28 November 2018
Tipsa: 073-094 57 58

44 bilister fastnade i kontroll på kort tid

Under måndagsmorgonen stod polisen och genomförde en hastighetskontroll vid vägbygget på E20 i Kumla kommun. Det slutade med att 30 personer blev av med körkortet på plats.

På E20, alldeles efter att man svängt in på motorvägen från området Norra Mos i Kumla, håller man på och bygger om. Något säkert många känner till.

"Farten i genomsnitt mycket hög"

Det var på denna sträcka som polisen i morse stationerade sig för att kolla eventuella hastighetsöverträdelser. Och det blev en hel del som fastnade.

Under de drygt två timmar man genomförde kontrollen noterades 44 hastighetsöverträdelser, för 30 av dessa rök kortkortet på en gång.

"Under insatsen konstaterades att farten i genomsnitt var mycket hög. Det finns ett problem med för höga hastigheter vid vägbyggen/arbete på väg, där människor som arbetar dagligen riskerar sitt liv. Hastigheterna är många gånger alldeles för höga när fordon passerar dessa områden", skriver Polisen på sin hemsida om situationen. (ABj)

Trannel Kröjb
Ruskiga siffror men troligtvis normala. Arrogansen mot hastighetsbestämmelser är tyvärr total.Men smakar det så kostar det.Förhoppningsvis lär de "drabbade" sig till nästa gång (när körkortet återkommit)
2018-05-28 12:26
Christian
Är det inte 70km/h?
2018-05-28 12:34
Vansinnig
Bra att de som inte respeketerar hastighetsbegränsningen förbi en arbetsplats börtfälls! Skulle dock uppskatta om alla idioter som lägger sig i det vänstra körfältet och blockerar så tidigt som 2-3 km före första skylten om att körfälten går ihop också förlorar sitt körkort! Det skapar extremt onödiga köer. Det blir inte 70 km/h förrän ca. 300 m före att körfältet smalnar av/går ihop och köerna skulle många gånger undvikas om sick-sackprincipen nyttjades NÄR körfältet går ihop! Det är mer regel än undantag att fordon aktivt väljer att gå ut i vänsterfilen och blockerar de som väljer att inte lägga sig i kön redan vid Marieberg!
2018-05-28 13:47
Marua
Håller med Christian. Är det ändrat? Var 70 innan. Men det är klart, har det ändrats så måste man ju vara uppmärksam och hålla kol! Är ju inte bara att köra på gammal vana. Tycker det är så dåligt att folk inte håller hastigheten när det är folk som arbetar på vägen. Hatar när man får bilar i arslet för man faktiskt håller de 30 eller 50 som brukar vara vid vägbyggen.
2018-05-28 13:58
Blir så trött
Vansinnig: Vad är det för fel i huvudet på er som anser er ha rätt att köra förbi hela kön i vänsterfilen. Är er tid mer värdefull? Tänk lite....
2018-05-28 16:30
Vansinnig
BLIR SÅ TRÖTT: Skulle kunna ställa samma fråga till alla er som väljer att skapa köer. Min poäng är att det är betydligt mer effektivt att utnyttja båda körfälten så långt det är möjligt dvs ända fram tills körfälten går ihop. När det där framme blir stopp så finns det en etablerad teknik som heter blixtlås dvs varannan bil från respektive körfält. Om du nu är så korkad att du hellre skapar en kö som sträcker sig kilometervis så kan du lämna in ditt körkort! Mig veterligen så finns det INGET i svensk trafiklagsstiftining som hindrar att man gör som jag beskrivit, det är garanterat även mer trafiksäkert då det skapar mindre frustration! Min tid är absolut inte mer värdefull men jag kanske värdesätter att använda den till något annat än att sitta i kö och ja jag har tänkt, inte bara lite utan en hel del. Har du?
2018-05-28 17:22
Blir ännu tröttare
På vilket sätt skulle det vara mer effektivt... Flaskhalseffekten blir ju bara ännu värre längre bak när de i ytterfilen ska in. Om alla hade lite hyfs och förstod kötagning så hade allas tid värderats lika och vi hade fått ett jämnare rull i kön. Men märks tydligt att vissa människor ska komma före andra... Även om det inte står i lagen så bör man visa respekt för andra människors tid.. Avslutar den här diskussionen nu.
