27 Juli 2017
Tipsa: 073-094 57 58
Paulo Boskär ger sig ut på ett kvällspass i Kumla centrum för ett tiotal olika besök hemma hos hjälpbehövande.

Billigast om de gamla bor
kvar hemma så länge det går

Paulo Boskär, undersköterska i hemtjänsten:
"Vi ska se till deras välbefinnande"

De heter Kerstin, Ingrid, Roland och Barbro. Inga och Britta, Eivor och Ernst. De bor hemma hos sig men behöver hjälp för att leva ett anständigt liv. De har blivit gamla och fått krämpor. Några behöver lite hjälp, andra ganska mycket.

Vem ska hjälpa en änka med svaga ben att handla när barnen bor långt borta? Vem ska hjälpa en ensam utsliten arbetare som inte själv kan ta sig ur sängen? Vem ska se till att den dementa personen tar sin medicin?

Det ska kommunen göra. Det är lag på att kommunen ska ta hand om sina medborgare om de inte klarar det själva.

- Vi ska se till deras välbefinnande, säger Paulo Boskär.

Vi står utanför en port i centrum, klockan är halv sex, kvällen är ljum och Pailo, bördig från Brasilien, en av cirka 125 undersköterskor i Kumla kommuns hemtjänst, har nyss öppnat porten med sin mobil och ska besöka en  kvinna i 90-årsåldern.

- Hon har handlat själv och är klar i huvudet men kan behöva lite hjälp med kläderna.

Ett uppdrag som kan vara känsligt, alla kvinnor vill inte ha hjälp av män för mer intima ärenden.

Även lägenhetsdörren låser Paulo upp med  mobilen - att bli av med nyckelhanteringen har varit en stor lättnad för hemtjänsten. Samtidigt bokförs hans besök i en dator, i molnet.

- Hallå, godkväll, ropar han inåt lägenheten. Hur ska jag hjälpa en dam med någonting?

Det visar sig, får jag höra efteråt, att allt är som det ska hemma hos damen. Ingen klädhjälp nu. Hon ska få ett besök även senare på kvällen, berättar Paulo. Han har gjort en smörgås åt henne och ställt fram.

- Hon ville bara ha ost.

För hundra år sedan - om man inte hade en familj (läs döttrar och svärdöttrar) som kunde ta hand om en på ålderns höst - hamnade de orkeslösa på socknens fattigstuga. Eller kunde bli utauktionerade. Inte kul. Senare blev det bättre med ålderdomshem men flera gamla och skröpliga fick bo i samma dödens väntrum. Inte heller så kul.

När Sverige blev rikare och kunde satsa på välfärd utvecklades - inte utan politiska motsättningar - även äldreomsorgen med olika slags boenden.  Särskilda vård- och omsorgsboenden är numera reserverade för de allra skröpligaste. Den äldreomsorg som blivit samhällets viktigaste komponent för att ge individen stöd och vård oberoende av familjesituation är hemtjänsten.

Det tycks vara billigare att de gamla bor kvar hemma så länge som det någonsin går, vilket de flesta också vill - men inte alla.

Det kan tilläggas att även yngre personer med speciella problem att klara vardagen kan få hjälp hemma. 

Mobilen har blivit ett avgörande redskap för hemtjänsten, både för att ta emot larm och öppna dörrar.

I Kumla kommer idag kommunens personal hem till omkring 350 personer som fått hemtjänst på olika nivåer beviljat av en biståndsbedömare. De flesta får besök varje dag, några flera gånger om dagen - eller kvällen och natten. Betala för tjänsten får de förstås.

Hur går det till? Hur är hemtjänsten organiserad? Varför är så många sjukskrivna bland personalen? Hur hårt är egentligen jobbet?

Frågorna var utgångspunktför detta reportage, som krävt flera chefers godkännande för att genomföras. För jag ville förstås följa med ut och se med egna ögon.  Sista ordet hade verksamhetschefen Anne Shemeikka. Jag har skrivit under en sekretessförsäkran om att inga uppgifter publiceras som kan kränka brukarnas integritet.

Verksamhetschef Anne Shemeikka: - Befolkningsutvecklingen kommer ställa högre krav på kommunens hemntjänst.

Anne Shemeikka har ägnat betydande del av sitt arbetsliv åt äldreomsorg, som vårdlärare och chef och anser att samhällsplaneringen har brister, att kommunerna inte rillräckligt tar till sig uppenbara fakta.

- 2007 arbetade jag i en kommun där jag berättade för socialnämnden om den kommande befolkningsutvecklingen med många fler äldre och informerade om att planering behövde påbörjas. Men inget hände.

- Det är vår största utmaning, befolkningsutvecklingen.

Fler äldre ska servas. Statistiken är solklar. 2025 kommer Sverige ha 140 000 fler 80-plussare. I Kumla ökar gruppen från dagens cirka 1 000 till 1 362.  Har vi i samhället, riksdagen, kommunernas förtroendvalda och anställda, förmågan att klara utmaningen?

