24 Oktober 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Macbeth, Stockholms stadsteater

Shakespeares blankvers
möter bounce och rap

Ensemblen i Macbeth. Foto: Petra Hellberg.

William Shakespeares våldsamma pjäs ”Macbeth” handlar om en skotsk krigare som mördar sig upp mot maktens absoluta topp tillsammans med sin mordiska hustru. Pjäsens möjligheter till olika tolkninagr har fått många teatrar att gå i spinn som nu Stockholms stadsteater som spelar”Macbeth” i Fredrik Benke Rydmans uppsättning.

Här har handlingen flyttats från 1600-talets skotska hov till en maffialikande gangstervärld på 1970-talet. Den redan från början knepiga intrigen har inte blivit lättare att följa när Shakespeares text blivit kraftigt förkortad och ersatt med effekter som hämtats från dagens populärkultur med filmer som ”Mitt namn är Shaft” och breakdance, mim, bounce och inte minst stridskonst.

Det här är en berättelse om ett brutalt maktspel där alla går över lik på vägen mot toppen. Alla medel att nå dit verkar tillåtna. Jämförelsen med dagens samhälle ligger inte bara nära utan är en föurtsättning för pjäsens inneboende spänningar.

Jörgen Thorsson (Macbeth). Foto: Petra Hellberg

Så här är det: Macbeth är en äregirig smågangster i gatukungen Duncans gäng. Hans strävan efter makt får honom att tro på tre sexiga häxor som spår att han skall erövra kungatronen. Häxorna deltar inte i spelet de bara förutser vad som skall ske och de är synbarligen nöjda när de får rätt.

Snart nog hetsar hustrun den fege och tvekande Macbeth att mörda Duncan och krönas till den nye gatukungen, men för att behålla och befästa sin maktposition måste Macbeth begår nya mord, hela tiden med Lady Macbeth som drivande och målmedveten i sin maktambition för maken.

Deras gemensamma skuld i morden binder dem inte samman utan leder dem på var sin väg mot undergången. För Lady Macbeth slutar det med självmord och Macbeth går under i svart förtvivlan långt innan han möter döden i strid.

Jörgen Thorsson gör en stark tolkning av den obeslutsamme Macbeth som vacklar på gränsen mellan förnuft och ganlenskap, mellan verklighet och mardröm, mellan styrka och svaghet för att till sist brytas sönder av sina skuldkänslor. Macbeths slutliga galenskap blir utlöst med full kraft vid en segerbankett där kungens nymördade maktkonkurrent Banquo (Kristofer Kmiyasus) visar sig som en vålnad för den alltmer förvirrade kungen.

Sofia Ledarps Lady Macbeth är dramats huvudperson. Hon är en passionerat hatande kvinna som har ett starkt kontrollbehov över sin fege make, som hon i grunden föraktar.

Sofia Ledarp (Lady Macbeth) och Jörgen Thorsson (Macbeth).

Hon är fullständigt klar över att hans makthunger är svagare än hennes. Lady Macbeths kända monolog när hon försöker tvätta bort de mördades blod från sina händer är här en skvättig dans i en bassäng fylld med blod.

Andra roller har svårt att få utrymme. Det gäller inte minst kung Duncan spelad av Ulf Eklund med en röst som hämtad direkt från ”Gudfadern”. För Duncan är kriget självgående och förs för sin egen skull oavsett hur det går.

Bristen på utrymme gäller också kung Duncans förtrogna Lennox och Ross (Peter Gardiner och Henrik Norlén) som rappar fram sin rapport från det avgörande slaget liksom Mats Qviströms Macduff som här mer blir en tvivelaktig maktspelare än en frihetskämpe.

I ”Macbeth” på Stockholms stadsteater snortas - eller bombas - kokain i stora doser mellan morden och de brackiga festerna med rikingar utstyrda i glitter och smaklösa kreationer. Det är en hisnande teaterupplevelse med ett modernt scenspråk som hämtats från gatukulturens språkrytm. Det borde kunna locka en ny ung publik, som är van vid serietidningarnas och filmens estetik.

Här ålar sig Lady Macbeth ormlikt nedför den kantiga scenografin samtidigt som Macbeths mordiska planer avslöjas i ljusprojektioner som lika ormlikt glider fram över scenen. Överhuvud bidrar Linus Fellboms ljussättning till att förstärka pjäsens stämningar liksom den också förstärks av Lehna Edwalls kläddesign.

Benke Rydman har själv jämfört sin ”Macbeth” med TV-serien ”The wire”. I båda finns människor som söker makt och när de når den är de redan korrumperade. Benke Rydmans ”Macbeth” är ett sorgespel i ett rasande tempo som spelas t.o.m. 9 mars.


Scen: Stockholms stadsteater Pjäs: Macbeth Text: William Shakespeare Översättning: Göran O Eriksson Regi, koreografi och scenografi: Fredrik Benke Rydman Kostym: Lehna Edwall Ljus: Linus Fellbom Videoproduktion: Andreas Skärberg I rollerna: Jörgen Thorsson, Sofia Ledarp, Kristofer Kamiyasu, Ulf Eklund, Shebly Niavarani, Ylva Olaison, Peter Gardiner, Henrik Norlén, Mats Qviström, Thérèse Svensson, Kirsti Stubø, Jacob Hermansson, Rion Nilsson, Marcus Svanström. Dansare: Markus B. Almqvist, Anton Borgström, Yared T. Cederlund, Alexander Dam. Barn: Jacob Hermansson Speltid ca 2 tim. 40 min.


2014-02-05 0:22
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.