2018-05-28 21:01
Daniel
Håller helt med dig vansinnig. Enligt lag får man ej blockera trafiken och det är precis vad idioterna gör som lägger sig i vänsterfiken och blockerar. Framförallt lastbilar som håller på så. Köerna blir dubbelt så långa om alla fordon enbart ska ligga i högerfilen, vilket i slutändan gör stopp i tidigare avfarter och korsningar.
2018-05-28 21:37
Lennart Karlsson
Vansinnig - frågan är hur mycket du kör per år dom som kör 10-150000 mil per år vet att det går mycket smidigare om folk ger fan i att åka i vänsterfilen efter att det kommit en skylt om vägarbete jag hyllar alla som stoppar sådana som dig
2018-05-28 21:51
Bilförare
Bara för att någonting inte är olagligt innebär det inte automatiskt att det är god ton att göra det. Det är inte olagligt att sitta på MCdonalds och sjunga snapsvisor för full hals, men jag lovar att många skulle bli irriterade om du gjorde det. Och varför tror du att det skapar mindre köer att tränga sig före? Det är fortfarande samma antal bilar som skall dela på samma vägsträcka. Enda skillnaden om du tränger dig före är att de förare som inte är själviska, som står längre bak, får vänta ännu längre. Ohyfsat helt enkelt.
2018-05-28 22:05
Vansinnig
Lennart K mfl: Jag åker 4-5000 mil/år och det är fel att påstå att det blir mer effektivt att hålla sig enbart till högerfilen! Om alla håller avstånd och hastighet, i det här fallet 70 km/h (lastbilar måste sannolikt köra något långsammare genom kurvorna), så är det självklart att en mer optimal trafikrytm blir resultatet eftersom det inte kommer uppstå något stopp. Som Daniel korrekt påpekar är det dessutom inte lagligt att ligga i vänsterfilen som en del gör! Flaskhalseffekten blir betydligt mindre vid nyttjande av blixtlåsprincipen och det stör mig något fruktansvärt att ni s.k osjälviska förare är beredda att försvara stoppklossar i vänsterfilen. De gör fel INTE jag! Resultatet av ert resonemang kan medföra en kö i södergående riktning som börjar redan i Örebro. KORKAT ! Jag kör INTE för fort, jag hyser sjukt stor respekt för de som jobbar och hyllar polisens insats. Nu hoppas jag deras nästa insats blir att plocka kortet för de som faktiskt begår fel genom att blocka vänsterfilen (troligtvis bara ett bötesbrott dock)
2018-05-28 23:29
Funderare
Jag kör bil för det mesta, men lastbil ibland. Problemet när det är två köer som skall gå ihop på en kort sträcka, är att det blir så vansinnigt många stopp och starter. En lastbil/buss som måste stanna hela tiden drar ner tempot rejält. Min teori är att man nog borde fixa singelkön mycket tidigare för att man kan få ett jämnt flöde förbi arbetsplatserna. Det är ju heller inte så roligt att behöva stå still för att det är många som vill tränga sig in för att man kanske inte kört sträckan förut och inte vet vad som väntar och då måste in förr eller senare...
2018-05-29 1:20
Nisse
http://www.bohuslaningen.se/nyheter/munkedal/hur-köar-man-rättvist-polisen-ger-råd-1.2504157 Fråga vilken trafikpolis som helst, båda filerna skall utnyttjas! De lastbilar som leker vägens riddare genom att blockera vänsterfilen bryter dessutom mot lagen. Lennart -> Hur kan det vara smidigare att de som vill svänga av redan vid Marieberg också ska behöva stå i en kö som inte hade behövt sträcka sig hela vägen dit?
2018-05-29 7:55
kjejon
TACK NISSE då är det ju glasklart sen får ju alla andra tycka bäst dom vill.
2018-05-29 19:45
Daniel
Tack nisse! Mycket bra resonemang. Det är hel idiotiskt att bara använda en fil vid kö. Jag förstår inte hur man inte kan förstå det enkla logiska i att det inte tar längre tid att passera ett vägarbete om man fyller upp båda filerna, jämfört att bar fylla högerfilen.
2018-05-29 21:54
SnyggAnders
