27 Juli 2017
Tipsa: 073-094 57 58

Datastyrd skötsel av medborgare
som aldrig knappat på en dator

Hjärtat i hemtjänsten bultar här. Planerarna pusslar ihop alla tider och åtgärder  till scheman för personalen.

Om man tänker sig hemtjänsten som en orkester kan personalens lappar med arbetspassets rytmer delat i minuter sägas vara noterna. Dirigenterna finns bakom scenen och ingen ensam Beethoven har komponerat stycket.

Det är en kollektiv arbetsorkester som spelar dygnet runt, året runt. Ett nytt stycke varje dag men i ungefär samma tonart.

Det börjar med att kommunens biståndshandläggare tar ställning till den sökandes behov av hjälp.

- Vi träffas alltid i deras hem, berättar handläggaren Jennifer Otterström. Utgångspunkten är att de ska ha en skälig levnadsnivå, en personlig omsorg.

Vad som är skälig levnadsstandard enligt socialtjänstlagen kan och bör diskuteras. Pensionärsorganisationerna anser att begreppet "skälig" kan tolkas för snålt och vill att det ska ersättas med "god levnadsstandard".

Hjälpbehoven kan handla om personlig hygien (dusch, toalettbesök), måltidsstöd (komma med matlåda, värma maten), tvätt och städ, ge mediciner och annan fysisk vård. hjälpa sängliggande eller rullstolsbundna. Ofta handlar det helt enkelt om regelbunden tillsyn för den som är orolig vilket kan ske med besök, telefon och numera även med en kamera i hemmet.

- De tror sig inte klara av saker och ibland försöker vi övertyga dem om att det kanske ändå går, men vi tvingar aldrig och ger väldigt sällan avslag, säger Jennifer Otterström.

Det tillhör rutinen för Paulo Boskär att kolla och rapportera arbetsmeddelanden i datorn på personalrummet.

En detaljerad vård- och omsorgsplan formuleras om vad som ska göras och när, ett slags avtal mellan brukaren och hemtjänsten, där två kontaktpersoner utses för brukaren.

- De ska känna sig delaktiga, vara med på noterna, säger Paulo Boskär, undersköterska i citygruppen, som Kumlanytt följer.  Han bläddrar i en pärm  med dessa genomförandeplaner. Han läser in sig på dem han ska besöka under kvällen men inte känner.

- De har alla sin historia och ska inte behöva berätta den om igen.

Pärmar och papper i all ära,  han loggar även in för att kolla meddelanden i ett stort datasystem.

Digitalisering genomsyrar verksamheten - det är numera dataplanerad skötsel av medborgare som aldrig knappat på en dator. Men utvecklingen går snabbt - om tio år sitter kanske vårdtagaren hemma och följer i mobilen undersköterskans väg till porten via gps.

För att brukarens genomförandeplan ska bli verklighet måste  åtgärderna in i  dagsplaneringen. Det är nu som kompositionen växer fram, det levande pusslet läggs.

Inne hos teamledaren Maj Petterssons är dataskärmen full med långa band där varje olikfärgad bit står för en människa i Kumla som ska ha hjälp vid ett visst klockslag. Maj skrollar, banden flimrar, tusentals noter om dygnet ska spelas av orkestern.

Vem ska göra vad?  Brukarbehoven ska matchas mot personalens arbetstider och nu är det så att personalen sex veckor i stöten (och ännu längre för sommaren) själv planerar sin tid på jobbet.

Det är dock en frihet med tydliga begränsningar. De måste förstås göra de timmar de är anställda för. Flera villkor finns: De måste göra åtta helgpass (dag eller kväll) under  sexveckorsperioden. Minst sex kvällspass under vardagar.

13-14 fridagar ska ingå i perioden. Friheten att önska ledighet viss tid finns men om inte önskeplaneringen klaffar för att täcka behoven måste de jämka.

Carolin Öberg Roos jämkar sin grupps önskemål om arbetstider.

- Det brukar funka, säger Carolin Öberg Roos, undersköterska i Kvantumgruppen och dess frivilliga "superuser". Hon disponerar några dagar var sjätte vecka för att samordna gruppens arbetstider.

Önskefasen går över till en "diff-fas". Carolin visar på datorn hur en röd linje, kallas grafen, skär genom ett grått fält. Linjen står för brukarnas inmatade tidsbehov, det gråa är personalens tider. Vissa dagar är personalen för många och fältet gör en puckel över linjen, ibland för få och ett vitt fält uppstår under linjen. Carolins uppdrag är att jämna ut det hela.

- Vi ska täcka grafen, säger hon.

