23 Augusti 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Maskeradbalen

Mord och passion på Operan

Maskeradbalen är i full gång och mordet på kungen närmar sig.  Foto: Hans Nilsson

Operan har haft nypremiär på Giuseppe Verdis opera ”Maskeradbalen” som skildrar adelns sammansvärjning och mordet på Gustaf III 1792 som skedde just här på kungliga Operan.

Politiskt var konspiratörerna ute efter att mörda kungen och att därigenom krossa enväldet och reformera regeringssättet. Men egentligen handlar operan inte så mycket om det politiska spelet utan mer om kärlek, svartsjuka och hämnd. Det är också den aspekten regissören Tobias Theorell tar fasta på i sin uppsättning.

Kungen är besatt av en desperat och förödande passion till Amelia, hustrun till hans rådgivare och vän Jacob Johan Anckarström, som också kallas Renato. Den politiska oppositionen mot den enväldige kungen blir allt tydligare och när den rätt harmlösa kärlekshistorien mellan kungen och Amelia avslöjas blir greven svartsjukt hämndlysten och ansluter sig till en grupp som planerar kungens död.

Det slutar, som i verkligheten, med att kungen struntar i alla varningar och beger sig till den ödesdigra operabalen den 16 mars 1792. Han tror sig vara skyddad av folkets kärlek.

Klas Hedlund gör en övertygande och säker tolkning av Gustaf III – teaterkungen som behärskar teaterns alla poser och trick, men som inte riktigt vet var gränsen går mellan människa och mask, mellan teaterns spel och världens verklighet.

Första aktens förtätade möte med återhållen, men tydlig, åtrå mellan kungen och Amelia får sin utveckling i andra akten med en lysande kärleksduett där kungen tigger om hennes kärlek. Amelia påminner honom om att hennes man är kungens vän och rådgivare. Duetten O qual soave brivide är en av Verdis mest berömda kärleksduetter och här blir den med Lena Nordin, som sjunger Amelia, och Klas Hedlund till en av föreställningens höjdpunkter.

Marianne Hellgren Staykov är ”maskerad” på balen, liksom Operakören. Foto: Hans Nilsson

Dramats tredje huvudperson, greve Anckarström/Renato gör Vladislav Sulimsky med en mäktig baryton kopplad till ett uttrycksfullt kroppsspråk när han går från att vara kungens förtrogne till svartsjuk hämnare och sammansvuren. I sista akten då Anckarström beslutar sig för att mörda kungen gör Vladislav Sulimsky all rättvisa åt Eri Tu (Det var du) som är en av Verdis vackraste och mest plågsamma arior.

I övrigt märker man Katarina Leonson som ger den blinda spåkvinnan mamsell Ulrika en svart, sorgsen klang – hon vet att hennes varningar klingar ohörda. Johan Edholm (Ribbing) och Lennrats Forsén (Horn) är utmärkt obehagliga som de båda drivande konspiratörerna, annars kan man ju tycka att de sammansvurna är ett ganska taffligt gäng.

Pagen Oscar som i första akten är en ung man och i andra akten en ung kvinna har en litet otydlig relation till kungen. Oscar spelar, sig själv ovetande, en viktig roll på balen när han pekar ut kungen för mördarna. Oscar  sjungs av Marianne Hellgren Stayko med en klar och vacker koloratur.

Den kanadensiska stjärndirigenten Keri-Lynn Wilson fick Hovkapellet att låta precis så uppsluppet och temperamentsfullt som ”Maskeradbalen” kräver för att få föreställningen att komma loss.

Som helhet är föreställningen något ojämn men ”Maskeradbalen” är en bättre och mer lättillgänglig opera än många andra, därför att Verdis musik är infallsrik med några kärleksarior av sällsynt lyster. Den spelas på Operan till 8 november och är sammanfattningsvis mycket sevärd.


Scen: Operan Opera: Maskeradbalen Musik: Giuseppe Verdi Libretto: Antonio Somma (efter Eugène Scribe) Översättning: Annika Brandt Regi: Tobias Theorell Scenografi och kostym: Magdalena Åberg Ljus: Ellen Ruge Koreografi: Roine Söderlundh Dirigent: Keri-Lynn Wikson Sångare: Klas Hedlund, Vladislav Sulimsky, Lena Nordin, Katarina Leoson, Marianne Hellgren Staykov, Carl Ackefeldt, Johan Edholm, Lennart Forsén, Magnus Kyhle, Jon Nilsson Ett barn: Simon Bergsten Operans kör Hovkapellet Framförs på italienska med översättning på textmaskin Speltid ca 2 tim. 50 min.


2013-10-26 1:43
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.