23 April 2019
Tipsa: 073-094 57 58

GöteborgsOperan

Stor dramatik i Tosca

Annalena Persson (Tosca) och Tomas Lind (Caravadossi) framför den madonnebild Caravadossi arbetar med. Foto: Urban Jörén.

På våren år 1800 trängde Napoleon in i Österrike med sina trupper. Vid den lilla staden Marengo i nordvästra Italien vann Napoleon det avgörande slaget mot den österrikiska armén. Detta slag spelar en viss roll i Puccinis dramatiska opera "Tosca" som nu haft nypremiär på GöteborgsOperan.

”Tosca” är en glödhet opera fylld av kärlek, svartsjuka, politik, mord, girighet, passion och frihetslängtan. Puccinis musik är av yppersta skönhet som dock inte nämnvärt dämpar intrigens brutalitet. Regissören Lorenzo Mariani har flyttat tiden från 1800 och Napoleons Marengoseger till ett otydligt 1930-tal, då den italienska fascismens förtryck var som tyngst. Detta får sitt uttryck i polisstatens terror i Rom och den brutale polischefen Scarpia som försöker att med våld förhindra den gamla regimens sönderfall. Den unge konstnären Cavaradossi älskar den berömda, men svårt svartsjuka, operadivan Floria Tosca som Scarpia åtrår.

Anders Lorentzson (Scarpia) och Annalena Persson (Tosca)

När Angelotti konsuln i republiken Rom lyckas fly ur Castel San Angelo är han jagad av Scarpia och Cavaradossi ger honom tillfälligt skydd. Scarpia utnyttjar Toscas svartsjuka och kärlek till konstnären att avslöja flyktingens gömställe. Priset för fri lejd för Tosca och Cavaradossi är högt och givetvis lurar Scarpia dem. Han är en av operalitteraturens skurkaktigaste skurkar som utan att tveka sänder människor till en plågsam död.

Tosca sjungs nu av den dramatiska sopranen Annalena Persson. Hon är uttrycksfull och övertygande som den självupptagna Tosca och är magnifik i andra aktens aria ”Visi d´arte” (kallad Toscas bön). Där hon klagar över hur illa livet behandlat henne trots att hon bara levt för kärleken och konsten. Den desperata Tosca ger slutligen efter för Scarpias utpressning för att sedan mobiliserar all sin kraft och med iskallt hat hugger hon kniven i Scarpia och besvarar hans böner om hjälp med: "Dö, dö, dö!".

Tomas Lind som Cavaradossi har en spänstig tenor som han förstår att utnyttja maximalt. Tomas Lind gör den dödsdömde Cavaradossi till en romantisk hjälte som blir ett offer för det politiska spelet han egentligen inte har någon del i, eller förstår.

Med sin psykiska och fysiska kraft dominerar Anders Lorentzson föreställningen som den galne, maktberusade och sadistiske Scarpia. Lorentzson låter Scarpia gå från första aktens lystna förälskelse till andra aktens fullt utvecklade patologiska ondska. Scarpia har en märklig dragning på Tosca; båda drivs av besatthet och utmanar varandras gränser. Under en religiös procession ger sig Scarpia hän i en orgiastisk fantasi med en hel rad rödklädda Toscor.

Annalena Persson (Tosca) förflyttad till 1930-talets fascistiska Italien. Foto: Urban Jörén

Scarpias torpeder Spoletta och Sciarrone, säkert sjungna av Iwar Bergkwist och John Landström, utför sina order med den plikttrogenhet som alla medlöpare och bödlar alltid gjort. Säker är också Peter Loguin som den virrige sakristanen som oavsiktligt, men beskäftigt hjälper Scarpia i hans jakt på Cavaradossi och Tosca. Den politiske fånge, Angelotti, som får intrigen att rusa iväg sjungs med plågsam skärpa av John Sax.

Dirigenten Pier Giorgio Morandi får GöteborgsOperans orkester att plocka fram all den känsla och spänning som finns i musiken som blir närmast rent fysiskt kännbar.

Uppsättningen är spännande, slagkraftig och musikdramatiskt effektiv med storslagen scenografi och dramats upplösning högt upp på Castel San Angelo är överväldigande vacker.

En mera spännande hardcoreopera är svårt att hitta. Njut av ”Tosca” på GöteborgsOperan medan tid är. Den spelas t.o.m. 17 maj.


Scen: GöteborgsOperan Opera: Tosca Musik: Giacomo Puccini Libretto: Giuseppe Giacosa och Luigi Illica Översättning för textmaskin: Göran Gademan Regi: Lorenzo Mariani Scenografi:Maurizio Baló Kostym: Silvia Aymonino Dirigent: Pier Giorgio Morandi Sångare: Annalena Persson, Tomas Lind, Anders Lorentzson, John Sax, Peter Lougin, Iwar Bergkwist, Jonas Landström, Sven Törnell, Maja Lennwall. Luftakrobat: Maria Zeniou GöteborgsOperans orkester och kör samt barnkör och statister. Speltid: ca 2 tim. 50 min.


2014-04-27 15:17
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.