Nästa avsnitt: De plockar åt sig sina datalappar

Carina
Tack ni inom hemtjänsten och den palliativa vården som kämpar på trots dåliga arbetstider och odds från komunen för våra gamla!
2017-07-13 22:50
Inte förvånad
Hemtjänst personalen gör ett fantastiskt jobb. Känner man till hur deras förutsättningar är och hur de behandlas av sin arbetsgivare så skulle man kunna säga att de utför mirakel varje dag.
2017-07-14 7:58
Undrar.
Du "inte förvånad" som vet. Hur behandlar man personalen? Skulle vara intressant att veta.
2017-07-14 18:07
Inte förvånad
Undrar... Dålig eller i princip ingen information alls om vilka uppgifter som ska utföras. Olika svar från chefen varje gång man frågar. Väldigt dåligt betalt och helt "delad tur". Väldigt stor vikt läggs på att tidsschemat ska följas. Det går före dom äldres behov. Råkar personal vara kvar hos en äldre några minuter mer än vad dom ska blir personalen tvungen att förklara varför. Känner också till många äldre som framför klagomål/kritik/önskemål till dom ansvariga. Men det når aldrig fram till personalen och dom får då skäll av dom äldre.
2017-07-15 15:02
Carina
Tack ni inom hemtjänsten och den palliativa vården som kämpar på trots dåliga arbetstider och odds från komunen för våra gamla!
2017-07-13 22:50
Inte förvånad
Hemtjänst personalen gör ett fantastiskt jobb. Känner man till hur deras förutsättningar är och hur de behandlas av sin arbetsgivare så skulle man kunna säga att de utför mirakel varje dag.
2017-07-14 7:58
Undrar.
Du "inte förvånad" som vet. Hur behandlar man personalen? Skulle vara intressant att veta.
2017-07-14 18:07
Inte förvånad
Undrar... Dålig eller i princip ingen information alls om vilka uppgifter som ska utföras. Olika svar från chefen varje gång man frågar. Väldigt dåligt betalt och helt "delad tur". Väldigt stor vikt läggs på att tidsschemat ska följas. Det går före dom äldres behov. Råkar personal vara kvar hos en äldre några minuter mer än vad dom ska blir personalen tvungen att förklara varför. Känner också till många äldre som framför klagomål/kritik/önskemål till dom ansvariga. Men det når aldrig fram till personalen och dom får då skäll av dom äldre.
2017-07-15 15:02
Kommentera
Publicerad: 2017-07-13 21:56
Senaste nyheterna
Mats Hellgren (M) hoppar av
(2017-07-26)
Inga bilder på Facebook
(2017-07-26)
Hemtjänstreportage, summering:
(2017-07-26)
Kört in i staket
1
(2017-07-26)
Speedway: Förlust med åtta pinnar
(2017-07-25)
Dömd för knivhotet i Stadshuset
(2017-07-25)
Äggkastning mot bostad
(2017-07-25)
ORIENTERING: Bra placeringar
(2017-07-24)
Gissa Kumlabilden - var är vi?
8
(2017-07-24)
Skadegörelse på tennisbana
(2017-07-24)
Bilinbrott i centrala Kumla
(2017-07-24)
Speedway: Laget mot Lejonen
(2017-07-24)
ORIENTERING: Smakstart för Wall
(2017-07-23)
Ulrik Jansson: Kata, sensationell kvinna
(2017-07-23)
Semestergolfen succé
(2017-07-22)
Hemtjänsten, del 7
(2017-07-22)
ORIENTERING: Dags för O-ringen
(2017-07-22)
Husvagn fattade eld
(2017-07-21)
(V)-ordförande hoppar av
7
(2017-07-20)
Flaggdag för döda i försvaret?
(2017-07-20)
“Reserverad för folkförrädare”
1
(2017-07-20)
Veckans bild - Affärer på Gartzvägen
3
(2017-07-20)
Anmälde inristat hakkors
(2017-07-20)
Bestulen vid Brändåsen
(2017-07-20)
Hemtjänsten, del 6
(2017-07-20)
Coop storsatsar i Hallsberg (TV)
(2017-07-19)
Älgolycka på vägen till E20
(2017-07-19)
Bevattningsförbud införs
11
(2017-07-19)
Speedway: Knapp Indianförlust
3
(2017-07-18)
Inbrott på Marsvägen
(2017-07-18)
Anders Björk: Spring av planen
(2017-07-18)
Släpades efter bil vid stöld
5
(2017-07-18)
Bilbrand vid hotellet
(2017-07-18)
Hemtjänsten, del 5
(2017-07-17)
Sångerskan Lisa Nilsson till Kumla
(2017-07-17)
Sydnärke i Solcellsligan
5
(2017-07-17)
Inbrottsförsök vid “Konst på hög”
(2017-07-17)
Gissa Kumlabilden - var är vi?
6
(2017-07-17)
Inbrott i garage
(2017-07-17)
Speedway: Laget mot Dackarna
(2017-07-17)
Lyktstolpe över vägen
(2017-07-16)
Hemtjänsten, del 4
2
(2017-07-16)
Banderoll borta från bro
(2017-07-16)
Hemtjänsten, del 3
(2017-07-15)
Högerextrem banderoll på bro
(2017-07-15)
“Obehagligt med städare”
4
(2017-07-15)
Hemtjänsten, del 2
(2017-07-14)
Bilolycka vid motorstadion
(2017-07-14)
Hemtjänsten, reportage (del 1)
4
(2017-07-13)
Uppdelat vid Stationstunnel
3
(2017-07-13)
Veckans bild - Stenevägen
4
(2017-07-13)
Krossade rutor vid stationen
(2017-07-13)
TENNIS: Bara en bana spelbar
1
(2017-07-12)
Inbrott på konditori
(2017-07-12)
Speedway: Smeder slog ner Indianer
1
(2017-07-11)
Krock vid Ekeby
(2017-07-10)
Sonen fixar filmen om Henka
15
(2017-07-10)
Gissa Kumlabilden - var är vi?
4
(2017-07-10)
Alf Anneborg: Asfaltera Sundsgatan!
1
(2017-07-10)
8 cm till bevattningsförbud
(2017-07-10)
{/exp:ce_cache:escape}
Senast kommenterat
Populärt ur arkivet
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.