21 Augusti 2019
Tipsa: 073-094 57 58

"Sweeney Todd" på Stockholms stadsteater

Underhållande splattermusikal

Det såta paret Peter Jöback och Vanna Rosenberg - den mordiske barberaren Sweeney Todd  levererar råvaran till mrs Lovetts populära pajer. Foto: Carl Thorborg

”Sweeney Todd” är en blodig musikal om en hämndlysten barberare som återkommer till London efter att ha blivit oskyldig deporterad till Australien för brott han inte begått. När han kommer tillbaka finner han att hustrun har dött och hans dotter har tagits om hand av domare Turpin som dömde Sweeney på falska grunder.

 

Carl Thorborg
Bild 1: Peter Jöback och Vanna Rosenberg som barberaren Sweeney och pajbagerskan mrs Lovett.
Bild 4: Peter Jöback och Vanna Rosenberg som den mordiske barberaren Sweeney Todd som levererar råvaranb till mrs Lovetts pajer.
Bild 5:
Bild 7: Sweeney Todd (Peter Jöback) har fått sin hämnd på domare Turpin (Philip Zandén).
Bild 8 Peter Jöback som den mordiske hämnaren Sweeney Todd.
 

- Det här är förmodligen de värsta pajerna
i London.Jag vet ingen som köper dem.
- Jag vet. Jag gör dem. Men goda, nej.
Mrs Lovett i ”Sweeney Todd” före pajsuccén.

Sweeney är fast besluten att hämnas och han får en utsökt chans när han kan öppna sin gamla raksalong och liera sig med mrs Lovett, en pajbagerska i våningen under. Så sätter Sweeney sin hämnd i verket. Med ett raskt snitt skär han halsen av sina kunder, rik som fattig, och kropparna levereras till mrs Lovett i våningen under.

Hon har investerat i en präktig köttkvarn som snabbt förvandlar liken till en delikat pajfyllning. Från att ha varit Londons sämsta blir hennes pajer de mest välsmakande, med saftig, färsk köttfyllning. Mrs Lovetts pajbutik får ett fantastiskt uppsving och hennes affärsidé utvecklas till en industri som får grannarna att klagar på stanken från fabriksröken.

”Sweeney Todd” är en musikal som bokstavligen illustrerar djungelns lag: äta eller ätas.

Stockholms stadsteaters nattsvarta uppsättning av Stephen Sondheims splattermusikal ”Sweeney Todd” utspelas i ett sunkigt London vid 1800-talets slut.

Föreställningen börjar med att Emil Jonason ensam på scen spelar på elförstärkt klarinett. Det är häftigt. Så gör Peter Jöbacks Sweeney Todd entré ur en likkista. Jöback förmedlar övertygande Sweeneys fanatiska hat när han krampaktigt väntar på att domare Turpin äntligen skall komma till hans rakstuga, så att Sweeney kan få den slutliga hämnden. Han är sammanbitet fokuserad på sin hämnd. Varje gång Jöback öppnar munnen väller hatet ut – skrämmande och skickligt.

Sweeney Todd (Peter Jöback) och tiggerskan (Linda Olsson).

Vanna Rosenberg som pajfabrikören mrs Lovett är utomordentlig i sitt skådespeleri men har litet svårare med Sondheims intrikata musikbygge. Mrs Lovett älskar de inkomster pajerna ger, men hon trånar också förgäves efter Sweeney. Det är till slut hennes oförsiktighet som avslöjar verksamheten för hjälpredan Tobias Ragg, välspelad av Anton Lundquist.

Parallellt med Sweeneys mordorgie utvecklas också en kärlekshistoria mellan Todds kidnappade dotter Johanna (Maja Rung) och hennes älskade Anthony (James Lund). Den historien fungerar bra därför att samspelet den i mellan är så tätt. Det är klart att de ofta kommer på mellanhand när Sweeneys blodtörst slår ut i fullt vansinne. Deras duetter hör till musikalens vackraste nummer, men ”Sweeney Todd” har faktiskt flera nummer med stämningar som svär mot handlingen.

Philip Zandén är minnesvärd som den genuint onde domare Turpin och Niklas Hjulström som hans handgångne man vaktförman Beadle. Det som får Sweeney att inse vart hans hat leder är när han dödar en påträngande och påfrestande tiggerska som Linda Olsson gör med säkert uttryck för hennes tragik.

Scenografen Magdalena Åberg fyller ut Stadsteaterns jättescen med ett gotiskt bygge i flera våningar. En stad som krossar sina invånare. Det tydliga operadraget i Sondheims raffinerade musik tas väl till vara av Mikael Jöback och hans musiker.

Problematiskt kan tyckas vara att ensemblen till stor del består av sjungande skådespelare, inte musikalartister. Men de klarar den svåra balansgången mellan teater och musikal förvånande bra.

Nå, "Sweeney Todd" slutar inte lyckligt för alla inblandade.


Scen: Stockholms stadsteater Musikal: Sweeney Todd Musik: Stephen Sondheim Libretto: Hugh Wheeler Översättning: Calle Norlén Regi: Tobias Theorell Scenografi och kostym: Magdalena Åberg Ljus: Ellen Ruge Koreografi: Roine Söderlundh Dirigent: Mikael Jöback Medverkande: Peter Jöback, Linda Olsson, Vanna Rosenberg, Philip Zandén, Niklas Hjulström, Maja Rung, Anton Lundqvist, Robin Keller, James Lund m.fl. Speltid 2 tim. 45 min. "Sweeney Todd" spelas t.o.m. 30 april 2014.


2013-12-08 23:43
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.