23 Augusti 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Madama Butterfly, Operan

Kulturkrock och imperialism
i känslostark förening

Asmik Grigorian som Cio-Cio-San också kallad Butterfly. Foto Markus Gårder.

Giacomo Puccinis opera ”Madama Butterfly” som nu spelas i en nyuppsättning på Operan i Stockholm är en historia om aningslös kulturkrock och kulturimperialism.

Operan handlar om den amerikanske marinofficeren Pinkerton stationerad i Nagasaki där han för nöjes skull och utan några förpliktelser gifter sig med den 15-åriga geishan Cio-Cio-San, kallad Butterfly. Några månader senare dumpar han henne när han återvänder till USA där han utan vidare gifter sig ”riktigt” med en vit kvinna. Efter tre år kommer han tillbaka till Japan med sin amerikanska hustru och upptäcker han att han har en son med Butterfly. Pinkerton beslutar sig för att ta med sin lille son till Amerika för att där ge honom ett bättre liv än i Japan. Det krossar Butterfly.

Pinkerton må vara officer, men sannerligen ingen gentleman, snarare en nonchalant skitstövel som är helt omedveten om vidden av sitt svek ända till sista scenen där han tar farväl av Butterfly.

För Butterfly återstår endast det rituella självmordet – harakiri – att ”dö med heder, när man inte längre kan leva med heder”. Men hon dör en meningslös död. Den hjälper ingen, den leder inte till försoning eller ett rättvisare samhälle,

Även om Puccinis opera handlar om individer är ”Madama Butterfly” en uppgörelse med kulturimperialismen som har bäring rakt in i våra dagar. Pinkerton har makt, men inte en aning om japansk kultur och tänkesätt. Han ser bara fram emot att få en ung geisha till hustru och leksak. För Cio-Cio-San däremot är det allvar, hon drömmer om att få ett rikt liv i USA, men när Pinkerton drar har hennes sociala nätverk och relationen till familjen kollapsat.

Operans ensemble är givetvis av högsta klass. Daniel Johansson gör en övertygande Pinkerton både i sin sång och i sitt skådespelande. Regissören Kirsten Harms låter rent av ana en äkta kärlek från Pinkertons sida, mitt i hans falskhet.

Den litauisk-armeniska stjärnsopranen Asmik Grigorian gör titelrollen Madama Butterfly som efter Pinkertons svek kastas mellan total förtvivlan och totalt övermod. Hennes röst får en desperat svärta när hon inser att hon blivit bedragen och att hon tvingas lämna sin son. Hon tappar kontakten med verkligheten och till sist med livet. Det är stor operakonst.

Kirsten Harms regi ger utrymme för en rad solister att göra utomordentliga rollprestationer. Katarina Leoson är lysande som den djupt empatiska grannkvinnan Suzuki. Karl-Magnus Fredriksson gör en likaså empatisk Sharpless, den amerikanske konsuln i Nagasaki, som varnar Pinkerton för det lättsinniga giftermålet. Men åt Butterfly har han ingen tröst, bara plattityder som ”var stark.” Niklas Björling Rygert är utmärkt som äktenskapsmäklaren Goro som mot lämplig betalning fixat bröllop, hus och möbler åt Pinkerton och Butterfly. Efter Pinkertons svek ordnar han galant en ny friare till Cio-Cio-San – som hon förkastar eftersom hon väntar på sin man.

Scenrummet är ett japanskt hus där Butterflys instängdhet är nästan fysiskt förnimbar. I andra akten är scengolvet uppbrutet med tomma hål och vattenfyllda rester av en japansk trädgård och utanför de spruckna fönstren är mörkret kompakt. Då blir Butterflys desperation outhärdlig.

Till det mäktigt känslostarka helhetsinrtycket hör givetvis också Kungliga Hovkapellet som leds mycket samlat och känsligt av Lawrence Renes.

”Madama Butterfly” är en av Operans verkliga höjdare som man inte bör missa. Men någon snyftare är det trots allt inte, därför att varken Asmik Grigorian eller Daniel Johansson aldrig låters ina roller bli sentimentala.

Fotnot: Operan bygger på den amerikanske författaren David Belascos pjäs ”Madame Butterfly” och den bygger i sin tur på Pierre Lotis (egentligen Julien Viaud) roman ”Madame Chrysanthème” (på svenska ”Ett giftermål i Japan”) som kom ut 1887. Historien har fått en uppföljare i musikalen ”Miss Saigon” som visserligen utspelas i ett annat land i en annan tid, men storyn är densamma.


Scen: Operan. Madama Butterfly. Musik: Giacomo Puccini. Libretto: Luigi Illica och Giuseppe Giacosa. Översättning: Sven Nyblom, reviderad av Göran Gentele. Regi: Kirsten Harms. Scenografi och kostym: Herbert Murauer. Ljus Olaf Winter. Dirigent: Lawrence Renes. Sångare: Asmik Grigorian, Katarina Leoson, Daniel Johansson, Karl-Magnus Fredriksson, Niklas Björling Rygert, Anders Blom, Kristina Hansson, John Erik Eleby, Ian Power, Henrik Hugo, Håkan Ekenäs, Lundmark, Kristina Wennberg, Cecilia Nannesson, Jessica Forsell Clarhäll, Anna Danielsson. Barnet: Kristin Leoson. Kung Fu-krigare och statister. Kungliga Operans Kör. Kungliga Hovkapellet. Framförs på italienska med svensk text på textmaskin. Spelas t.o.m. 18 januari därefter mellan 28 maj och 16 juni 2015. Speltid ca 2 tim. 40 min.


2014-11-23 20:23
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.