21 Augusti 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Folkoperan

Ny spännande ”Trollflöjten”

Folkoperan i Stockholm spelar nu en spännande version av Mozarts nästan ihjälälskade opera ”Trollflöjten” i regi av Richard Turpin. En rätt råddig historia där en föga modig prins möter en ung flicka och får sin kärlek prövad och samtidigt gör han en resa i att bli vuxen. En resa från mörker till ljus och upplyst förståelse.

Prins Tamino, som kommit vilse i skogen, fastnar i ett stort spindelnät som han försöker trassla sig ur samtidigt som han dillar om en stor orm som skrämt honom alldels förfärligt. Han ”räddas” av tre hovdamer hos Nattens drottning, dessutom möter han drottningens fågelleverantör, Papageno, som berättar att drottningens dotter, Pamina, på oklara grunder har blivit kidnappad av den mystiske Sarastro.

Nattens drottning (Teresia Bokor) under andra aktens hämndaria. Foton: Markus Gårder
Kristina Hansson (Pamina).
Jesper Säll (Tamino), Peter Haeggström (Väktare), Jacques Radinson (Väktare).

När Tamino får se en bild av Pamina blir han blixtförälskad och ger sig ut på en räddningsexpedition tillsammans med den betydligt mindre entusiastiske Papageno, som dock ser en chans att själv ragga upp en tjej. Och det avgör saken för hans del.

Pamina blir turligt nog också störtförälskad i Tamino när hon får reda på att han är i antågande för att ”rädda” henne. Dessutom visar det sig att Sarastro, som leder ett soldyrkande samhälle som bygger på vishet och förnuft, blivit orättvist förtalad av Nattens drottning och henens tjejgäng. Han är en vis och ädel man låt vara med en del politiskt okorrekta åsikter och en kvinnosyn som dröjer kvar vid 1700-talet.

Pamina måste skyddas mot Nattens Drottnings kvinnliga sammansvärjning och Sarastro bestämmer att Tamino skall gifta sig med Pamina, men först måste han genom gå tre ”svåra” (egentliga rätt lätta) prov innan han renad skall vara värdig henne. För Papageno hägrar Papagena. Till hjälp och skydd på färden har Tamino en förtrollad flöjt och Papageno ett magiskt klockspel – dvs. ett cykelstyre med en massa ringklockor – dessutom ledsagas de av tre överviktiga glassätande gossar, som inte är till mycken hjälp när det krisar.

Sångarnas prestationer är över lag mycket bra. Den skönsjungande Jesper Säll ger Tamino en intensiv lyster och Kristina Hansson gör Pamina till en stark tonåring som tror sig veta vad hon vill, men som litar litet för mycket på sin mor, Nattens drottning. Teresia Bokor gör drottningen med intensiva koloraturer och en häftig outfit som ytterligare framhäver hennes dåliga humör. Att hon hatar Sarastro och vill ge igen för gammal ost är tydligt i hennes hämndaria i andra akten (den som kallas ”Helvetets vrede”) som Bokor gör alldeles lysande. Men Sarastro som sjungs mäktigt av Johan Schinkler blir inte imponerad eftersom han vet att i kampen mellan ljus och mörker segrar ljuset och upplysningen.

Även om Nattens drottning har god hjälp av sina tre välsjungande och pimpade damer (Frida Engström, Miriam Treichl och Matilda Paulsson, de sjunger också de tre gossarna) kan man förstå om hon känner sig en smula uppgiven när den ende hon får tag i för att ”rädda” dottern är en skräckslagen ”hjälte”. Rolf Christianson är utmärkt som Papageno som är mest intresserad av att hitta sig en tjej. Det går inget vidare förrän Christina Högmans Papagena griper in och själv raggar upp.

Viktig för spelet är Sarastros övertjänsteande, Monostatos, en liten, fet, välkammad och välklädd, gubbe som förgäves stöter på Pamina. Monostatos blir i Ulrik Qvales tolkning en komisk förlorare som alltid är förbannad och ruvar på illdåd som han genomför med osviklig ineffektivitet.

Men det fixar sig för Tamino och Pamina, liksom för Papageno och Papagena medan Nattens drottning och Monostatos är förlorarna.

Sören Brunes flexibla och lyckade scenografi visar en paradisisk sagoskog där människorna är mytiska sagoväsen. Ett paradis som bit för bit raseras under föreställningens gång.

Den förstärkta operaorkestern Rebaroque under Marit Strindlunds ledning sitter på en balkong över scenen och håller som vanligt hög musikalisk klass. Åsa Lindholm har gjort en elegant nyöversättning som har några häftiga, nödrim som inte stör nämnvärt.

Det här är en mycket se- och hörvärd uppsättning av ”Trollflöjten” som spelas t.o.m. 28 november. Den är värd en resa.


Scen: Folkoperan, Stockholm Sångspel: Trollflöjten Musik: Wolfgang Amadeus Mozart Libretto: Emanuel Schikaneder Svensk text: Åsa Lindholm Regi: Richard Turpin Scenografi: Sören Brunes Kostym: Ulrika van Gelder Dirigent: Marit Strindlund Sångare: Kristina Hansson, Jesper Säll, Teresia Bokor, Johan Schinkler, Rolf Christianson, Christina Högman, Frida Engström, Miriam Treichl, Matilda Paulsson, Ulrik Qvale, Stefan Axelsson, Peter Haeggström, Gfredrik Annmo, Jacques Radinson Ensemble: Katarina Wedin, Jonatan Lönnqvist, Arash Azarbad Folkoperans orkester Speltid ca 3 tim.


2013-09-21 0:15
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.