27 Juni 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Tre systrar, Dramaten Stockholm

Att leva på en livslögn

Scenbilden. Foto: Roger Stenberg

Just nu spelas Tjechovs pjäs ”Tre systrar” på Dramatens lilla scen. Den utspelas vid sekelskiftet 1800-1900 i en rysk garnisonsstad där fyra syskon Prozorov – tre systrar och en bror – har strandat efter faderns död. Trots att staden är ganska stor med hundratusen invånare och borde kunna erbjuda både kultur och nöje är de otillfredsställda med sina liv och längtar bort.

Sofia Pekkari (Irina), Elin Klinga (Olga) och Jennie Silfverhjelm (Masja).
Johan Holmberg (Tusenbach) och Sofia Pekkari (Irina). Teaterfoto: Roger Stenberg.

Helst av allt vill systrarna Olga, Masja och Irina tillbaka till Moskva som de lämnade för elva år sedan när deras far blev regementschef. I Moskva finns livet. Brodern Andrej vill egentligen ingenting. Systrarna bryr sig inte om att skapa några meningsfulla sysselsättningar de skall ju ändå snart flytta. Dramatens lilla scen fylls med det stora vemodet, livsledan och en oändlig oföretagsamhet.

Här, i regissören Emmet Feigenbergs traditionella pjästolkning, är det inte meningsfullt att fråga varför de inte packar och drar till Moskva, när de nu längtar dit så mycket. De är sedan barnsben curlade och har inte kraft att ta itu med något alls. De förändringar som sker ligger utanför syskonens kontroll. Militären kommenderas till en ny ort och avtågar. Trist, men i grunden förändras inget för systrarna.

Elin Klinga är en patetisk Olga som inte ens lyckas hålla en oönskad skolledarkarriär ifrån sig. Sofia Pekkari gör Irina som litet lojt strävar efter ”ett riktigt arbete”. Hon vill inte vara en av de ”söndagsmänniskor som föraktar arbete”, men hon avskyr alla arbeten som hon prövat. Hon bär en oförlöst längtan efter framtiden och efter en realtid som borde vara annorlunda än vad den är.

Jennie Silfverhjelm gör en precis tolkning av Masja som älskar bataljonschefen överste Versjinin (Torkel Petterssson), en man med en ohejdbar "lust att filosofera" och som framsäger plattheter om den lyckliga framtid då alla kan leva ett meningsfullt liv. Masja vill, men kan inte förmå sig att lämna den beskäftige och mjukryggade läraren Kuligin (Peter Engman) som hon är gift med. Hennes utbrott när hon inser att regementet och Versjinin ger sig av är vanmäktigt och resultatlöst. Versjinin är avvaktande, som om inget egentligen angick honom.

Ett ögonblick tränger något nytt in i den slutna välden när den nye batterichefen kommer från Moskva. Han blir genast uppvaktad av systrarna som vill veta nyheter från deras längtans stad.

Julia Dufvenius är bra som den obehagliga uppkomlingen Natasja som gift sig med Andrej. Både till klädsel och manér liknar hon de nyrika ryskor som i dag kan ses på de exklusiva varuhusen i Stockholm, Bryssel, London, och Paris. Arrogant medveten om sitt övertag tar Natasja snabbt makten i huset och systrarna förmår inte sätta emot. De är konflikträdda mjäk som hellre får ont i huvudet än tar en ordentlig maktstrid.

Andreas T. Olsson är systrarnas letargiske bror Andrej. Han är en äkta toffelhjälte med drömmar om en akademisk karriär som det aldrig blir något av. På kvällar och nätter ägnar han sig åt högt och dyrt hasardspel. Han behandlas hela tiden med överseende av systrarna.

Inte ens när spelskulden blir så stor att han måste inteckna familjens hus händer något. Ingen blir rasande eller vänder upp och ner på världen för att få någon förändring. Och att resa till Moskva blir aldrig annat än en knappt förnimbar tanke för Andrej.

Peter Engman är övertygande som läraren Kuligin som håller verkligheten ifrån sig med ett skyddande moln av latinska fraser, medan Johan Holmbergs baron Tusenbach är ännu en av stadens obeslutsamma, innan han oväntat får ett enrgiryck och lämnar armén. Magnus Ehrner gör ett sympatiskt porträtt av den försupne läkaren Tjebutykin – den ende som faktiskt längtar till småstadens händelselösa liv. Så kan man också notera att Mia Benson är utmärkt obetydlig i rollen som den gamla trotjänarinnan Anfisa.

De fyra lever i och på en livslögn. Systrarna planerar hela tiden – varje timme på dygnt – att återvända till Moskva där livet finns och där Andrej tror sig ha en akademisk karriär. De kommer sig aldrig iväg.

Det finns inget komiskt i denna tragedi.


Scen: Dramaten, lilla scenen. Pjäs: Tre systrar. Författare: Anton Tjechov. Översättning: Lars Kleberg. Regi: Emmet Feigenberg. Scenografi och kostym: Karin Betz. Medverkande: Elin Klinga,Jennie Silfverhjelm,Sofia Pekkari, Andreas T. Olsson, Julia Dufvenius, Torkel Petersson, Johan Holmberg, Peter Engman, Mattias Silvell, Magnus Ehrner, Sten-Johan Hedman, Mia Benson. Spelas t.o.m. 31 december. Speltid ca 2 tim. 50 min.


2014-09-07 22:58
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.