30 Oktober 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Rädda unga i Kumla vågar inte anmäla hot

När Sylvias son satt och åt blev han uttvingad på gatan där ett större gäng väntade på honom och kompisen. Foto: Anders BjörkNär Sylvias son satt och åt blev han uttvingad på gatan där ett större gäng väntade på honom och kompisen. Foto: Anders Björk

Sylvia Carlsteins son ska i Kumla drabbats av hot och krav om påhittade skulder från ett gäng. När hon i förtvivlan skrev om saken på Facebook hörde andra föräldrar av sig som säger att även deras barn drabbats i liknande fall. Flera är rädda och har inte vågat anmäla.

När Sylvia Carlsteins 16-årige son för en dryg vecka sedan besökte Kumla gick han och 15-årige kompisen för att äta på Subway vid torget. Väl där blev de konfronterade av två något äldre personer som tvingade ut dem.

Hot med kniv och slag i ansiktet

De följde med ut och gick iväg en liten bit och plötsligt var det inte "bara" två personer de hade runt sig och skulle förklara sig inför, utan mellan åtta och tio. Gänget krävde att få pengar eller saker av duon.

Sylvias son försökte stå på sig men han och kompisen blev då hotade med kniv och flera smällar i ansiktet delades ut. Sylvias son tvingades lämna ifrån sig ett par hörlurar och han fick även ett krav om att han nu är skyldig 3 000 kr.

Efter denna händelse skrev Sylvia Carlstein ett inlägg på Facebook om vad som drabbat sonen och kompisen. Hon har anmält och uppmanat andra föräldrar som blivit drabbade att höra av sig, och det är många som hört av sig.

- Det är jättemånga föräldrar som ringt, det senaste dygnet har jag knappt gjort annat än pratat i telefon. Många av de som ringer är oroliga, men fem som ringt har också barn som ska ha blivit drabbade av samma gäng, berättar Sylvia.

Flera har dock valt att inte anmäla.

- Det finns en rädsla mot att göra det är min uppfattning, förklarar Sylvia.

Funderar på att lämna Kumla

En mamma som hon pratade med var helt förtvivlad.

- Hennes son hade med blivit hotad och hon var så rädd att de på allvar funderade på att flytta från Kumla.  Hon började gråta under vårt samtal och berättade att de även mottagit hot om att deras hästar skulle bli knivhuggna.

Tillbaka till Sylvia och hennes son. Allt började för ungefär en månad sedan. Då blev sonen första gången stoppad och avkrävd att betala 400 kr, en så kallad påhittad skuld. När han inte kunde göra detta ska "skulden" ha växt.

Det har kommit folk till skolan, där han går första året på gymnasiet, och sökt honom. En kompis till Sylvias son, som med blev utsatt, ska ha betalat 2 000 kr i rädsla. Efter incidenten vid Subway övertalade Sylvia sonen att anmäla.

- Han är väldigt rädd, men jag sa att det måste anmälas, det får inte vara såhär!

Vill att fler vuxna vågar agera

Den drivande i gänget, som Sylvia uppfattar det hela, är en person som bor i Kumla. Större delen av personerna i gänget bor i Kumla. Det är personer som Sylvias son känner till sedan tidigare.

- Kumla är inte så jättestort, fastslår Sylvia.

Åldern på de som vid Subway drog ut duon på gatan och sen misshandlade och hotade är skiftande. "Den yngste var 14 år, men det var även personer med som var runt 30 år". 

- Varför jag skrev om det på Facebook? Därför att jag vill att det ska uppmärksammas och att fler vuxna vågar agera och inte skräms till tystnad. Annars har vi ett samhälle som går sönder när ingen vågar göra något.

Ska tvingas snatta eller sälja hasch

Enligt Sylvia ska påhittade skulden på 3 000 kr som hennes son har på sig ha en deadline till 1 november är det sagt. Det har även förekommit påtryckningar om att tvingas att sälja hasch eller snatta på ICA Maxi.

Sylvia har nu förbjudit sonen att ha märkeskläder på sig och hon hoppas att fler personer anmäler då det verkar finnas ett stort mörkertal. Vad hoppas hon då att anmälan ska leda till?

-  Att fler kliver fram och anmäler. Vi måste alla försöka ro det här i hamn, tillsammans med polisen. Jag förstår att många är rädda, men det handlar även om att tänka på andra som drabbas, avslutar Sylvia Carlstein.

Attackerade efter gått av tåget

Vid kontakt med polisen under onsdagen visar det sig att två anmälningar inkommit. Den ena anmälningen är gällande Sylvias son och från 22 oktober. Dessutom finns en anmälan till.

- Sen har vi även en anmälan från 20 oktober då en ungdom och hans kompis som nyss stigit av tåget från Örebro till Kumla blev konfronterade av ett gäng på fem, sex personer. De var på väg mot Sibylla när de stoppades och ska ha blivit avkrävda på kläder, telefoner och väskor. Men personal från Sibylla gick ut och skrek på dem och då ska gänget ha dragit iväg, säger Stefan Dangardt, presskommunikatör för Polisen i Region Bergslagen.

På Sibylla avbröt rådig personal en allvarlig situation.

Karin Eldblom jobbar som polis i Sydnärke och förundersökningsledare. Hon känner till ärendena.

- Jag kan bekräfta att vi har fått in anmälningar där både målsägande och brottsmisstänka är ungdomar. Och vi har flertalet personer som är misstänkta för brott, säger förundersökningsledare Karin Eldblom.

Polisen uppmuntrar att anmäla

Är man 15 år är man straffmyndig och då kan förundersökning inom brott inledas. Karin fastslår också att även om brottsmisstänkt är under 15 år kan utredning påbörjas, ihop med Socialtjänsten.

Det faktum att föräldrar/ungdomar gett uttryck för att de inte vågar anmäla då? Eller att vissa inte tycker att det är någon ide eftersom de ändå inte tycker att en anmälan mot unga personer leder till nånting?

- Det är väldigt olyckligt om det går så långt att man inte vill anmäla. Jag vill absolut uppmuntra alla som blivit drabbade av sånt här, eller något annat, till att anmäla, det hjälper mer än många tror, avslutar Karin Eldblom.

