24 Oktober 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Mästaren och Margarita på Dramaten

Storslagen uppsättning
när djävulen besöker Moskva

Pontius Pilatus undertecknar dödsdomen mot Jesjua. Rikard Svensson (Legionären Muribellum), Elin Klinga (Jesjua), Filip Alexanderson (Kajafas) och Per Svensson (Pilatus). Foto: Sören Vilks

När Stefan Metz regisserar Michail Bulgakovs mästerverk ”Mästaren och Margarita” på Dramatens stora scen är det en storslagen uppsättning med stor energi.

Pjäsen skildrar hur den elegante och välklädde professor Woland sprider kaos i 1930-talets Moskva. I hans sällskap ingår Korojov, en figur i jockeymössa och schackrutig kostym, Azazello, en kortväxt man med eldrött hår och en utstående hörntand, Hella, en mycket rödhårig dam, och Behemot, en stor, fet katt som gärna ägnar sig åt att röka cigarr och skjuta med pistol.

De första sällskapet möter i Moskva är redaktör Misja Berlioz och den socialrealistiske poeten Ivan Bezdomnyj. Berlioz har, trogen ideologin, beställt en kritisk artikel om Jesus av Ivan, men fått en artikel som visserlligen var kritisk, men på fel sätt.

Woland lyssnar road på diskussionen och berättar sedan att han samtalat med Pontius Pilatus när denne dömde Jesua/Jesus till döden, men både redaktören Belioz och poeten Ivan förnekar att Jesua någonsin funnits.

När Wolands sedan förutspått att redaktören kommer att halka på solrosolja och bli överkörd av en spårvagn, inser Ivan att det är djävulen som kommit till Moskva. En insikt som han försöker sprida, men som snabbt förpassar honom till Stravinskijs psykiatriska klinik, benämnd ”dårhuset”, eftersom inte heller djävulen kan finnas i den sovjetiska ideologin.

Elin Klinga (Mästaren) och Andreas Rothlin Svensson (poeten Ivan).
Hans Klinga (Woland), Zardasht Rad (Levi Matteus) och Per Sandberg Behemot). Foto: Sören Vilks

På kliniken möter Ivan Mästaren, en författare som brutit samman när hans roman om prokuratorn Pilatus möte med Jesua blivit refuserad.

Woland, som utger sig att vara professor i svart magi, flyttar in i den nyss avdöde Berlioz lägenhet och sätter upp en show på Varietéteatern där han avslöjar en rad betydande personer och kulturbyråkrater som hycklare och allmänt moraliskt ruttna. Att han också fått Varietéteaterns direktör att hastigt försvinna gör ingen särskilt förvånad. I Stalins Sovjet var det ju inte ovanligt att människor plötsligt försvann.

Parallellt med Wolands show utspelas en kärlekshistoria mellan Mästaren och en vacker ung kvinna, Margarita, som lierar sig med djävulen för att rädda Mästaren och hans verk. Verkligheten går över i en ny dimension när Margarita smörjer in sig med en hallucinogen kräm och blir drottning på Wolands stora årliga bal för mördare och skurkar.

Hans Klinga är utomordentligt lyckad som den elegante och något förströdde världsmannen Woland, som roar sig på fullt allvar innan han drar vidare till nya jaktmarker. Elin Klinga är lysande i sin dubbelroll som det brutna författargeniet som räddas av sin Margarita och som Jesjua inför Pontius Pilatus.

Jennie Silfverhjelm har mer kraft och hat som Margarit än hennes uppenbarelse låter ana. Andreaas Rothlin Svensson gör en stark tolkning av poeten Ivan som inte förmår hålla distans till sitt ämne och som i en blink inser vem han har att göra med.

Wolands sällskap är mycket underhållande och välfunnet med Per Sandberg som den mycket självbelåtne katten Behemot, som inte säger nej till en liten munsbit i form av en framtrollad fågel och Johan Holmberg gör några eleganta trolleri- och korttrick som den schackrutige djävuls­assistenten Korovjev, även kallad Fagot.

Komisk i sin absurditet är Wolands gängs uppgörelse med pamparna i författarföreningen och sovjetsamhället. En sati som som säkert var giftigare i Stalins Sovjet på 1930-talet än idag.

Per Svensson som Pontius Pilatus diskuterar moralfilosofiska frågor med Jesjua som säger att: ”Fegheten är människans största synd.” Pilatus våndas när han tvingas underteckna Jesuas dödsdom av den judiske översteprästen Kajafas, lömskt spelad av Filip Alexanderson.

”Mästaren och Margarita”, som spelas till  27 april, är en fascinerande föreställning där Niklas Rådström säkert mixat surrealism och realism.


Scen: Dramaten. Pjäs: Mästaren och Margarita. Författare: Michail Bulgakov. Dramatisering: Niklas Rådström baserad på Lars Erik Blomqvists översättning. Regi: Stefan Metz. Scenografi: Alex Tarragüel Rubio. Kostym Kajsa Larsson. Magikonsult Gaston. I rollerna: Elin Klinga, Jennie Silfverhjelm, Hans Klinga, Filip Alexanderson, Johan Holmberg, Thomas Nystedt, Zardasht Rad, Per Sandberg, Andreas Rothlin Svensson, Per Svensson, Rikard Svensson, Ester Uddén, Camilo González Arré, Moa Lichtenstein, Sandro Skagerberg, Tyra Wigg. Speltid: ca 3 tim.


2014-01-21 22:54
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.