09 November 2018
Tipsa: 073-094 57 58

En stor och stark tour genom Kumla

Det finns risk att stöta på hundratals cyklister i grupp i Kumla under lördagen. Eller att det plötsligt börjar välla in folk på den restaurang/pub ni sitter på. Orsaken är evenemanget Stor stark tour Kumla 2018. 

- Första året var 2016, efter att vi varit med och cyklat motsvarigheten i Örebro. Jag tänkte att det kunde vara kul att göra i Kumla då det inte händer så mycket annat, och för att sättet att umgås gör att man lätt träffar nya människor. Dessutom är Kumla en mindre stad vilket gjorde att jag tyckte evenemanget kunde passa bra här, säger arrangerande Rickard Persson.

Hur ser dagen ut?

- Evenemanget startar klockan 14 och vi har då en liten genomgång hur det går till. Vi avslutar med en skål innan vi beger oss iväg. Banan vi cyklar är hemlig vilket gör att alla cyklar i grupp mellan olika, av mig, förutbestämda inrättningar i Kumla. Efter banans gång stannar vi även till och genomför någon lättare tävling och svalkar oss med en extra öl. När vi har anlänt till slutdestinationen så samlas alla för en gemensam fest.

Första året Stor stark tour Kumla anordnades deltog "bara" 16 personer. Det hade dock sin orsak i att Rickard gick ut med inbjudan bara några dagar innan. Under 2017 marknadsfördes det i godare tid och drygt 100 var med då. En siffra som kommer att slås i år, kanske med råge.

- Evenemanget har just nu 152 anmälda, och ytterligare 341 intresserade. Sen vet jag av erfarenhet att några faller ifrån men också att flera tillkommer. Dessutom är ju Sveriges match mot England under lördagen vilket gjort att man fått planera om lite i schemat

Ja, hur löses det?

- Jag har säkerställt att matchen kommer att ses i sin helhet på ett och samma ställe. För de som inte vill se matchen, om det nu finns någon, så har jag löst även det.

Kostar det något att hänga med?

- Det är helt gratis och alla är väkomna så länge man har åldern inne. Jag gör en del utlägg för dagen och de som har haft en kul dag och vill vara med och bidra för detta får möjligheten att göra det. Vid ett eventuellt överskott kommer detta att skänkas till något välgörande ändamål och redovisas i evenemanget.

Hur tror du då att årets upplaga av Stor stark tour Kumla kommer att bli?

- Jag tror att dagen kommer bli otroligt kul för deltagarna, av erfarenhet vet jag att det är mycket skratt och man lär känna massor av nya människor. Ölen kommer smaka gott och förhoppningsvis kommer vädret vara med oss, det ser ut som att de ska regna lite fram till lunch men sen spricka upp så det ser ut att bli utmärkta förhållanden. Sen vore det himla kul om Sverige kunde slå ut England med och ta sig till semifinal i VM, säger Rickard Persson. 

Den som vill vara med får gärna föranmäla sig, hälsar Rickard,  på Facebook där evenemanget ligger uppe på sidan Stor stark tour "Kumla" 18.