Eva
Nu är det väl dags att gå ut o ta tag i det här alla föräldrar. Fega ungar!
2019-10-30 16:29
Åke Karlsson
Vid misstanke av brott ska inte polisen ingripa omgående mot dessa personer som polisen tydligen känner till? Det kan väl knappas saknas resurser när man läser om den person som ertappades av polisen pinkande utanför Askersund. ”Fd. Kumling”
2019-10-30 16:46
Thomas
Vi får börja gå ut på gatorna på kvällarna. Nån som hänger på? Enligt lagen kanske inte helt rätt. Men vad ska vi göra? För något behöver ju hända.
2019-10-30 17:06
Anton
Anmäla ett brott och sitta vid en rättegång där gärningsmannen har tillgång till adressen /personuppgifter + annat? Nej Tack polisen.
2019-10-30 17:31
Ulla
Skrämmande är ett ord som säger allt
2019-10-30 17:45
Mattias
Vart är föräldrarna till dessa ungdomar som rånar? Om man nu vet vilka vissa är så är det bara gå dit och knacka på dörren.
2019-10-30 18:28
Osama Aljaiab
Jag blev jättearg, jag bor bakom Maxi och jag ser att många sitter alltid där och jag tror att det är de som gör det. Jag vet inte vad polisen gör, de kommer och gör ingenting.
2019-10-30 18:46
Ylva
Vad hände med nattvandrarna? Vi borde bli fler. Att vara ute och gå är väl inte olagligt?
2019-10-30 18:52
Tomas
Låt någon av föräldrarna avtjäna straffet som underårige terrorristen skapar.
2019-10-30 19:23
Cecilia
Som man sår får man skörda. Majoriteten har röstat för detta. Vi får tacka Fredrik Reinfeldt och Stefan Löfvén för den här utvecklingen. Fantastiskt utveckling på så kort tid!
2019-10-30 19:30
Stefan Rosengren
Förbannade ungjävlar, stryk skulle dom ha så dom lär sig att veta hut.
2019-10-30 19:36
Rolf
Bra reklam För Subway undrar vad dom säger från Huvudkontoret?
2019-10-30 19:49
Kolle
Kompisens son blev utpressad på pengar av dessa "indrivare", om han inte betalade så skulle de ta hans cykel. Pojken är 14 år och vågade inte neka dem pengar.
2019-10-30 20:00
Carl
Tyvärr så är det Svenska rättssamhället uppbyggt på ett sådant sätt att en anmälan leder ofta leder till att brott ej kan styrkas varvid gärningsmannen - som ofta ej är straffmyndig - ej får något straff. Enligt samhällskontraktet skall man så klart polisanmäla alla brott. Men då måste så klart gärningsman/ gäng lagföras o med tydliga signaler från samhället om att detta ej är acceptabelt. Om ägaren av samhällskontraktet (Staten) saknar denna förmåga så fungerar ej detta kontrakt varvid medborgaren ej finner någon mening med att polisanmäla - oavsett friande eller fällande dom - då den som polisanmält brottet kan ha samma personer utanför sin dörr inom någon dag.... Funkar inte att bara en av partnern tar sin del av detta kontrakt - då får detta konsekvenser att rättssamhället fullständigt eroderar
2019-10-30 20:16
Pierre
Du har helt rätt Stefan! En riktig omgång kanske får dem att känna den rädsla de utbringar andra. I dessa fall det enda som skulle hjälpa.
2019-10-30 20:24
Bagarn
Jag törs, utan några som helst belägg, påstå att dessa kriminella inte skulle lägga sin röst på SD. Oavsett om de har rösträtt eller ej. Ett medborgargarde kanske skulle startas?
2019-10-30 20:25
Brevbäraren Dennis. Lalander
Hej på er jag heter Dennis Lalander och jobbar sedan 1983 som brevbärare i Kumla tack vare mina föräldrar. Som det är nu så är detta inte mitt (Kumla) Tack för ordet. Mvh Brevbäraren.
2019-10-30 20:37
Anna
Tack ni på Sibylla som vågade säga ifrån.
2019-10-30 20:43
Kalle
Tack Sydnärkenytt för att ni tar upp detta. Vår sk. mainstream har väl svårt för sådan information, de måste väl hålla sig väl med dem som föder dem! Hoppas att jag är konspiratorisk, men misstanken smyger in.
2019-10-30 20:54
Jymmi
Håller med Cecilia att politiker borde se verkligheten och inte bara drömma om visioner. Det kommer med stor sannolikhet bli hårdare tag mot brottsligheten på alla nivåer vid nästa val, tyvärr lång väntan på ett tryggare samhälle.
2019-10-30 21:22
Berserk
Rediga skadestånd som föräldrarna får betala. Det ska svida lika mycket i deras plånböcker som det gör hos en drabbad ungdom.
2019-10-30 21:51
Majs
Hur agerar de som arbetar på restaurangerna?. Ring polisen och anmäl till polis och SOC. Våga vara vuxna. Vägra möta hat med Voldemort och hot. Skrämmande med vuxna män som hotar med våld. Marika
2019-10-30 22:06
TS
Regeringen måste bort. Inte en dag utan rån,skjutningar,våldtäkter och knivskärningar (tom machetes har börjat användas..)mm. Sjukvården går på knäna med inställda operationer och materialbrist samt underskott på flera hundra miljoner. Och detta har pågått i en högkonjunktur!!
2019-10-30 22:11
Stefan
Allt måste på en gång polisanmälas, ända chans få ut mer poliser. Jag förstår dock inte hur folk ska kunna undvika dessa idioter om media o polis inte går ut med signalement. Dags sätta upp mer cctv för att få en tryggare tillvaro
2019-10-30 23:02
TS
Rolf > Vad har Subway gjort för fel?! Om det hänt på Ica så skulle dom ställas till svars eller vad menar du??
2019-10-30 23:23
boende i kumla
Varför inte bötfälla föräldrarna hårt och sluta dalta med ungdomarna? Det är äldre män som styr dom yngre för dom är inte straffmyndiga.
2019-10-31 2:34
Lars
Väldigt tjat om samhället hit och dit, ingen vill ha förmyndarsamhälle. Men alla verkar ropa på det när andra råkar illa ut. Det som fungerar är när omgivningen är uppmärksam och bryr sig som Sibyllapersonalen. Säg ifrån, anmäl och till andra som ser något suspekt fråga och var besvärlig, dra uppmärksamhet till dem. Civilkurage har alltid varit grunden till ordning, inte flathet.
2019-10-31 4:57
Karin