Allra snabbast och smidigaste skulle det nog, så småningom, gå om det verkligen pågick något vägarbete att sänka farten för. Jag åker där varje dag och det verkar vara en väldigt låg aktivitet vid det där bygget.Det har hänt att jag sett någon vägarbetare där, men inte ofta. Dom gånger jag sett någon som arbetat där så har denne varit mycket långt från allt vad trafik heter. Folk förlorar ju respekten för avspärrningar och skyltar om om det sedan inte verkar ha någon slags förankring i verkligheten, men visst 70 km/h borde man väl kunna hålla.
2018-05-30 1:05
Trannel Kröjb
Ruskiga siffror men troligtvis normala. Arrogansen mot hastighetsbestämmelser är tyvärr total.Men smakar det så kostar det.Förhoppningsvis lär de "drabbade" sig till nästa gång (när körkortet återkommit)
2018-05-28 12:26
Christian
Är det inte 70km/h?
2018-05-28 12:34
Vansinnig
Bra att de som inte respeketerar hastighetsbegränsningen förbi en arbetsplats börtfälls! Skulle dock uppskatta om alla idioter som lägger sig i det vänstra körfältet och blockerar så tidigt som 2-3 km före första skylten om att körfälten går ihop också förlorar sitt körkort! Det skapar extremt onödiga köer. Det blir inte 70 km/h förrän ca. 300 m före att körfältet smalnar av/går ihop och köerna skulle många gånger undvikas om sick-sackprincipen nyttjades NÄR körfältet går ihop! Det är mer regel än undantag att fordon aktivt väljer att gå ut i vänsterfilen och blockerar de som väljer att inte lägga sig i kön redan vid Marieberg!
2018-05-28 13:47
Marua
Håller med Christian. Är det ändrat? Var 70 innan. Men det är klart, har det ändrats så måste man ju vara uppmärksam och hålla kol! Är ju inte bara att köra på gammal vana. Tycker det är så dåligt att folk inte håller hastigheten när det är folk som arbetar på vägen. Hatar när man får bilar i arslet för man faktiskt håller de 30 eller 50 som brukar vara vid vägbyggen.
2018-05-28 13:58
Blir så trött
Vansinnig: Vad är det för fel i huvudet på er som anser er ha rätt att köra förbi hela kön i vänsterfilen. Är er tid mer värdefull? Tänk lite....
2018-05-28 16:30
Vansinnig
BLIR SÅ TRÖTT: Skulle kunna ställa samma fråga till alla er som väljer att skapa köer. Min poäng är att det är betydligt mer effektivt att utnyttja båda körfälten så långt det är möjligt dvs ända fram tills körfälten går ihop. När det där framme blir stopp så finns det en etablerad teknik som heter blixtlås dvs varannan bil från respektive körfält. Om du nu är så korkad att du hellre skapar en kö som sträcker sig kilometervis så kan du lämna in ditt körkort! Mig veterligen så finns det INGET i svensk trafiklagsstiftining som hindrar att man gör som jag beskrivit, det är garanterat även mer trafiksäkert då det skapar mindre frustration! Min tid är absolut inte mer värdefull men jag kanske värdesätter att använda den till något annat än att sitta i kö och ja jag har tänkt, inte bara lite utan en hel del. Har du?
2018-05-28 17:22
Blir ännu tröttare
På vilket sätt skulle det vara mer effektivt... Flaskhalseffekten blir ju bara ännu värre längre bak när de i ytterfilen ska in. Om alla hade lite hyfs och förstod kötagning så hade allas tid värderats lika och vi hade fått ett jämnare rull i kön. Men märks tydligt att vissa människor ska komma före andra... Även om det inte står i lagen så bör man visa respekt för andra människors tid.. Avslutar den här diskussionen nu.
2018-05-28 21:01
Daniel
Håller helt med dig vansinnig. Enligt lag får man ej blockera trafiken och det är precis vad idioterna gör som lägger sig i vänsterfiken och blockerar. Framförallt lastbilar som håller på så. Köerna blir dubbelt så långa om alla fordon enbart ska ligga i högerfilen, vilket i slutändan gör stopp i tidigare avfarter och korsningar.
2018-05-28 21:37
Lennart Karlsson