Ina Henriksson
Jag har för mig att man inte får cykla berusad. Kanske nåt för trafikpolisen att hålla koll på. Barnsligt och gubbigt hela grejen. Putte
2018-07-06 20:12
Mule
Enligt trafikförordningen får man cykla berusad så länge man kan framföra cykeln på ett betryggande sätt. Det finns ingen promillegräns för cykling.
2018-07-06 23:45
Jonas
Varför måste alltid nån vara negativ till precis allt?
2018-07-07 7:29
Hejsan
Hjälm på
2018-07-07 9:42
Kajje
Jonas. Det är väl inte att vara negativ bara för att man inte uppmuntrar andra att dricka alkohol och cykla i trafiken? Det är väl snarare ett sunt beteende att inte se det som något positivt...
2018-07-07 14:56
Jonas
Kajer Barnsligt och gubbigt?
2018-07-07 18:46
Pluttan
Va roligt att det händer något!! ” Tjurststrutar” kan hålla sig hemma under sitt säkra tak
2018-07-07 19:31
Kajje
Jonas Om det är barnsligt och gubbigt att ha åsikten att inte dricka alkohol och cykla på trafikerade vägar och gator så är jag gärna både gubbigt och barnslig. Sunt förnuft säger att det verkligen inte hör ihop. Men alla tycker uppenbarligen inte det
2018-07-07 20:09
Jonas
Läs inläggen så förstår du vad jag menar med barnsligt och gubbigt.. Men om du trodde jag mena dig så visst
2018-07-07 23:21
Robban
Vem pratar om berusning? Art dricka öl är inte detsamma som att bli berusad!
2018-07-08 0:55
Kajje
Alkohol och trafik hör ALDRIG ihop hur många ursäkter man än försöker lura sig själv och andra med så är det väldigt oansvarigt att dricka alkohol och cykla omkring i trafiken. Ni får gärna tycka att jag är barnslig, dum, gubbigt, gnällig eller vad ni vill. Risken för att det ska hända en olycka är betydligt större när alkohol är med i bilden. Tänk er själva om ni kommer och kör bil och plötsligt så vinglar en cyklist ut mitt framför bilen. Hastigheten behöver inte vara det minsta hög för att det ska få allvarliga konsekvenser. Det är väl på något sätt okej om man medvetet dricker alkohol och skadar sig så man blir invald resten av livet. Men man utsätter andra oskyldiga för onödiga risker genom att få ett oförutsägbart beteende i trafiken. Det brukar nästan alltid vara så att ansvaret för en olycka hamnar hos en bilist och inte cyklisten. Men bortsett från det juridiska så är det aldrig roligt för någon att vara inblandad i en trafikolycka. Det är något som man får bära med sig resten av livet. Det kanske verkar oskyldigt att cykla runt i Kumla och dricka öl. Men det medför en onödigt stor risk för att hamna i en trafikolycka. Vilket år väldigt onödigt.
2018-07-08 13:29
Melania
Jag känner flera ,som blir berusade på nåra få öl!Trodde att det var själva grejen,men det kanske dracks alkoholfritt,eller?
2018-07-08 14:22
Robban
Men snälla nån.... Är inte cykeln det fortskaffningsmedel de allra flesta tar när de druckit alkohol? Det är ju en hyfsad skillnad på att vara totalt redlös eller påverkad av att druckit några öl. Dessutom, det är farligt att leva, man kan dö.
2018-07-09 16:42
Kajje
Robban. Bara för att dom flesta tar cykeln när dom är berusade betyder verkligen inte att det är lämpligt. Det finns dom med ännu säger omdöme som tar bilen. Oavsett vilket så är det verkligen inte bra att använda sig av ett fordon som man framför själv i berusat tillstånd. Omdömet är försämrat då. Uppenbarligen så har en hel del försämrat omdöme i nyktert tillstånd så det är väl katastrofalt dåligt vid berusat tillstånd. Därför är det verkligen olämpligt att dricka alkohol och cykla. Men som vanligt så glorifieras alkohol i Sverige. Bara riktiga män blir fulla osv... Det är oerhört larvigt att försöka försvara något så korkat som att cykla runt och dricka öl.
2018-07-10 0:34
Robban
