27 Juni 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Karmelitsystrarna

Frihet, jämlikhet, systerskap under franska revolutionen

I Francis Poulencs dramatiska opera ”Karmelitsystrarna” som nu haft nypremiär på Operan möter en fridsam nunneorden den brutala verkligheten i franska revolutionens skräckvälde. Operan är baserad på en verklig händelse 1794 då sexton nunnor i ett kloster i Compiègne utanför Paris avrättades sedan de fortsatt utöva sin religion trots att det var förbjudet. Revolutionens paroller om frihet, jämlikhet och broderskap sätts ur spel under de sista dagarna av Robespierres skräckvälde. En enda nunna överlevde och kunde vittna om hur de andra gick sjungande till schavotten och det är hennes berättelse som ligger till grund för Poulencs opera.

Marianne Hellgren Staykov och Elin Rombo. Fotograf: Alexander Kenney.

I operan möter nunnekollektivet överklassbruden Blanche de la Force som i operans första scen meddelar familjen sitt beslut att bli karmelitnunna. Regissören Johanna Garpe koncentrerar spelet till nunnornas inre kamp och till Blanches vilja att rätt leva i sin tro. I klostret får hon ett sammanhang, en uppgift och ett mål att förhålla sig till. Nunnorna väljer själva att bli martyrer.

Sånginsatserna är genomgående mycket bra. Elin Rombo är en romantiskt och religiöst överspänd Blanche full av ångest och rädslor. Hon blandar sitt ståndsmässiga högmod med tvivel och självförakt innan hon till slut väljer att dö för sin tro tillsammans med sina systrar. I klostret möter Blanche den gladlynta novisen Constance som hon får en innerlig relation till. Marianne Hellgren Staykov ger sin Constance glad närvaro och går med förtröstan mot döden.

I nunnekollektivet finns Susann Végh som den allvarliga moder Marie av Inkarnationen vars offer till slut blir att avstå från döden – för att kunna berätta. Marianne Eklöf är gripande i den gamla priorinnans fysiskt plågsamma dödskamp, där hon tvivlar på sin Gud och på klostrets guldjesus i sin nisch. Lena Nordin gör den nya priorinnan med avklarnad och besjälad innerlighet.

I övriga minnesvärda roller finns Gunnar Lundbergs markis de Blanche som inte förstår att adelns privilegier är förbi och Jonas Degerfeldt som Blanches fåfängt självupptagne bror, en lyxlirare i flotta sidenkläder. Klas Hedlund gör klostrets skrämde biktfar som ser hoten – men kan inget göra.

Operan avslutas med den obeskrivligt vackra dödsscenen då de sexton nunnorna går mot sin död sjungande ”Salve Regina” (Var hälsad, o Drottning). Till slut återstår endast blod som rinner nerför fondväggen.

Kungliga Operans kör framför klostrets guldjesus. Fotograf: Alexander Kenney.

”Karmelitsystrarna” rör sig i en minimalistisk värld. På en cirkelformad spelplats framför höga, vita klostermurar rör sig de vitklädda och barfota nunnorna i stillsamma, avmätta rörelser med armarna lyfta mot Gud eller knäböjande i bön. Under bönerna projiceras på klostrets väggar bilder från världens krigshärdar och svältkatastrofer. Nunnornas böner omsluter hela världen. Garpe uppsättning har bäring i vår tid. Det finns gott om fanatiker med och utan makt som mördar oliktänkande – religiöst lika väl som politiskt.

Dirigenten Marc Soustrot lyfter fram skönheten och intensiteten i Poulencs musik som ibland blir en blandning av opera och oratorium.

”Karmelitsystrarna” är en av årets stora operaupplevelser. Den etsar sig fast i minnet högtidlig, allvarsam och oändligt vacker.

Fotnot: Karmelitorden är en av Katolska Kyrkans kontemplativa ordnar. Det var på berget Karmel som de första karmelitbröderna bodde som eremiter på 1100-talet. De ville stå inför den levande Gudens ansikte i ständig bön. Den kvinnliga grenen av orden tillkom på 1400-talet. En reform genomfördes på 1500-talet av Teresa av Avila och Johannes av Korset.


Scen: Operan. Karmelitsystrarna. Musik: Francis Poulenc. Text: Georges Bernanos. Dialoger: Emmet Lavery. Scenografi: Per A. Jonsson. Kostym: Nina Sandström. Koreografi: Håkan Mayer. Regi: Johanna Garpe. Dirigent Thomas Søndergård. Medverkande: Elin Rombo, Marianne Eklöf, Lena Nordin, Susann Végh, Marianne Hellgren Staykov, Agneta Lundgren, Fredrik Zetterström, Klas Hedlund, Jonas Degerfeld, John Erik Elwby,Kristian Flor, Magnus Kyhle, Magnus Lindén, Lennart Forsén, Jan Sörberg, Mikael Magnell, Madeleine Barringer. Karmelitnunnor: Rachel Kasule, Veronique Lokasdotter, Letitia Ward. Kungliga Operans kör. Kungliga Hovkapellet. Framförs på franska med svensk översättning av Lasse Zilliacus på textmaskin. Spelas t.o.m. 15 december. Speltid ca. 2 tim. 55 min.


2014-12-01 23:36
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.