Personalens arbetstider och brukarnas hjälptider sätts ihop till vad som i orkestersammanhang skulle kallas partitur. Här heter det Procapita, en digital plattform med flera grenar, en heter Laps Care. Det är datapaket som sålts till många svenska kommuner av det finska jätteföretaget Tieto. Första kvartalet i år ökade Tieto omsättningen med 6,8 procent.

Planerarna är nu nyckelpersoner. Jag ser hur de sitter fem i samma rum intensivt koncentrerade på sina skärmar. De ska lägga klart det dagliga pusslet med tider. Det är en lång rad faktorer att ta hänsyn till - exakta klockslag för mediciner, samordning med sjuksköterskor och arbetsterapeuter, körtider och raster,  såromläggning, benlindning och lyft. Mat och tvätt och kanske besök av en frisör.

Lyckliga dagar, förhoppningsvis de flesta, får de ihop det  fint, andra dagar - i vintras kom de på rad - saknas så mycket personal att paniken kan stå på lur.

Nästa avsnitt: "Jag förstår inte stressen"

Se också
Kommentera
Publicerad: 2017-07-15 16:50
Senaste nyheterna
Mats Hellgren (M) hoppar av
(2017-07-26)
Inga bilder på Facebook
(2017-07-26)
Hemtjänstreportage, summering:
(2017-07-26)
Kört in i staket
1
(2017-07-26)
Speedway: Förlust med åtta pinnar
(2017-07-25)
Dömd för knivhotet i Stadshuset
(2017-07-25)
Äggkastning mot bostad
(2017-07-25)
ORIENTERING: Bra placeringar
(2017-07-24)
Gissa Kumlabilden - var är vi?
8
(2017-07-24)
Skadegörelse på tennisbana
(2017-07-24)
Bilinbrott i centrala Kumla
(2017-07-24)
Speedway: Laget mot Lejonen
(2017-07-24)
ORIENTERING: Smakstart för Wall
(2017-07-23)
Ulrik Jansson: Kata, sensationell kvinna
(2017-07-23)
Semestergolfen succé
(2017-07-22)
Hemtjänsten, del 7
(2017-07-22)
ORIENTERING: Dags för O-ringen
(2017-07-22)
Husvagn fattade eld
(2017-07-21)
(V)-ordförande hoppar av
7
(2017-07-20)
Flaggdag för döda i försvaret?
(2017-07-20)
“Reserverad för folkförrädare”
1
(2017-07-20)
Veckans bild - Affärer på Gartzvägen
3
(2017-07-20)
Anmälde inristat hakkors
(2017-07-20)
Bestulen vid Brändåsen
(2017-07-20)
Hemtjänsten, del 6
(2017-07-20)
Coop storsatsar i Hallsberg (TV)
(2017-07-19)
Älgolycka på vägen till E20
(2017-07-19)
Bevattningsförbud införs
11
(2017-07-19)
Speedway: Knapp Indianförlust
3
(2017-07-18)
Inbrott på Marsvägen
(2017-07-18)
Anders Björk: Spring av planen
(2017-07-18)
Släpades efter bil vid stöld
5
(2017-07-18)
Bilbrand vid hotellet
(2017-07-18)
Hemtjänsten, del 5
(2017-07-17)
Sångerskan Lisa Nilsson till Kumla
(2017-07-17)
Sydnärke i Solcellsligan
5
(2017-07-17)
Inbrottsförsök vid “Konst på hög”
(2017-07-17)
Gissa Kumlabilden - var är vi?
6
(2017-07-17)
Inbrott i garage
(2017-07-17)
Speedway: Laget mot Dackarna
(2017-07-17)
Lyktstolpe över vägen
(2017-07-16)
Hemtjänsten, del 4
2
(2017-07-16)
Banderoll borta från bro
(2017-07-16)
Hemtjänsten, del 3
(2017-07-15)
Högerextrem banderoll på bro
(2017-07-15)
“Obehagligt med städare”
4
(2017-07-15)
Hemtjänsten, del 2
(2017-07-14)
Bilolycka vid motorstadion
(2017-07-14)
Hemtjänsten, reportage (del 1)
4
(2017-07-13)
Uppdelat vid Stationstunnel
3
(2017-07-13)
Veckans bild - Stenevägen
4
(2017-07-13)
Krossade rutor vid stationen
(2017-07-13)
TENNIS: Bara en bana spelbar
1
(2017-07-12)
Inbrott på konditori
(2017-07-12)
Speedway: Smeder slog ner Indianer
1
(2017-07-11)
Krock vid Ekeby
(2017-07-10)
Sonen fixar filmen om Henka
15
(2017-07-10)
Gissa Kumlabilden - var är vi?
4
(2017-07-10)
Alf Anneborg: Asfaltera Sundsgatan!
1
(2017-07-10)
8 cm till bevattningsförbud
(2017-07-10)
{/exp:ce_cache:escape}
Senast kommenterat
Populärt ur arkivet
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.