09 December 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Figaros bröllop, Operan

Begäret härskar
i Grevens budoir

Johanna Rudström (Cherubino), Daniel Ralphsson (Basilio/Don Curizio), Marianne Hellgren Staykov (Susanna), Luthando Qave (Greven). Operafoto: Markus Gårder.

Makt är sexigt, och för operagreve Almaviva är sex makt i Operans uppsättning av Mozarts ”Figaros bröllop” som nyligen haft nypremiär.

Regissören Ole Anders Tandberg har skapat en modern föreställning som utmanar våra förväntningar på hur ”Figaro” skall spelas. Här handlar det om människor på ett hotell och deras problem med sexet. Det är kättjan som driver historien framåt. Första akten utspelas i en hotellkorridor, sedan flyttar handlingen in i ett av rummen. Sista akten utspelas i hotellets snöhöljda park där förvecklingar och förväxlingar skall avslöja vem som verkligen älskar vem.

Att förlägga Mozarts opera från 1786 till ett obestämt 1900-tal är väl inte helt lyckat och anomalierna blir många och intrigen blir rätt märklig sedd med dagens ögon. Men Mozarts musik rår inga omarbetningar på.

Luthando Qave som den upprörde Greven.

Greve Almaviva är en maktfullkomlig sexmissbrukare som bedrar sin hustru med alla tjejer han kan få tag i. Nu skall grevens betjänt Figaro och husan Susanna gifta sig. Då tänker sig greven att så snabbt som möjligt lägra bruden. Som Susanna utrycker det: ”… han är på mig i ett nafs, nafs, tafs, tafs.” Medan greven är på tjejjakt är grevinnan ensam och otillfredsställd. Fast om nu greven inte har tid eller inte vill så vill säkert den unge betjänten Cherubino. Han vill med alla. Cherubino kan inte se en kvinna utan att tänka på sex. Han ligger med Barbarina men tafsar på Susanna och på den inte helt ovilliga grevinnan.

Johan Edholm (Figaro), Marianne Hellgren Staykov (Susanna).

Grevens planer med Susanna gillas inte av vare sig Figaro, Susanna eller grevinnan. Tillsammans gillrar de en fälla för Greven. Det slutar med att nästan alla blir nöjda: Figaro och Susanna förenas efter ett kort utbrott av svartsjuka hos Figaro, det iskalla förhållandet mellan greven och grevinnan övergår ljummet och Cherubino fortsätter att ligga med Barbarina. Hur länge alla är nöjda med sina lotter är en helt annan sak.

Luthander Qave gör greven maktlös och komisk i kolerisk ilska och misstänksamhet. Det spelar ingen roll hur mycket han än gormar och går an – ingen bryr sig. I den här uppsättningen är grevinnan den mest intressanta karaktären där Susanna Stern utnyttjar rollens möjligheter av vemod och frustration. Hon sätter igång en egen intrig som skall ge henne hämnd för grevens utomäktenskapliga utflykter.

Marianne Hellgren Staykov är den kvickt smarta Susanna som verkligen älskar Figaro, men som kanske inte är helt avvisande inför Grevens uppvaktning. Johanna Rydström ger Cherubinos erotiska besatthet en alldeles klar låga som brinner för Barbarina, Susanna och Grevinnan. Alla på en gång.

Johanna Rydströms Cherubino stannar i minnet liksom också Sibylle Glosteds lättfotade Barbarina. Johan Edholm låter Figaro med rätta bli upprörd när han förstår grevens planer. För att få ha Susanna för sig själv konspirerar han mot greven, men det gör ju alla andra också. Och det är inte Figaros förtjänst att allt går lyckligt.

Kristian Flor (Antonio), Susanna Stern (Grevinnan), Agneta Lundgren (Marcellina), Johan Edholm (Figaro), Lennart Forsén (Bartolo), Marianne Hellgren Staykov (Susanna), Luthando Qave (Greven).

En viktig roll för uppsättningens karaktär och rytm spelar Ellen Ruges ljussättning som avspeglar aktörernas skiftande känslor. Lasse Ziliacus har roat sig ordentligt vid textmaskinen när han moderniserat översättningen med uttryck som ”pigtjusarparvel” om Cherubino och ”elefjant” om Susannas omfångsrika rival Marcellina (Agneta Lundgren).

Som helhet är Figaros bröllop på Operan mer underhållande än tankeväckande, mer leklysten än allvarlig. Men vad? Den är ett sevärt nöje.


Scen: Operan. Opera: Figaros bröllop.Musik: Wolfgang Amadeus Mozart. Libretto: Lorenzo da Ponte (efter Caron de Beaumarchais). Översättning på textmaskin av Lasse Zilliacus. Regi och scenografi: Ole Anders Tandberg. Kostym: Maria Geber. Ljusdesign: Ellen Ruge. Dirigent: Lawrence Renes. Sångare: Susanna Stern, Luthando Quave, Johan Edholm, Marianne Hellgren Staykov, Johanna Rudström, Agneta Lundgren, Lennart Forsén, Sibylle Glosted, Daniel Ralphson, Kristian Flor. Flickor: Monica Mannerström Skog, Lina Hägerström Kindblad. Kungliga Operans kör. Kungliga Hovkapellet. Framförs på italienska med svensk text på textmaskin. Spelas t.o.m. 27 april 2016. Speltid ca 3 tim.


2015-12-10 21:56
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.