27 Juni 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Maria Stuart, Dramaten

Stjärnspel utan
större fördjupning

Stina Ekblad och Ylva Ekblad i drottningdramat ”Maria Stuart". Teaterfoto: Sören Vilks.

Friedrich Schillers drama Maria Stuart, från 1801, spelas nu på Dramatens stora scen. När pjäsen skrevs var Europas politiska karta på väg att ritas om och historien ta nya vägar. Revolutionernas och de stora sociala omvälvningarnas tid var inne. Visst märks väl de politiska strömningarna i pjäsen, men framför allt prövar Schiller här sin filosofiska estetiks konstnärliga bärigheter.

Ursprungshistorien är att den skotska drottningen Maria Stuart tvingades fly från sitt land 1568 och sökte skydd hos sin kusin drottning Elisabet i England. Korkat nog gör Maria där anspråk på Englands tron och givetvis fängslar Elisabet sin maktrival. Viktigt i sammanhanget är att Maria är katolik medan Elisabet är protestant. Efter nitton år som fånge på slottet Fotheringhay döms Maria till döden och avrättas för en påstådd sammansvärjning mot Elisabet.

Utöver de politiska intrigerna lägger Schiller till ytterligare en komplikation. De båda drottningarna är rivaler om samme man – greve Leicester.

Systrarna Stina Ekblad och Ylva Ekblad möts på scenen som Maria Stuart och Elisabet. Pjäsen utspelas under Maria Stuarts sista dagar 1587 då greve Leicester gör ett sista försök att rädda henne medan Elisabet försöker bestämma sig om hon skall låta avrätta Maria eller ej.

Elisabet utnyttjar beslutsamt sin makt, även om hon av populistiska skäl tvekar att underteckna dödsdomen mot Maria, så vet hon att till slut är det är den väg hon måste gå. Ylva Ekblads Elisabet utstrålar inte precis några moraliska betänkligheter i sin maktutövning. Här handlar det om politik och Elisabets försök att i sista minuten komma undan ansvaret för dödsdomen blir rätt obegriplig.Varför tappar hon plötsligt kontrollen när hon haft den så säkert förut?

Under första akten spelar Stina och Ylva alla pjäsens roller på en tom scen där de enda scenografidetaljerna är en röd ballong och en röd kofot som används för att bryta upp scengolvet för att därunder finna ett uppenbarligen mycket viktigt blått brev.

I andra akten är kostymdramat i full gång med en massa människor på scenen. Pjäsen har sin höjdpunkt i ett (ohistoriskt) möte mellan Elisabet och Maria. Mötet resulterar i Marias både intellektuella och moraliska seger över Elisabet, men det innebär också att hennes dödsdom blir oundviklig. Avståndet mellan två kvinnorna är oöverbryggligt.

Stina Ekblad är en magnifikt stark och intensiv Maria, som är intellektuellt överlägsen både fiender och vänner. Runt de båda drottningarna formerar sig män som spelar sina egna spel om Makten.

Tredje sidan av triangeln: greve Leicester spelas av Tobias Hjelm på ett undflyende sätt som passar in i den roll som slits mellan de två mycket starka, för att inte säga överstarka, kvinnorna.

Dessutom gör Johan Holmberg en bra tolkning av rollen som den maktspelande lord Burleigh. De övriga manliga rollerna blir litet otydliga, det gäller Bengt CW Carlssons pragmatiskt rättrådige lord Talbot, den misslyckade intrigören Mortimer (Magnus Roosman) och d rottningens panikslagne sekreterare Davison (Hamad Khmeri). Bättre klarar sig Nina Fex som Marias amma Hanna Kennedy, hennes roll fördjupas samtidigt som Maria går mot sin död.

Schillers diskussion om både de estetiska frågorna och den universella och alltid lika aktuella frågan om motiven för våra handlingar och dess konsekvenser lyckas inte regissören Peter Konwitschny nämnvärt fördjupa. Istället är det som om han duckar undan dem. Kvar blir magnifikt stjärnspel av två stora skådespelerskor.


Scen: Dramaten. Pjäs: Maria Stuart. Författare: Friedrich Schiller. Översättning: Magnus Lindman. Bearbetning och regi: Peter Konwitschny. Scenografi och kostym: Johannes Leiacker. Ljus: Manfred Voss. Skådespelare: Stina Ekblad, Ylva Ekblad, Magnus Roosman, Tobias Hjelm, Johan Holmberg, Bengt CW Carlsson, Hamad Khemir, Nina Fex, Johan Fagerudd, Sten-Johan Hedmann, Filip Alexanderson m.fl. Speltid ca 2 tim 30 min.


2015-09-11 14:16
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.