Det finns minst två gäng som styrs av kriminella gängledare som är över 30 år som är kända för polisen. En del av dom har egna små barn. Jag har själv drabbats av detta av Kumlagänget. 1- Anmäl allt som du misstänker, tipsa polisen HELLRE för ofta. Polisen har begränsade resurser men tveka aldrig att meddela dom. . 2- Föräldrar på stan viktigt. Mer vuxna på gatan. Där finns också ungdomar. 3- Betala aldrig när ditt barn har blivit hotat eller så kallat (skyddad). Gänget är så skickligt har två avdelningar en avdelning (bara hotar och använder skräck) (en avdelning kallar sig att dom skyddar dig) först dom skickar den som hotar barnet. ( hotet kan vara så om du inte betalar så dödar vi dig eller skadar din familj vi vet vart dom bor. Om du säger eller avslår oss för polisen så gör vi samma sak) Sedan skickar dom en som säger vill du ha skydd från den här människan så vi kan skydda dig men det kostar. Ditt barn hamnar i två fällor som handlar om pengar. Betala aldrig den som påstår att de ska skydda ditt barn. Så fort ni betalar kommer dom att kräva mer pengar. I stället koppla av barnet från direkt eller indirekt kontakt (bytt hens nummer) och själv träd i kraft som vuxna och ta över hens roll. Ha uppsikt över ditt barn. Dyk upp i olika sammanhang, i skolan, på fritiden när hen är i stan eller är ute med kompisar. Överraska med din delaktighet och närvaro. Dom kommer märka det. För att dom kan även använda kompisar som budbärare mot ditt barn. Skapa möjlighet att dom får ditt telefonnummer . Spela in deras röster och bilder. Varje info är viktigt. Bestämd aldrig en tid med dom när det är mörkt eller i glesbygden .
2019-10-31 7:49
Li
Personrån med kniv i centrala Kumla. Nu MÅSTE våra politiker och poliser agera snabbt och kraftfullt! Detta är oacceptabelt!
2019-10-31 7:52
P.G
Plocka in buset för helvete, kan det va så svårt? Dom ska ha allt annat än saft o bulle!! Man förstår att folk är rädda, för vem fan vill bli misshandlad eller knivskuren ? Folk har blivit för flata inklusive mig. Det går att va kaxig bakom bildskärmen. Steget att ta sig ut o möta buset finns ju inte på kartan.
2019-10-31 7:52
Stig
En hiskelig tur nu att vi har medborgarlöftet mellan Kumla kommun och polisen, det kommer ju att lösa precis allting. Vi fortsätter att luta oss tillbaka och drömma om att verkligheten är som i fantasin. När ska de bestämmande vakna?
2019-10-31 8:55
Erik
Detta är inte ett problem för just Kumla utan det här är det "nya" Sverige som tyvärr inte kommer att bli bättre och det får vi tacka Fredrik Reinfeldt och Stefan Löfven´s anhängare för. Så bedrövligt och ledsamt att se hur detta samhälle har blivit!
2019-10-31 9:47
KP
Skrämmande utveckling! Ska ungdomar inte kunna vara ute utan att bli rånade på pengar eller kläder, mobiler etc!? Kanske verkligen är dags för polisen att börja visa sig ute, Kumla är inte så stort. Gå civilklädda och plocka in dessa individer, prata med föräldrarna och ge konsekvenser för detta beteende, samhällstjänst tex. Och var på dem hela tiden tills det slutar! Var tror ni det kommer sluta om de rånar barn nu, gör ett besök bakom gula muren med dem!
2019-10-31 11:20
Pkown
Vansinnigt att inget händer runt centrum med polis eller att det finns nattvandrare längre. Misstänker att definationen av "ungdomar" som gör detta är 18+ och som nödvändigtvis inte har föräldrar som lägger sig i vad de hålls med eller ens har sina föräldrar i det här landet.
2019-10-31 12:45
title2
Hellre mer poliser och ordningsvakter än kameror tack. Två ordningsvakter vid torget 24/7 skulle förändra väldigt mycket.
2019-10-31 12:47
Title3
Title2, du tror inte att fler poliser och ordningsvakter bara får problemet att flytta på sig till en annan plats?
2019-10-31 14:59
Calle P
Vetenskapligt eller ej nu tycker jag faktiskt att fokus kall vara att skötsamma ska kunna fredas från detta slödder. Därför säger jag att det är dags att återinföra ungdomsfängelser igen. Jag tror dessa individer uppfattar straffvärdet mkt humant kopplat till den ondska de orsakar. De tycker helt enkelt att risken samt ev straff, som kontakt med socialtjänst, inte är avskräckande. Jag är benägen att att säga vårt straffsystem är anpassat till en befolkning som har en grundläggande respekt för samhällets regler. Denna tanke finns ej hos dessa individer som snarare sätter jaget för kollektivet som ett samhällskontrakt innebär. Jag säger lås in dom gärna i fängelser i Litauen, gammal som ung så att det blir lugnt på gatorna. Ordningen måste återställas.
2019-10-31 16:30
K
Det är så mycket både hat och hot om våld. Vaddå medborgargarde? Vad ska det tjäna till? Slåss och hota mer ute bland folk? 1600talsfasoner. Nej, tipsa polisen, ring dem, anmäl det du/ni ser. Heja ungdomar och föräldrar som står på sig och anmäler!
2019-10-31 19:39
Kent
Gå ut med namn på dessa pojkar som springer runt på stan & rånar folk! Så får vi se om dom fortsätter med det, när alla i Kumla vet vilka dom är!!!
2019-10-31 19:49
Örebroare
Stackars Kumla. Detta gör mig arg. Men kära Kumlabor... I Örebro, speciellt väster blir folk misshandlade och rånade jämt. Inklusive jag. Varför ska jag anmäla? De vet exakt vart min familj bor. Polisen gör ett effektivt jobb med narkotikan i staden. Men nu handlar det om andra FARLIGA GÄNG som utpressar hjälplösa. Polisen finns till för att skydda folk från sånt här.. Men självklart kan vi inte bli en polisstat. Friheten och säkerheten är det viktigaste som finns att arbeta mot som polis. Meddelande till Polisen i Örebro: Sluta upp med ert ständigt sökande efter narkotika. Avkriminalisera allt, folk tar inte droger (jag menar såklart cannabis) för att det är coolt, folk som röker cannabis då och då gör det för att det ej är beroendeframkallande, ett bra alternativ om man ska slappna av, lite av samma anledning som "Wallander" jämt super ner sig med whiskey på kvällen. Alkoholpåverkade personer blir inte