23 April 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Med rytmiskt vaggande höften,
vi gossar gör vår entré,
vår byx har press,
vår vrist nobless,
så vår hållning är något blasé.
Vår blick ger trötta små löften,
åt Sturegatans publik.

Karl Gerhard om 1920-talets brats, ”Jazzgossen” ur revyn Ställ er i kön, på Folkan 1922

Fantasi om en revykung

I år är det 50 år sedan revykungen Karl Gerhard (1891–1964) gick bort. Han satte upp 60 överdådiga revyer där ytans glitter och bjäfs aldrig skymde det vassa innehållet.

Stockholms stadsteater minns Karl Gerhard med föreställningen ”Karl Gerhard. En fantasi om en revykung”. Författaren Irena Kraus börjar sin historia år 1940 när Norge och Danmark är ockuperade av Nazityskland och de svenska hemmanazisterna vädrade makt medan Karl Gerhard repeterar revyn ”Lite Gullregn” där den starkt antinazistiska kupletten "Den ökända hästen från Troja" är central. Han höll kupletten hemlig fram till premiären, men då...

Revyn gör succé men visan om hästen stoppas av mjukryggade myndigheter som inte ville reta upp tyskvännerna eller förtörna tyska ambassaden.

Förutom ”Den ökända hästen från Troja” framförs i showen om Karl Gerhard på Klarascenen en lång rad kupletter, bl.a. ”Jazzgossen”, ”Jag är ett bedårande barn av min tid”, ”Sånt får man inte säga” och ”Hurra vad jag är bra”. Det blir som en sammanfattning av svensk historia och revyhistoria. Gerhards kupletter var en tidsspegel och i satirens form kommenterade han dagsaktuella händelser och det är lätt att förstå hur förarglig han var för samtidens makthavare.

Rikard Wolff (Karl Gerhard) och Cecilia Frode (Zarah Leander).
Anja Lundqvist, Cecilia Frode och Josefin Ljungman i ett revynummer. Teaterfoto: Petra Hellberg

Rikard Wolff gör en stark tolkning av revykungen. Sång är väl inte Wolffs starkaste gren, men han har en formidabel utstrålning och kan, liksom Gerhard, fylla scenen på egen hand. Här är han dessutom i kretsen av vänner, älskare och artister: främst hustrun Molly (Anja Lundqvist) och primadonnan Zarah Leander (Cecilia Frode) som drog till Nazityskland för att spela in tio filmer. När hon 1943 återvände till Sverige mötte hon en bojkott, men med Karl Gerhards hjälp gjorde hon come back 1949. Cecilia Frode är en charmigt naiv Zarah, men har inte samma tyngd som primadonnan. Där finns också författarinnan Moa Martinson (Marika Lindström) som aktivt stödde hans anti-nazistiska projekt. En viktig roll spelar givetvis hans sekreterare och livskamrat Göthe (Per Sandberg) liksom också adoptivdottern Fatima, här kallad Matilda (Ellinor Friberg).

Karl Gerhard blev aldrig någon riktigt folkkär artist därtill var han alltför intellektuellt krävande. Ändå var han med i Povel Ramels tält-knäppupper 1957 och 1960 där han sjöng några av sina gamla dängor, som ”Jazzgossen”.

I likhet med sin kollega Ernst Rolf hade Karl Gerhard dålig koll på ekonomin. Han levde högt över sina tillgångar och tvingades 1942 lämna Folkan i Stockholm, där han hade varit direktör sedan 1936. Därefter var hans hemmascen Cirkus i Göteborg där han satte upp en rad nyårsrevyer 1943-1961. De flesta flyttades efter en tid till olika stockholmsteatrar.

Föreställningen ”Karl Gerhard. En fantasi om en revykung” berättar om en gammal ond tid som inte får glömmas, nu när rastiska strömningar och främlingsfienlighet tycks sprida sig som rabies. En del är litet väl mycket teatralt och tillrättalagda och andra akten blir ganska seg när Gerhards sviktande tro på sig själv och hans ohälsa får allt större utrymme. Men som helhet är det en stark och sevärd föreställning.

Fotnot: Begreppet ”femte kolonnen” myntades under spanska inbördeskriget (1936-39) då general Francisco Franco och hans falangister i november 1936 närmade sig Madrid i fyra kolonner men angreppet skulle startas av en "femte kolonn" inne i staden.


Scen: Stockholms stadsteater, Klarascenen. Föreställning: Karl Gerhard. En fantasi om en revykung. Författare: Irena Kraus. Regi: Johanna Garpe. Scenografi: Sören Brunes. Kostym: Anna Heymowska. Ljus: Torkel Blomkvist. Koreografi: Anna Vnuk. Mask: Maria Lindstedt. Medverkande: Rikard Wolff, Per Sandberg, Anja Lunqvist, Anders Johansson, Odile Nunes, Ralph Carlsson, Marika Lindström, Björn Elgerd, Cecilia Frode, Josefin Ljungman, Björn Gustafsson. Barn: Ellinor Friberg, Naomi Gencel Goga. Gossen/pianist: Johan Graden. Spelas t.o.m. 31 december. Speltid ca 2 tim. 50 min.


2014-09-18 23:00
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.