23 Augusti 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Kom igen, Charlie på Oscarsteatern

Kanske inte så vasst
men tankeväckande

Ellard (Martin Eliasson) lär Charlie hur man äter frukost med Betty (Suzanne Reauter) och Catherine (Susanne Thorson) som intresserade åskådare.

På Oscars i Stockholm spelas nu ”Kom igen Charlie!” som är en komiskt tankeväckande historia om ”utländare”i USAs sydstater. Eller om det är här.

Så här är det: Froggy, en brittisk sergeant som tjänstgör i USA, kommer med sin skygge vän Charlie till ett litet och sunkigt pensionat i Georgia, USA. När Froggy tvingas lämna kvar Charlie ensam på panget ett par dagar ljuger han ihop en historia om att Charlie är ”utländare” och inte förstår språket. Froggys smarta idé är att den socialt handikappade Charlie skall slippa umgås med de övriga pensionatsgästerna.

Planen kollapsar dock omgående. I stället för att bli lämnad i fred blir Charlie pangets sociala medelpunkt. ”Utländare” är väldigt spännande för pensionatsvärdinnan Betty och hennes gäst Catherine, lägg så till Catherines svagbegåvade, men vänligt hjälpsamme, bror Ellard så skulle det kunna bli ganska jobbigt för Charlie.

Men icke. Eftersom alla tror att Charlie inget förstår, får han veta mer än han borde. Charlie ler fånigt och låter sig inte bekomma av att Betty, som inte vet till sig av entusiasm över ”utländaren” och av någon anledning tror att han förstår bättre om hon gallskriker till honom. Alltmedan Catherine tar med Charlie på långa promenader och anförtror honom alla sina hemligheter. Hon vet ju att han inte begriper ett smack.

Froggy och Betty (Claes Månsson och Suzanne Reuter, som kan vara svår att känna igen).

Den ytterst tunna intrigen råddar snabbt till sig i en härva av förvecklingar som resulterar i högkomik där allt bygger på att Charlie är en ”utländare”. Robert Gustafsson är förstås utmärkt som huvudpersonen och dominerar scenen bara med sin talade tystnad och uttryckfulla plastik. Suzanne Reuter är perfekt som den överentusiastiska Betty och hennes samspel med Robert Gustafsson är en höjdare i den mest absurda komiken.

Claes Månsson är utmärkt i rollen som Froggy som tror sig smart när han gör Charlie till ”utländare”. Som Ellard, ansedd som lite eljest, gör Martin Eliasson en komiskt lysande insats särskilt när han beskäftigt gör sig till Charlies privatlärare. Ellard tar allvarligt på sin uppgift att lära Charlie förstå engelska och allt annat nytt som en ”utländare” inte har en suck om. Till slut börjar Ellard rent av läsa Shakespeare för Charlie. Susanne Thorson tar ut det mesta av sin roll som den olyckliga Catherine.

Charlie blir ett exotiskt "gulletroll" och hans sociala fobier löses upp.

Men alla älskar inte främlingar i Georgia. Där finns också Ku Klux Klan som hatar allt främmande och dessutom tror att alla utländare är katoliker, lesbianer eller vegetarianer – möjligen allt på samma gång. Drivande i denna politiskt mycket okorrekta förening är den förment oförarglige prästen David (Erik Johansson) och hans inte alltför klyftige vän den öppet rasistiske men fege Owen (Magnus Roosmann). De båda har planer på att göra pensionatet till högkvarter för just Ku Klux Klan. Utan Bettys medverkan.

Det ordnar sig efter en del problem som Froggy tar hand om med hjälp av en försvarlig dynamitladdning.

Charlie (Robert Gustafsson) och Owen (Magnus Roosmann).

Peter Dalle som gjorde en framgångsrik uppsättning av pjäsen på Boulevardteatern redan 1988, det var långt innan Sverigedemokraterna blev det tredje största partiet i riksdagen, försöker sig nu på ett omtag. Och han har lyckats att göra en charmig föreställning där främlingsfientlighet och rasism blandas in i en komisk intrig. Det ligger ju rätt i tiden. Tänk bara på alla ursäkter som börjar: ”Jag är inte rasist, men ...”

Det är de enskilda skådespelarinsatserna som blir behållningen medan själva det goda uppsåtet inte räcker för att åstadkomma en riktigt vass ironisk historia. Det här är väl kanske heller inte vad Oscars traditionella, nöjessugna publik hade väntat sig? Men den bör komma! ”Kom igen Charlie!” är en roligt föreställning och och inte så litet tankeväckande.


Teater: Oscars, Stockholm. Komedi: Kom igen Charlie! Text: Larry Shue. Översättning: Göran O Eriksson. Regi och bearbetning: Peter Dalle. Scenografi: Roger Rosenberg. Kostym: Anna Hagert. Ljus: Staffan Sahlström. Ljud: Oskar Johansson. Medverkande: Robert Gustafsson, Suzanne Reuter, Claes Månsson, Susanne Thorson, Martin Eliasson, Erik Johansson, Magnus Roosmann. Några Ku Klux Klan-statister.


2014-10-14 23:13
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.