sällan våldsamma och ur kontroll och det leder till att en stor majoritet av alla våldsbrott, som skadar eller tar själen från en oskyldig. Cannabis är i stort sätt lagligt och avkriminaliserat för eget bruk i hela världen. Förstatliga försäljningen som många andra länder nu har gjort. Det finns statistisk på att det tar bort mycket skit som jag nu läste i denna artikeln. De gäng som gör liknande saker i Örebro langar droger, och CANNABIS den vanligaste OCH minst farliga drogen AV ALLA INKL. ALKOHOL. Det är dags att strypa dessa gäng genom att istället HÖJA straffet på innehav av marijuana i försäljningssyfte. FÖRST DÅ kan polisen sätta stenhård fokus på att avväpna de onda i samhället, Staten får pengarna då istället för att de som dealar inte har någon att sälja till. Droganvändning och dess effekter är påhittade, men man ska inte få gå runt helt väck på tyngre droger. Cannabis är inte beroendeframkallande, googla upp det. Eller testa själv. Det är 100 ggr lättare att klippa än vad nikotin är. Så länge inte bruket av cannabis spårar ur och går ut över andra, så ska ni se att över hälften av alla "gäng" lägger av. Fram med fredspipan! Pappa staten kan lika gärna fokusera på andra saker genast!! Skyll inte på invandrare, töntar är ni som gör det! Ingen förstår att det är den enda lösningen inklusive hårdare straff för våldsbrott!
2019-10-31 23:55
Stefan L
Vi måste komma ihåg nu att detta har ingenting med invandringen att göra, det är viktigt att vi slår fast det. Att kommuner går på knäna har heller ingenting med invandringen att göra, det är viktigt att vi slår fast det. Och att rånen generellt, sprängningar, våldtäkter och annat är värre i Sverige än i något annat västland har ingenting att att göra med invandringen. Det är viktigt att vi slår fast det. Att vårdköer växer, bostadsbristen ökar och sånt har ingenting med invandringen att göra, det är viktigt att vi slår fast det. Faktum är att invandringen är en ren förtjänst för Sverige. Vi behöver mer invandring.
2019-11-01 9:14
claes
En enkel åtgärd: Gör föräldrarna betalningsansvariga till deras minderåriga barn. Straff från redan från 14.
2019-11-01 10:54
Johan
i detta fall så är det bara o kontakta banken som ligger bredvid då uttagsautomaten har kameraövervakning som även fotar hela den gångvägen fram till automaten så dessa j*vla snorungar blir nog ej svåra o få tag på i detta fall !
2019-11-01 13:29
Ken Karlsson
Dags att bilda medborgargarde och ta hand om problemen som polis o politiker inte vågar ta i.Det är egentligen ingen bra lösning,men vad gör man när ingen annan gör något?
2019-11-01 13:38
Emma
Åter igen så har jag beskådat öppen droghandel mitt på dagen. Denna gång var de inte utanför Maxi utan vid biblioteket. Vardag, mitt på dagen. Här skäms man inte för sig. Men vi föräldrar måste ju bli mer synliga också. Polisen i all ära men föräldrar och andra medborgare behöver säga ifrån, ha koll på sina barn. Sådant här är det nej tolerans på. Vi kan ju alltid börja någonstans. Så alla som vill vandra runt lite i Kumla ikväll fredag och lördag. Vi kan ju mötas vid fontänen båda kvällarna kl 19:00.Så går vi runt och kikar till folket som finns på gränder och gator! Klä er efter väder. Hoppas vi blir många så vi kan dela upp oss och gå runt. Bara att beskåda och visa att vuxna finns är en trygghet. Tänk på de! Ses ikväll!:-)
2019-11-01 13:53
En som flyttat från Kumla
Stefan L Är du inlåst inom dom gula murarna för du är ju inte med i vår verklighet. Vakna
2019-11-01 14:11
Kumling
Kära Örebroare ! Den var ju svår att knäcka :: Den som använder stark cannabis ofta kan ha en ökad risk för att drabbas av psykos. Det visar en studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften The Lancet Psychiatry. Sambandet mellan just psykossjukdom och cannabisanvändning är välkänt. Det är också välkänt att starkare cannabis, med en högre halt av det rusgivande ämnet THC, är associerad med högre risk för inte bara psykossjukdom utan även beroende. Men det är klart hur farligt kan det vara ....... Dessutom (nu tror jag) kan nog vara så att Cannabis är kanske just det Töntarna ska köpa för rånpengarna.
2019-11-01 15:15
Peter
Det nya Sverige nu även i Kumla
2019-11-01 16:26
Emma Larsson
Alla vet var problemet är men ingen i kommentarsfälten utom en, med ironi, vågar nämna det. Antingen är det censur på Kumlanytt eller så är alla Kumlabor helt indoktrinerade av etablissemanget. Det har gått överstyr, dags att göra något innan det går helt åt pipan.
2019-11-01 17:00
Anders Björk
Det är tillåtet att ha både positiva och negativa åsikter självklart till våra artiklar. Tillåtet att vara allt från glad, kritisk till förbannad. Vi vill dock ha ett hyfsat språk i kommentarer. Men det lyckas absolut de flesta hålla. Sen vill vi heller inte ha personer som använder sig av olika signaturer fast det är samma person som skrivit, vilket vi har möjlighet att se. Tog just bort en sådan av dig Emma, eller om det är Kurt du heter. Så tänk på det framöver.
2019-11-01 17:52
Rudolf Ter
Hur många av er röstade på regimen i Rosenbad och deras stödpartier?
2019-11-01 20:57
joakim Schenström
Jag blev av med min moped och det var just ett sådant gäng som tagit den . Så när jag såg mopeden någon månad senare gick jag bara fram och tog tillbaka den ,och hade även en liten hälsning till dom som jag inte skriver här ,men ni förstår nog säkert vad den gick ut på......
2019-11-02 6:24
Thomas
Emma. Jag står vid fontänen. Lördag kl 19. Själv! Det låter bra bakom datorn eller telefonen att stå på sig. Bra ide men just tyvär bara en ide. Synd bara att det inte funkar. För det behövs.
2019-11-02 19:07
Martin H
Bra jobbat av personalen på Sibylla!!!
2019-11-11 12:35
Eva
