23 Augusti 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Andrea Chénier - kärlek i franska revolutionen

Skräckväldets offer sjunger ut

En av flera mäktiga masscener i Andrea Chénier. Foto: Emma Svensson.

När Stockholmsoperan nu har nypremiären på Umberto Giordanos romantiska tragedi Andrea Chénier med libretto av Luigi Illica är det med en internationellt lysande toppensemble.

Handlingen utspelas under Robespierres och Dantons skräckvälde 1793-94, som följde på franska revolutionens då jakten på kontrarevolutionärer och ”statens fiender” gick överstyr. Resan från makten till giljotinen kunde ske på dagen och det fanns spioner och angivare överallt. Det gick inte lita på någon.

I detta politiskt överhettade klimat utspelas en ödesdiger kärlekshistoria mellan poeten Andrea Chénier och den högaristokratiska och bortskämda Madeleine de Coigny. Historien kompliceras till ett triangeldrama av att revolutionsledaren Charles Gérard åtrår Madeleine. Andreas och Madeleines kärlek slutar i ond bråd död.

Den historiske André de Chénier var en revolutionspoet som avrättades 1794 som fiende och kontrarevolutionär sedan han skrivit ett ode till Charlotte Corday som mördade den ledande revolutionären Jean Paul Marat.

I operan tar den ryske regissören Dmitri Bertman fasta på den icke-kroppsliga kärleken och på skräckväldet där inget är förutsebart. Det kan han göra med egen erfarenhet från sin uppväxt i det sovjetiska samhällets angiveri och spioneri.

Riccardo Massi (Andrea Chénier), Maria José Siri (Madeleine de Coigny) och i trappan Alberto Gazale (Charles Gérard). Foto: Emma Svensson.

Andrea och Madeleine sjungs av José Cura och Maria José Siri. Världstenoren Cura är lysande i den svåra rollen som Andrea Chénier. Det känns som om hans starka sånginsats också slår igenom i poetens beslut att välja kärleken framför den revolutionära poesin.

Maria José Siri gör Madeleine till en apolitisk hyperromantiker som egentligen aldrig förstår vad som händer. Hon går helt upp i sin kärlek, utan eftertanke. Andreas vän Rocher görs utmärkt av Linus Börjesson, men han kan inte göra något för att rädda Andrea bara rädda hans dikter – till en ointresserad eftervärld.

Operans mest komplexa roll är revolutionären Charles Gérard som sjungs av Alberto Gazale. Han låter Gérard gå från hunsad - men plikttrogen - betjänt till lika plikttrogen revolutionsbyråkrat, som hatar den överklass han en gång tjänade och som han utan samvetsbetänkligheter sänder i döden.

Utöver de tre stora rollerna finns också några viktiga biroller: Marianne Eklöf är storslagen som grevinnan de Coigny som gillar sitt liv med överdådiga fester. Hon förstår inte varför de fattiga protesterar, hon har ju låtit sy upp en särskild botgörardräkt för att visa sin empati för de fattiga. Överklassen är helt omedveten om verkligheten utanför slottens balsalar. Susann Végh som merveilleuse Bersi är utmärkt liksom Magnus Kyhles smygande falske angivare.

Scenografen Hartmut Schörghofer låter en gigantisk guldram vrida sig runt på scenen Tillsammans med Corinna Cromes kläder som liknar övervällande bakelser i pastellfärger, blir uppsättningen en ironisk kommentar till överklassens överdåd – då som nu.

Lägg så till att Hovkapellet under Pier Giorgio Morandi får Giordanos musik att leva i varje utsirad detalj och att kören verkar trivas med att få spela ut både som festande överklass och som revolutionär pöbel som vill se blod.

Operan har gjort Andrea Chénier, uruppförd 1896, till en sevärd föreställning utan några konstlade och omotiverade moderniseringar.

Notera att världstenoren José Cura sjunger titelrollen tre gånger därefter görs den av Riccardo Massi. Massi gjorde en utmärkt tolkning av tartarprinsen Caaf i “Turandot” på Operan under våren. Andrea Chénier spelas på Operan t.o.m. 5 februari 2014.

Sthig Jonasson

Scen: Operan. Andrea Chénier Musik: Umberto Giordano. Libretto: Luigi Illica.
Översättning på textmaskin: Lasse Zilliacus. Regi: Dmitri Bertman. Scenografi: Hartmut Schörghofer. Kostym: Corinna Crome. Koreografi: Edvald Smirnov. Dirigent: Pier Giorgio Morandi. Medverkande: Jose Cura, Alberto Gazale, Maria José Siri, Susann Vegh, Marianne Eklöf, Linus Börjesson, Kristian Flor, Johan Edholm, Magnus Kyhle, Michael Schmidberger. Barnstatister, Kungliga Operans kör, Kungliga Hovkapellet. Speltid ca 2 timme 30 minuter.


2014-01-17 23:20
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.