Fast Kajje... Var glorifierar jag alkohol? Det är en jäkla skillnad på att dricka alkohol och att dricka alkohol... Att dricka sig redlöst berusad finns det ingen vinning med men att dricka öl eller vin eller annat i måttlig mängd för att det är gott ser jag inget problem med. Och i det läget är det ju heller inte ett problem att framföra en cykel.
2018-07-10 23:53
Kajje
Robban Vill man dricka alkohol så ska man göra det. Men dricker man alkohol har man inget i trafiken att göra med en cykel. Det är farligt för den enskilde det är också fel mot andra för man kan orsaka en olycka som skadar och förstör för oskyldiga. Det kan man göra utan alkohol också men det är förbannat onödigt att utsätta andra för en större risk än nödvändigt. Alkohol är inget man måste dricka, alkohol är ingen rättighet. Alkohol är något som ska drickas med förstånd och ger man sig ut på cykel efter att ha druckit alkohol så visar man att man saknar just förstånd. Då kanske man ska avstå från just att dricka alkohol eller ge sig ut i trafiken. Känner man att man inte klarar av att avstå från något av det kanske man behöver tänka både en och två gånger på hur man egentligen beter sig...
2018-07-11 8:00
Allan
Kajje: Du skriver som om att cykla vore samma sak som att köra bil när man druckit alkohol. Det är en himla skillnad. Du tar säkert på dig säkerhetsbältet när du ska flytta bilen fem meter också.
2018-07-11 10:57
Henrik
När kan man föranmäla sig för ’Stor stark tour 2019’?
2018-07-11 18:15
Kajje
Allan Du får väldigt gärna raljera över saker om du vill det. Men det finns inget duktigt i att dricka alkohol och cykla i trafiken efteråt. Det är väldigt onödigt att utsätta sig och andra för risker. Så sent som idag så blev en skateboard åkare ihjälkörd av en lastbil i Göteborg. Tror inte att alkohol var inblandat där dock men det är riskabelt att ta sig fram bland stora fordon så det finns verkligen ingen anledning till att cykla och vara påverkad av alkohol. Det är väldigt korkat. Men du får gärna raljera över det
2018-07-11 20:54
Robban
Kajje... Som jag skrev, livet är farligt,man kan dö. Håller du dig i båda ledstängerna när du går i trappan? Kontrollerar du bromsarna och tutan varje gång du startar bilen? Tror du att det finns en anledning bakom att det är lagligt att cykla men inte köra bil när man druckit alkohol?
2018-07-12 23:32
Melania
Robban m.fl.För några år sedan gjordes en undersökning av 493 cykelolyckor, där personer blev skadade,40 % var alkoholpåverkade.I Umeå var 80% av de personer, som fått svårare skallskador vid cykelolyckor nattetid,alkoholpåverkade. I USA,Tyskland och Japan har man promillegräns vid cykling.Förslaget är lagt i Sverige också. Se fö Trafikförordningen 3 kap.
2018-07-13 9:44
Kajje
Robban Helt klart så är du ute efter att raljera. Om du skadar dig så må de väl vara hänt. Men alla alkoholpåverkade i trafiken utsätter andra för risker som är helt onödiga. Det är väldigt intressant att vissa anser sig ha den rätten att utsätta andra för risker som går att undvika genom att helt enkelt inte cykla berusad. Det är inte svårare än så. Genom att cykla och vara berusad utsätter man sig själv och andra för risker som inte är nödvändiga!!!!
2018-07-13 11:07
Robban
Kajje>> Gå berusad? Vara berusad? Sova berusad? Var drar du gränsen? Jag har aldrig någonsin hört någon dom varit så emot att cykla påverkad av alkohol, men du kanske vet något som inte alla andra vet? Eller så låter vi folk bestämma över sina liv så länge de håller sig inom lagens ramar. Tycker farbror blå stjärnan det är ok att cykla så är det det.
2018-07-17 0:03
Kajje
