25 Juni 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Kameliadamen, Stockholms stadsteater

Ingen tårögd publik

Alexandre Dumas d.y. roman "Kameliadamen" är väl inte någon litterär höjdare, men det är en bra historia som har berättats många gånger, bland annat av Verdi i ”La Traviata”.

Det är berättelsen om Armand Duval som älskar Marguerite Gautier ett vackert, men lungsiktigt lyxfnask i 1840-talets Paris. Hon rör sig mitt i nöjeslivets mest virvlande virvel. Så länge hon är en del av ett hysteriskt, tvångsmässigt festande känner hon sig inte sjuk. Hon kallas Kameliadamen därför att hon alltid har en kamelia i sin eleganta håruppsättning. Hennes lyxliv finansieras av rika älskare och av lånade pengar. Marguerite är shopaholic och närmast ett typfall för TV-programmet ”Lyxfällan”.

Här finns kontrasten mellan det tomma nöjeslivet och den äkta, möjligen omöjliga, kärleken.

Helena Bergström (Marguerite Gautier) och Simon J. Berger (Armand Duval). Foto: Petra Hellberg.

Marguerite är äldre än Armand, men väl bibehållen trots sitt utsvävande liv. Deras kärlek problematiseras av att Armands far ogillar förhållandet och sätter stopp för det. Hos denne monsieur Duval blandas moralen med dubbelmoralen och den sociala högfärden. För honom passar det sig inte att Armand lever med ett societetsfnask så han pressar Marguerite tills dess hon viker ner sig, fast hon borde ha bett honom dra till ett varmare ställe.

I ett anfall av självuppoffring lämnar Marguerite Armand för att rädda hans ekonomiska och sociala karriär. Han skall få en chans att förverkliga sitt borgerliga liv. Men blir han lycklig av det? Knappast, nu när han mött ett annat liv. Men hade deras kärlek klarat av ett vardagsliv? Kärleken övervinner inte allt.

I dag när sexindustrin är gigantisk blir ingen längre provocerad av ”Kameliadamen”. Det är ju bara en enkel och rätt banal kärlekshistoria som skildrar den assymetiska kärleken - när kontrahenterna står på olika sociala trappsteg. Romanen berättade historien ur Armands synvinkel medan dramatiseringen som nu spelas på Stockholms stadsteater har Marguerite som huvudperson.

Sofia Ledarp som demimonden Olympe. Foto: Petra Hellberg.

Danska regissören Katrine Wiedemann har gett uppsättningen extra allt: komedi och tragedi med dans, musik och burleska inslag. Föreställningens problem är inte att den bygger på en förlegad moraluppfattning, som inte är gångbar idag utan att textens många plattityder gör historien ointressant.

Det som räddar föreställningen är Helena Bergströms exakta inkännande spel som Marguerite som offrar sin kärlek utan att själv bli ett offer. Simon J Berger är lite tunn och diskret som Armand. Han kommer på mellanhand i spelet mot Bergströms intensiva och utlevande agerande. Men varken Helena Bergströms Marguerite eller Simon J Bergers Armand verkar särskilt förälskade eller passionerade.

Birollerna är besatta med skådespelare som vet har man ger spelet ytterligare en dimension av ett ironiskt allvar. Det gäller Annika Hallin som den ständigt berusade Prudence och Tomas Bolme som den gulliga hemhjälpen Nanine. Sven Ahlström är bra som den vidrigt rike bankiren Varville som blir elegant dumpad av Marguerite som föredrar en osäker tillvaro med Armand.

Ännu en osympatisk rollfigur är Armands far som Lennart Jähkel ger den rätta idignationen parad med ett stort mått av social högfärd när han pressar Marguerite om Armands framtid med henne.

Scenografin är några stolar och en lång rad med dörrar i fonden, som vore det en ­hotellkorridor där klockan stannat på 20 minuter i tolv. Det är sent i Marguerites liv.

Det är sentimentalt vackert. Men patetiskt, publiken sitter inte tårögd när historien är slut.


Scen: Stockholm stadsteater. Pjäs: Kameliadamen. Författare: Alexandre Dumas d.y. Översättning: Sofi Meijling. Regi: Katrine Wiedemann. Scenografi och kostym: Maja Ravn. Medverkande: Helena Bergström, Simon J Berger, Annika Hallin, Sofia Ledarp, Emil Almén, Sven Ahlström, Lennart Jähkel, Tomas Bolme, Marina Nyström, Ulf Eklund. Spelas t.o.m. 31 oktober. Speltid ca 2 tim. 40 min.


Självupplevd berättelse

Fotnot: Romanen bygger på Alexandre Dumas egen förälskelse i den parisiska kurtisanen Marie Duplessis. Duplessis var en bondflicka från Normandie, som flyttade till Paris när hon var tretton år och som på kort tid, förutom att läsa och skriva, lärde att klä och föra sig. Genom sin yrkesroll kom hon i kontakt med tidens tongivande politiker, konstnärer och affärsmän och som tjugoåring höll hon egen salong med så mondäna gäster som Le Mondes redaktör och Operans direktör.

Från september 1844 till augusti 1845 upplevde Dumas d.y. lyckan att vara Duplessis älskare. Efter honom var hon älskarinna åt kompositören Franz Liszt och snart därpå, år 1847, dog hon av tuberkulos 23 år gammal och auktionen på hennes efterlämnade ägodelar blev rena publikrusningen i Paris innekretsar.

När Dumas d.y. några år efter förhållandet gav ut romanen Kameliadamen togs den i stort sett emot som dokumentär; den manliga huvudpersonen Armand Duval lästes som Dumas litterära alter ego – bägge med initialerna A.D. Boken slog omedelbart, med mer än 3 000 sålda exemplar. Jämförelsevis kan nämnas att Dumas inte hade sålt mer än fjorton exemplar av sin första diktsamling Ungdomssynder, vilken bland annat innehöll en dikt betitlad »M. D.« med intima detaljer om att gå i säng med Marie Duplessis. (SthJ)

2014-09-29 2:58
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.