Vansinnig - frågan är hur mycket du kör per år dom som kör 10-150000 mil per år vet att det går mycket smidigare om folk ger fan i att åka i vänsterfilen efter att det kommit en skylt om vägarbete jag hyllar alla som stoppar sådana som dig
2018-05-28 21:51
Bilförare
Bara för att någonting inte är olagligt innebär det inte automatiskt att det är god ton att göra det. Det är inte olagligt att sitta på MCdonalds och sjunga snapsvisor för full hals, men jag lovar att många skulle bli irriterade om du gjorde det. Och varför tror du att det skapar mindre köer att tränga sig före? Det är fortfarande samma antal bilar som skall dela på samma vägsträcka. Enda skillnaden om du tränger dig före är att de förare som inte är själviska, som står längre bak, får vänta ännu längre. Ohyfsat helt enkelt.
2018-05-28 22:05
Vansinnig
Lennart K mfl: Jag åker 4-5000 mil/år och det är fel att påstå att det blir mer effektivt att hålla sig enbart till högerfilen! Om alla håller avstånd och hastighet, i det här fallet 70 km/h (lastbilar måste sannolikt köra något långsammare genom kurvorna), så är det självklart att en mer optimal trafikrytm blir resultatet eftersom det inte kommer uppstå något stopp. Som Daniel korrekt påpekar är det dessutom inte lagligt att ligga i vänsterfilen som en del gör! Flaskhalseffekten blir betydligt mindre vid nyttjande av blixtlåsprincipen och det stör mig något fruktansvärt att ni s.k osjälviska förare är beredda att försvara stoppklossar i vänsterfilen. De gör fel INTE jag! Resultatet av ert resonemang kan medföra en kö i södergående riktning som börjar redan i Örebro. KORKAT ! Jag kör INTE för fort, jag hyser sjukt stor respekt för de som jobbar och hyllar polisens insats. Nu hoppas jag deras nästa insats blir att plocka kortet för de som faktiskt begår fel genom att blocka vänsterfilen (troligtvis bara ett bötesbrott dock)
2018-05-28 23:29
Funderare
Jag kör bil för det mesta, men lastbil ibland. Problemet när det är två köer som skall gå ihop på en kort sträcka, är att det blir så vansinnigt många stopp och starter. En lastbil/buss som måste stanna hela tiden drar ner tempot rejält. Min teori är att man nog borde fixa singelkön mycket tidigare för att man kan få ett jämnt flöde förbi arbetsplatserna. Det är ju heller inte så roligt att behöva stå still för att det är många som vill tränga sig in för att man kanske inte kört sträckan förut och inte vet vad som väntar och då måste in förr eller senare...
2018-05-29 1:20
Nisse
http://www.bohuslaningen.se/nyheter/munkedal/hur-köar-man-rättvist-polisen-ger-råd-1.2504157 Fråga vilken trafikpolis som helst, båda filerna skall utnyttjas! De lastbilar som leker vägens riddare genom att blockera vänsterfilen bryter dessutom mot lagen. Lennart -> Hur kan det vara smidigare att de som vill svänga av redan vid Marieberg också ska behöva stå i en kö som inte hade behövt sträcka sig hela vägen dit?
2018-05-29 7:55
kjejon
TACK NISSE då är det ju glasklart sen får ju alla andra tycka bäst dom vill.
2018-05-29 19:45
Daniel
Tack nisse! Mycket bra resonemang. Det är hel idiotiskt att bara använda en fil vid kö. Jag förstår inte hur man inte kan förstå det enkla logiska i att det inte tar längre tid att passera ett vägarbete om man fyller upp båda filerna, jämfört att bar fylla högerfilen.
2018-05-29 21:54
SnyggAnders
Allra snabbast och smidigaste skulle det nog, så småningom, gå om det verkligen pågick något vägarbete att sänka farten för. Jag åker där varje dag och det verkar vara en väldigt låg aktivitet vid det där bygget.Det har hänt att jag sett någon vägarbetare där, men inte ofta. Dom gånger jag sett någon som arbetat där så har denne varit mycket långt från allt vad trafik heter. Folk förlorar ju respekten för avspärrningar och skyltar om om det sedan inte verkar ha någon slags förankring i verkligheten, men visst 70 km/h borde man väl kunna hålla.
2018-05-30 1:05
Kommentera

