23 April 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Rickard III, Dramaten

Skurkaktig amoralisk kung

Jonas Karlsson som den mordiske Rickard III. I bakgrunden Rebecka Hemse, Ingela Olsson, Danilo Bejarano, Irene Lindh, Reuben Sallmander och Gunilla Nyroos. Foto: Roger Stenberg

Det finns en strävan bland världens teatrar att spela Shakespeare som om han hade något viktigt att säga om vår tid. Det är säkert så, men det är kanske inte heller fel att spela Shakespeare för Shakespeares egen skull.


Dramatens nya uppsättning av ”Rickard III” är ett försök att spela en modern Shakespeare som samtidigt är distanserad från alltför snäva tidsreferenser.

I konkurrensen med Macbeth och Jago står sig Rickard III ganska bra som den ondaste av Shakespeares många skurkar.

Den tämligen röriga historien handlar om det utdragna släktgrälet mellan de två ätterna Lancaster och York om Englands tron vid 1400-talets mitt. Det som kom att kallas rosornas krig. En tid då förräderi och svek var den vanliga umgängesformen bland den härskande klassen. Då män lätt bytte sida och utan samvetskval lönnmördas små prinsbarn lika geschwint som mäktiga adelsmän.

Öppningsscenen med hela ensemblen.
Jonas Karlsson och Irene Lindh. Foio: Roger Stenberg

Hertigen av Gloucester, en York, intrigerar sig till makt och intar Englands tron som Rickard III och det slutar, både i pjäsen och maktstriden, med slaget vid Bosworth Field år 1485 då Rickard besegrades av Henrik Tudor greve Richmond som bestiger tronen som Henrik VII.

Jonas Karlsson, som gör titelrollen, gör entré innan föreställningen börjar när han tassar in framför ridån med en kaffetermos som placeras hos sufflören. Den kan ju behövas senare. Sedan börjar han småprata med publiken och pjäsen rullar igång.

Karlsson gör Rickard till en livsfarlig och totalt samvetslös och hänsynslös maktspelare. Shakespeare utrustade Rickard med puckel och en förlamad arm, men Karlssons kung är inte fysiskt funktionhindrad, det är ett psykiskt handikapp att vara känslolös. Han kan bara imitera känslor. Han är ond och behöver inte hyckla om någon falsk godhet.

Med vackert tal, lömska planer och dödliga vapen klättrar han snabbt mot tronen. Han mördar fiender, släktingar och vänner för att sedan lägra de mördades änkor och döttrar. Han har ständig koll på läget. Men när han väl nått makten vet han inte vad han skall göra med den – annat än att fortsätta likvidera inbillade eller verkliga fiender. Och när fienderna är slut drabbas vännerna.

Vid sidan av Karsson finns en utmärkt ensemble med flera goda insatser. Björn Granath som hertigen av Buckingham, Rickards trogne vän och en beräknande opportunist som alltid håller på den vinnande sidan. Lysande rollprestationer görs av Gunilla Nyroos som den avsatta drottning Margret som domderar och utslungar förbannelser mot alla liksom av Ingela Olsson. Hennes drottning Elisabeth både hatar och fascineras av Rickard.

Föreställningen kulminerar i mötet mellan Rickard och Elisabeth vars båda barn han nyss låtit mörda. Hennes bestörtning är lättförståelig när hon inser att Rickard vill äkta hennes dotter. När Rebecka Hemses intensiva Lady Anne är förtvivlad över sin makes död och när Henrik friar till henne sker det bokstavligt talat över liket.
 

Bland mängden av roller märks Reuben Sallmander som gör Edvard IV till en nästan värdig människa liksom Torkel Petersson som hertig av Clarence och Danilo Bejarano som greven av Richmond av ätten Tudor. Där gör också Irene Lindh ett starkt porträtt av hertiginna av York, Rickards olyckliga moder.

Scenografen Rufus Didwiszus har täckt Stora scenens väggar med grafitti. Regissören Stefan Larsson har valt en översättning av Lars Huldén som han själv har bearbetat. Den fungerar utmärkt. Språket är friskt, modernt och effektivt. Uppsättningen som helhet är tillbakahållen. När roller dödas och avrättas illustreras det via videofilmer där blod sköljer över offren – och de är många.

Föreställningen avslutas med att Rickard, när allt är slut vid Bosworth Field, utropar: "En häst, en häst, mitt kungarike för en häst.”

”Rickard III” på Dramaten är en lysande och spännande uppsättning som är mycket sevärd.


Scen: Dramaten Pjäs: Rickard III Text: William Shakespeare Översättning: Lars Huldén Regi och beabetning: Stefan Larsson Scenografi: Rufus Didwiszus
Kostym och mask: Eva Maria Holm och Veronica Liljeblad Ljus: Jenny André Filmfoto: Göran Hallberg Video: Per Johansson/Visual Relief Medverkande: Jonas Karlsson, Björn Granath, Rebecka Hemse, Ingela Olsson, Gunilla Nyroos, Irene Lindh, Danilo Bejarano, Torkel Pettersson, Christopher Wagelin, Reuben Sallmander Speltid ca 2 tim. 45 min.

2014-03-13 21:54
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.