24 Oktober 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Vintersolstånd, Dramaten

Knepigt om en lyckad
familjs sammanbrott

Den tyske dramatikern Roland Schimmelpfennigs pjäs "Vintersolstånd", som nu spelas på Dramatens lilla scen, är en studie över en lyckad familjs sammanbrott.

Schimmelpfennigs dramatik uppehåller sig ofta i civilisationens utkant. Han menar att det förflutna inte lär oss något – det hemsöker oss. Han utgår ofta från en normal och välbekant situation som gradvis skruvas mot det absurda. Så också i ”Vintersolstånd”.

Irene Lindh, som Corinna, en roll svår att greppa.
Johan Holmberg,  som notoriskt otrogen Albert. Teaterfoto: Sören Vilks.

Här finns Albert och Bettina, ett intellektuellt par i medelklasen som lever i ett krisande äktenskap, men deras våning är elegant och smakfullt inredd. De förbereder sig att fira jul när Bettinas jobbiga moder Corinna kommer på besök. Varken Albert eller Bettina gillar Corinna som får Bettina, att känna sig som gäst, eller främling, i sitt eget hem. Dessutom har de bjudit in en konstnärsvän, Konrad, till julfirande. När de alla har samlats visar det sig att de inte har något gemensamt. I själva verket förefaller de vara helt oförmögna att förstå vare sig sina egna eller de andras känslor.

Helgen förväntas alltså bli som vanligt då det knackar på dörren och en främling träder in. Efter ett tag presenterar han sig som Rudolph, tysk från Paraguay en stat i centrala Sydamerika ökänd för att efter kriget ha tagit emot flyktande tyska nazister. Rudolph inbjuds till familjens julfirande.

Rudolph är en egendomlig men charmig bekantskap som spelar Chopin och Bach på pianot och flörtar med Corinna. Rudolph har i flera år efter kriget har bott i Paraguay, men har nu återvänt till Tyskland. Han påstår sig vara läkare och orerar gärna om det fornnordiska, om plikten mot förfäderna och i förlängningen det ”ariska” arvet. Efterhand smyger det sig in allt mer av nazistiska idéer i hans utläggningar och Albert blir svårt provocerad och är snart övetygad om att Rudolph är en gammal nazist. Det är nu som familjesammanbrottet närmar sig.

Pjäsen är ett beställningverk av Dramaten och Staffan Valdemar Holm. Trots att rollerna är mer skisser än tydliga karaktärer får ensemblen liv i sina figurer.

Johan Holmberg är utmärkt som den notoriskt otrogne Albert, en intellektuell som försörjer sig på att skriva essäer om förintelsen. Han har ständigt en pillerburk inom bekvämt räckhåll som skydd mot hans sviktande verklighetsuppfattning. Han är tämligen fumlig och hans försök att ta in julgranen från bilen utvecklar sig snabbt till ett slapstick.

Magnus Ehrner är lysande som den gåtfulle, ovälkomne och osympatiske Ruldoph. Irene Lindh som Corinna är en roll som det är svårt att få grepp om. Corinna är en prototoyp för den sjävupptagna äldre kvinnan som hon ofta framställs på scenen. Corinna lever närmast som en parasit på Bettina. Anna Wallanders Bettina är litet undflyende, liksom konstnären Konrad (Mattias Silvell) som anser att konsten är sig själv nog men som i övrigt inte har så mycket med spelet att göra och hans antydda förhållande till Bettina utvecklas inte.

I "Vintersolstånd" har författarens egna scenanvisningar blivit ett viktigt element som bidrar till föreställningens distanserande förhållning till sin publik. Valdemar Holm har låtit berättaren bli en kör av inspelade röster av en rad kändisar från tv, scen och politik. De kommenterar rollgestalternas bakgrund och tankevärld och skall fungera som en mångtydig undertext till företsällningen men de fördjupar inte dialogen, utan känns tämligen onödiga.

”Vintersolstånd” , med projektioner på Bente Lykke Møllers vita väggar, är en knepig pjäs med det mörker som omger rollerna – och som omger oss alla. Det är svårt att förstå de komplicerade relationerna inom familjen och med konstnären och med Rudolph och att begripa den tyska miljön och tysk tankemönster.


Scen: Dramaten, Lilla scenen. Pjäs: Vintersolstånd. Författare: Roland Schimmelpfennig. Översättning: Ulf Peter Hallberg. Regi: Staffan Valdemar Holm. Scenografi och kostym: Bente Lykke Møller. Ljus: Torben Lendorph. Medverkande: Johan Holmberg, Anna Wallander, Irene Lindh, Magnus Ehrner, Mattias Silvell. Spelas t.o.m. 22 mars. Speltid ca tre timmar


2015-01-30 9:32
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.