Nu är det väl dags att gå ut o ta tag i det här alla föräldrar. Fega ungar!
2019-10-30 16:29
Åke Karlsson
Vid misstanke av brott ska inte polisen ingripa omgående mot dessa personer som polisen tydligen känner till? Det kan väl knappas saknas resurser när man läser om den person som ertappades av polisen pinkande utanför Askersund. ”Fd. Kumling”
2019-10-30 16:46
Thomas
Vi får börja gå ut på gatorna på kvällarna. Nån som hänger på? Enligt lagen kanske inte helt rätt. Men vad ska vi göra? För något behöver ju hända.
2019-10-30 17:06
Anton
Anmäla ett brott och sitta vid en rättegång där gärningsmannen har tillgång till adressen /personuppgifter + annat? Nej Tack polisen.
2019-10-30 17:31
Ulla
Skrämmande är ett ord som säger allt
2019-10-30 17:45
Mattias
Vart är föräldrarna till dessa ungdomar som rånar? Om man nu vet vilka vissa är så är det bara gå dit och knacka på dörren.
2019-10-30 18:28
Osama Aljaiab
Jag blev jättearg, jag bor bakom Maxi och jag ser att många sitter alltid där och jag tror att det är de som gör det. Jag vet inte vad polisen gör, de kommer och gör ingenting.
2019-10-30 18:46
Ylva
Vad hände med nattvandrarna? Vi borde bli fler. Att vara ute och gå är väl inte olagligt?
2019-10-30 18:52
Tomas
Låt någon av föräldrarna avtjäna straffet som underårige terrorristen skapar.
2019-10-30 19:23
Cecilia
Som man sår får man skörda. Majoriteten har röstat för detta. Vi får tacka Fredrik Reinfeldt och Stefan Löfvén för den här utvecklingen. Fantastiskt utveckling på så kort tid!
2019-10-30 19:30
Stefan Rosengren
Förbannade ungjävlar, stryk skulle dom ha så dom lär sig att veta hut.
2019-10-30 19:36
Rolf
Bra reklam För Subway undrar vad dom säger från Huvudkontoret?
2019-10-30 19:49
Kolle
Kompisens son blev utpressad på pengar av dessa "indrivare", om han inte betalade så skulle de ta hans cykel. Pojken är 14 år och vågade inte neka dem pengar.
2019-10-30 20:00
Carl
Tyvärr så är det Svenska rättssamhället uppbyggt på ett sådant sätt att en anmälan leder ofta leder till att brott ej kan styrkas varvid gärningsmannen - som ofta ej är straffmyndig - ej får något straff. Enligt samhällskontraktet skall man så klart polisanmäla alla brott. Men då måste så klart gärningsman/ gäng lagföras o med tydliga signaler från samhället om att detta ej är acceptabelt. Om ägaren av samhällskontraktet (Staten) saknar denna förmåga så fungerar ej detta kontrakt varvid medborgaren ej finner någon mening med att polisanmäla - oavsett friande eller fällande dom - då den som polisanmält brottet kan ha samma personer utanför sin dörr inom någon dag.... Funkar inte att bara en av partnern tar sin del av detta kontrakt - då får detta konsekvenser att rättssamhället fullständigt eroderar
2019-10-30 20:16
Pierre
Du har helt rätt Stefan! En riktig omgång kanske får dem att känna den rädsla de utbringar andra. I dessa fall det enda som skulle hjälpa.
2019-10-30 20:24
Bagarn
Jag törs, utan några som helst belägg, påstå att dessa kriminella inte skulle lägga sin röst på SD. Oavsett om de har rösträtt eller ej. Ett medborgargarde kanske skulle startas?
2019-10-30 20:25
Brevbäraren Dennis. Lalander
Hej på er jag heter Dennis Lalander och jobbar sedan 1983 som brevbärare i Kumla tack vare mina föräldrar. Som det är nu så är detta inte mitt (Kumla) Tack för ordet. Mvh Brevbäraren.
2019-10-30 20:37
Anna
Tack ni på Sibylla som vågade säga ifrån.
2019-10-30 20:43
Kalle
Tack Sydnärkenytt för att ni tar upp detta. Vår sk. mainstream har väl svårt för sådan information, de måste väl hålla sig väl med dem som föder dem! Hoppas att jag är konspiratorisk, men misstanken smyger in.
2019-10-30 20:54
Jymmi
Håller med Cecilia att politiker borde se verkligheten och inte bara drömma om visioner. Det kommer med stor sannolikhet bli hårdare tag mot brottsligheten på alla nivåer vid nästa val, tyvärr lång väntan på ett tryggare samhälle.
2019-10-30 21:22
Berserk
Rediga skadestånd som föräldrarna får betala. Det ska svida lika mycket i deras plånböcker som det gör hos en drabbad ungdom.
2019-10-30 21:51
Majs
Hur agerar de som arbetar på restaurangerna?. Ring polisen och anmäl till polis och SOC. Våga vara vuxna. Vägra möta hat med Voldemort och hot. Skrämmande med vuxna män som hotar med våld. Marika
2019-10-30 22:06
TS
Regeringen måste bort. Inte en dag utan rån,skjutningar,våldtäkter och knivskärningar (tom machetes har börjat användas..)mm. Sjukvården går på knäna med inställda operationer och materialbrist samt underskott på flera hundra miljoner. Och detta har pågått i en högkonjunktur!!
2019-10-30 22:11
Stefan
Allt måste på en gång polisanmälas, ända chans få ut mer poliser. Jag förstår dock inte hur folk ska kunna undvika dessa idioter om media o polis inte går ut med signalement. Dags sätta upp mer cctv för att få en tryggare tillvaro
2019-10-30 23:02
TS
Rolf > Vad har Subway gjort för fel?! Om det hänt på Ica så skulle dom ställas till svars eller vad menar du??
2019-10-30 23:23
boende i kumla
Varför inte bötfälla föräldrarna hårt och sluta dalta med ungdomarna? Det är äldre män som styr dom yngre för dom är inte straffmyndiga.
2019-10-31 2:34
Lars
Väldigt tjat om samhället hit och dit, ingen vill ha förmyndarsamhälle. Men alla verkar ropa på det när andra råkar illa ut. Det som fungerar är när omgivningen är uppmärksam och bryr sig som Sibyllapersonalen. Säg ifrån, anmäl och till andra som ser något suspekt fråga och var besvärlig, dra uppmärksamhet till dem. Civilkurage har alltid varit grunden till ordning, inte flathet.
2019-10-31 4:57
Karin