Robban Läs vad Melinda skrev! Det är faktiskt fakta. Alkoholpåverkade löper betydligt större risk för olyckor än icke alkoholpåverkade. Om du har hört talas om det eller inte har föga med saken att göra. För vem vet vem du lyssnar på och vad som går in och inte. Jag har inga problem med att du skadar dig om du cyklar och är påverkad. Däremot anser jag inte att du och andra har rätten att utsätta andra för den ökade risk som det innebär att vara alkoholpåverkad i trafiken. Om du springer runt och ramlar i ditt eget hem är en sak men att vingla runt på en cykel så andra utsätts för risken att köra på dig är rent ut sagt oförskämt. Det är väldigt onödigt också. För det är ingen rättighet att cykla påverkad och utsätta andra för fara och risker..... Eller hur?
2018-07-18 7:59
Melania
Robban,Robban...om Kajje vet nåt som ingen annan vet?Det är väl så,att de flesta vet det som du inte vet..eller? Se f.ö. min föregående kommentar,.Det kanske faktiskt blir olagligt att cykla alkoholpåverkad och då har man förmodligen nåt sorts grund för en sån lag. Ha det och håll dig på cykelbanorna!
2018-07-18 13:07
Robban
Med andra ord var 60% inte alkoholpåverkade vid cykelolyckor, är det farligare att cykla nykter? Dessutom skriver du ju om promillegräns i de andra länderna och det är ju det jag säger, det är ju skillnad på att dricka några öl eller vara klapp kanon dyngrak plakat. Vid det första ser jag inga som helst problem med att cykla medans det vid det senare kanske är mindre lämpligt. Dock så utgick ju Kajje från att de inblandade i Stor Stark Tour skulle vara jättefulla medan jag själv upplevde dom som påverkade men utan försämrad cykelkompetens.
2018-07-19 8:41
Melania
Robban..Du läser statistik som fan läser bibeln!Och spelar dummare än du(förhoppningsvis)är. Läste du inte heller att jag skrev att förslag om promillegräns är lagd i Sverige.Samma som för bil.Och vid den gränsen de flesta inte klapp kanon dyngrak plakat.
2018-07-19 13:37
Kajje
Robban Vad då? Jag har inte utgått från det. Däremot är alla som druckit alkohol sämre cyklister. Bristande uppmärksamhet, sämre reaktionsförmåga, sämre balans mm... Det är därför som förslaget att införa en promille gräns diskuteras. Det är verkligen onödigt att cykla påverkad. Det är verkligen ingen rättighet att vara påverkad i trafiken och vad det gäller hur du läser och tolkar statist så finns det mycket mer att önska... Verkligen mycket mer...
2018-07-19 20:44
Robban
Eventuellt var inte mitt sätt att tolka siffrorna hundra procent seriöst smile Ja, saker försämras av att dricka alkohol men jag är helt övertygad om att av att dricka lite lagom så man är lite lätt påverkad inte försämrar en persons cykelförmåga till den grad att det blir ett problem.
2018-07-20 9:37
Kajje
Robban Hur mycket du än försöker försvara att dricka alkohol och cykla i trafiken så finns det gott om forskning som visar på att du har fel. En person som är påverkad av alkohol har sämre uppmärksamhet, sämre reaktionsförmåga, sämre balans mm. Samtidigt så är det ingen rättighet att cykla påverkad av alkohol. Det är heller inte nödvändigt. Det finns inget som tvingar dig eller någon annan att dricka alkohol och cykla. Eller hur? Du kanske skulle tycka annorlunda om en påverkad person agerar irrationellt på cykeln och kör rakt ut framför dig när du kör bil utan en chans att hinna stanna... Även om rätten dömer till din fördel så har du kanske varit inblandad i en dödsolycka, allvarlig olycka. Helt i onödan bara för att någon tog sig rättigheten att dricka alkohol och cykla i trafiken och på så sätt utsätta oskyldiga människor för en betydligt större risk att hamna i en trafikolycka än om personen inte varit påverkad...
2018-07-20 13:45
Robban
Du har ju uppenbarligen inte förstått ett enda ord av det jag skriver, Kajje. Akta så du inte kör på någon som går berusad, det är ju inte kul. För övrigt ger jag upp nu!
2018-07-20 22:35
