27 Juni 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Körper, Operan

Dynamisk, kraftfull
nyskapande balett

Balettfoton: Carl Thornborg.

Sasha Waltz är en av världens mest omtalade och nyskapande koreografer och hennes föreställningar har fått genomslag långt utanför dansscenerna. Baletten. Körper "kroppar" hade premiär i Berlin år 2000 och nu är Kungliga Baletten först med att dansa verket i Skandinavien.

I Körper arrangerar Sasha Waltz 13 dansare i ett antal spektakulära tablåer om den mänskliga kroppen och lyfter några svåra frågor. Vad är en kropp? Hur är den konstruerad?

Sasha Waltz rör sig mellan olika konstformer och uttryck och utforskar i sin scenkonst frågor som rör oss här och nu. Dialogen mellan dans, opera, teater, samtida musik och bildkonst.

Inspelade ljud som kommre från olika hålle – både från scenen och salongen – med olika intensitet. Inte muisk, det är snarare ljudeffektar. Som är följsamma och illustrativa till skeendet på scenen.

Som en altartavla växer berättelsen fram på scenen, uppe på den vägg som delar scenen på olika sätt under hela föreställningen, bakom ett glas och med galler bakom sig rör sig dansarna mjukt, dröjande och följsamt och bygger upp en tavla av kroppar som nästan flyter ihop och sedan upplöses tills glaset är tomt igen.

Vad är en människa? I "Körper" (kroppar) granskar Sasha Waltz människokroppen, mäter och synar den. Verket skapades år 2000 till invigningen av det nybyggda Judiska Museet i Berlin.

Dansarnas kroppar med inga, eller nästan inga, kläder som travas på varandra leder också tankarna till Förintelsen, till krig och massdöd där individen berövas sin identitet och blivit endast kropp, blod, kött, ben. Hur mycket är en människa något annat och mer än sin kropp?

Det är ett rikt och sammansatt verk. Hela föreställningen är suggestiv.

Två sammansatta personer vars ben och armar hamnar åt "fel" håll blir en studie i människans sammansatthet.

Hans Peter Kuhns musik går från knappt förnimbart, avlägset brus till hotfullt muller och grandiost dån.

Ändå är vår kropp så sårbar. Den utsätts, manipuleras, insjuknar, utplånas eller blir handelsvara över synliga och osynliga gränser – men den är också stark och vacker: en skulptur av hud, hår, skelett, inälvor och vätskor. I skarpt belysta och mörka tablåer blir 13 dansare – blottade eller i kostym – måttstockar och associativa delar i en poetisk, bitvis rolig och grym anatomi- och historielektion.

Sasha Waltz är en av de stora koreograferna i generationen efter Pina Bausch och likt denna korsklipper hon konstarterna. I ”Körper” tornar en svart murvägg upp sig och gör människorna små. Kroppsdelar tränger in genom hål. Ljudet av dansare som dunsar i golvet och rör sig mekaniskt skapar rytm och visst obehag som anger tonen för verket.

Mitt i väggen finns en glastäckt rektangel bakom vilken dansarna klaustrofobiskt trängs i långsam rörelse. Det liknar en kyrkomålning av människans lidande.

Ljudbilden andas och suckar och individerna träder fram i små existentiella monologer om fysiska reaktioner där begreppen kastas om: bröst blir ögon, ben blir armar. Kroppens material frikopplas från känslan; dansarna släpar varandra i huden, skakar vätska ur lemmar eller sätter prislappar på sina organ. Människan en handelsvara – olika organ på två kvinnokroppar ringas in med färgpennor och får prislappar.

Det är ett sakligt våld, som får fantasifull motkraft i absurt felmonterade kroppar eller en flexibel ryggrad av skramlande porslinsfat.

Ibland sackar tempot och en distans infinner sig. Men det frenetiska ögonblicket som förebådar ”murens” fall får hela salongen att vibrera och hålla andan. Kvar blir ett sluttande golv där dansarna bildar kedjor och tippar.

Kroppen som maskin och massa ställs mot några ömt utmejslade duetter.

Det är en stor kväll för Kungliga Baletten.


Scen: Operan. Dansföreställning: Körper. Koreografi och regi: Sasha Waltz. Musik: Hans Peter Kuhn. Scenografi: Thomas Schenk, Heike Schuppelius, Sasha Waltz. Kostym: Bernd Skodzig. Medverkande: Kvinnor: Amanda Åkesson, Elena Fokina, Casia Vengoechea, Ema Yuasa, Ruri Mito, Halla Thordardottir, Maya Gomez. Män: Ross Martinson, Johnny McMillan, Clyde Emmanuel Archer, Hampus Gauffin, Gil Shachar, Anthony Lomuljo, Jerôme Marchand, Devon Carbone, Daniel Norgren-Jensen, Hokuto Kodama, Anton Valdbauer, Pascal Jansson. Kungliga Baletten. Producerat av Schaubühne am Lehniner Platz, Berlin.Speltid 1.30


2016-03-08 22:58
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.