24 Oktober 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Evita på Göta Lejon

Trovärdig Perelli med
samtrimmad ensemble

Mittpunkten. Charlotte Perrelli intar scenen som Evita. Foto (samtliga scenbilder): Per Knutson

Den argentiska aktrisen Eva Duarte föddes i en liten argentinsk håla 1919 och kom till Buenos Aires 1934. Efter en karriär som skådespelerska och kändis blev hon ett par med överste Juan Perón, då en äregirig militär på väg uppåt i både den militära och den politiska karriären. Tillsammans bildade de ett oslagbart par i den röriga argentinska inrikespolitiken, som under krigsåren dominerades av pro-nazistiska militärer.

Entusiastiska argentinare hyllar powerparet.
Charlotte Perelli - med många klädbyten

När Juan Perón 1946 valdes till Argentinas president (i praktiken diktator) blev Eva en stark politisk maktfaktor som det fattiga folkets beskyddare och välgörare. Till de nödvändiga reformer som hon genomförde hörde t.ex. kvinnlig rösträtt. Alltså älskades hon av småfolket, men var avskydd som uppkomling av överklassen och militären. Nu kallade hon sig Evita.

Hennes tid vid makten blev inte lång, men kort före sin död i cancer 1952 utnämndes hon till ”nationens andliga ledare” av den Peróndominerade Nationalkongressen. Hon sörjdes som ett helgon och fick en statsbegravning. Därefter gick mytbildningen snabbt och Juan Perón förstod att utnyttja den för sitt fortsatta politiska spel. Efter sig lämnade hon inte bara minnet av en fantastiskt kvinna utan också ett land land i bankrutt och ekonomiskt kaos.

I musikalen ”Evita” på Göta Lejon blir Evita mer en maktlysten vamp, som hänsynslöst går sängvägen, än stridbar feminist.

Musikalen har stor ensemble, men egentligen bara tre roller: Evita, diktatorn Juan Perón och betraktaren Che.

I titelrollen som Evita är Charlotte Perrelli musikalens självklara centrum med en utstrålning gör hennes Evita levande och trovärdig. Hon gör Evita litet oskuldsfullt naiv, men också smart. Evita inser att det enda sätt hon kan ta sig fram till makten är att utnyttja sex och att inte störas av några sentimentala känslor som trogen kärlek. På så sätt får hon presidenten och en stor del av makten.

Perrelli gör musikalens enda välkända sång ”Sörj inte mig, Argentina” till en minnesvärd höjdpunkt med en suverän blandning av patos och sentiment. Vid sidan av Evita blir alla andra staffagefigurer, med undantag för berättarrollen Che (Patrik Martinsson) som allestädes närvarande med stort patos och stor röst kommenterar skeendet.

Daniel Engmas Juan Perón är en rätt korkad, men slug och arrogant maktspelare. Förhållandet mellan Juan Perón och Evita framställs aldrig som passionerat, utan snarare som en ömsesidig affärsuppgörelse.

Att föreställningen blir så bra bygger mycket på den intensive Patrik Martinsson som iakttagaren och kommentatorn Che, en anonym vanlig man, som kommenterar och ifrågasätter. Che känner sig lurad av Evita och anklagar henne för att berika sig själv och svika de fattiga som hon säger sig värna om.

I mindre roller görs utmärkta miniporträtt av Rolf Lydahl som en ultraslemmig tangocharmör som kan få vilken femtonåring som helst – och särskilt Eva – på rygg och av Lisa Stadell som levererar en självömkande sång om hur hemskt det är att bli dumpad sedan Evita handgripligen slängt ut henne ur överste Peróns sovrum.

Rutinerade musikalregissören Ronny Danielsson har gjort en koncentrerad och tempofylld föreställning, där Evita Peróns historia berättas i snabba scener: från fattig flicka till Argentinas första dam, folkets kärlek och politisk makt.

Utan ensemblens snygga dansnummer skulle pjäsen bliva kort.

”Evita” är sevärd med minimalistisk scenografi av Martin X Chocholousek som möter Mikki Kunttus lyckade ljussättning. Lägg så till Camilla Thulins tidstypiska 40-talskreationer i sådan mängd att Perelli verkar byta kläder inför varje scen – precis som Evita själv.

Dessutom är det musikaliskt spännande med den argentiska tangon, men också med inslag av rock och ballader. ”Evita” har tydliga drag av oratorium, med stora körpartier som tas väl om hand av Göta Lejons dansanta och sångskickliga ensemble.

Problemet med ”Evita” är att det faktiskt inte händer särskilt mycket. Utan en rad snygga och eleganta dansnummer av en samtrimmad ensemble i Per-Magnus Anderssons koreografi skulle det nog vara slut redan efter en timme.

För övrigt både börjar och slutar föreställningen med Evitas liljesmyckade begravning.


Scen: Göta Lejon, Stockholm.Musikal: Evita. Musik: Andrew Lloyd Webber. Text: Tim Rice. Översättning: Rikard Bergqvist. Regi: Ronny Danielsson. Scenografi: Martin X Chocholousek. Kostym: Camilla Thulin. Ljus: Mikki Kunttu. Koreografi: Per-Magnus Andersson. Kapellmästare: Kristofer Nergårdh. Medverkande: Charlotte Perrelli, Daniel Engman, Patrik Martinsson, Lisa Stadell, Rolf Lydahl. Pojkar. Ensemble. Göta Lejons orkester. Speltid ca 2 tim. 30 min.


2014-10-27 2:26
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.