27 November 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Anmäler lärare efter anklagelser om lögn

Monicas söner går på Malmens skola. En skola de trivs på, men de upplever den också som väldigt stökig. Foto: Anders BjörkMonicas söner går på Malmens skola. En skola de trivs på, men de upplever den också som väldigt stökig. Foto: Anders Björk

Monica Larssons åttaårige son blev knuffad på en skolutflykt och skadade sig illa i örat. Men det som gjorde Monica mest ledsen var när hon och sonen anklagades för att ljuga om händelsen. Nu har Monica anmält en lärare till Skolinspektionen.

Monica Larsson har två söner som går på Malmens skola, i årskurs 2 och 4. Det är mycket på skolan som de trivs med. Vi kan börja i den änden. Lärarnas engagemang och att de månar om barnen och är pedagogiska är en sak.

Ser plus men även stora problem

- De gör verkligen vad de kan känns det som. Jag tycker hela skolan engagerar sig i barnen, de anordnar mycket aktiviteter och är involverade under raster i vad som händer på skolgården, berättar Monica Larsson.

Men det stora problemet som upplevs är att det är väldigt bråkigt och stökigt, i stort sett varje dag i skolan. I klassrumen och korridorer framförallt. Speciellt oredan under lektioner har Monica förstått att sönerna tröttnat på.

Monica Larsson har två söner som går på Malmen.

- Lärarna kan inte fullfölja lektioner på ett korrekt sätt. De får ofta jaga runt efter elever och det är bråk mellan olika elever och även elever som ger sig på lärare. Det har hänt många gånger, fastslår Monica.

Ofta hämtar Monica på skolan och ser då hur det går till i korridoren.

- Då ser jag ju med egna ögon hur lärarna kämpar och har svårt att få ordning. Och jag har pratat med många andra föräldrar som upplever det likadant, som säger att det är jättestora problem och varit under en lång tid.

Undrar vad strategi för stöket är

- En mamma blev riktigt arg  för ett par veckor sedan när en elev gav sig på andra barn i korridoren. Hon sa att det här inte var acceptabelt och att de måste ta bort eleven när han skadar andra barn, berättar Monica.

Vad kan lärarna göra då som du upplever det för att få bättre studiero?

- Det är det jag undrar. Vi som föräldrar tycker alla fall att det är allvarligt. Barnen går ju till skolan för att lära sig och då måste de få chansen att göra det också, för att få den kunskap som de behöver. 

Vad tycker dina söner om att de inte får tillräcklig studiero?

- De tycker det är väldigt jobbigt. Och säkert inte bara dom, det finns ju många barn som vill göra det dom ska. Och jag kan inte säga vad lärarna gör, men jag skulle gärna veta hur de planerar och vad för strategi de har för att lösa problemen.

Vad skulle du själv vilja se för lösning?

- Eftersom problemen med så mycket stök bara fortsätter har de väl kanske inte lyckats. Vad jag som förälder skulle vilja se är om det ofta är samma barn som bråkar och stör att de då kan få extra hjälp, eller sätta sig separat. 

Blev inte betrodda efter skada

Men det som sticker ut klart mest för Monicas del var när den yngste sonen var på en utflykt i Viaskogen med sin klass. Han ska då ha blivit puttad, så han tappade balansen, in i en byggnad och skadat sig illa på en spik.

- Två lärare fick köra honom till vårdcentralen och jag och min man skyndade oss dit. Han blödde väldigt kraftigt på grund av en skada han fått i örat och en liten bit av örat försvann.

Monicas son fick ett rejält jack i örat efter incidenten. Foto: Privat

Det var dock inte själva knuffen som fick Monica att se rött. Ty den elev som utdelade knuffen har erkänt och bett om ursäkt. Desto mer smärtade det faktum att Monica och sonen blev anklagade för att fara med osanning

- Först kontaktade jag mamman till den elev som utdelat knuffen för att berätta att det hade inträffat en olycka, men hon sa att hon inte trodde att hennes son hade knuffat någon, och sen pratade vi inte mer.

Hamnade i dispyt i korridor

Att Monica inte blev trodd fortsatte i skolan.

- Av någon anledning är det en lärare som vägrade tro på att min son blev knuffad, trots att hon inte ens var där. Detta grundade hon på att hon är lärare till eleven i fråga och anser att det inte är en bråkig elev.

När Monica var i skolan och stod och pratade med andra lärare om att de kunde ta upp med elever att man inte får knuffa varandra ska läraren ha lagt sig i diskussionen och ett högljutt bråk uppstod.

- Jag sa att jag ville bara en sak, och det är att man som förälder eller lärare pratar med barnen om vad man inte får göra, och vad som kan hända om man exempelvis knuffar till någon. Men läraren var väldigt irriterad och arg över detta, och jag förstod inte varför. Jag hade aldrig sett henne tidigare.

Vettskrämd efter möte

Efter diskussionen i korridoren togs Monicas son in till ett samtal bakom stängda dörrar med läraren som inte trodde på händelsen, och även sonens ordinarie lärare. Detta för att "reda ut" vad som hänt.

- Jag fick stå och vänta utanför i korridoren. Och efter mötet fick jag förklarat för mig att min son hade ändrat version, men det gjorde han bara för att han var rädd. Han var vettskrämd och hade nästan panik efteråt.

Monicas son ska efteråt ha sagt att "jag ljuger ju inte mamma" och han fick förklarat för sig på mötet med lärarna att "det inte är bra och innebär problem".

- Och det tycker jag verkligen är jättefel av en lärare att säga så till ett barn och lägga den typen av skuld. Ett barn måste uppmuntras att säga sanningen om vad som händer, även om det är vid ens skola.

Fick ursäkt vid skolmöte

Hela situationen fick Monica att bestämma sig för att lämna in en anmälan till Skolinspektionen mot läraren. De hade dock ett möte på Malmen i fredags. Monica, hennes man, rektorn, den berörda läraren och sonens lärare.

- Det var ett bra möte. Det började sådär, men sen blev det bättre och nu är vi överens om att min son inte ljög. Äntligen! Läraren bad också om ursäkt och sa att det hade blivit lite tokigt.

Men fick ni förklarat varför ni blev anklagade för att ljuga?

- Nej tyvärr, någon bra förklaring på det fick vi inte.

Trots att mötet upplevdes som positivt så kommer Monica och hennes man att gå vidare med anmälan för händelsen till Skolinspektionen.

"Studemiljön varierar från klass till klass"

Angelica Landmark är relativt ny rektor på Malmen och var med på mötet.

- Jag träffade vårdnadshavarna tillsammans med lärarna för att reda ut händelsen. Vilket ledde till att vi redde ut de uppfattningar som fanns. Om några veckor har vi möte igen för att stämma av, berättar hon.

Ann-Sofie Vennerstrand. 

Ann-Sofie Vennerstrand är skolchef i Kumla kommun. Hon får frågan om hur hon anser att studiemiljön är på Malmens skola och om det behöver göras något för att förbättra den?

- Studiemiljön på Malmen, liksom på andra skolor varierar lite från klass till klass och är något som alla skolor arbetar med. Det stämmer att det slutade flera lärare i våras, men de flesta tjänsterna har tillsatts. Det innebär att det är en del nya lärare på skolan som arbetar tillsammans med rektor för att skapa bästa möjliga förutsättningar för eleverna. Skolan har satt in en del åtgärder och planerar för fler, svarar Ann-Sofie Vennerstrand. 

Klicka här för att skriva en kommentar till artikeln
Publicerad: 2019-11-13 15:01
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.
{/exp:ce_cache}