Ina Henriksson
Jag har för mig att man inte får cykla berusad. Kanske nåt för trafikpolisen att hålla koll på. Barnsligt och gubbigt hela grejen. Putte
2018-07-06 20:12
Mule
Enligt trafikförordningen får man cykla berusad så länge man kan framföra cykeln på ett betryggande sätt. Det finns ingen promillegräns för cykling.
2018-07-06 23:45
Jonas
Varför måste alltid nån vara negativ till precis allt?
2018-07-07 7:29
Hejsan
Hjälm på
2018-07-07 9:42
Kajje
Jonas. Det är väl inte att vara negativ bara för att man inte uppmuntrar andra att dricka alkohol och cykla i trafiken? Det är väl snarare ett sunt beteende att inte se det som något positivt...
2018-07-07 14:56
Jonas
Kajer Barnsligt och gubbigt?
2018-07-07 18:46
Pluttan
Va roligt att det händer något!! ” Tjurststrutar” kan hålla sig hemma under sitt säkra tak
2018-07-07 19:31
Kajje
Jonas Om det är barnsligt och gubbigt att ha åsikten att inte dricka alkohol och cykla på trafikerade vägar och gator så är jag gärna både gubbigt och barnslig. Sunt förnuft säger att det verkligen inte hör ihop. Men alla tycker uppenbarligen inte det
2018-07-07 20:09
Jonas
Läs inläggen så förstår du vad jag menar med barnsligt och gubbigt.. Men om du trodde jag mena dig så visst
2018-07-07 23:21
Robban
Vem pratar om berusning? Art dricka öl är inte detsamma som att bli berusad!
2018-07-08 0:55
Kajje
Alkohol och trafik hör ALDRIG ihop hur många ursäkter man än försöker lura sig själv och andra med så är det väldigt oansvarigt att dricka alkohol och cykla omkring i trafiken. Ni får gärna tycka att jag är barnslig, dum, gubbigt, gnällig eller vad ni vill. Risken för att det ska hända en olycka är betydligt större när alkohol är med i bilden. Tänk er själva om ni kommer och kör bil och plötsligt så vinglar en cyklist ut mitt framför bilen. Hastigheten behöver inte vara det minsta hög för att det ska få allvarliga konsekvenser. Det är väl på något sätt okej om man medvetet dricker alkohol och skadar sig så man blir invald resten av livet. Men man utsätter andra oskyldiga för onödiga risker genom att få ett oförutsägbart beteende i trafiken. Det brukar nästan alltid vara så att ansvaret för en olycka hamnar hos en bilist och inte cyklisten. Men bortsett från det juridiska så är det aldrig roligt för någon att vara inblandad i en trafikolycka. Det är något som man får bära med sig resten av livet. Det kanske verkar oskyldigt att cykla runt i Kumla och dricka öl. Men det medför en onödigt stor risk för att hamna i en trafikolycka. Vilket år väldigt onödigt.
2018-07-08 13:29
Melania
Jag känner flera ,som blir berusade på nåra få öl!Trodde att det var själva grejen,men det kanske dracks alkoholfritt,eller?
2018-07-08 14:22
Robban
Men snälla nån.... Är inte cykeln det fortskaffningsmedel de allra flesta tar när de druckit alkohol? Det är ju en hyfsad skillnad på att vara totalt redlös eller påverkad av att druckit några öl. Dessutom, det är farligt att leva, man kan dö.
2018-07-09 16:42
Kajje
Robban. Bara för att dom flesta tar cykeln när dom är berusade betyder verkligen inte att det är lämpligt. Det finns dom med ännu säger omdöme som tar bilen. Oavsett vilket så är det verkligen inte bra att använda sig av ett fordon som man framför själv i berusat tillstånd. Omdömet är försämrat då. Uppenbarligen så har en hel del försämrat omdöme i nyktert tillstånd så det är väl katastrofalt dåligt vid berusat tillstånd. Därför är det verkligen olämpligt att dricka alkohol och cykla. Men som vanligt så glorifieras alkohol i Sverige. Bara riktiga män blir fulla osv... Det är oerhört larvigt att försöka försvara något så korkat som att cykla runt och dricka öl.
2018-07-10 0:34
Robban
