24 Oktober 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Matteuspassionen, Folkoperan

Livshistorier i centrum

Ensemblen i Matteuspassionen. Mitten: Kvartett med solisterna Anders Edenroth, Hannah Holgersson, Janna Vettergren. Nederst: Solist Lars Arvidson, musiker ur Rebaroque och korister. Foto: Markus Gårder

Folkoperans uppsättning av Johann Sebastian Bachs ”Matteuspassionen” har fått ett spännande sceniskt koncept av engelsmannen Joshua Sofaer. Här är musiken och oratorierna blandade med filmade videoavsnitt där medlemmar ur ensemblen delar med sig av sina personliga berättelser om förlåtelse, skuld, smärta, rädsla, ensamhet, kärlek och lycka. Tillsammans skapar de en passionshistoria med autentiska berättelser ur sina egna liv. Det är utlämnande och öppet, ofta också med helt nya infallsvinklar på oratoriets arior. Det är starkt, fint och känsligt, men upplägget påminner kanske litet väl mycket om de dokusåpabekännelser som visas på TV.

Oratoriet bygger på Matteusevangeliet i Nya Testamentet, kapitlen 26 och 27, som skildrar Jesu sista dag i livet: måltiden, häktningen, förhöret, avrättningen och gravsättningen.

Uppsättningen består av fyra solister, vokalensemblen The Real Group, orkestern Rebaroque och två ungdomskörer: från Adolf Fredriks Kyrka och Hägersten. Det är precis så bra som man kan förvänta och The Real Groups jazzinfluerade sång tillför en spännande kontrast mot Bachs tunga, allvarstyngda musik. Det bygger på kollektivets enhet – verket skapas momentant i stunden.

Bach skrev Matteuspassionen 1727 som ett kyrkligt oratorium för passionstid då det oftast framförs, men inte enbart i kyrkorum.

I Matteuspassionen finns den kristna etiken och de kristna dygderna, medan synden som är själva grunden för passionshistorien är frånvarande liksom allt gestaltande berättande är avskalat. Alla dramatiska konflikter är utslätade. Här ropar ingen ”Korsfäst!”. Resultatet är en sympatisk föreställning som lever med och på de medverkande. Magnus Lindmans nya svenska text är anpassad och med tydliga markeringar till vår egen tid. Också det skärper till föreställningen.

Scenografin är minimalistisk: en stor trappa där de medverkande står iklädda sina vardagskläder och det är ljusets skiftningar som markerar gränsen mellan scen och salong.

Matteuspassionen på Folkoperan är mycket tankediger och sevärd.


Scen: Folkoperan, Stockholm Oratorium: Matteuspassionen Musik: Johann Sebastian Bach Svensk text: Magnus Lindman Regi: Joshua Sofaer Musikalisk ledning: Maria Lindal
Ljus: Bengt Gomér Sångare: Lars Arvidson, Hannah Holgersson, Conny Thimander, Janna Vettergren The Real Group: Anders Edenroth, Katarina Henryson, Anders Jalkéus, Emma Nilsdotter, Morten Vinther. Orkester: Rebaroque. Körer: Adolf Fredriks kyrkas ungdomskör och Hägerstens ungdomskör. Speltid ca 2 tim 20 min.


2014-04-10 15:11
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.