23 Augusti 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Lysande Don Giovanni på Operan

Alla tycks vara ute efter Don Giovanni. Fr. v. Donna Anna (Yana Kleyn), Don Ottavio (Michele Angelini), Donna Elvira (Elin Rombo), Masetto (Linus Börjesson), Zerlina (Sara Widén) hotad i mitten, Don Giovanni (Ola Eliasson). Foto: Markus Gårder

I Operans nya uppsättning av Mozarts ”Don Giovanni” håller den cyniske serieförförarens dagar på att ta slut. Annars är det som vanligt - huvudpersonen är en närmast tvångsmässig kvinnojägare och sexmissbrukare, lika tänd på adelsdamer som på tjänsteflickor.

Don Giovanni (Ola Eliasson) och Donna Anna (Yana Kleyn) vänslas på toaletten.
Don Giovanni är hotfull mot sin betjänt Leporello (Luthando Qave).

Det här är en svart uppsättning där alla människor är utbytbara och det mesta är strunt. Det är emellertid oklart varför regissören Ole Anders Tandberg låter hela första akten utspelas på en offentlig toalett med sex bås. I ett av dem har Don Giovanni sex med Donna Anna när de avbryts av hennes far, Kommendören, som är direkt avogt inställd till det som sker.

Det slutar med att Don Giovanni, närmast av våda, skjuter ner kommendören. Denne dör, men återkommer som vålnad och kräver att Don Giovanni skall överge sitt lastbara liv och göra bättring. Don Giovanni vägrar eftersom han inte har någon lust att ändra sig, men han borde ha förstått att han låg illa till – vålnader käftar man inte med. För Don Giovanni går det bokstavligt talat åt helvete. Till slut gläds alla som är kvar på scenen åt att den goda moralen segrat över lastbarheten.

Mozarts opera skildrar Don Giovannis väg från ärlig rucklare till hycklare. Han må vara en patetisk fähund och svinpäls och så mycket av samvetskval har han inte, men han har genomskådat hyckleriet och de traditionella moralbegreppens tomhet. ”Hyckleriet är en last på modet, och alla laster på modet uppfattas som dygder", säger han.

Ola Eliassons övertygar som Don Giovanni med en oemotståndlig dragning på kvinnor och nära till våld när övertalning inte fungerar. För att ge eftertryck åt vad han vill viftar han med både knivar och pistoler. Han är en charmigt självupptagen psykopat, men livsfarlig – en galning bland andra galningar.

Huvudpersonen hotas i sin tur av av en arg Zerlina (Sara Widén).

Eliasson har både de sångliga kvaliteterna och förmågan att agera som gör hans Don Giovanni spännande och sällsynt obehaglig. I en minnesvärd scen, utanför själva operaintrigen, sätter sig Eliasson vid scenkanten och ackompanjerar sig själv på mandolin(!) i arian "Deh vieni alla finestra" (”Kom till fönstret min älskade”).

Anders Loretzson gör Kommendören med respektingivande tung skärpa. När han vrålar ”Ångra dig!” förstår alla – utom Don Giovanni – att det är allvar.

Luthando Quave är ironisk som förförarens betjänt Leporello. Han har ett mycket avspänt förhållande till sin arbetsgivare och är lojal så länge pengar flyter in. Samtidigt försöker han freda sitt samvete med försiktig kritik av Don Giovannis utsvävande liv. I den berömda katalogarian sammanfattar han alla adelsmannens 2 064 erövringar som alla är ordentligt bokförda på registerkort. [Till slut är det Leporello som ändar Don Giovannis liv med ett välriktat pistolskott.]

Don Ottavio och Masetto som brukar komma i skymundan får här en mer tydlig och allvarlig framtoning. Don Ottavio (Michele Angelini) sörjer Kommendören medan han ohämmat stöter på den nyblivet faderlösa Donna Anna.

Kungliga Operans kör är uppklädd till massbröllop i ”Don Giovanni”.
En till slut helt ensam Don Juan. Foton: Markus Gårder

Angelini är lysande i den krävande arian ”Il mio tesoro” då han ber vännerna stanna hos Donna Anna för att han själv skall förfölja Don Giovanni för att utkräva hämnd för kommendörens död. Don Ottavio är till slut en av vinnarna i detta spel. Linus Börjesson gör Masetto otåligt hämndlysten för att Don Giovanni tafsat på hans blivande brud Zerlina.

Tre kvinnor har goda skäl att få tag i Don Giovanni. Donna Anns sjungs av Yana Kleyn i kort vippig kjol och högklackat. Hon är sångligt utsökt och ger Donna Anna en ångande längtan efter sex och när det går om intet, så hämnas hon genom att falskligen anklaga Don Giovanni för våldtäkt i toalettsexscenen.

Elin Rombo gör Donna Elvira som Don Giovanni övergav redan efter tre dagar. Hon är bitter och trängtar också efter hämnd och dessutom litet naiv, som trots sveket inte vill tro att han är det svin som andra säger. När sanningen går upp för Donna Elvira bryter hon samman i arian ”Mi tradi” (”Han förrådde min kärlek och heder”). När Donna Elvira inser att han är oförmögen att älska på riktigt drar hon.

Mer tvetydig är Zerlina (Sara Widén) som är på väg att gifta sig med Masetto (Linus Börjesson) när Don Giovanni får korn på henne. Då förvandlas oskulden från landet till en mer förslagen och beräknande kvinna som mycket väl vet vad han är ute efter och som är beredd att sälja om priset är rätt.

Operans ”Don Giovanni” är en utomordenligt bra uppsättning placerad i nutiden. Till detta bidrar Annika Brandts översättning för textmaskinen, och fiffiga scenlösningar med stroboskopljus, brinnande pelare och förstorade bilder av skjutna fåglar och harar på ridån.

På bakscenen syns stora videoprojektioner, men de blir litet tröttsamma och tekniken är alltför vanlig. De finns nu snart sagt i varje föreställning – institutionsteatrar och privattearar lika.

Som vanligt är Kungliga Hovkapellet, under Lawrence Renes ledning, på tå när det handlar om en Mozartopera. ”Don Giovanni” spelas t.o.m. 27 april.


Scen: Operan, Stockholm Opera: Don Giovanni Musik: Wolfgang Amadeus Mozart Libretto: Lorenzo da Ponte Översättning för textmaskin: Annika Brandt Regi och scenografi: Ole Anders Tandberg Kostym och mask: Maria Geber
Ljus: SUTODA Video: Isak Gabre Koreograf: Anna Koch Dirigent: Lawrence Renes Sångare: Ola Eliasson, Yana Kleyn, Elin Rombo, Michele Angelini, Luthando Quave. Sara Widén, Linus Börjesson, Anders Lorentzson
Kungliga Operans Kör Kungliga Hovkapellet. Speltid ca 3 tim. 30 min.


2014-03-20 23:38
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.