubbdäck
(2017-11-20)
Singelolycka på Rv50 vid Hammar
(2017-11-19)
Fritidsmässa lockade många
(2017-11-18)
Gissa Askersundbild - vinn en bukett!!
4
(2017-11-17)
Varnar för mutor
(2017-11-17)
Backar inte för tuffa utmaningar
(2017-11-17)
Föreläsning om framtidsfullmakter
(2017-11-17)
Manifestation för Unden
(2017-11-15)
Bra tillväxt i Askersundsföretagen
(2017-11-15)
Föreläsning om gatunamn
1
(2017-11-15)
Singelolycka på Rv 50
(2017-11-15)
Kura skymning på Sjöängen
(2017-11-14)
Alf Anneborg: Att sjunga i kör
(2017-11-14)
Inbrott i butik vid torget
(2017-11-14)
Anders Björk: Zlatan till VM?
9
(2017-11-14)
Visar dokumentärfilm om Tiveden
(2017-11-13)
Generaldirektörsbesök i Åsbro
(2017-11-13)
Sjöängen fyllde ett år
2
(2017-11-13)
Fritidsmässa i Sjöängen
(2017-11-13)
Lurade försäkringskassan
(2017-11-12)
Kontaktlös betalning på bussen
(2017-11-12)
Kura skymning imorgon
(2017-11-12)
Gissa Askersundbild - vinn en bukett!
6
(2017-11-10)
Årets Nyföretagarkommun 2017
(2017-11-10)
Sydnärkeförfattare på boklördag
(2017-11-10)
Körkortslös på MC
(2017-11-09)
Rattfull i diket
(2017-11-09)
Bröder i brott
(2017-11-09)
Anne-Marie Hellström: Hösten har sin tid
(2017-11-09)
Happy Birthday Miss Monroe
(2017-11-09)
Ny byggstart i V Strandparken
(2017-11-09)
Ettårskalas med Sjöängen
(2017-11-08)
Vård- och omsorgsboendet “avbockat”
(2017-11-07)
Nytt VA byggs vid Tisaren
(2017-11-07)
Bättre glasåtervinning
(2017-11-07)
Laxå miljöbäst i Sydnärke
(2017-11-07)
Det kungliga året 2017
1
(2017-11-06)
Härlig gospel i EFS-kyrkan
(2017-11-06)
Härlig gospel i EFS-kyrkan
(2017-11-06)
Blev trevligt med Anders och Måns
(2017-11-05)
Sandra Wallin: Streaming: Wolves at the Door
1
(2017-11-05)
Karl-Gustaf Mattsson: En viktig kamp
(2017-11-04)
Abigo Medical köper fastighet
(2017-11-03)
Gissa Askersundbild - vinn en bukett!
18
(2017-11-03)
Invigning av Blåklockan
(2017-11-03)
Stora trafikstörningar på väg 50
(2017-11-03)
Sandra Wallin: Blu-ray: Elle
(2017-11-03)
{/exp:ce_cache:escape}
Senast kommenterat
Populärt ur arkivet
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.