Fast Kajje... Var glorifierar jag alkohol? Det är en jäkla skillnad på att dricka alkohol och att dricka alkohol... Att dricka sig redlöst berusad finns det ingen vinning med men att dricka öl eller vin eller annat i måttlig mängd för att det är gott ser jag inget problem med. Och i det läget är det ju heller inte ett problem att framföra en cykel.
2018-07-10 23:53
Kajje
Robban Vill man dricka alkohol så ska man göra det. Men dricker man alkohol har man inget i trafiken att göra med en cykel. Det är farligt för den enskilde det är också fel mot andra för man kan orsaka en olycka som skadar och förstör för oskyldiga. Det kan man göra utan alkohol också men det är förbannat onödigt att utsätta andra för en större risk än nödvändigt. Alkohol är inget man måste dricka, alkohol är ingen rättighet. Alkohol är något som ska drickas med förstånd och ger man sig ut på cykel efter att ha druckit alkohol så visar man att man saknar just förstånd. Då kanske man ska avstå från just att dricka alkohol eller ge sig ut i trafiken. Känner man att man inte klarar av att avstå från något av det kanske man behöver tänka både en och två gånger på hur man egentligen beter sig...
2018-07-11 8:00
Allan
Kajje: Du skriver som om att cykla vore samma sak som att köra bil när man druckit alkohol. Det är en himla skillnad. Du tar säkert på dig säkerhetsbältet när du ska flytta bilen fem meter också.
2018-07-11 10:57
Henrik
När kan man föranmäla sig för ’Stor stark tour 2019’?
2018-07-11 18:15
Kajje
Allan Du får väldigt gärna raljera över saker om du vill det. Men det finns inget duktigt i att dricka alkohol och cykla i trafiken efteråt. Det är väldigt onödigt att utsätta sig och andra för risker. Så sent som idag så blev en skateboard åkare ihjälkörd av en lastbil i Göteborg. Tror inte att alkohol var inblandat där dock men det är riskabelt att ta sig fram bland stora fordon så det finns verkligen ingen anledning till att cykla och vara påverkad av alkohol. Det är väldigt korkat. Men du får gärna raljera över det
2018-07-11 20:54
Robban
Kajje... Som jag skrev, livet är farligt,man kan dö. Håller du dig i båda ledstängerna när du går i trappan? Kontrollerar du bromsarna och tutan varje gång du startar bilen? Tror du att det finns en anledning bakom att det är lagligt att cykla men inte köra bil när man druckit alkohol?
2018-07-12 23:32
Melania
Robban m.fl.För några år sedan gjordes en undersökning av 493 cykelolyckor, där personer blev skadade,40 % var alkoholpåverkade.I Umeå var 80% av de personer, som fått svårare skallskador vid cykelolyckor nattetid,alkoholpåverkade. I USA,Tyskland och Japan har man promillegräns vid cykling.Förslaget är lagt i Sverige också. Se fö Trafikförordningen 3 kap.
2018-07-13 9:44
Kajje
Robban Helt klart så är du ute efter att raljera. Om du skadar dig så må de väl vara hänt. Men alla alkoholpåverkade i trafiken utsätter andra för risker som är helt onödiga. Det är väldigt intressant att vissa anser sig ha den rätten att utsätta andra för risker som går att undvika genom att helt enkelt inte cykla berusad. Det är inte svårare än så. Genom att cykla och vara berusad utsätter man sig själv och andra för risker som inte är nödvändiga!!!!
2018-07-13 11:07
Robban
Kajje>> Gå berusad? Vara berusad? Sova berusad? Var drar du gränsen? Jag har aldrig någonsin hört någon dom varit så emot att cykla påverkad av alkohol, men du kanske vet något som inte alla andra vet? Eller så låter vi folk bestämma över sina liv så länge de håller sig inom lagens ramar. Tycker farbror blå stjärnan det är ok att cykla så är det det.
2018-07-17 0:03
Kajje
