25 Juni 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Mozarts milda opera

med många hål i intrigen


Markus Schwartz (Publius), Annemarie Kremer (Vitellia), Luciana Mancini (Annius), Elena Galitskaya (Servilia), Richard Croft (Titus) and Katija Dragojevic (Sextus) och delar av Rdaiokören. Foto: Mats Bäcker.


”Titus mildhet” (”La Clemenza di Tito”) av Wolfgang Amadeus Mozart var ett beställningsverk till den tysk-romerske kejsaren Leopold IIs kröning och urpremiären ägde rum i Prag 1791. Verket blev dock inte så lyckat. Inte ens beställaren uppskattade helt operans tema om maktens mildhet mot politiska brott.

Nu spelar Drottningholms slottsteater ”Titus mildhet” enligt HIP-konceptet - Historically informed performance. Det vill säga att uppsättningen har inte moderniserats och anpassats för att passa vår tid, i stället är det publiken som får anpassa sig till tiden som den skapades i.

Dirigent är Mark Tatlow och regisserar gör Sigrid T'Hooft som förra året satte upp ”Orlando Paladino” på Drottningholm och de tidsenliga kostymerna är handsydda av Anna Ardelius. Hon har klätt ut ensemblen i hjälmar med plymer, guldfärgade harnesk och röda mantlar och har alltså skapat en rad tablåer i en stil som var gångbar på det sena 1700-talet.

Det sjungs mycket om stora känslor, men de gestaltas inte. I stället är gester och spelstil betydelsebärande.

Richard Croft (Titus). Foto: Mats Bäcker.

Intrigen är inte helt glasklar. Handlingen utspelas i Rom det första århundradet e.Kr. Kejsardottern Vitellia, som fått sin pappa mördad av fadern till den nye romerska kejsaren Titus, planerar att låta mörda honom – som hon egentligen vill gifta sig med, men han har valt en annan.

Hon skickar ut Sextus – som älskar henne lika mycket som han håller av sin bäste vänn Titus – på morduppdraget, men attentatet går snett och de sammansvurna avslöjas. Nu hotar Titus hämnd.

Turligt nog gillar inte Titus makten utan beklagar sitt öde som kejsare, tycker att det är ensamt på toppen: "Hellre en obehaglig sanning än en insmickrande lögn" menar han när folk pratar illa om honom.

Titus saktmodiga mildhet gör att han förlåter och rent av vill fortsätta sin vänskap med Sextus. Man kan ju tycka att Titus har anledning att misstro Sextus allför översvallande nya vänskapsbetygelser.
Den amerikanske tenoren Richard Croft sjunger titelrollen och ger liv och djup åt kejsaren vars godhet hotar att gå under i det politiska tryck han utsätts för.

Annemarie Kremer har full kontroll över sin Vitellia som förändras när komplotten och hennes hat mot Titus avslöjas, då blir hon, den drivande i komplotten, full av självömkan. Kremers exakta sopranstämma är precis vad rollen som Vitellia behöver för att inte bara bli överdrivet patetisk.

Katija Dragojevics sjunger Sextus som, förblindad av kärlek till Vitellia, förråder sin kejsare och vän. Luciana Mancini (Sextus vän Annius) och Elena Galitskaya (Sextus syster och Annius älskade Servilia) har mindre roller, men de gör dem utmärkt, liksom också Markus Schwartz som prefekten Publius.

Egentligen saknar ”Titus mildhet" både spänning och nerv trots att musiken är av god Mozartklass med vackra körpartier och häftig soprandramatik. Men i alla fall: föreställningen lever inte, mest beroende på tunna personporträtt och på det tveksamma librettot som har många hål i intrigen.

Men onekligen är det en estetisk upplevelse att få vara med om en opera som framförs såsom 1700-talspubliken såg och hörde den. ”Titus mildhet” spelas på Drottningholm till och med 24 augusti.


Scen: Drottningholm slottsteater
Opera: Titus mildhet (La Clemenza di Tito)
Musik: Wolfgang Amadeus Mozart
 Libretto: Caterino Mazzolà efter Metastasio
Regi: Sigrid T’Hooft
 Scenografi och kostym: Anna Ardelius 
Dirigent: Mark Tatlow 
Sångare: Richard Croft, Annemarie Kremer, Katija Dragojevic, Luciana Mancini, Elena Galitskaya, Markus Schwartz
. Drottningholmsteaterns orkester 
Medlemmar ur Radiokören
På italienska, textas till svenska.
Speltid ca 3 tim.


2013-08-14 21:33
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.