24 Oktober 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Kung Lear, Stockholms stadsteater

Magnifikt avsked av Sven Wollter

Sven Wollter (Kung Lear) och Liv Mjönes (Cordelia). Foto: Petra Hellberg.

Shakespeares tragedi ”Kung Lear” är ett komplext verk som ytterst handlar om människans plats i den sociala gemenskapen. Det är en grym och skoningslös historia utan någon försoning. Kungarollen är som skriven för den drygt 80-årige Sven Wollter, som gör ett storslaget avsked till teatern med en lysande tolkning av kungens branta och plågsamma fall från makten.

Den 80-årige Kung Lear har beslutat att dra sig tillbaka och lämna den exekutiva makten. Han skall dela upp sitt rike mellan sina tre döttrar och deras män. Den som älskar honom mest skall belönas med största delen. De två äldsta döttrarna, Goneril och Regan, bjuder över varandra i inställsamt och falskt smicker, medan den yngsta, Cordelia, bara säger att hon älskar honom så mycket som det är en dotters plikt att älska sin far. Kungen blir rasande och gör Cordelia arvlös.

Kung Lear delar alltså riket mellan Goneril och Regan. Som motprestation begär han att de skall upplåta sina slott åt honom och hans hundra man starka livvakt.

Anja Lundqvist (Goneril) och Helena af Sandeberg (Regan).

Redan första gången ex-kungen kommer till den äldsta dottern Goneril skär det sig ordentligt. Goneril tycker, för övrigt rätt rimligt, att hans vaktstyrka är för stor, hotande och kostsam att härbärgera. Lear förstår inte alls argumenten utan tycker att han sviks av sina två arvsdöttrar när inte heller Regan vill ha så många stridsberedda män på sitt slott.

Döttrarna konspirerar med varandra mot Lear som jagas ut i ödemarken där han blir galen och ömkar sitt usla öde medan Cordelia – som verkligen älskar sin far – är långt borta. När hon samlat en här som kommer till hans hjälp är det för sent. För dem bägge.

Rollen som Kung Lear är som skriven för den drygt 80-årige Sven Wollter som gör ett storslaget avsked till teatern med en lysande tolkning av kungens branta och plågsamma fall från makten. Kung Lears abdikation från livet är gripande i sin tragedi.

Anja Lundqvist och Helena af Sandeberg som Goneril och Regan döljer inte sitt förakt för den åldrade kungen. Cordelia (Liv Mjönes) är lika stark som sina systrar – men hon hör till förlorarna.

Parallellt till exkungens problem med barnen pågår ännu ett brutalat drama med kungens vän Gloucester som Sten Ljunggren gör lysande inkännade och med ett jämlikt samspel med Wollters Lear. Gloucester har två söner, den äkta sonen, Edgar, som är god och "bastarden" Edmund, som är ond och utan illusioner om sina framtidsutsikter: hans väg till makten måste ske med bedrägeri och mord.

Lears onda döttrar tänder båda upphetsat på Edmunds maktprojekt. Shanti Roney gör en övertygande prestation som den listige och dubbelspelande Edmund. Mot honom står den humanistiske Edgar (Andreas Kundler) som till slut tvingas ta till vapen för att krossa Edmund.

Kungens alltid närvarande narr (Michael Jonsson) verkar inte att ha någon riktig funktion ens som sanningssägare, utan liknar mest en rätt tråkig clown i en cirkusföreställning.

Sven Wollter (Kung Lear). Foto: Petra Hellberg.

Ole Anders Tandberg iscensätter nu den mäktiga ”Kung Lear” som ett drömspel på en stor och ödslig sjuksal med sjukhuspersonal sjuksköterskor och städare. Där skall en åldrad kung dö medan döttrarna vakar och lystet väntar. I sina feberfantasier avsäger sig kungen livet.

”Kung Lear” är ett mäktigt storverk och en mäktig rollprestation av Sven Wollter. Den spelas t.om. 14 december.


Scen: Stockholms stadsteater Pjäs: Kung Lear Författare: William Shakespeare Översättning: Britt G. Hallqvist Regi: Ole Anders Tandberg  Scenografi och kostym: Maria Geber Ljus: Sutoda  Skådespelare: Sven Wollter, Michael Jonsson, Sven Ahlström, Andreas Kundler, Shanti Roney, Sten Ljunggren, Anja Lundqvist, Helena af Sandeberg, Liv Mjönes, Mats Qviström, Henrik Norlén, Anders Johannisson, Daniel Nyström Speltid ca. 3 tim.


2013-11-07 23:10
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.