Robban Läs vad Melinda skrev! Det är faktiskt fakta. Alkoholpåverkade löper betydligt större risk för olyckor än icke alkoholpåverkade. Om du har hört talas om det eller inte har föga med saken att göra. För vem vet vem du lyssnar på och vad som går in och inte. Jag har inga problem med att du skadar dig om du cyklar och är påverkad. Däremot anser jag inte att du och andra har rätten att utsätta andra för den ökade risk som det innebär att vara alkoholpåverkad i trafiken. Om du springer runt och ramlar i ditt eget hem är en sak men att vingla runt på en cykel så andra utsätts för risken att köra på dig är rent ut sagt oförskämt. Det är väldigt onödigt också. För det är ingen rättighet att cykla påverkad och utsätta andra för fara och risker..... Eller hur?
2018-07-18 7:59
Melania
Robban,Robban...om Kajje vet nåt som ingen annan vet?Det är väl så,att de flesta vet det som du inte vet..eller? Se f.ö. min föregående kommentar,.Det kanske faktiskt blir olagligt att cykla alkoholpåverkad och då har man förmodligen nåt sorts grund för en sån lag. Ha det och håll dig på cykelbanorna!
2018-07-18 13:07
Robban
Med andra ord var 60% inte alkoholpåverkade vid cykelolyckor, är det farligare att cykla nykter? Dessutom skriver du ju om promillegräns i de andra länderna och det är ju det jag säger, det är ju skillnad på att dricka några öl eller vara klapp kanon dyngrak plakat. Vid det första ser jag inga som helst problem med att cykla medans det vid det senare kanske är mindre lämpligt. Dock så utgick ju Kajje från att de inblandade i Stor Stark Tour skulle vara jättefulla medan jag själv upplevde dom som påverkade men utan försämrad cykelkompetens.
2018-07-19 8:41
Melania
Robban..Du läser statistik som fan läser bibeln!Och spelar dummare än du(förhoppningsvis)är. Läste du inte heller att jag skrev att förslag om promillegräns är lagd i Sverige.Samma som för bil.Och vid den gränsen de flesta inte klapp kanon dyngrak plakat.
2018-07-19 13:37
Kajje
Robban Vad då? Jag har inte utgått från det. Däremot är alla som druckit alkohol sämre cyklister. Bristande uppmärksamhet, sämre reaktionsförmåga, sämre balans mm... Det är därför som förslaget att införa en promille gräns diskuteras. Det är verkligen onödigt att cykla påverkad. Det är verkligen ingen rättighet att vara påverkad i trafiken och vad det gäller hur du läser och tolkar statist så finns det mycket mer att önska... Verkligen mycket mer...
2018-07-19 20:44
Robban
Eventuellt var inte mitt sätt att tolka siffrorna hundra procent seriöst smile Ja, saker försämras av att dricka alkohol men jag är helt övertygad om att av att dricka lite lagom så man är lite lätt påverkad inte försämrar en persons cykelförmåga till den grad att det blir ett problem.
2018-07-20 9:37
Kajje
Robban Hur mycket du än försöker försvara att dricka alkohol och cykla i trafiken så finns det gott om forskning som visar på att du har fel. En person som är påverkad av alkohol har sämre uppmärksamhet, sämre reaktionsförmåga, sämre balans mm. Samtidigt så är det ingen rättighet att cykla påverkad av alkohol. Det är heller inte nödvändigt. Det finns inget som tvingar dig eller någon annan att dricka alkohol och cykla. Eller hur? Du kanske skulle tycka annorlunda om en påverkad person agerar irrationellt på cykeln och kör rakt ut framför dig när du kör bil utan en chans att hinna stanna... Även om rätten dömer till din fördel så har du kanske varit inblandad i en dödsolycka, allvarlig olycka. Helt i onödan bara för att någon tog sig rättigheten att dricka alkohol och cykla i trafiken och på så sätt utsätta oskyldiga människor för en betydligt större risk att hamna i en trafikolycka än om personen inte varit påverkad...
2018-07-20 13:45
Robban
Du har ju uppenbarligen inte förstått ett enda ord av det jag skriver, Kajje. Akta så du inte kör på någon som går berusad, det är ju inte kul. För övrigt ger jag upp nu!
2018-07-20 22:35
Kommentera

