20 April 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Måsen, Dramaten

En begåvad
teaterupplevelse

Stina Ekblad som skådespelarskan Arkadina.
Hannes Meidal (Trigorin) och Stina Ekblad .
Björn Granath (doktor Dorn) och Rebecka Hemse (Masja).
Rebecka Hemse och Per Svensson (Konstantin). Samtliga foton: Sören Vilks.

Vad är konstens och teaterns roll i våra liv? Den frågan ställs i Anton Tjechovs drama”Måsen” som nu spelas på Dramatens stora scen i en traditionell uppsättning, där den ryska landsbygdens totala tristess bildar fond för missriktade passioner och obesvarad kärlek. Tjechov kallade f.ö. ”Måsen” för en komedi, men låter den sluta i ett tragiskt självmord.

”Måsen” handlar om Konstantin, en ung man med författardrömmar och en orealistisk dröm att kunna förnya en stelnad teaterkonst. På morbrodern Sorins nerslitna gods sätter Konstantin upp ett skådespel han själv skrivit – den nya tidens teater – med den unga Nina i den enda rollen. I publiken sitter hans mor, den berömda aktrisen Arkadina, och hennes älskare Trigorin, författaren på modet i Moskva. Det blir katastrof.

Ingen förstår Konstantins högljudda performance med massor av teaterrök. Situationen är hopplös: Arkadina gillar inte sin son därför att han påminner henne om att hon inte längre är ung. Konstantin älskar Nina men hon avgudar Trigorin, däremot älskar Masja den avfärdande Konstantin. Hon är dotter till godsets rätt oduglige förvaltare Ilja och älskas i sin tur av byskoläraren Medvedenko.

Stina Ekblad är storslaget dominant som Arkadina som ständigt talar om sina framgångar på storstädernas scener. Hon är rik, men snål och en klockren egocentriker, ironisk och bokstavligt livsfarlig för Konstantin som söker hennes kärlek för att bekräfta sig själv. Hennes utspel är som om hon stod på en teaterscen och godsets människor är publik. Självsäkert oroar hon sig inte ens för att hennes älskare skall ersätta henne med den mycket yngre och vackrare Nina.

Hannes Meidal, som Trigorin, gör en säker studie i självbelåtenhet i förhållandet till beundrare och kritiker och beslutsångest i det spirande förhållandet till Nina som efter sin uppvisning i Konstantins pjäs drömmer om en skådespelarkarriär.

Emma Mehonic gör Nina rörande troskyldig också när hennes drömmar slår fel. Hon blir visserligen skådespelerska, men misslyckas och får bara småroller, och framför allt älskar hon Trigorin trots att han övergett henne och deras barn. Han går tillbaka till Arkadina. Skillnaden mellan Ninas dröm och hennes verklighet är hjärtskärande.

Christoffer Svensson gör en överspänd, självöverskattande och otroligt allvarlig Konstantin. Han bryter ihop när Nina förkastar honom och han inte kan finna någon tröst i ett halvt misslyckat författarskap.

Den ende som uppskattar Konstantins pjäs är Björn Granaths lätt ironiska tolkning av Dorn, husläkare, vän i familjen och lebeman. Dorn gillar att vara dyrkad av traktens kvinnor – det var fler förr, nu är det endast förvaltarhustrun Polina (Eva Millberg) som älskar honom och som vill lämna sin man för ett liv med Dorn. Men han duckar envetet undan. Han tycker det är bra som det är.

På godset finns givetvis ägaren Sorin, Arkadinas bror. Han illtrivs med det lantliga pensionärslivet och längtar tillbaka till Moskva. Men hans pension räcker inte till för att driva godset. Det förfaller alltmer. Hans Klingas Sorin är allmänbildad, sympatisk och hans svagheter kan man ha överseende med.

Den svartklädda, ständigt tungsinta Masja spelas uttrycksfullt av Rebecka Hemse. Masja är olyckligt kär i Konstantin och dricker omåttligt med vodka,redan före frukost. Till slut väljer hon bort kärleken och gifter sig med den misslyckade skolläraren Medvedenko, spelad med tillbakadragen humor av Per Svensson.

Det här är en begåvad och välspelad uppsättning av ”Måsen” med utmärkta skådespelarprestationer och där replikväxlingarna är rappa och spirituella och där finns en gripande problematik. Det finns några centrala repliker som blottlägger kärlekslösheten och det oändliga avståndet mellan människorna. Då är det stor teaterupplevelse.


Scen: Dramaten. Teater: Måsen. Författare: Anton Tjechov. Översättning: Lars Norén och Björn Melander. Bearbetning: Lars Norén.

Regi: Vibeke Bjelke. Scenografi och kostym: Marie í Dali och Steffen Aarfing. Ljus: Ulrik Gad. Medverkande: Stina Ekblad, Christoffer Svensson, Hans Klinga, Emma Mehonic, Per Mattsson, Eva Millberg, Rebecka Hemse, Hannes Meidal, Björn Granath, Per Svensson, Bengt CW Carlsson

Spelas t.o.m. den 19 december. Speltid ca 2 tim. 40 min.


2014-10-02 23:57
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.