25 Juni 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Maria Stuarda, Kungliga Operan

Stark nypremiär
av storslagen opera

Det politiska spelets arena. Ett schackbräde. Foto: Alexander Kenney.

Stockholmsoperans nypremiär av Donizettis storslagna opera Maria Stuarda är ett lyckat exempel på att också en uppsättning från 1990 inte enbart behöver ha charm och magnifika dräkter utan också kan ha bett och sälta.

Donizettis opera bygger på Friedrich von Schillers drama ”Maria Stuart” som utspelas under Maria Stuarts sista dagar 1587 då hon är fånge på slottet Fotheringhay och greve Leicester gör ett sista desperat försök att rädda henne.

Historien är att Maria Stuart 1567 tvingades fly från Skottland och sökte skydd hos sin kusin drottning Elizabeth i England, i operan kallad Elisabetta. Dumt nog gör Maria där anspråk på Englands tron och Elizabeth har egentligen inget annat val än att fängsla sin maktrival.

I nitton år är Maria fånge i England och har under tiden ständiga konspirationer på gång mot Elizabeth med det katolska Frankrike. Dessutom lägger både Schiller och Donizetti till ytterligare en komplikation. De båda drottningarna är rivaler om samme man – greve Leicester.

Katarina Dalayman (Drottning Elizabeth) och Bruce Sledge (greve Leicester). Foto: Alexander Kenney.

Både pjäsen och operan har sin dramatiska höjdpunkt i ett (fiktivt) möte mellan Elizabeth och Maria. Mötet resulterar i Marias både mänskliga och moraliska seger över Elizabeth, men det innebär också hennes dödsdom. Inte heller drottningarnas rivalitet om greven har någon historisk verklighet.

Katarina Dalayman är en isande kall Elisabetta, kontrollerad i varje scen och utövare av sin makt med stor konsekvens. Även om hon av populistiska skäl tvekar att underteckna dödsdomen mot Maria, så vet hon att det är den väg hon måste gå. Elisabetta har ingen chans att vinna publikens sympatier. Hon är alltigenom osympatisk – och ful – inte minst i sin ämbetsdräkt ser hon närmast ut som onkel Fester i ”Familjen Addams”.

Cristina Giannelli - med inlevelse i Maria Stuarts öde.

Cristina Giannelli gör sin tolkning av Maria Stuarda med intensiv inlevelse och sympati för Maria, här finns värdighet. Liksom en melankoli och stark ångest. Särskilt tredje aktens slutscen laddar Giannelli med stora känslor: När Maria har biktat sig, vunnit försoning och förlåtit Elisabetta går hon lugnt och värdigt till sin avrättning.

Greve Leicester görs av Bruce Sledge med en mer mjuk än dynamisk tenor, men på något sätt passar det in i den roll som slits mellan två mycket starka, för att inte säga överstarka, kvinnor.

Musiken har ett lätt italienskt anslag som ibland kan uppfattas lite väl glättigt vackert i förhållande till handlingens allvar och brutalitet.

Ett tydligt tema i den här uppsättningen är att scenografin är fokuserad på det politiska maktspelet mer än på den personliga rivalitet som librettot lyfter fram. Det politiska spelet förstärks av det magnifika schackbräde som är placerat mitt på scenen och där ett spel på liv och död mellan de båda kvinnorna utspelas med de övriga rollerna som huvudsakligen åskådare.

”Maria Stuarda” är en konstnärlig triumf för regissören Ann-Margret Pettersson.


Scen: Kungliga Operan. Maria Stuarda. Musik: Gaetano Donizetti. Libretto: Giuseppe Bardari (efter Friedrich von Schiller). Scenografi: Roj Friberg. Kostym: Karin Erskine. Regi: Ann-Margret Pettersson. Dirigent: Pier Giornio Morandi. Solister: Katarina Dalayman, Cristina Giannelli, Bruce Sledge, John Erik Eleby, Jens Persson, Sara Olsson. Kungliga Operans kör. Kungliga Hovkapellet.


2015-04-26 21:25
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.