Det finns minst två gäng som styrs av kriminella gängledare som är över 30 år som är kända för polisen. En del av dom har egna små barn. Jag har själv drabbats av detta av Kumlagänget. 1- Anmäl allt som du misstänker, tipsa polisen HELLRE för ofta. Polisen har begränsade resurser men tveka aldrig att meddela dom. . 2- Föräldrar på stan viktigt. Mer vuxna på gatan. Där finns också ungdomar. 3- Betala aldrig när ditt barn har blivit hotat eller så kallat (skyddad). Gänget är så skickligt har två avdelningar en avdelning (bara hotar och använder skräck) (en avdelning kallar sig att dom skyddar dig) först dom skickar den som hotar barnet. ( hotet kan vara så om du inte betalar så dödar vi dig eller skadar din familj vi vet vart dom bor. Om du säger eller avslår oss för polisen så gör vi samma sak) Sedan skickar dom en som säger vill du ha skydd från den här människan så vi kan skydda dig men det kostar. Ditt barn hamnar i två fällor som handlar om pengar. Betala aldrig den som påstår att de ska skydda ditt barn. Så fort ni betalar kommer dom att kräva mer pengar. I stället koppla av barnet från direkt eller indirekt kontakt (bytt hens nummer) och själv träd i kraft som vuxna och ta över hens roll. Ha uppsikt över ditt barn. Dyk upp i olika sammanhang, i skolan, på fritiden när hen är i stan eller är ute med kompisar. Överraska med din delaktighet och närvaro. Dom kommer märka det. För att dom kan även använda kompisar som budbärare mot ditt barn. Skapa möjlighet att dom får ditt telefonnummer . Spela in deras röster och bilder. Varje info är viktigt. Bestämd aldrig en tid med dom när det är mörkt eller i glesbygden .
2019-10-31 7:49
Li
Personrån med kniv i centrala Kumla. Nu MÅSTE våra politiker och poliser agera snabbt och kraftfullt! Detta är oacceptabelt!
2019-10-31 7:52
P.G
Plocka in buset för helvete, kan det va så svårt? Dom ska ha allt annat än saft o bulle!! Man förstår att folk är rädda, för vem fan vill bli misshandlad eller knivskuren ? Folk har blivit för flata inklusive mig. Det går att va kaxig bakom bildskärmen. Steget att ta sig ut o möta buset finns ju inte på kartan.
2019-10-31 7:52
Stig
En hiskelig tur nu att vi har medborgarlöftet mellan Kumla kommun och polisen, det kommer ju att lösa precis allting. Vi fortsätter att luta oss tillbaka och drömma om att verkligheten är som i fantasin. När ska de bestämmande vakna?
2019-10-31 8:55
Erik
Detta är inte ett problem för just Kumla utan det här är det "nya" Sverige som tyvärr inte kommer att bli bättre och det får vi tacka Fredrik Reinfeldt och Stefan Löfven´s anhängare för. Så bedrövligt och ledsamt att se hur detta samhälle har blivit!
2019-10-31 9:47
KP
Skrämmande utveckling! Ska ungdomar inte kunna vara ute utan att bli rånade på pengar eller kläder, mobiler etc!? Kanske verkligen är dags för polisen att börja visa sig ute, Kumla är inte så stort. Gå civilklädda och plocka in dessa individer, prata med föräldrarna och ge konsekvenser för detta beteende, samhällstjänst tex. Och var på dem hela tiden tills det slutar! Var tror ni det kommer sluta om de rånar barn nu, gör ett besök bakom gula muren med dem!
2019-10-31 11:20
Pkown
Vansinnigt att inget händer runt centrum med polis eller att det finns nattvandrare längre. Misstänker att definationen av "ungdomar" som gör detta är 18+ och som nödvändigtvis inte har föräldrar som lägger sig i vad de hålls med eller ens har sina föräldrar i det här landet.
2019-10-31 12:45
title2
Hellre mer poliser och ordningsvakter än kameror tack. Två ordningsvakter vid torget 24/7 skulle förändra väldigt mycket.
2019-10-31 12:47
Title3
Title2, du tror inte att fler poliser och ordningsvakter bara får problemet att flytta på sig till en annan plats?
2019-10-31 14:59
Calle P
Vetenskapligt eller ej nu tycker jag faktiskt att fokus kall vara att skötsamma ska kunna fredas från detta slödder. Därför säger jag att det är dags att återinföra ungdomsfängelser igen. Jag tror dessa individer uppfattar straffvärdet mkt humant kopplat till den ondska de orsakar. De tycker helt enkelt att risken samt ev straff, som kontakt med socialtjänst, inte är avskräckande. Jag är benägen att att säga vårt straffsystem är anpassat till en befolkning som har en grundläggande respekt för samhällets regler. Denna tanke finns ej hos dessa individer som snarare sätter jaget för kollektivet som ett samhällskontrakt innebär. Jag säger lås in dom gärna i fängelser i Litauen, gammal som ung så att det blir lugnt på gatorna. Ordningen måste återställas.
2019-10-31 16:30
K
Det är så mycket både hat och hot om våld. Vaddå medborgargarde? Vad ska det tjäna till? Slåss och hota mer ute bland folk? 1600talsfasoner. Nej, tipsa polisen, ring dem, anmäl det du/ni ser. Heja ungdomar och föräldrar som står på sig och anmäler!
2019-10-31 19:39
Kent
Gå ut med namn på dessa pojkar som springer runt på stan & rånar folk! Så får vi se om dom fortsätter med det, när alla i Kumla vet vilka dom är!!!
2019-10-31 19:49
Örebroare
Stackars Kumla. Detta gör mig arg. Men kära Kumlabor... I Örebro, speciellt väster blir folk misshandlade och rånade jämt. Inklusive jag. Varför ska jag anmäla? De vet exakt vart min familj bor. Polisen gör ett effektivt jobb med narkotikan i staden. Men nu handlar det om andra FARLIGA GÄNG som utpressar hjälplösa. Polisen finns till för att skydda folk från sånt här.. Men självklart kan vi inte bli en polisstat. Friheten och säkerheten är det viktigaste som finns att arbeta mot som polis. Meddelande till Polisen i Örebro: Sluta upp med ert ständigt sökande efter narkotika. Avkriminalisera allt, folk tar inte droger (jag menar såklart cannabis) för att det är coolt, folk som röker cannabis då och då gör det för att det ej är beroendeframkallande, ett bra alternativ om man ska slappna av, lite av samma anledning som "Wallander" jämt super ner sig med whiskey på kvällen. Alkoholpåverkade personer blir inte sällan