Skriv helst under eget namn. Håll dig till ämnet och håll en hyfsad ton. Visa respekt för andra som kommenterar och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Publicerad: 2018-05-28 10:58
Senaste nyheterna
Innebandy: Äntligen en hemmavinst
(2018-12-15)
Sandra Wallin: Blu-Ray: A Quiet Place
(2018-12-14)
Nytt program i Radiosydnärke
(2018-12-14)
Hallå där - Fredrik på ÄKTA ÖL
(2018-12-14)
Julstämning i kyrkan
(2018-12-14)
Alternativ Jul med Verdandi
(2018-12-14)
USÖ-studie om prostatacancer
(2018-12-14)
Märkte inte när tvååring rymde
18
(2018-12-13)
Nya statsbudgeten sänker nybygge
3
(2018-12-13)
Sjöborgs ska köpa Sylen
(2018-12-13)
Veckans bild - Turistvärdar 1970
2
(2018-12-13)
Hockey: Femte raka förlusten
(2018-12-12)
Föreläste om hälsa
(2018-12-12)
Luciakröning i Askersund
(2018-12-12)
Länsade kassaskåp i Åbytorp
6
(2018-12-12)
Tvingades köra ner i diket
(2018-12-12)
Vill ha skrotpremie för bilar
(2018-12-12)
Luciafiranden i Sydnärke
1
(2018-12-11)
Bälte viktigt vid olyckor
(2018-12-11)
Gissa Kumlabilden - Vinn en bukett!
24
(2018-12-10)
Surfning på Tåg i Bergslagen
2
(2018-12-10)
Skadad i arbetsolycka
1
(2018-12-10)
Kastade snöbollar mot bilar
2
(2018-12-10)
Tomas fick ett nytt hjärta
6
(2018-12-09)
Innebandy: Hemmaförlust mot jumbo
1
(2018-12-08)
Hockey: Förlust mot Lindlöven
(2018-12-08)
Kävestaelever visar konst
1
(2018-12-08)
Jennie spelar harpa (TV)
1
(2018-12-08)
Ny utställning på Skoindustrimuseet
(2018-12-07)
Hockey: Chiefs vs Kumla Legends
1
(2018-12-07)
Många väljer bort julskinka
23
(2018-12-07)
Kävestas musikhus växer (TV)
(2018-12-06)
Hade mässa för pedagoger
(2018-12-06)
Tutande bilist saknas ännu
(2018-12-06)
Kyrkan stänger för renovering
1
(2018-12-06)
Veckans bild - Kumla torg 1990
(2018-12-06)
Försök till mopedstölder vid station
(2018-12-06)
Skolor låsta för knivbeväpnad clown
7
(2018-12-06)
Hockey: Förlust mot serieledaren
4
(2018-12-05)
Kommunalpensionärer julåt
(2018-12-05)
Insänt (S) om personalskydd
(2018-12-05)
Fotboll: IFK förlänger med tränare
(2018-12-05)
Anders Björk: Vad heter vi?
(2018-12-04)
Närkesten prisades i Stockholm
(2018-12-04)
Konstgräs fick nej vid besiktning
6
(2018-12-04)
Stal verktyg vid två inbrott
(2018-12-04)
Pensionärsrådet tar form
1
(2018-12-03)
SD och V tappar pengar
1
(2018-12-03)
Hallå där - Om Multekhuset
1
(2018-12-03)
Gissa Kumlabilden - Vinn en bukett!
14
(2018-12-03)
Föreläser om psykisk ohälsa
1
(2018-12-02)
Julkalender i Radiosydnärke
(2018-12-02)
Föreningar belönades på marknad
1
(2018-12-02)
Hockey: Kumla tog inte chansen
(2018-12-02)
Aktivitetshusets saga är slut
6
(2018-12-01)
Innebandy: Damer föll med uddamål
(2018-11-30)
Voltade vid avfart med bilen
(2018-11-30)
Stort ungdomsbråk i Kumla
9
(2018-11-30)
Adventskonsert i Fylsta på söndag
(2018-11-29)
Nu finns kvinnojour i Kumla
4
(2018-11-29)
Annons:
Tidning
Senast kommenterat
Annons:
Tidning
Populärt ur arkivet
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.