Skriv helst under eget namn. Håll dig till ämnet och håll en hyfsad ton. Visa respekt för andra som kommenterar och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Publicerad: 2018-07-06 18:24
Senaste nyheterna
Veckans bild - Bad i Kumlasjön
(14:40)
Tömning tar längre än väntat
(14:25)
Frontalkrock på Rv 50
(12:33)
(V) samverkar med fyrklöver
(0:13)
Välkänd idrottsupporter bortgången
1
(0:11)
Ny skiva från Kumla-artist
(2018-11-08)
Askersund bästa skolkommun i länet
(2018-11-08)
Cafékväll lockade över 100 besökare
(2018-11-08)
Säljer höghus för 70 miljoner
(2018-11-08)
Stipendium till ungdomsledare utdelat
(2018-11-08)
Näringslivet i Kumla firade
2
(2018-11-07)
Hockey: Nära poäng mot Tranås
(2018-11-07)
Chans att bli julklappshjälte
(2018-11-07)
Samlades för förskoleuppror
(2018-11-07)
Stal dräneringspump från Sjöparken
2
(2018-11-07)
Insänt om flyktingar
11
(2018-11-07)
Innebandy: Blytung Kumlaförlust
(2018-11-06)
BILDER: Vatten sjunker i Kumlasjön
(2018-11-06)
Stöld och bomkrock
(2018-11-06)
Färre sötsaker i skolan
1
(2018-11-06)
Unga feminister fortsätter
(2018-11-05)
“Schyssta villkor vid upphandling”
(2018-11-05)
Brand i Klockarbacken
(2018-11-05)
Innebandy: Vill ha klasser till skolcup
(2018-11-05)
BILDER: Lägenhetshus snart rivet
(2018-11-05)
Gissa Kumlabild - Vinn en bukett!
7
(2018-11-05)
Villainbrott på Beväringsgatan
(2018-11-05)
Kraxkompaniet bjuder på fars
(2018-11-04)
Musikikoner i Radiosydnärke
(2018-11-04)
Kumling blev MVP i TV-Pucken
(2018-11-04)
Innebandy: Klar seger mot jumbo
(2018-11-04)
Berättar om hur Kumla kom till
(2018-11-04)
Ulrik Jansson: Om samtal
(2018-11-04)
Hockey: Kumla tog tredje raka
(2018-11-03)
Innebandy: Herrmatch blev inställd
(2018-11-03)
Hockey: Örebro Läns kvart i TV
3
(2018-11-02)
Mike’s Food Truck satsar på Kumla
14
(2018-11-02)
KAMPSPORT: Vann guld i USA
(2018-11-02)
Visade film om Stene skola
3
(2018-11-01)
HÖSTLOV: Maxim ordnade pingiscup
(2018-11-01)
Kommunen om satsning på konstgräs
23
(2018-11-01)
Ny butik på gång i centrum
1
(2018-11-01)
Ny krock vid drabbad korsning
(2018-11-01)
Veckans bild - Indianer på 70-talet
(2018-11-01)
Brand i lägenhet i Åbytorp
(2018-10-31)
Udda boende för paret Danielsson
1
(2018-10-31)
Om att minnas under Allhelgona
(2018-10-31)
Motor: Marcus klar för Indycar
(2018-10-30)
Hedrar poeten Bill
1
(2018-10-30)
Sönderslagen busskur ej städad
1
(2018-10-30)
Brand på Lädergatan
(2018-10-30)
Dåligt med cykelhjälm i Örebro Län
(2018-10-30)
Gissa Kumlabilden - Vinn en bukett!
19
(2018-10-29)
Kumlatjej tävlar i kockolympiad
4
(2018-10-29)
Alf Anneborg: Ingen kommer undan politiken
(2018-10-29)
Hockey: Anton lämnar Örebro
(2018-10-29)
Bestulen på Fylstagatan
(2018-10-29)
Liftstöld för 200 000 kr
(2018-10-29)
Vaccin mot influensatider
(2018-10-29)
Motor: Marcus nia i Mexiko
(2018-10-28)
Annons:
Tidning
Senast kommenterat
Annons:
Tidning
Populärt ur arkivet
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.