våldsamma och ur kontroll och det leder till att en stor majoritet av alla våldsbrott, som skadar eller tar själen från en oskyldig. Cannabis är i stort sätt lagligt och avkriminaliserat för eget bruk i hela världen. Förstatliga försäljningen som många andra länder nu har gjort. Det finns statistisk på att det tar bort mycket skit som jag nu läste i denna artikeln. De gäng som gör liknande saker i Örebro langar droger, och CANNABIS den vanligaste OCH minst farliga drogen AV ALLA INKL. ALKOHOL. Det är dags att strypa dessa gäng genom att istället HÖJA straffet på innehav av marijuana i försäljningssyfte. FÖRST DÅ kan polisen sätta stenhård fokus på att avväpna de onda i samhället, Staten får pengarna då istället för att de som dealar inte har någon att sälja till. Droganvändning och dess effekter är påhittade, men man ska inte få gå runt helt väck på tyngre droger. Cannabis är inte beroendeframkallande, googla upp det. Eller testa själv. Det är 100 ggr lättare att klippa än vad nikotin är. Så länge inte bruket av cannabis spårar ur och går ut över andra, så ska ni se att över hälften av alla "gäng" lägger av. Fram med fredspipan! Pappa staten kan lika gärna fokusera på andra saker genast!! Skyll inte på invandrare, töntar är ni som gör det! Ingen förstår att det är den enda lösningen inklusive hårdare straff för våldsbrott!
2019-10-31 23:55
Stefan L
Vi måste komma ihåg nu att detta har ingenting med invandringen att göra, det är viktigt att vi slår fast det. Att kommuner går på knäna har heller ingenting med invandringen att göra, det är viktigt att vi slår fast det. Och att rånen generellt, sprängningar, våldtäkter och annat är värre i Sverige än i något annat västland har ingenting att att göra med invandringen. Det är viktigt att vi slår fast det. Att vårdköer växer, bostadsbristen ökar och sånt har ingenting med invandringen att göra, det är viktigt att vi slår fast det. Faktum är att invandringen är en ren förtjänst för Sverige. Vi behöver mer invandring.
2019-11-01 9:14
claes
En enkel åtgärd: Gör föräldrarna betalningsansvariga till deras minderåriga barn. Straff från redan från 14.
2019-11-01 10:54
Johan
i detta fall så är det bara o kontakta banken som ligger bredvid då uttagsautomaten har kameraövervakning som även fotar hela den gångvägen fram till automaten så dessa j*vla snorungar blir nog ej svåra o få tag på i detta fall !
2019-11-01 13:29
Ken Karlsson
Dags att bilda medborgargarde och ta hand om problemen som polis o politiker inte vågar ta i.Det är egentligen ingen bra lösning,men vad gör man när ingen annan gör något?
2019-11-01 13:38
Emma
Åter igen så har jag beskådat öppen droghandel mitt på dagen. Denna gång var de inte utanför Maxi utan vid biblioteket. Vardag, mitt på dagen. Här skäms man inte för sig. Men vi föräldrar måste ju bli mer synliga också. Polisen i all ära men föräldrar och andra medborgare behöver säga ifrån, ha koll på sina barn. Sådant här är det nej tolerans på. Vi kan ju alltid börja någonstans. Så alla som vill vandra runt lite i Kumla ikväll fredag och lördag. Vi kan ju mötas vid fontänen båda kvällarna kl 19:00.Så går vi runt och kikar till folket som finns på gränder och gator! Klä er efter väder. Hoppas vi blir många så vi kan dela upp oss och gå runt. Bara att beskåda och visa att vuxna finns är en trygghet. Tänk på de! Ses ikväll!:-)
2019-11-01 13:53
En som flyttat från Kumla
Stefan L Är du inlåst inom dom gula murarna för du är ju inte med i vår verklighet. Vakna
2019-11-01 14:11
Kumling
Kära Örebroare ! Den var ju svår att knäcka :: Den som använder stark cannabis ofta kan ha en ökad risk för att drabbas av psykos. Det visar en studie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften The Lancet Psychiatry. Sambandet mellan just psykossjukdom och cannabisanvändning är välkänt. Det är också välkänt att starkare cannabis, med en högre halt av det rusgivande ämnet THC, är associerad med högre risk för inte bara psykossjukdom utan även beroende. Men det är klart hur farligt kan det vara ....... Dessutom (nu tror jag) kan nog vara så att Cannabis är kanske just det Töntarna ska köpa för rånpengarna.
2019-11-01 15:15
Peter
Det nya Sverige nu även i Kumla
2019-11-01 16:26
Emma Larsson
Alla vet var problemet är men ingen i kommentarsfälten utom en, med ironi, vågar nämna det. Antingen är det censur på Kumlanytt eller så är alla Kumlabor helt indoktrinerade av etablissemanget. Det har gått överstyr, dags att göra något innan det går helt åt pipan.
2019-11-01 17:00
Anders Björk
Det är tillåtet att ha både positiva och negativa åsikter självklart till våra artiklar. Tillåtet att vara allt från glad, kritisk till förbannad. Vi vill dock ha ett hyfsat språk i kommentarer. Men det lyckas absolut de flesta hålla. Sen vill vi heller inte ha personer som använder sig av olika signaturer fast det är samma person som skrivit, vilket vi har möjlighet att se. Tog just bort en sådan av dig Emma, eller om det är Kurt du heter. Så tänk på det framöver.
2019-11-01 17:52
Rudolf Ter
Hur många av er röstade på regimen i Rosenbad och deras stödpartier?
2019-11-01 20:57
joakim Schenström
Jag blev av med min moped och det var just ett sådant gäng som tagit den . Så när jag såg mopeden någon månad senare gick jag bara fram och tog tillbaka den ,och hade även en liten hälsning till dom som jag inte skriver här ,men ni förstår nog säkert vad den gick ut på......
2019-11-02 6:24
Thomas
Emma. Jag står vid fontänen. Lördag kl 19. Själv! Det låter bra bakom datorn eller telefonen att stå på sig. Bra ide men just tyvär bara en ide. Synd bara att det inte funkar. För det behövs.
2019-11-02 19:07
Martin H
Bra jobbat av personalen på Sibylla!!!
2019-11-11 12:35
Kommentera

