18 Augusti 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Uppvaknadet är ett fallskärmhopp från drömmen.
Fri från den kvävande virveln sjunker
resenären mot morgonens gröna zon.

 ”Preludium” ur ”17 dikter”

Till minne

Tomas Tranströmer - poet
med märkvärdig förmåga

Den 26 mars avled författaren och Nobelpristagaren Tomas Tranströmer 83 år gammal.

Tomas Tranströmer var en av Sveriges mest lästa och älskade poeter. Han gav ut 13 diktsamlingar och 2011 tilldelades han Nobelpriset i litteratur. Han var då ett stort namn internationellt, översatt till mer än 50 språk och hyllad med en rad priser och litterära utmärkelser, t.ex. Pilotpriset 1988 och LRF:s litteraturpris 1997.

Svenska akademiens motivering till Nobelpriset var bland annat ”att han i förtätade, genomlysta bilder ger oss ny tillgång till det verkliga”.

Författaren Fredrik Sjöberg, nära vän med Tomas Tranströmer, konstaterar att Nobelpriset inte var något som "steg honom åt huvudet”. Han var oerhört anspråkslös och tog sin roll inom litteraturen med lugn och ett småleende.

Tomas Tranströmer föddes 1931 och växte upp med sin mor på Södermalm i Stockholm. Fadern lämnade familjen när Tomas var liten. I den självbiografiska boken "Minnena ser mig" berättar han om sina barn- och ungdomsår på Söder och om sin kärlek till museer och bibliotek. En kärlek han aldrig glömde.

Förra året gav Tomas Tranströmer namn till biblioteket i Medborgarhuset på Söder. Hans barndoms bibliotek heter nu ”Tranströmerbiblioteket". En hyllning från Stockholms stad som författaren efter viss betänketid tackade ja till, under förutsättning att Stockholms stad lovade att behålla den hotade simhallen i Medborgarhuset!

Tranströmer blev fil. kand. 1956 och anställdes vid Stockholms universitets psykotekniska institution 1957-60. Därefter var han verksam som psykolog på halvtid vid Arbetsmarknadsinstitutet i Västerås från 1980. Andra halvan av sin tid ägnade han åt sitt författarskap.

Redan i gymnasiet började Tranströmer skriva poesi och 1954 debuterade han som 23 åring med diktsamlingen "17 dikter" som fick gillande från både läsare och kritiker. Han hyllades bl.a.för sin säkra formkänsla och metaforskapande fantasi.

I början ansågs Transtömer vara svår, men blev med tiden en sant folklig poet trots att han behöll sin poetiska stil genom hela sin författarkarriär.

Svenska Akademien skrev på sin hemsida att man tagit emot hans bortgång med bestörtning: "Akademiens höga uppskattning av hans verk och betydelse behöver ingen betvivla: vi skänkte honom Nobelpriset. Han var en av vår samtids främsta poeter, som vunnit läsare och beundrare runt hela världen. Det som dödligt var av Tomas Tranströmer är borta, men det som hans geni skapade lever kvar. Våra tankar går till hustrun Monika och barnen."

Tomas Tranströmer drabbades 1990 av en stroke, som berövade honom talförmågan, men inte språket. Han fortsatte att skriva, ofta i en avskalad haikuform och hans kärlek till musiken bestod.

Tranströmerexperten Niklas Schiöler, som också var god vän med Tomas Tranströmer, sade till TT vid poetens död: ”Jag skulle vilja säga att det inte är en så stor förlust litterärt. Hans författarskap var klart och kommer att leva så länge det finns ett svenskt språk. Hans poesi har inte dött.”

I sin skenbart enkla lyrik tar Tranströmer med läsaren på resor som ofta rör sig mellan historien och nuet. Hans lyrik kan förena det vardagliga med det drömlika. Han hade en märkvärdig förmåga att registrera en helt vanlig vardag kristallklart enkelt. En egenskap som tillät honom att skapa bilder som alla kunde känna igen sig i.

Den formella säkerheten och bildspråkets konturskärpa och originalitet har bidragit till att göra Tomas Tranströmer till en av de främsta lyriker som framträtt under efterkrigstiden. Han använde gärna antika versmått, särskilt i sin naturlyrik. Tomas Tranströmers poesi kan beskrivas som en pågående analys av den individuella identitetens förhållande till världens oöverskådliga mångfald.

I hans lyrik spelar musiken ofta stor roll. Diktsamlingen ”Sorgegondolen”, från 1996, har hämtat titeln från ett stycke av Franz Liszt. Tranströmers musikaliska språk går inte att pressa in vare sig i banal harmonik eller statisk och begränsande rytmik. Orden har sin egen melodi, sin egen riktning och frasering. Flera av hans dikter har tonsatts och till hans 80-årsdag släppte dottern, operasångerskan, Emma Tranströmer en cd (”Dagsmeja”) där hon tolkar hans dikter.

Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke säger i ett pressmeddelande: ”Tomas Tranströmer har skapat förutsättningar för mig och miljoner andra att kunna bli människor. Hans dikter ger oss hopp om en ljusare framtid i en mörk samtid.”

2015-04-11 22:49
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.