17 September 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Magnifik Turandot på Operan

Nypremiär på opera
om blodtörstig prinsessa

Emma Vetter som prinsessan Turandot och Jesper Taube som Calàf. Operafoto: Markus Gårder.

Giacomo Puccinis sista opera ”Turandot”, från 1924, som nu spelas på Operan i Stockholm, är en magnifik och spektakulär uppsättning.

Operan utspelas både i ett vagt europeiskt 1920-tal och i sagotid i Peking där den vackra prinsessan Turandot har ett obehagligt sätt att hantera misslyckade friare. Hon har lovat gifta sig med den prins som kan svara på tre gåtor. Den som svarar fel går det illa för och tjugosex friare har redan blivit halshuggna.

Folket som med lysten blodtörst bevittnar avrättningarna sitter på parkett och skränar som vilken idrottspublik som helst.

Den landsflyktiga tartarprinsen Calaf kommer till Peking och drabbas av Turandots skönhet och ger sig in i den livsfarliga frågesporten. Calaf lyckas besvarar frågorna rätt, men Turandot som skyddar sitt iskalla känsloliv försöker komma undan det utlovade giftermålet genom att ändra på reglerna.Men hennes far, den åldrige kejsaren, vägrar att gå med på ändrade förutsättningar.

Calaf som ser Turandots skräck och vånda svarar med att själv ge henne en gåta. Om hon kan ta reda på hans namn innan morgonen vinner hon och han mister livet. Om inte kräver han sin vinst, dvs Turandot som brud. Trots intensiv aktivitet vid hovet lyckas Turandot inte avslöja prinsens namn.

Yana Kleyn som den självuppoffrande slavinnan Liù.

Historien kompliceras av att den unga slavinnan Liù älskar Calaf så intensivt att hon är beredd att offra sitt liv för honom och ge honom den lycka han tror sig vinna genom att erövra Turandot.

Kontrasten mellan iskalla Turandot med svår sexskräck och den varma slavinnan Liù är tydligt markerad i deras rollkaraktärer. Turandot kämpar mot kärleken medan Liù kämpar för den. Emma Vetter är lysande som Turandot som är plågad både av sin blodtörst och kravet på att förbli orörd.

I andra aktens berömda aria "In questa reggia" (”I detta palats”) där Turandot berättar om sin anmoders grymma öde har Vetter glödande hat i stämman när hon i alla skändade kvinnors namn utslungar sin vrede mot alla män. När hon till slut upplever kärlek förstår hon att den kräver ömsesidighet: för att få kärlek måste hon ge kärlek.

Calaf som är besatt av sin trånande kärlek till Turandot blir i Jesper Taubes tolkning en imponerande person och hans aria i sista akten ”Nessun dorma” (ingen må sova”) är stor operakonst.

Yana Kleyn gör rörande den självuppoffrande slavinnan Liù. Kleyn undviker all sentimentalitet i sin rollrolkning som hon utvecklar till stor skönhet. Särskilt i arian ”Signore, ascolta” där Liù vädjar till Calaf att inte ge sig in i tävlingen och samtidigt förklarar honom sin kärlek.

Linus Börjesson (Ping), Jesper Taube (Calàf), Daniel Ralphsson (Pong) och Göran Eliasson (Pang).

Av birollerna är Lennart Forsén mästerlig som den patetiske som Timur, Calafs blinde far och tartarernas landsflyktige kung, liksom Magnus Kyhle som den skröplige kejsare Altoum, som vägrar att låta sin dotter Turandot ändra på reglerna i spelet, när hon förlorat.

Hovmännen Ping, Pang och Pong, som får ta hand om Turandots blodiga frågesport, blir alltmer desperata inför blodbadet som aldrig tycks ta slut. De drömmer om ett bättre Kina, som kommer när Turandot gifter sig. Då kan landet komma till ro. Linus Börjesson, Göran Eliasson och Daniel Ralphson gör de dödströtta hovmännen.

Marco Arturo Marelli som står för regi, scenografi och ljus håller ihop föreställningen med ett modernt scenspåk och låter kallt blått ljus lysa över scenen som markerar att det här inte är någon lättsam historia.

Puccinis musik är följsamt vacker, dramatisk och djupt rörande. Döden är lika närvarande i operan som i tonsättarens eget liv – Turandot är hans oavslutade verk som skrevs på dödsbädden 1924 och fullbordades av Franco Alfano.

Operans nypremiär av ”Turandot” är en magiskt skimrande upplevelse.


Scen: Operan. Opera: Turandot. Musik: Giacomo Puccini, slutet fullbordat av Franco Alfano. Libretto: Renato Simoni och Giuseppe Adami (efter Carlo Gozzi). Regi, scenografi och ljus: Marco Arturo Marelli. Översättning för textmaskin: Lasse Zilliacus. Kostym: Dagmar Niefind Marelli. Dirigent: Giorgio Morandi. Sångare: Emma Vetter, Magnus Kyhle, Jespert Taube, Lennart Forsén, Yana Kleyn, Linus Börjesson, Göran Eliasson, Daniel Ralphsson, Ian Power, Prinsen av Persien: Frederick Vaamonde (sceniskt) och Jon Nilsson (sång). Hovdamer: Mirja Sörberg och Annica Nilsson. Akrobater: Anton Moberg, Lauge Demant, Robin Karlsson, Viktor Olusson och Timothy Pilotti. Kungliga Operans kör. Kungliga Hovkapellet. Elever från Adolf Fredriks Musikklasser. ”Turandot” spelas t.o.m. den 15 juni. Speltid ca 2 tim. 30 min.


2016-05-28 22:32
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.