23 April 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Vildanden, Dramaten

Perfekt dramabygge
Känslomässig tsunami

Henrik Ibsens drama ”Vildanden” (från 1884) som nu spelas på Dramaten är ett av Ibsens mest spelade verk. Det är ett perfekt dramabygge som följer en rak linje fram till det oundvikliga slutet.

Hannes Meidal (sanningsivraren Gregers Werle), Thérèse Brunnander (Gina) och Per Svensson (Hjalmar Ekdal). Teaterfoto: Sören Vilks.
Pontus Gustafsson, Thérèse Brunnander, Magnus Ehrner och Pierre Wilkner.
Lina Leandersson (Hedvig), Per Svensson (Hjalmar Ekdal) och Thérèse Brunnander (Gina).
Pontus Gustafsson (Relling).

I "Vildanden" handlar det om sanning, förljugenhet och om de konsekvenser som en patriarkal könsmaktsordning får. Den totala katastrofen inträffar när fotografen Hjalmar Ekdal konfronteras med det han tror vara sanningen om sin hustru Gina och deras fjortonåriga dotter Hedvig.

Familjen Ekdals liv tar en brant vändning från idyll till kaos när barndomsvännen Gregers Werle hyr ett rum av dem sedan han lämnat sitt hem efter en uppgörelse med fadern. Gregers är en sanningsfundamentalist som utlöser krisen när han får för sig att Hjalmars och Ginas äktenskap vilar på en falsk grund och att han skall "rädda" dem med sanningen som verktyg. Gina ser katastrofen komma redan när Gregers flyttar in i hyresrummet, men hon anar inte att den skulle komma så snabbt – på bara några dagar.

Gregers bryter först ner Hjalmar och sedan blir Hedvig ett lätt byte för Gregers primitiva psykologiserande och tragedin fullbordas. Gregers är närmast en psykopat som inte ens när katastrofen är fullkomnad inser sin skuld.

Mot Gregers sanningskrav står Relling, en illusionslös, avsigkommen läkare som antingen är full eller bakfull och som hävdar livslögnens nödvändighet för människans överlevnad. När han talar om sunt förnuft lyssnar ingen, kanske för att han själv har en livslögn att vårda. I Anna Petterssons uppsättning har Rellings roll blivit begränsad och hans förnuft nedtonat.

Med utmärkta skådespelare blir den här ”Vildanden” en känslomässig tsunami. Lina Leandersson ger pregnans åt Hedvig, på gränsen mellan barn och vuxen. Hon utstrålar ömtålighet och skyddslöshet och hennes förtvivlan är total och omedelbar när den älskade fadern plötsligt och obegripligt förnekar och förkastar henne.

Årets O'Neill-pristagare Thérèse Brunnander gör en klarsynt Gina som för länge sedan genomskådat Hjalmar. Hon håller ihop familjen genom att försöka skapa ett sorts normalt liv med hushållsbestyr, räkenskaper och markservice, Hon äskar sin egotrippade make trots att han gång på gång sviker henne.

Per Svensson gör ett skoningslöst porträtt av den självömkande och svårt självöverskattande Hjalmar som tagit på sig en stor livsuppgift. Han skall revolutionera fotografikonsten och säkra familjens ekonomi för all framtid med sin uppfinning. Han tänker på den när han ligger på soffan i vardagsrummet. Hjalmar behöver sin livslögn för att kunna leva och han kan heller inte leva utan Ginas stöd och Hedvigs kärlek.

Svensson gör honom svag, en självupptagen nolla som är skrytsam, egoistisk och lat – helt oförmögen att hantera sitt liv. Han är lättmanipulerad i kombination med en social underlägsenhetskänsla som har sin grund i faderns usla affärer. Gubben Ekdal är en misslyckad officer och ruinerad affärsman som tappat fotfästet i tillvaron sedan han blivit grundlurad av sin kompanjon direktör Werle.

Hannes Meidal är den monomane sanningssökaren och livsfarlige idealisten Gregers Werle som utan hänsyn störtar familjen Ekblad i olycka, därför att han tror att sanningen är det enda som kan göra dem fria och ge dem ett värdigt liv. Meidals förmåga att i ett och samma andetag gå från ett högstämt till ett vardagligt tonfall är som att möta en fullt utvecklad borderlinepersonlighet. Det är omöjligt att veta åt vilket håll han kommer att tippa när hans febriga sanningslidelse slår ut i full fanatism.

Varken den förödmjukade och kuvade gubben Ekdal eller direktör Werle finns med på scenen. Werle, Hans Klinga, syns i en videoprojektion medan gubben Ekdal är en huvudlös docka, som bärs omkring på scenen.

Vinden som är central i pjäsen är Hedvigs göm- och drömställe där hon längtar ut till livet. Det är hit som far och son Ekdal flyr undan världen med låtsasjakter och här har Hedvig en skadeskjuten vildand – hennes käraste ”ägodel”. Det är också här som tragedin fullbordas.

Alla vet hur det kommer att gå. Ändå spelas pjäsen stundtals med ett komedilätt anslag, som om det vore ett försök att förleda oss i publiken, eller för att besvärja katastrofen. Som när patriarkatet, eller gubbväldet, personifieras av trion Magnus Ehrner, Pontus Gustafsson och Pierre Wilkner som doktor Relling, kandidat Molvig och Gråberg tillsammans med en rad anonyma och huvudlösa dockor. De vet vad Hjalmar går för, men accepterar ordningen att mannen skall räddas medan kvinnan och barnet offras. Till slut regnar det övertydligt stövlar ner på golvet.

Anna Petterssons minimalistiska scenografi i fotoateljén markerar tydligt under vilka ekonomiska villkor familjen Ekdal lever. Scenografi och ljussättning samverkar till den starka upplevelsen av föreställningen.


Spelas t.o.m. 7 juni och från den 20 augusti till den 30 september. Scen: Dramaten, Lilla scenen Pjäs: Vildanden. Författare: Henrik Ibsen (översättning Klas Östergren). Bearbetning, regi och scenografi: Anna Pettersson. Kostym: Lisa Hjertén. Ljus: Ellen Ruge. Musik: Gustave Lund. Koreografi: Hans Marklund. Videoprojektioner: Max Marklund. Medverkande i videoprojektioner: Hans Klinga. Skådespelare: Thèrése Brunnander, Magnus Ehrner, Pontus Gustafsson. Lina Leandersson. Hannes Meidal, Per Svensson. Speltid: ca 3 tim. 20 min.


2015-05-17 1:13
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.