23 Augusti 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Kristina från Duvemåla på GöteborgsOperan

Lysande och öppen
för olika tolkningar

Kristina (Maria Ylipää) gungar i Minnesota. Foto (samtliga): Mats Bäcker.

Vilhelm Mobergs mäktiga romansvit ”om några människor, som från sina hem i Ljuder i Småland utvandrade till Nordamerika” är en av den svenska litteraturens storverk. Den har gett upphov till TV-serie, filmer, teater och musikalen ”Kristina från Duvemåla” av Björn Ulvaeus och Benny Andersson.

Mobergs historia skildrar ett förindustriellt bondesamhälle där strikta hierarkier råder och där kyrkan har reell makt över människornas liv. Bibeln och psalmboken används av överheten för att hålla människorna nere.

Året är 1850 när bondeparet Karl Oskar och Kristina Nilsson har fått nog. Hur mycket de än sliter växer skulderna och svälten är vardag. De kan inte hoppas på ett bättre liv i Sverige, men i Amerika kan de få ett värdigt liv med frihet och rika jordar. De lämnar allt för att resa till det okända på andra sidan jorden.

Inräknat barnen är det sexton människor som lämnar Ljuders socken. Alla har sina skäl att dra: Karl Oskar och Kristina är ekonomiska emigranter, Karl Oskars bror Robert ser ingen framtid i att tjäna som dräng, predikanten Danjel vill predika Guds ord utan att prästen och länsman lägger sig i, sockenhoran Ulrika vill bli fri från sina demoner, liksom drängen Arvid som flyr från förtal och elaka rykten.

Just nu spelas ” Kristina från Duvemåla” på GöteborgsOperan i en uppsättning som från början gjorde succé på Svenska Teatern i Helsingfors. De fyra huvudrollsinnehavarna – Maria Ylipää som Kristina, Robert Noack som Karl Oskar, Oskar Nilsson som Robert och Birthe Wingren som Ulrika – medverkade alla i Helsingforsföreställningen och har utvecklat sina roller fullt ut.

Karl Oskar (Robert Noack) anklagar Robert (Oskar Nilsson) för att komma med falska dollar från sitt guldgrävaräventyr.

Nu nio år efter urpremiären är den här ”Kristina från Duvemåla” en delvis annan än den då Helen Sjöholm och Peter Jöback var lysande stjärnor. Nu är historien nedtonad och tvetydig och öppen för olika tolkningsmöjligheter.

Maria Ylipää (Kristina)

Robert Noack och Maria Ylipää går ner på djupet i sina roller som Karl Oskar och Kristina. Maria Ylipää gör Kristina, med hennes främlingskap både i den gamla och i den nya världen, till det nav som föreställningen vrider sig kring. Kristina längtar hem till Sverige också när livet i det nya landet är drägligt. En höjdpunkt är Kristinas sång "Du måste finnas" där hennes skräck och tvivel inför framtiden blir tydlig. Det blir en uppgörelse med en Gud som verkar frånvarande. Noacks Karl Oskar är tungt förbannad på både den steniga jorden och på Gud. Han ser en ljus framtid i Amerika där jorden är bördig och fri från stenar.

Oskar Nilsson gör Robert med alla de Amerikadrömmar som han föresatt sig att förverkliga och han gör Roberts katastrofala guldgrävarberättelse med stor inlevelse. Roberts vän, drängen Arvid, spelas av Tobias Ahrell med plågsam förtvivlan. Sockenhoran Ulrika från Västergöl, som spelas uttrycksfullt av Birthe Wingren, är en kvinna som fått nog av fysiska och psykiska övergrepp. Hon har blivit en vasstungad feminist med en egen agenda för att göra upp med dem som kränkt henne.

En viktig roll för utvandrarna är predikanten Danjel, som vill skapa en egen kyrka. Han är både ödmjuk och totalt besatt av att vara ”utvald”. Ole Forsberg gör Danjel till fast, närmast fanatisk, i sin tro.

Briggen Charlotta som tar utvandrarna till New York, är inget stort skepp: fyrtio steg på längden och åtta på bredden. Här härjar döden bland utvandrarna som dessutom blir allt grälsjukare ju längre tid resan tar.

Nybyggarna har kul i Minnesota.

Robin Wagners scenografi är effektiv och har överraskande lösningar på svårlösta problem. Det gäller öppningsscenens stora stenblock som är det enda som växer på Karl Oscar Nilssons magra åkrar, liksom växande sädesfält i det nya landets rika jord.

”Kristina från Duvemåla” på GöteborgsOperan är väl värd en resa. Förs artisterna, för scenografin och för Benny Anderssons musik som är inspirerad av 1800-talets läsarsånger, skillingtryck och folkmelodier. Lägg så till Linus Fellboms fantastiska ljussättning. Den är bokstavligt talat lysande.


Scen: GöteborgsOperan. Musikal: Kristina från Duvemåla Text: Björn Ulvaeus Musik: Benny Andersson Regi: Lars Rudolfsson Scenografi: Robin Wagner Kostym: Kersti Vitala Rudolfsson Ljus: Linus Fellbom Koreografi: Lena Josefsson Medverkande: Gunnar Nilsson, Lars Hjärtner, Robert Noack, Oskar Nilsson, Maria Ylipää, Tobias Ahlsell, Björn Thudén, Ole Forsberg, Kinga Szabadvary, Sofie Gunnarsson, Birthe Wingren, Kristin Lidström m.fl. Dansare: Celia Berndtzen, Johanna Byström, Rebecka Carlsson, Linnéa Isaksson GöteborgsOperans kör GöteborgsOperans orkester Spelas t.o.m. 16 maj 2015. Speltid ca 3 timmar 50 minuter.


2014-11-04 12:17
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.