Skriv helst under eget namn. Håll dig till ämnet och håll en hyfsad ton. Visa respekt för andra som kommenterar och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

När Sylvias son satt och åt blev han uttvingad på gatan där ett större gäng väntade på honom och kompisen. Foto: Anders Björk
Vätternvatten AB:s VD, Göran Lunander informerade i Hallsberg om jätteprojektet som berör hela Sydnärke. Foto Henrik Östensson
De vill att Kumla kommun tar över vägansvaret i Åbytorp. På bilden några av medlemmarna i vägföreningen; Alf Bäck, Robert Jacobsson, Karl-Gunnar Gunnarsson och Tomas Gustavsson. Foto: LG Månzon
Publicerad: 2019-10-30 14:35
Senaste nyheterna
Husabergsudde camping rustar
(20:30)
Uppvisning med schackmästare
(16:44)
Hittade knark i bostad
(15:35)
Fängelse för rattfylleri
(15:28)
Böter för snabb A-traktor
(15:20)
“Trodde hunden simulerade”
(15:15)
Gissa Kumlabilden - Vinn en bukett!
(15:08)
Dikeskört i Hörsta
(14:25)
“Köp in lådcyklar till turister”
1
(12:36)
Oxfilétjuv la bytet i barnvagnen
(11:41)
Skulle bara flytta bilen
(11:24)
SD-vald dömd för sexbrott
(11:03)
Varsel om uppsägningar i Skyllberg
(10:42)
Innebandy: Fin damseger
(2019-11-10)
Hockey: Kumla tappade 3-0
1
(2019-11-10)
Skogsdag med reflektioner
1
(2019-11-10)
Lastbilsbrand vid Sänna
(2019-11-10)
Saga om en flygel
(2019-11-10)
Berättar om magnolia
(2019-11-10)
Tilde vann affischtävling
(2019-11-10)
Landals säljer verksamhet
14
(2019-11-09)
HANDBOLL: Vann i Lindesberg
(2019-11-09)
Dieker svarar S om budget/bidrag
(2019-11-08)
Sydved visade muskler i blötan
(2019-11-08)
VECKANS FRÅGA: Första bilen?
7
(2019-11-08)
Gissa Askersundbild - Vinn en bukett!
13
(2019-11-08)
Nu samråds om Vätterntunneln
6
(2019-11-08)
Vill bygga ny motionstrapp
4
(2019-11-08)
Florister utbildas snart i Hallsberg
(2019-11-08)
Bluffade på Blocket
(2019-11-08)
Dyrt mobilprat vid ratten
(2019-11-07)
Cruising-pinkare slapp böter
1
(2019-11-07)
Doktor Glas på Sjöängen
(2019-11-07)
Kumlabo hade knark i kalsongerna
(2019-11-07)
Nattidrott i Närlundahallen
(2019-11-07)
Medborgarförslag om busskort
(2019-11-07)
Trafikolycka med två bilar
(2019-11-07)
Besparingar på flera områden
(2019-11-07)
Minister träffade lantbrukare
(2019-11-07)
Veckans bild: En dusch vid Kumlasjön
(2019-11-07)
Sjukvård öppnar digital mottagning
(2019-11-07)
Richard blev “Årets Kumling”
1
(2019-11-06)
Hockey: Bråkigt vid förlust
(2019-11-06)
Flera bilar i trafikolycka
(2019-11-06)
Ingelsby får kommunalt vatten och avlopp
(2019-11-06)
Protestlistor till Kumla kommun
8
(2019-11-06)
Nytt avslag för buss-elever
(2019-11-06)
Internationell kulturfest på gång
(2019-11-06)
Protest mot höjd hastighet
11
(2019-11-06)
Speedway: Joel skrev nytt
1
(2019-11-06)
Chans lära mer om Svennevad
(2019-11-05)
Buss-elever ännu inte kommit vidare
(2019-11-05)
KONST: Ovanligt snälla djur
(2019-11-04)
Rånförsök mot Kumlas Spelhörna
10
(2019-11-04)
Optikerkedjan Synsam till Kumla
(2019-11-04)
Gissa Kumlabilden - Vinn en bukett
21
(2019-11-04)
Anmälningar om fönsterkross
(2019-11-04)
Bilinbrott på Östra Drottninggatan
(2019-11-04)
Bostadsinbrott på Teggatan
(2019-11-04)
Hockey: Ännu en uddamålsförlust
(2019-11-03)
Annons:
Tidning
Senast kommenterat
Annons:
Tidning
Populärt ur arkivet
Bloggat
Sydnärke
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.