23 Augusti 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Sthig summerar Guldbaggegalan

Triumf för Anna Odell, Guldbaggegalans drottning,  "kuturelitens egen gullunge",  efter debutfilmen Återträffen. Foto: Jessica Gow.

Vid den nyligen timade guldbaggegalan på Cirkus i Stockholm hyllade filmbranschen de bästa filmerna 2013. Utöver de sjutton guldbaggarna som delades ut för olika kategorier i filmenvärlden gick också en för särskild insatser och en hedersguldbagge.

Jubilerande guldkryp, skapad av Karl Axel Pehrson.

Galan öppnades av Filminstitutets vd Anna Serner som påpekade att det var 50-årsjubileum för den estetiskt föga tilltalande prisbaggen och hon passade på att avfärda allt tal om 50-årskris för den svenska filmen.Vad annat kunde hon väl säga? Men sett till kvaliteten på de olika nominerade och belönade filmerna så har hon rätt. Svensk film har nu få kvalitetsproblem.

Populära skådisen Sissela Kyle var galans programledare, men hade fått ett urbota korkat manus med plumpa skämt om de nominerades och pristagarnas etniska ursprung – det var onödigt.

När Kyle vid galans öppnande gick ner bland publiken hittade hon Anna Odell som tävlade med filmen ”Återträffen”. Kyle hälsade henne med ”Du kan verkligen förstöra en fest”. Det skämtet blev ingen hit och Odell själv skrattade ansträngt.

Galans drottning blev just Anna Odell som fick den tyngsta guldbaggen för sin ”Återträffen” som blev årets bästa film, dessutom prisades hon också för bästa manus. Odell var en gång ett kulturmiffo som få, om ens någon, ville ta i med tång efter hennes ”konstinstallation” för några år sedan när hon fejkade en psykos på Liljeholmsbron i Stockholm. Nu är hon kulturelitens egen gullunge med debutfilmen ”Återträffen” som Odell regiserat, skrivit manus till och dessutom spelar huvudrollen som Anna.

”Återträffen” skildrar en klassträff, dit Anna – eller filmens mobboffer Anna – inte blev bjuden. I filmen berättar Odell vad som kunde ha skett om hon – eller Anna – blivit bjuden och faktiskt gått på klasspartyt. Filmens roller spelas av professionella skådespelare som Odell använder på ett raffinerat sätt: den som var hög i sin egen skolhierarki spelar också hög i filmens skolhierarki.

”Leve konsten, livet och friheten! Och kultur och allt...” utropade Odell i sitt tacktal snofsigt klädd i svart fodral och ett glittrande diadem.

Triumfen för Odells ”Återträffen” var tredje året i rad som ”bästa film-priset” gick till en film som regisserats av en kvinnlig debutant. Förra året vann Gabriela Pichlers socialdrama ”Äta sova dö” och 2011 vann Lisa Aschans pubertetsdrama ”Apflickorna”. Men trots allt är  endast cirka 15 procent av de svenska filmerna gjorda och regisserade av kvinnor.

Edda Magnason och Sverrir Gudnason i ”Monica Z”.

Vid sidan av Odells succé var kvällens stjärna sångerskan Edda Magnason som gjorde ett tonsäkert och välliknande porträtt av Sveriges mest kända värmländska ”lingonris i ett cocktailglas”, som Tage Danielsson kallade folkkära Monica Zetterlund. Filmen "Monica Z" som blivit en publiksuccé fick flerst baggar av alla, fyra stycken.

Edda Magnason har gått från att vara inte så känd sångerska till att utses till ”Årets bästa kvinnliga skådespelare”, en resa som också Monica Zetterlund gjorde. Monica var den första utan traditionell skådespelarutbildning som vann en guldbagge. Det var 1972 för hennes roller i Hasses och Tages ”Äppelkriget” och i Jan Troells ”Utvandrarna”.

I sitt tacktal sade Magnason bl.a. ”För egen del har det varit två år av nya och fantastiska människor som jag aldrig fått träffa annars. Innan det första mailet om provfilmning kom hade jag aldrig tänkt tanken att skådespela.”

Mikael Persbrandt fick en bagge för rollen som Hasse i ”Mig äger ingen”. Foto: Alexandra Aristarhova.

I regiklassen togs baggen av dansken Per Fly som förvandlade Peter Birros inte märkvärdiga manus till ”Monica Z” till 2013-års näst största biovältare med drygt 500 000(!) åskådare.

Baggen för manliga huvudroll gick som väntat till Mikael Persbrandt som spelar pappan i filmatiseringen av Åsa Lindeborgs bästsäljande roman ”Mig äger ingen”.

Sverrir Gudnason vann sin bagge för bästa manliga biroll för rollen som Monicas tredje make Sture Åkerberg i ”Monica Z”. En favorit till just den baggen var annars David Dencik i rollen som indianälskande kuf i Lisa Langseths gruppdynamiska ”Hotell”. Den filmen var galans mest förbisedda film. En enda bagge blev det till Anna Bjelkerud för bästa kvinnliga biroll som en medelålders kvinna som drömmer om det kravlösa knullet med en gift man.

Anmärkningsvärt var att trots nio nomineringar fick ”Känn ingen sorg” nöja sig med de ganska undanskymda baggarna för bästa klipp och bästa ljud.

Robert Gustafsson, 100-åring tippar Gollob.

En missräkning var också att den galopperande publiksuccén ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” blev helt utan baggar på sina tre nomineringar. Men guldbaggejuryn har aldrig gillat roliga filmer. Inte heller för smink och mask fick ”Hundraåringen” pris trots att huvudpersonen Robert Gustafssons mask lär ha kostat drygt 50 000 kronor om dagen(!). Någon konstaterade att en guldbagge inte kan köpas för pengar. En liten tröst var väl att ”Hundraåringen” i alla fall fick biopublikens pris.

Hedersguldbaggen gick till producenten Kalle Boman.

På röda mattan på väg in till Cirkusgalan fick kända och mindre kända kändisar uttala sig om filmer, om skådespelare och inte minst om galans betydelse för svensk film – vilket alla tillfrågade förklarade vara mycket stor. Annars kan man lätt tro att allra bäst var galan för smokinguthyrarna.

Motorcykelfreaket Robert Gustafsson fick av undertecknad röda mattans mest oväntade fråga: ”Vem vinner årets speedway-VM?” Utan att vare sig tveka eller blinka svarade han ”Tomasz Gollob [Polen], han är den bäste!” Det återstår väl att se.

Galakvällen på Cirkus avslutades med att Tommy Körberg sjöng ”Med en enkel tulipan...”, kompad av Benny Andersson på dragspel. Som ett blommogram live.

Se den galan var ett spektakel värt att minnas.

2014-02-05 18:08
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.